Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Anne »

Hallo allemaal

Ik ben net terug van da bezoek met Pluto vanwege terug kerende aanval van chronische niesziekte. Waar het voorheen op te lossen was met Chinese kruiden, puur sinus en l-liseng heeft hij nu zwaarder geschut nodig en dat hebben we mee gekregen
De da heeft hem lichamelijk onderzocht en voelde wat onregelmatigheden bij zijn nieren. Hij had het over wat hards
De da wil nu graag urine van Pluto onderzoeken om te kijken hoe het met de nieren zit, of er eiwitten in zitten ed
Op de terug weg naar huis begon ik hier aan te twijfelen
Mocht het inderdaad om nierfalen gaan, komt dat dan uit urine onderzoek gelijk naar voren?
Pluto is nog maar 3, maar het zal mij niet verbazen want hij is echt een kneus:
Chronisch niesziekte, gingivitus stomatitis complex en patella luxatie in zijn achterpoot die gelukkig licht is

Over een half jaar wil de da weer even zijn niertjes bevoelen

Maar ik vraag me dus af of een urine onderzoek in dit stadium nuttig is?

Pluto eet goed, drinkt niet veel en plast ook niet overmatig
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Synemios »

Nierfalen op zich komt niet uit urine onderzoek, maar als er eiwitten in zitten kan dat wel richting de nieren wijzen.
Eerste stap bij vermoeden nierfalen is meestal bloedonderzoek.
En als ze echt wat voelen ook een echo, zeker bij jongere dieren.

Maar het kan ook zijn dat de dierenarts het even wil afwachten voor al die onderzoeken te doen (vandaar over 6 maanden terug) en voor de zekerheid toch wil kijken of er tekenen zijn die in die richting wijzen, maar dat zou je aan de dierenarts moeten vragen.

Maar wat vervelend dat hij nu zwaarder geschut nodig heeft.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Ilovesiamesecats »

Je zou behalve urine testen op eiwitten een bloedonderzoek kunnen aanvragen met creatinine, Ureum en SDMA waardes. Die laatste is een indicatie van hoe het gaat met de nieren. Als deze waarde goed is weet je absoluut zeker dat de nieren in de veilige zone zitten. Daarnaast zou je de bloeddruk kunnen laten meten.

Zelf zou ik niet afgaan op de dierenarts en geen half jaar wachten, je wil toch weten waar je aan toe bent? Voor hetzelfde geld is het loos alarm en maak je je voor niks een half jaar zorgen….

Heel veel sterkte!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door cerna »

Anne schreef: 07 nov 2023 16:35 De da heeft hem lichamelijk onderzocht en voelde wat onregelmatigheden bij zijn nieren. Hij had het over wat hards. De da wil nu graag urine van Pluto onderzoeken om te kijken hoe het met de nieren zit, of er eiwitten in zitten ed.
Misschien dat de dierenarts aan PKD denkt en niet aan nierfalen. PKD kan uiteindelijk wel leiden tot nierfalen, maar wanneer je er vlot bij bent kun je het proces vertragen.
Ik zou dus wel de urine laten controleren en mochten er eiwitten in zitten evt. een echo zodat je zeker bent.
Hier kun je er iets meer over lezen: https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... t/pkd.html

Sterkte met Pluto!
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Anne »

Bedankt allemaal voor het meedenken

Zelf ben ik niet zo happig op bloed prikken of urine testen
Daarmee los je nier problemen niet mee op


Ik heb nu sterk de neiging om Pluto nu al op nier dieet te zetten maar weet niet of dit kan
En of het wel goed is voor zijn gebit


Zijn gebit zag er " mooi en goed" uit ondanks het stomatitis gingivitus complex
Hij krijgt xxxl brokken
De da vond het nog te vroeg voor eventuele trekken van tanden of kiezen

Goed, ik moet hier nog even over nadenken

@ Annet interessante link
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door cerna »

Anne schreef: 07 nov 2023 22:26 Zelf ben ik niet zo happig op bloed prikken of urine testen
Daarmee los je nier problemen niet mee op
De dierenarts voelde onregelmatigheden bij de nieren schrijf je en jij concludeert dan dat er sprake is van nierfalen, maar dat weet je niet. Dat weet je pas na bloedonderzoek en/of urine-onderzoek.
Dus om nu al bij voorbaat een 3-jarige kat nierdieet te geven, terwijl je helemaal niets weet, lijkt me niet verstandig.

"Meten is weten" is een oud gezegde.
Ik snap ook niet goed wat er op tegen is om even een oude juslepel onder zijn gat te houden wanneer hij toch naar de bak gaat. Dat is totaal niet belastend en zal misschien alleen even voor een verbaasde blik van Pluto zorgen "Wat ben jij nou aan het doen?"
En zodra je hiervan de uitslag hebt kun je samen met de dierenarts over vervolgstappen nadenken.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Dinky »

Klinkt alsof de dierenarts wil starten met een eenvoudig (niet invasief) onderzoek om te kijken of er aanleiding is voor verder onderzoek. Ik vind het ook positief dat hij urine onderzoek wil doen want we zien vaak genoeg voorbij komen dat er alleen een bloedonderzoek wordt gedaan en standaard semintra wordt voorgeschreven zonder dat bekend is of er sprake is van eiwitverlies in de urine.

Nu is er alleen een afwijking gevoeld en zonder verder onderzoek weet je niet of er sprake is van beperkte functionaliteit. Pas wanneer de functionaliteit wordt beperkt zou ik maatregelen treffen, zeker bij zo'n jonge kat. Maar daarvoor is wel verder onderzoek nodig, waaronder urine onderzoek.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Anne »

Ik meende dat eiwit verlies in de urine pas voorkomt in het laatste stadia van nierfalen?
Vandaar mijn bedenkingen

Ik heb hier goed over nagedacht en besloten Pluto over te zetten op nierdieet

Mocht hij pkd hebben dan is dat ook de behandeling

Het zal mij niet verbazen als hij dat heeft, lees overal dat dat veel voorkomt bij Britse kortharen, net zoals patella luxatie en benauwdheid door een afwijkende neus
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Synemios »

Pluto is pas 3 jaar, En je weet niet of er uberhaupt sprake is van pkd of nierfalen.
in nierdieet zitten weinig eiwitten die jonge katten vooral wel nodig hebben.
Kun je dan niet beter kijken naar voer met een laag fosfor gehalte en een normale hoeveelheid eiwitten?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Anne »

Het enige voer wat ik ken wat laag zit in zowel Fosfor en eiwitten is urinary voer van Smilla, dat heet nu adult kidney care, voorheen urinary
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Synemios »

Ja het is wel een zoektocht maar ik weet dat kattovit gastro ook laag is in fosfor.
Eiwitten juist niet laag.
Ik zou als je echt wilt overstappen zonder diagnose kijken naar de hoeveelheid fosfor in nierdieet en dan iets zoeken met ongeveer dezelfde hoeveelheid fosfor in normaal voer.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Anne »

Pluto is 3, niet groot, inactief en slaapt veel
Of dat komt doordat hij benauwd is door zijn ene kleinere neusgat, of gewoon een laag energielevel heeft,ik weet het niet
Ik vraag me af of hij echt veel eiwitten nodig heeft
De da vond dat hij wel wat meer spieren kon kweken
Ik las dus dat spierzwakte ook voorkomt bij pkd
Niet dat ik nu wil zeggen dat hij dat heeft, maar de optelsom is wel aanwezig
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Synemios »

Minder eiwitten is meer spierverlies.
In nierdieet zitten minder eiwitten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door cerna »

Ik vind het erg onverstandig om op basis van een vrij oppervlakkige diagnose zomaar zelf conclusies te trekken zonder verder onderzoek.
Wanneer Pluto senior zou zijn geweest, zou het niet zo'n ramp zijn, maar een kat van drie? Nee, dat zou ik echt niet doen.

PKD komt bij Brits Kortharen juist helemaal niet vaak meer voor omdat fokkers hier op testen en wanneer beide ouders PKD-vrij zijn, krijgen hun kittens het ook niet.
Patella luxatie zegt mij helemaal niets en ik ken ook geen Britjes met deze klachten. Wel artrose op oudere leeftijd, al vliegt Milka nog door het huis als een 5-jarige ipv 15-jarige ("Een Patellaluxatie is een aangeboren aandoening die af en toe voorkomt bij katten, maar dan met name bij raskatten (Bijvoorbeeld de Maine Coon, Devon Rex, Abbesijn maar ook huis tuin en keuken katten)". Bron: Caresse)

Sorry hoor, maar ik kan het niet hebben wanneer de Brit allerlei ziektes in de schoenen wordt geschoven die helemaal niet kloppen. Nu ook weer met die actie van Dier&Recht.
En sinds wanneer is Pluto een Brits Korthaar?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Anne »

Synemios schreef: 09 nov 2023 19:12 Minder eiwitten is meer spierverlies.
In nierdieet zitten minder eiwitten.
Pluto krijgt dus xxl brokken van smilla en ik zie nu ik daar op let dat daar maar 11,2% eiwitten in zitten en 0,21 % Fosfor
Dat is nog minder eiwitten en Fosfor in renal voer
Dus kan ik hem daar beter maar op houden, is ook nog eens beter voor zijn gebit
Laatst gewijzigd door Anne op 09 nov 2023 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie