Blij dat ik jullie forum gevonden heb

Ik heb 2 broers - ex-katers - van 8 jaar. Nooit de allerbeste maatjes geweest (lepeltje-lepeltje slapen hebben ze bv. nooit gedaan), maar ze accepteren elkaar wel. Er is nooit echt grote ruzie of concurrentie tussen hen geweest.
Kamiel was de knuffelkat van de twee: vaak thuis, en vanaf dat hij kon, ging hij op een schoot liggen.
Jean-Luc is even vaak en graag thuis, maar gaat niet op onze schoot liggen - hij is liever gewoon dichtbij in de buurt.
Twee gezellige en gezapige katten dus

Sinds een aantal maanden is Kamiel echter minder ‘gezellig’ … hij komt enkel thuis om te eten, hoog op zijn krabpaal te slapen, of wil vaak snel terug naar buiten. Wanneer hij ook maar in de buurt van Jean-Luc komt blaast hij naar zijn broer (het komt nooit tot een echt gevecht, het blijft bij blazen en misschien eens een tikje geven). Jean-Luc maakt er niet veel van, en blijft zijn rustige zelf.
Net bij de DA geweest voor een check-up, en ze zijn allebei kerngezond. Ook in hun omgeving is er niets veranderd.
Kunnen jullie een oorzaak of misschien zelfs een oplossing bedenken voor Kamiel’s gedrag? Ze hoeven niet per se samen in een mandje willen slapen

Ik kijk uit naar jullie raad