Poes van 2 krijgt geadopteerde kater van 4 mnd erbij

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Plukje50
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 sep 2023 16:04

Poes van 2 krijgt geadopteerde kater van 4 mnd erbij

Bericht door Plukje50 »

Hallo allemaal,

Ik ben helemaal niet zo bekend met een forum, maar ik dacht waarom ook niet.
Sinds gisteren (zondag) hebben wij een kitten bij onze pittige rode kattin geadopteerd. De kleine nieuweling is een ontzettende lieverd, en wil niets anders dan kennismaken met zijn grote zus.

Echter wil zijn grote zus nog niets van hem weten. Ze blaast, gromt en vlucht het liefst weg. Ik heb vanochtend een Feliway stekker gekocht, in de hoop dat het iets helpt.

Ik ben opgegroeid met katten, en heb er dan ook altijd eentje in huis gehad. Echter is dit de eerste keer dat we voor 2 gaan. Hierin dus geen ervaring.

Er is tot nu toe nog niet gemept, alleen veel gegromd en geblazen. Dit gebeurd Echter alleen door de bestaande poes van 2 in huis. De kleine is al helemaal in zn nopjes hier.

Onze huidige poes is het liefst buiten (afgesloten achtertuin), maar op dit moment wil ze ook met geen mogelijkheid naar binnen als ze buiten is.

Ik heb de 2 nu in de woonkamer gezet, en vannacht hebben ze apart van elkaar geslapen. Morgen middag moet ik weer werken, dus ik neem aan dat ik beide weer apart moet "opsluiten"?

Wie heeft er nog advies. Zelf wordt ik helemaal nerveus van de situatie, maar ook wetende dat het tijd nodig heeft. Ik moet er niet aan denken om de kleine lieverd weer weg te moeten doen.

Mijn dank is groot!!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Poes van 2 krijgt geadopteerde kater van 4 mnd erbij

Bericht door Asse-Poes »

Plukje50 schreef: 11 sep 2023 16:15 , maar ook wetende dat het tijd nodig heeft.

Dat dus 😀

De kleine druktemaker is er pas 2 dagen. Grote Zus heeft echt wel wat meer tijd nodig om te wennen aan de 'indringer'.
Er wordt niet gevochten, dus dat is een goed teken. De nieuweling moet nog leren waar de grenzen liggen van Grote Zus.
Grommen, blazen en af een toe een mep van Grote Zus zijn heel normaal en dat hoort er bij.

Ik zou Grote Zus niet naar buiten laten gaan want dan gaat ze de kleine ontwijken (wegvluchten, zich terugtrekken) en dan went Grote Zus niet aan de kleine.

Hier nog wat tips:
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 37&t=35400
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plukje50
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 sep 2023 16:04

Re: Poes van 2 krijgt geadopteerde kater van 4 mnd erbij

Bericht door Plukje50 »

Dankje voor je reactie!

Mij was geadviseerd om de katten vanaf moment 1 bij elkaar te zetten. Dat werkt niet.
Die grote bleef alleen maar boos, blazen en gespannen houding. Liefst uit de weg gaan..

Nu toch maar allebei een aparte kamer, zodat grote zus meer aan de geur kan wennen zonder dat ze de nieuweling ziet. Ze lopen nu om de beurt afzonderlijk van elkaar door het huis. Grote zus wordt langzaam weer een beetje zichzelf..
Ik vind het lastig dat je niet goed weet wat de juiste manier is... en of je het goede doet
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes van 2 krijgt geadopteerde kater van 4 mnd erbij

Bericht door Rik »

Als ze elkaar niet in de haren vliegen dan is er niet echt een 'goede manier'. Dan kun je beide methodes volgen.

Wanneer je een kitten bij een oudere kat zet dan is het advies inderdaad in eerste instantie (voorzichtig) bij elkaar zetten. Voorzichtig omdat je wel direct in wil grijpen als het mis gaat. Maar meestal zal een kleintje niet schrikken en een oudere kat het overwicht hebben. Katten hebben dat normaal vrij snel door. Vandaar dat dat ook meestal wel goed gaat.

Als er dan alleen gegrom, geblaas en af en toe een mep valt, dan kun je ze in principe bij elkaar laten. Want dat is compleet normaal gedrag. Het blazen en zelfs een kleine mep uitdelen is gewoon grenzen aangeven en komt eigenlijk voort uit de onzekerheid. (De kleine moet dat natuurlijk niet de hele dag uit proberen zodat de oudere geen rust krijgt, want dan moet je rust momentjes inbouwen)

De oudere kat moet dus wel een veilige plek hebben om zich terug te trekken (want de kitten heeft meestal geen probleem met een nieuwe omgeving), maar naar buiten kunnen is vaak niet handig, omdat ze dan langere tijd niet terug komen. Dit verlengt dan alleen maar het hele process. Als het al gaat werken want als een kat naar buiten kan, zou het ook wel eens helemaal niet meer goed kunnen komen. Bij introductie van 2 oudere katten moet het naar buiten kunnen al helemaal beperkt worden want dan zouden er ook geuren e.d. van buiten mee kunnen komen. Funest voor een traditionele introductie.

In deze situatie is dus (erg) lichte dwang om geconfronteerd te worden met de nieuwe situatie wel zo handig. Maar het moet niet de hele dag stressvol zijn. Eet- en speel momenten zijn dan ideaal om zoiets te begeleiden. En hoe vaker ze elkaar zien, hoe sneller het went voor de oudere kat.

Bovenstaand allemaal wel in mate waarin je jezelf prettig voelt. Het is dus helemaal geen probleem om ze wat meer gescheiden te houden. Je moet je dan wel realiseren dat het allemaal wat langer kan duren.

Als de oudere kat erg gestrest is dan is het dus wel aan te raden een wat meer traditionele intro te volgen. Wat jij nu dus doet. Dat is dus helemaal prima. Straks eten in dezelfde ruimte, elke dag wat meer bij elkaar, samen spelen etc. etc.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plukje50
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 sep 2023 16:04

Re: Poes van 2 krijgt geadopteerde kater van 4 mnd erbij

Bericht door Plukje50 »

We zijn nu iets meer dan een maand verder. De poezen zijn een beetje aan elkaar gewend in de zin van niet meer echt blazen en grommen van de oudste van 2.

Wel leven ze allebei nog apart, waarbij ieder op verschillende momenten door het huis loopt.
We hebben een aantal weken nu in de avond gevoerd met het hor ertussen, en ook dit gaat goed.

Nu is er het volgende:
De oudste poes lijkt relaxter, maar zodra wij de 2 "loslaten" in huis, wordt de oudste een beetje angstig en gaat ergens in de hoek zitten kijken. De kitten wil graag spelen en loopt dan naar haar toe. De oudste sprint dam weg, en de kitten rent erachter aan. Op deze momenten worst er wel geblazen door de oudste poes. Wij grijpen op deze momenten vaak in en staken de ontmoeting dan.

Nu weet ik niet of dit het juiste is. De kitten is gewoon mega geïnteresseerd. De oudste is ook geïnteresseerd, totdat de kitten "los" loopt.
Ik weet niet meer zo goed of ik juist de boel op zijn beloop moet laten gaan of gewoon nog rustig opbouwen.
Ik ben zelf gewoon onzeker en wil niet dat er gevochten of wat ook wordt.

Hopelijk kunnen jullie helpen... dankjewel!!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes van 2 krijgt geadopteerde kater van 4 mnd erbij

Bericht door Rik »

Plukje50 schreef: 18 okt 2023 18:39 De oudste poes lijkt relaxter, maar zodra wij de 2 "loslaten" in huis, wordt de oudste een beetje angstig en gaat ergens in de hoek zitten kijken. De kitten wil graag spelen en loopt dan naar haar toe. De oudste sprint dam weg, en de kitten rent erachter aan.
Dat is dus de reden waarom er vaak gezegd wordt dat je twee kittens moet nemen bij een oudere kat want die zit daar vaak niet op te wachten. En met twee kittens gaan de kittens gewoon onderling aan de gang.

Ik denk dat je nu wat betreft introductie de ontmoetingen wat moet begeleiden. Samen zijn maar zorgen dat je kitten dus niet naar de oudere poes kan/wil. Dat is moeilijk want die is mega interessant.

Is de oudere poes tot spel te verleiden? Want dan heb je iets om samen te doen. Eten bij elkaar kan ook maar zodra kitten het eten op heeft wordt het spelen met grote zus weer interessant. Als je haar op dat moment ook kunt betrekken, dat ze dus niet weg loopt, dan gaat zij misschien ook begrijpen dat die aandacht van het kitten maar even is, en dat zij hem wel te baas kan zijn.

Heb je ook wel eens niet ingegrepen?
Begrijpt de oudere poes dat zij de baas is?
Als je elke keer ingrijpt dan zal ze dat ook nooit leren en angstig blijven.
Ik zeg niet dat je het tot bloedens toe moet laten gaan maar teveel ingrijpen kan in dit geval ook contra-productief zijn, zeker voor de onzekerheid van de oudere poes.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plukje50
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 sep 2023 16:04

Re: Poes van 2 krijgt geadopteerde kater van 4 mnd erbij

Bericht door Plukje50 »

Onze poes is net 2 geworden en hartstikke speels. Een ontzettende wildebras, vandaar ook de keuze voor een kitten erbij zodat ze lekker kan rausen met een ander. De keuze was weldoordacht, en geen spontane actie.

Ze vind op dit moment het spelen met de kitten nog een beetje spannend (denk ik) en is dan meer gefocust op de kitten die speelt, dan dat ze zelf met een speel muisje in de weer gaat.

We hebben nu een aantal momenten de afgelopen dagen gehad dat ze in een ruimte zijn, en er wordt heel af en toe geblazen of ze loopt/ rent weg als die te dichtbij komt. Erger komt ze wel heel snel weer terug om te "kijken"
Ze wil hem dus wel goed in de gaten houden.
Ik denk dat het allemaal wel positief is, maar sat ze ook zelf die tik eens moet geven.

Ze is nog heel mild voor de kitten, en slaat nier echt van zich af. Af en toe neus tegen neus, en dan draait ze zich ook weer snel om, om van een afstandje de kitten weer te bekijken.

Zolang er geen plukken haar rondvliegen, en bloed, laten we het maar op z'n beloop. Wel opbouwend qua tijdsduur, en als er niemand thuis is, zijn ze nog gescheiden. Ik denk dat we op de goede weg zitten? :)
Plaats reactie