Kaya krols, Noek chagrijnig

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door OMH »

Hallo weer,
Nu heb ik toch al járen poezen/katten, maar met dit drietal maak ik dingen mee die ik niet ken. Het volgende doet zich voor:
Kaya, bijna zeven maandjes jong, is krols en niet zo'n beetje ook. Bij elk menselijk geluid vertoont ze het bekende gedrag, over de grond rollen, kermen, kontje omhoog en staartje opzij. Het is haar eerste krolsheid (ja, ze wordt gesteriliseerd zodra dit over is).
Onze prachtige kater Noek, gesteriliseerd ook en toch al niet hevig gecharmeerd van Kaya, kan haar nu helemaal even niet uitstaan. Hij gromt en blaast nu ook op afstand en is gewoon erg onaardig. Niet tegen ons en niet tegen zijn zus Tika - hoewel hij soms ook tegen haar een beetje moeilijk kan doen, even laten zien wie de baas is enzo - maar Kaya moet uit zijn buurt blijven.
Kaya is nu nog knuffeliger dan anders en geeft alles en iedereen kopjes, ook Noek, die daar níets van moet hebben en nu helemaal niet.
We hebben boven een grote kattenkamer met alles wat een kat nodig heeft, dus we hebben haar maar even geïsoleerd. Daar zit ze prikkelvrij en rustig, ze kan er spelen en naar buiten kijken. Toch voelt het niet gezellig, maar ik weet het anders ook even niet. Dat gekerm van Kaya kan ik goed hebben, het gegrom en geblaas van Noek wat minder.

Jullie hebben hier vast ervaring mee, een kater die onaardig doet tegen een krolse poes? En even prikkelvrij naar boven, is dat een goed idee?

Ik hoor graag. Ik heb eindeloos geduld met katten, maar dit is voor twee katten sneu. Vandaar.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door OMH »

Toevoeging: afspraak voor sterilisatie gemaakt. Dit is te sneu.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7679
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door Rik »

OMH schreef: 24 apr 2023 17:47 Toevoeging: afspraak voor sterilisatie gemaakt. Dit is te sneu.
Niet alleen sneu maar ook ongezond (zelfs de eerste krolsheid is erg ongezond voor een poes).

Fijn dat de spraak gemaakt is.

Ja, wanneer er hormonen in het spel zijn kan de onderlinge verhoudingen behoorlijk verziekt worden. Vandaar altijd het advies om ze voor de 6 maanden allemaal (katers en poezen) te laten helpen.

(Ik neem aan dat Tika al geholpen is of ook gelijk meegaat want ELKE krolsheid is gewoon heel erg ongezond en geeft grotere kans om op latere leeftijd baarmoederkanker en/melkkliertumoren te krijgen.)

Ah, ik zie dat Tika 2 jaar is, dus die is al geholpen ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door OMH »

Oké, dank je wel. Dit heb ik nog nooit meegemaakt zeg. Noek heeft haar zelfs een paar keer aangevallen, ze zit nu weer boven. Weliswaar gilt ze de boel bij elkaar, maar dat is dan maar even zo. We geven haar heel veel aandacht, net zoals de andere twee die krijgen.
Gedoe, maar dat gaat weer over.

Ik was vooral benieuwd naar ervaringen wb kat apart zetten.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7679
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door Rik »

Ja, en Noek kan ook jullie zelfs onverwachts afvallen. Met hormonen in het spel (en dat hoeft dus niet eens bij desbetreffende kat te zijn maar gewoon in de groep) kan de hele groep in onbalans zijn.

Wel fijn dat je de ruimte hebt om ze een beetje uit elkaar te houden.

(Niet dat je er aan dacht hoor maar doe in ieder geval ook nooit iets met de poesenpil mocht iemand dat suggereren voor tot de castratie. Want dat is een nog groter vergif en zeer ongezond.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door OMH »

Nee hoor, de pil gaan we niet doen. Nooit overwogen ook. Het wordt misschien een lange week, maar dat trekken we wel. Volgende week dinsdag is ze aan de beurt.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1752
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door Asse-Poes »

Succes en sterkte met het geblèr :grin:

Het is nooit saai in een huis met katten :lol:

(Ik heb nooit in kater gehad bij een krolse poes en daar ben ik wel blij om :-P )
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door OMH »

Dank je. Zojuist de DA gebeld, ze mag morgen al komen, daar zijn we blij mee!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7679
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door Rik »

Fijn. Ook fijn dat de dierenarts om weet te gaan met castratie bij poezen die al krols zijn, want dat doet ook niet elke dierenarts (wegens het meer bloederige werk).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1752
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door Asse-Poes »

Oh, morgen al! Dat is snel. Fijn dat je DA dat wil doen terwijl ze nog krols is.
We duimen dat alles goed gaat!

Morgen krijgt Noek zijn 'rust' weer terug. de dierenarts-lucht van Kaya zal hij ook niet waarderen, maar dat vindt hij vast minder erg.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door OMH »

Rik schreef: 25 apr 2023 09:16 Fijn. Ook fijn dat de dierenarts om weet te gaan met castratie bij poezen die al krols zijn, want dat doet ook niet elke dierenarts (wegens het meer bloederige werk).
Klopt, deze praktijk is geweldig. De grotere doorbloeding is voor hen geen probleem, al vind ik het zelf een naar idee. Maar ze doen het vaker en het is kennelijk geen probleem. 🤞🏻
Laatst gewijzigd door OMH op 26 apr 2023 05:30, 1 keer totaal gewijzigd.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door OMH »

Asse-Poes schreef: 25 apr 2023 13:25 Oh, morgen al! Dat is snel. Fijn dat je DA dat wil doen terwijl ze nog krols is.
We duimen dat alles goed gaat!

Morgen krijgt Noek zijn 'rust' weer terug. de dierenarts-lucht van Kaya zal hij ook niet waarderen, maar dat vindt hij vast minder erg.
Noek zal inderdaad weer moeten wennen aan die lucht, maar dat kennen we van de sterilisatie/castratie van Tika en hem. Ik heb dat destijds een beetje geholpen door ze allebei grondig te aaien nadat ik mijn handen in de kip en bouillon had gestopt 😅. Daarna hadden ze het druk met likken en toen was het snel voorbij.
Deze keer gaan we het een beetje anders doen, een soort herintroductie - hopelijk wordt Noek een beetje liever voor Kaya. Niet geschoten is altijd mis… even de tijd voor nemen weer.

Bedankt voor jullie reacties!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1752
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door Asse-Poes »

OMH schreef: 26 apr 2023 05:29 . Ik heb dat destijds een beetje geholpen door ze allebei grondig te aaien nadat ik mijn handen in de kip en bouillon had gestopt 😅
Wow, geen moeite is je teveel zeg :lol:

Sterkte vandaag!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door OMH »

Asse-Poes schreef: 26 apr 2023 11:54 Wow, geen moeite is je teveel zeg :lol:

Sterkte vandaag!
Dank je voor de sterkte, ik vind het maar niks en ik wil haar nú terug (grapje, komt wel goed).
En verder: ach, een mens bedenkt eens wat. Daarbij: het hielp, ze waren vrijwel meteen klaar met grommen en blazen :lol: :lol:
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7679
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door Rik »

Hihi. Handen in de kip en bouillon heb ik nooit gedaan :)
Wel gewoon allebei intensief even flink aaien en rollebollen om elkaars geuren over te brengen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie