Gezwel op staart

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Gezwel op staart

Bericht door Okkitokki »

Bij mijn poes van 17 jaar oud is eergister een gezwel op de staart vastgesteld. Het is al jaren een heel klein knobbeltje, maar omdat het de laatste weken snel groeide en ook kaal werd, ben ik naar de dierenarts geweest. Het advies van de dierenarts om het gezwel zo spoedig mogelijk te verwijderen, omdat het anders blijft groeien en dan uiteindelijk openbarst al of niet door toedoen van de kat die er last van gaat krijgen en er bijvoorbeeld in gaat bijten.
Omdat het gezwel inmiddels groot is (anderhalve centimeter) bestaat de kans dat er niet genoeg ruimte meer is om de huid te kunnen dichten en dan zal een stuk van de staart geamputeerd moeten worden. Morgen krijg ik een raming van de kosten.
Verder heeft de poes een klein knobbeltje bij de schildklier waardoor er waarschijnlijk te veel T4 wordt aangemaakt. Klachten zijn dat ze goed eet, maar toch afvalt en dat haar hartslag volgens de dierenarts veel te hoog was. Haar voorstel is om bij de operatie van de staart bloed af te nemen om het TVgehalte te kunnen vaststellen. Als dat te hoog is, zal er een keuze gemaakt moeten worden tussen medicatie, dieet of operatie.
Eerlijk gezegd ben ik nogal geschrokken en ik heb geen idee hoe ik mijn keuze moet bepalen t.a.v. mogelijke ingrepen, ook gelet op het feit dat ze al 17 jaar is.De staartoperatie is misschien te overzien, maar ik heb geen idee wat er allemaal komt kijken bij de behandeling van eventuele schildklierproblemen.
Ik heb wel het idee dat ik snel een besluit moet nemen over het laten weghalen van het gezwel, dat waarschijnlijk goedaardig is. Waar moet ik rekening mee houden bij het nemen van een beslissing? Welke vragen moet ik nog stellen aan de dierenarts, welke informatie heb ik nog nodig om mijn keuzes te kunnen bepalen. Kunnen jullie mij daarbij helpen?
Voordat ik het vergeet: de laatste 2 weken braakt ze bijna dagelijks waarbij er soms een haarballetje tussenzit, soms alleen voedselresten en soms alleen vocht met schuim. Heb nu pasta gekregen om het ophoesten van de haarballen te vergemakkelijken. Ik heb geen idee waardoor dit braken veroorzaakt wordt en of dit ook met de schildklier te maken heeft.
Ik hoop dat jullie mij een stukje op weg kunnen helpen.
Ik heb pas een jaar geleden voor het eerst een volledige gezondheidscheck laten doen bij de dierenarts i.v.m. haar leeftijd. Alles was toen goed. Wel is haar gewicht vanaf mei 2022 tot 15 september met 800 gram afgenomen tot precies 3 kilo en blijft het gewicht dalen.
Wat is lastig vind is dat ik de laatste 2 keer een vervelend telefoongeprek gehad heb met de dierenartsassistente, die mij ook afgelopen vrijdag nogal kortaf te woord stond. Ook de dierenarts die het gezwel vaststelde heb ik vrijdag voor het eerst ontmoet en als de poes geopereerd wordt zal zij dat ook gaan doen.
Het gevraagd naar een indicatie van de te verwachten kosten, maar daar kon ze vrijdag niets over zeggen. Morgen krijg ik via de mail een kostenopgaaf.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gezwel op staart

Bericht door Asse-Poes »

Welkom op het forum.

Een poes van 17 is geen jonge kat kat meer, maar stokoud is ze ook nog niet 😀
Suusje van forumlid Marike is 18 jaar en heeft vorig jaar een schikdklierbehandeling met radioactief jodium gehad.
Dus niet wanhopen!

Goed dat het gezwel bij de staart weggehaald wordt en dat er dan meteen bloed afgenomen wordt om de T4 waarde te bepalen.
Afvallen en braken zijn typische symptomen van een te snel werkende schildklier.

Als je die bevestiging krijgt zijn er 4 opties
- medicatie. Meestal is dit Felimazole. Niet elke kat kan hier tegen.
- speciaal voer: Hill's y/d. Dit betekent dat poes absoluut he-le-maal niets anders mag eten, Geen snoepjes, geen stukje kaas,
Gewoon helemaal niets anders dan die brokjes. Er is ook natvoer, maar dat wordt zo slecht geleverd, dat je dat kan vergeten. Dit voer moet je dan wel levenslang geven.
- een Schildklieroperatie.
- een behandeling met radioactuef jodium. Op dit moment kan dat alleen bij de Lingenhoeve in Lienden (betuwe) omdat het jodium ook slecht leverbaar is.
De kosten voor die behandeling zijn ca 1750,00 . Je brengt de poes dinsdagochtend en kan poes weer ophalen op maandag. Dus poes is 6 dagen uit logeren. Best wel lang. :-(

Ik kan je dit wel aanraden.
Mijn Bellow is afgelopen februari daar behandeld en ik heb een 'nieuwe' en speelse kat teruggekregen.
Geen moment spijt hiervan gehad en ik zou het zonder enige twijfel meteen weer doen.

https://schildklierkat.nl/behandeling/
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Re: Gezwel op staart

Bericht door Okkitokki »

Ik ben niet wanhopig, maar het is mijn eerste huisdier, dus alles wat er gebeurt met haar, is nieuw voor mij. En ik vind het lastig om besluiten te nemen als ik niet genoeg kennis heb. En ik vind het ook lastig om blind te varen op een dierenarts die ik slechts 1 keer ontmoet heb en die na 5 minuten al vaststelde dat het gezwel verwijderd moest worden. Kan ik er bijvoorbeeld van uitgaan dat ze bij het advies om het gezwel te laten weghalen ook rekening heeft gehouden met de ouderdom van de kat? Een narcose is natuurlijk niet niks. Of krijgt ze voor de narcose nog een gezondheidscheck?
Of zijn dit allemaal gekke vragen die ik stel?
Is er trouwens verschil tussen een schildklier die vergroot is en een knobbeltje dat vlakbij de schildklier zit?
De dierenarts heeft 3 behandelmogelijkheden genoemd, niet de behandeling met radioactief jodium.
Kunnen jullie mij verder nog adviseren hoe ik mij moet opstellen naar de dierenartsassistente c.q. receptioniste, waar ik moeilijk mee kan communiceren?
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gezwel op staart

Bericht door cerna »

Ik zou allereerst opnieuw een volledig bloedonderzoek laten doen voordat je een beslissing neemt. In één jaar tijd kan er namelijk een heleboel veranderen in zo'n oud lijfje en het spugen kan ook met nierproblemen te maken hebben en dan is een operatie heel wat riskanter om niet te zeggen bijna niet meer mogelijk.

Is de T4 verhoogd dan kun je beginnen met Felimazole en dan niet gelijk de hoogste dosering. Sommige katten reageren niet goed op Felimazole zoals de kat van Marina (Asse-Poes), maar ik heb de pilletjes al aan drie katten gegeven en nooit problemen ervaren.
Ik zou dat dus eerst afwachten voordat je zo'n peperdure behandeling laat uitvoeren.

Iedere operatie geeft een zeker risico en wanneer de kat al zo oud is dan worden de risico's alleen maar groter: narcose (gas), pijnstilling. Allemaal niet fijn voor de oude nieren.
En wanneer je kat geen last heeft van het gezwel dan zou ik sowieso afwachten. De dierenarts zegt wel dat er een risico is op bijten, maar wie zegt me dat Okki dat gaat doen?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gezwel op staart

Bericht door Asse-Poes »

Advies van Annet (Cerna) is inderdaad beter. Eerst volledig bloedonderzoek laten doen.
Daarna de rest aanpakken, afhankelijk wat er uit het bloedonderzoek gaat blijken.

Een groeiend gezwel is helaas zelden goed nieuws, maar dat betekent niet dat het altijd kanker is.
http://dierenkliniekpoolseweg.nl/kat-bult/
Een bultje bij de schildklier is nieuw voor mij. Soms kan je de vergrote schildklier wel voelen, misschien bedoelt je DA dat?

Jouw vragen zijn zeker niet gek of raar en je DA zou dat ook heel normaal moeten vinden.
Wel jammer dat je niet zo goed met de assistente kan communiceren. Blijf vriendelijk (ga desnoods een partij slijmen bij haar, prijs haar de hemel in als ze een uitgebreid antwoord geeft). Een goed contact met de assistente is superbelangrijk omdat zij de eerste is met wie je te maken krijgt. Zeker bij spoedgevallen, maakt dat nogal uit.
Maar misschien had de assistente een slechte dag en reageerde ze dat toevallig op jou af?

Als het allemaal toch moeizaam blijft gaan , kan je ook overwegen om naar een andere praktijk te gaan.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Re: Gezwel op staart

Bericht door Okkitokki »

Bij Okki is nog nooit bloedonderzoek gedaan. DA adviseerde om bij de operatie bloed af te nemen om hoogte T4 te bepalen. Wat bedoelen jullie met volledig bloedonderzoek, wat wordt er dan precies onderzocht en wat is belangrijk om te onderzoeken met het oog op de operatie? Zegt zo'n onderzoek ook iets over de toestand van hart, lever, enz. enz. Kortom: ook dit is voor mij helemaal nieuw. Maakt het wat kosten betreft iets uit of je een volledig of een niet-volledig bloedonderzoek laat uitvoeren?

Het advies van de DA om het gezwel te verwijderen is gebasserd op het feit, dat het een exponentioneel groeiend gezwel is, dat op een bepaald moment zo groot wordt het uit zichzelf openbarst, dat het kapotgeslagen wordt omdat Okki met de staart ergens tegenaankomt of omdat Okki er toch zoveel last van krijgt dat ze er aan gaat krabben of bijten. En dan wordt het een bloederige smerige bende met infectiegevaar.
Om het zo snel mogelijk te doen heeft te maken met het feit dat de ruimte om de wond weer dicht te maken steeds kleiner wordt en dat de kans dat de staart dan behouden kan blijven (want dat is natuurlijk wel het doel) ook vermindert. Het is trouwens een akelig gezwel om te zien, zeker nu het kaal wordt, glanzend en je de bloedvaatjes kunt zien. En het groeit inderdaad zienderogen.

Wat het braken betreft: Okki braakte in mei ook een aantal dagen achter elkaar, heeft daar toen medicijnen voor gekregen en dat heeft geholpen(prevomax injectie en cerenia tablet). Sinds een maand braakt ze een paar keer week, en sinds een week elke dag, zelfs een keer 2 x op een dag. Soms zit er een haarballetje bij, soms is het alleen voedsel, en soms alleen water met schuim. Een keer had het een roze kleur wat op bloed kan wijzen. Heb vrijdag pasta tegen haarballen meegekregen en sindsdien heeft ze niet meer gebraakt.
Wel eet ze sinds het bezoek aan de dierenarts nog meer dan ze al deed, terwijl ze minder drinkt dan voorheen, maar wel veel plast. Overigens eet ze al een paar maanden alleen natvoer, en geen brokjes.

Schildklier: bultje of vergroot. Ik meende dat de DA het woord knobbeltje gebruikte en niet het woord vergroot, maar ik kan me vergissen. Wel sprake ze daarna over het aanmaken van te veel T4, en heeft ze me een foldertje hyperthyroidie en Prescription Diet meegegeven.
Moet ik gaan vragen of er nu een knobbeltje zit of dat de schildklier vergroot is? En hoe belangrijk is dat?

Ik schrok wel een beetje van de risico's van een operatie bij de 17-jarige Okki. DA en ik hebben het daar niet over gehad, waarschijnlijk omdat de DA geen contraindicaties heeft vastgesteld? En als er wel risico's zijn, had ze die toch vast wel benoemd, neem ik aan? Lastig, hoor. Eerlijk gezegd heb ik er ook niet naar gevraagd. Als ik dat alsnog doe, welke vragen moet ik haar dan stellen?

Soms vraag ik me af of ik niet al meteen een afspraak had moeten maken voor de operatie i.p.v. de problemen met Okki op het forum te zetten, want ik merk dat het alleen maar meer vragen oproept dan antwoorden geeft. Dat is overigens geen kritiek op jullie, hoor.

De dierenartsassistente of receptioniste, ik heb niet gevraagd naar haar functie. had niet een slecht humeur, maar is zeer kort van stof, beetje onbehouwen, beetje autistisch, maar wat mij betreft absoluut niet geschikt voor een baliefunctie. Toen ik afgelopen vrijdag in de wachtkamer plaatsnam - zij zat op dat moment niet achter de balie _ kwam ze na 10 minuten de wachtkamer binnen, groette niet, maar vroeg alleen: En wie hebben we daar meegenomen? Ik zei Okki, en daarna vertrok ze weer. Ik was met stomheid geslagen. Eerder heb ik 2 x een stroef verlopend telefonisch gesprek met haar gehad en ik heb toen ook gezegd dat ik een andere DA ga zoeken. Toen wist ik nog niet dat Okki geopereerd moest worden. Pfffffffff. Ik durf haar nu ook niet te bellen om te vragen waarom ik nog geen offerte heb gekregen en of ze wil nakijken of de DA nu een knobbeltje naast de schildklier of een vergrootte schildklier heeft vastgesteld.

Heel in het kort: wat moet ik perse weten om tot een goede beslissing te komen? Aan wie in de praktijk moet ik mijn vragen stellen, moet ik een nieuw consult aanvragen, kan ik ook een telefonisch gesprek met de DA aanvragen of gaat dat via de receptioniste?

Moet ik een second opinion vragen?

Ik heb deze dierenarts vrijdag voor het eerst ontmoet, daarvoor is Okki 2 keer bij een andere DA in dezelfde praktijk geweest. Deze dierenarts heeft 20 jaar ervaring. Ik heb haar gevraagd wie de operatie gaat uitvoeren, ze zei dat zij dit gaat doen, omdat zij het gezwel gezien heeft en de andere DA niet.

Het is weer een heel verhaal geworden. Ik had het gisteravond ook al opgesteld maar er is toen bij het versturen iets misgegaan.
Ik wacht jullie reacties af. Dank voor het meedenken.

Tot slot: heb ik recht op een kopie van het dossier van Okki? Of zet ik de verhoudingen daarmee alleen op scherp? EN moet ik daar een reden voor geven? En aan wie moet ik dat vragen?
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gezwel op staart

Bericht door cerna »

Wat versta jij dan onder een volledige gezondheidscheck?
Okkitokki schreef: 17 sep 2023 20:31 Ik heb pas een jaar geleden voor het eerst een volledige gezondheidscheck laten doen bij de dierenarts i.v.m. haar leeftijd. Alles was toen goed.
Een volledige gezondheidscheck is een bloedonderzoek zodat je weet wat de nier- en leverwaardes zijn, de schildklierwaarde, de rode en witte bloedlichaampjes, glucosewaarde, fosforwaarde, enz.., enz..
Alleen maar een beetje voelen en naar het hart luisteren is geen gezondheidscheck.
Ik laat het ieder jaar doen bij 10+-katten zodat ik snel kan ingrijpen wanneer er iets niet meer voldoende functioneert.

Ja, voor de kosten maakt het wel uit want een klein bloedonderzoek kan in de kliniek zelf gebeuren, maar dan weet je nog niets. Een groot bloedonderzoek wordt opgestuurd en kost om en nabij de 150 euro.
Voor de behandeling van de schildklier moet je de T4-waarde weten.

Ik ga straks verder (of iemand anders). Moet nu eerst naar de tandarts.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gezwel op staart

Bericht door Asse-Poes »

Dan borduur ik vast even door op het bovenstaande

Een volledig bloedonderzoek (ongeveer 5 pagina's) bevat veel nuttige informatie over de gezondheid van een kat.
Die informatie heb jij (en de DA) nodig om tot een goede afweging te komen voor zowel de staartoperatie als voor de schikdklierbehandeling.

-minder drinken en meer plassen: Nu Okki alleen natvoer krijgt (dat bevat circa 80% vocht) is dat niet raar. Natvoer is sowieso prima, ga daar vooral mee door.
Poept ze wel goed?

- het braken en meer eten (en afvallen) is zoals gezegd een typisch symptoom van een te snel werkende schildklier.

- knobbeltje of vergroting. Eigenlijk maakt dat nu niet zoveel uit. Je hebt de T4 waarde nodig om te weten of de schikdklier te hard werkt.

- te snelle hartslag. Dat kan ook de schildklier komen, maar het meest waarschijnlijke is dat Okki zo in de stress geschoten is omdat ze bij een 'enge' dierenarts was. Met 'enge' luchtjes, en gedoe aan haar lijfje.

- een exponentieel groeiend gezwel: daar kan je m.i. inderdaad niet te lang meer mee wachten. Zodra de bloedwaarden binnen zijn en als daaruit blijkt dat Okki een operatie aan kan, zou ik dat zeker doen als het mijn kat was.

- assistente of receptioniste. Helaas lijkt het erop dat ze nogal een hork is. Daar doe je verder niets aan, behalve zelf supervriendelijk blijven. Zij is jammergenoeg jouw eerste aanspreekpunt en je hebt haar nodig.
Als je vertrouwen hebt in de DA kan dat een overweging zijn om bij deze kliniek te blijven.

- je hebt zeker recht op Okki's dossier. Dat heb je nodig voor een eventuele second opinions, maar ook als je later zou besluiten om Okki aan te melden voor een radioactief jodium behandeling.
Vraag ook altijd bij het afrekenen om gespecificeerde rekeningen. Daarop staat dan ook welke medicatie Okki heeft gehad en dat is altijd handig om te weten. De meeste klinieken sturen dat per email naar je toe.

-offerte. Ik zou een mail naar de praktijk sturen met de vraag: Ik zou nog een prijsopgave krijgen voor Okki, maar die heb ik nog niet gekregen. Kan je die zsm nog even naar mij mailen?

- dierenarts. Als jij geen goed gevoel bij deze praktijk of deze DA hebt, dan zou ik naar een andere praktijk gaan. Als jij liever naar die andere DA binnen deze praktijk gaat, moet dat ook kunnen. Kost je waarschijnlijk wel een extra consult, want die andere DA zal Okki natuurlijk zelf moeten zien.
Nadeel is wel dat dat via die assistente/receptioniste gaat.

Ik wil je beslist niet opjagen, maar als je vandaag dat bloedonderzoek laat doen, heb je morgen of overmorgen de uitslag. Dan kan je het weekend gebruiken om na te denken over de vervolgstappen en begin volgende week de staartoperatie inplannen.

Een forum is handig als feedback en voor tips en adviezen. Ik ben hier zelf vorig jaar terechtgekomen omdat ik met mijn Bellow van de ene in de andere ellende kwam. Als het je eigen kat betreft, kan je blijkbaar niet goed meer focussen op wat belangrijk is en wat niet. Dit forum heeft mij er toen helemaal doorheen gesleept. :grin:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gezwel op staart

Bericht door cerna »

Ik sluit mij helemaal bij Marina aan en heb verder niets toe te voegen :smile:
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Re: Gezwel op staart

Bericht door Okkitokki »

Toch nog even een vraagje n.a.v. het bloedonderzoek. Als dat volledige bloedonderzoek zo belangrijk is, waarom heeft mijn DA dat dan niet voorgesteld en heeft ze alleen voorgesteld om tijdens de staartoperatie bloed af te nemen voor bepaling T4?
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gezwel op staart

Bericht door cerna »

Okkitokki schreef: 19 sep 2023 14:32 Toch nog even een vraagje n.a.v. het bloedonderzoek. Als dat volledige bloedonderzoek zo belangrijk is, waarom heeft mijn DA dat dan niet voorgesteld en heeft ze alleen voorgesteld om tijdens de staartoperatie bloed af te nemen voor bepaling T4?
Geen idee. Misschien dat je haar dat beter zelf kunt vragen?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Re: Gezwel op staart

Bericht door Okkitokki »

Ik heb geen zin in ruzie (zij is tenslotte de deskundige), daarom.stel ik de vraag eerst hier.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gezwel op staart

Bericht door Asse-Poes »

Okkitokki schreef: 19 sep 2023 14:32 Toch nog even een vraagje n.a.v. het bloedonderzoek. Als dat volledige bloedonderzoek zo belangrijk is, waarom heeft mijn DA dat dan niet voorgesteld en heeft ze alleen voorgesteld om tijdens de staartoperatie bloed af te nemen voor bepaling T4?
Ik heb ook geen idee.
Normaal doe je vóór een operatie een klein bloedonderzoek, (pre-operatief bloedonderzoek) om te kijken of er niks raars aan de hand is en de kat de operatie aan kan. Daarna geef je narcose en start de operatie.
Bij een jonge, fitte en gezonde kat doen ze dat meestal niet, maar bij een senior waarvan je sterke vermoedens hebt dat er meer aan de hand is, zou de DA die optie bespreekbaar moeten maken en het zelfs dringend moeten aanraden.

Elke operatie brengt een risico met zich mee. Bij een 17 jarige meer dan bij een jonge kat, dus je wilt vooraf de risico's zo goed mogelijk inschatten.
Gezien Okki's leeftijd zullen ze de narcose ook aanpassen en een gasnarcose geven.

Bij Bellow is voor zijn ingrijpende gebitssanering ook een pre-operatief bloedonderzoek gedaan, anders begon de tandarts er niet eens aan.
(Bellow was ernstig verzwakt en had leverfalen en daarnaast een torenhoge schildklierwaarde)
https://www.dap-argus.be/het-bloedonder ... n-wanneer/
(niet alle waardes uit bovenstaande link zijn bij hem getest. wel lever, nieren, eiwit, glucose. Een volledig bloedprofiel was een maand daar vòòr al gedaan)

Alleen T4 bepalen heeft trouwens geen nut. Als de nieren en/of de lever van Okki niet goed functioneren kan je bijvoorbeeld niet zo maar schildkliermedicatie geven.
Laatst gewijzigd door Asse-Poes op 19 sep 2023 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gezwel op staart

Bericht door Rik »

Ik zou bij een 17 jarige toch ook wel een onderzoek vooraf willen. Even afgezien van het risico wil je ook weten waar je aan toe bent. Misschien zit ze wel vol met gezwellen. Uiteraard wil je wel zo snel mogelijk dat dat gezwel van die staart gaat.

Of is het weghalen van dat knobbeltje een "operatie van niks"? Had je al een kostenraming?

Tevens kan er dan e.v. besloten worden om ook een echo en/of fotos te maken als ze toch onder narcose is. Wanneer er geen onderzoek vooraf is geweest dan kun je dat niet meer beslissen en moet Okki later misschien nog een keer onder narcose daarvoor.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Re: Gezwel op staart

Bericht door Okkitokki »

Het wordt er niet duidelijker op voor me.
Volledig bloedonderzoek laten doen en dan pas de beslissing nemen over de staartoperatie of is het voldoende om de operatie in te plannen waarbij automatisch een pre-operatief bloedonderzoek plaatsvindt.
Als dat pre-operatieve bloedonderzoek standaard voorafgaand aan een operatie plaatsvindt, begrijp ik ook waarom de DA dat niet apart besproken heeft.
Het zijn dus blijkbaar 2 verschillende onderzoeken? Een volledig bloedonderzoek en een pre-operatief bloedonderzoek. In het eerste geval moet Okki 1 keer naar de DA en in het tweede geval maar 1 x.
Plaats reactie