Voortdurend eten willen, miauwen en schrokken met eten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 sep 2022 08:39
Locatie: Amstelhoek

Voortdurend eten willen, miauwen en schrokken met eten

Bericht door MissMeow »

Hallo allemaal,

Ik heb even de zoekfunctie gebruikt, maar ik krijg niet echt de info die ik zoek.

Ik heb 2 kittens van 4,5 maand en het zijn momenteel echte doerakken, proberen me constant uit en lijken ook steeds honger te hebben. Lopen voortdurend naar beneden als ik dit ook doe, in de hoop eten te krijgen. Als ze eten krijgen wordt dit opgeschrokt.
Ze miauwen ook heel veel. Of dit met de hang naar eten te maken heeft, weet ik niet. Soms lijken ze ook graag aandacht te krijgen.
Rust is er momenteel niet in huis; of er wordt geravot, of om eten gebedeld (ook als ik zit te eten), of gemiauwd. Best een uitdaging!

Wat doe ik niet goed?

Eten geef ik ze op gezette tijden, volgens de schema's op de zak. In de ochtend natvoer, de rest van de dag brokken. Ze krijgen om de 4 uur te eten, tussendoor geef ik ze niets! Ook al zeuren ze de oren van mijn hoofd. Wanneer ik eet krijgen ze niets, en om mezelf een beetje rust te gunnen zet ik ze op de speelgang.
In de nacht als ze wakker worden, verplaats ik ze van slaapkamer naar speelgang, zodat ik nog even kan slapen. Na verloop van tijd wordt het miauwen en krabben aan de deur. Wat ik negeer en ik laat ze pas binnen als ze stil zijn. Om 8 uur, als het voor mij tijd is om op te staan en voor hun tijd om te eten.
Als ze de slaapkamer als racebaan gaan gebruiken, idem dito.

Word hier best onzeker van! Straks heb ik een paar gestoorde katten in huis :-D
Mama van Knox Elfi🐈(Knox, m) en Knikita Loki🐈‍⬛(Knikita, v)🐾 "Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt"✨️Shiva, Allstar, Amor✨️
Fotoalbum
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7681
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voortdurend eten willen, miauwen en schrokken met eten

Bericht door Rik »

MissMeow schreef: 12 dec 2022 11:49 Eten geef ik ze op gezette tijden, volgens de schema's op de zak. In de ochtend natvoer, de rest van de dag brokken. Ze krijgen om de 4 uur te eten, tussendoor geef ik ze niets! Ook al zeuren ze de oren van mijn hoofd. Wanneer ik eet krijgen ze niets, en om mezelf een beetje rust te gunnen zet ik ze op de speelgang.
Je mag best af en toe een brokje (als snoepje) door de huiskamer gooien. Is ook leuk "jachtspel". Dus tussendoor mogen ze best wat hebben. Je moet er alleen op letten dat je dat bijvoorbeeld niet om 5:00 's-nachts doet. Ik gaf dan wel eens een klein handje. Op een gegeven moment werd ik om 4:30 wakker gemaakt omdat ze wat wilde eten. Dat heeft 14 dagen gekost voordat ze in de gaten hadden dat ze niets meer voor 8:00 kregen. Nu begint Bono rond 8:00 te spoken. Hij slaapt op een stoel op mijn slaapkamer maar om 8:00 gaat hij dan over mij heen lopen zodat ik wakker wordt. Ach... om 8:00 mag dat :) Tot 8:00 zijn ze nu gelukkig rustig.
MissMeow schreef: 12 dec 2022 11:49 In de nacht als ze wakker worden, verplaats ik ze van slaapkamer naar speelgang, zodat ik nog even kan slapen. Na verloop van tijd wordt het miauwen en krabben aan de deur. Wat ik negeer en ik laat ze pas binnen als ze stil zijn. Om 8 uur, als het voor mij tijd is om op te staan en voor hun tijd om te eten.
Uiteindelijk zouden ze het ritme wel te pakken krijgen. Als de laatste maaltijd (en speelsessie) voor het slapen gaan is geweest, dan moeten ze het wel tot 8:00 vol kunnen houden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Voortdurend eten willen, miauwen en schrokken met eten

Bericht door Cerna »

MissMeow schreef: 12 dec 2022 11:49 Wat doe ik niet goed? Eten geef ik ze op gezette tijden, volgens de schema's op de zak........
Niet goed is een groot woord, maar ik zou bij kittens de brokjes niet op gezette tijden geven, maar de hele dag.
Ik heb het altijd zo gedaan en nooit zeurkatten gehad want altijd stonden er wel meerdere bakjes met brokjes. Twee keer per dag krijgen ze natvoer en de rest van de dag eten ze wanneer ze zin hebben.
Gebruikersavatar
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 sep 2022 08:39
Locatie: Amstelhoek

Re: Voortdurend eten willen, miauwen en schrokken met eten

Bericht door MissMeow »

Cerna schreef: 12 dec 2022 14:46 Niet goed is een groot woord, maar ik zou bij kittens de brokjes niet op gezette tijden geven, maar de hele dag.
Ik heb het altijd zo gedaan en nooit zeurkatten gehad want altijd stonden er wel meerdere bakjes met brokjes. Twee keer per dag krijgen ze natvoer en de rest van de dag eten ze wanneer ze zin hebben.
Bang dat ze dan te dik worden?
Mama van Knox Elfi🐈(Knox, m) en Knikita Loki🐈‍⬛(Knikita, v)🐾 "Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt"✨️Shiva, Allstar, Amor✨️
Fotoalbum
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7681
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voortdurend eten willen, miauwen en schrokken met eten

Bericht door Rik »

Cerna schreef: 12 dec 2022 14:46 Niet goed is een groot woord, maar ik zou bij kittens de brokjes niet op gezette tijden geven, maar de hele dag.
Het hangt ook een beetje van de kat af. Ik kon bij Bono bij 5 maanden de brokjes niet meer laten staan. Hij at alles altijd direct op en ging ook het bakje van Yuna leeg eten. En als ik dan weer een bakje neer zette was dat ook gelijk weer op. Die had absoluut geen rem. Hij was op 5 maanden ook al ruim 4 kilo.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voortdurend eten willen, miauwen en schrokken met eten

Bericht door Anne »

Ik denk dat het ook karaktergebonden is
Donna krijgt 4x PD te eten en zij zeurt nooit
Hooguit eens een miauw als ze zien dat het eettijd is
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 sep 2022 08:39
Locatie: Amstelhoek

Re: Voortdurend eten willen, miauwen en schrokken met eten

Bericht door MissMeow »

Rik schreef: 12 dec 2022 15:16 Het hangt ook een beetje van de kat af. Ik kon bij Bono bij 5 maanden de brokjes niet meer laten staan. Hij at alles altijd direct op en ging ook het bakje van Yuna leeg eten. En als ik dan weer een bakje neer zette was dat ook gelijk weer op. Die had absoluut geen rem. Hij was op 5 maanden ook al ruim 4 kilo.
Dat is een best gewicht! Knox zit nu op 2500 gram, hij is van 30 juli. Denk dat het probleem eerder bij Knikita zal liggen, zij heeft nogal last met iets over laten. Zij is ook degene die het meest op voedsel gericht is. Én oogde al iets te zwaar. In het nest was er wel constant eten, maar de DA raadde het ook af. En gaf aan dat bij consequent zo volhouden van mijn kant het zaakje op een gegeven moment wel tot rust moet komen.
Mama van Knox Elfi🐈(Knox, m) en Knikita Loki🐈‍⬛(Knikita, v)🐾 "Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt"✨️Shiva, Allstar, Amor✨️
Fotoalbum
Cerna

Re: Voortdurend eten willen, miauwen en schrokken met eten

Bericht door Cerna »

MissMeow schreef: 12 dec 2022 15:13 Bang dat ze dan te dik worden?
Nee, juist niet. Ik denk dat mensen vinden dat wanneer je altijd brokjes hebt staan, een kat te dik wordt. Maar een kitten verbruikt zoveel energie en is nog in de groei dus die wordt echt niet zo snel te dik.
Yarah is nu 7,5 maand en weegt 3,2 kilo. Dat is een keurig gewicht voor een Brittendame. Zij kan brokjes eten wanneer ze wil.
Gebruikersavatar
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 sep 2022 08:39
Locatie: Amstelhoek

Re: Voortdurend eten willen, miauwen en schrokken met eten

Bericht door MissMeow »

Toch denk ik dat het ook situatieafhankelijk is.. Bij de eerste eigenaar stonden er ook altijd brokjes, dat is nu niet meer. Denk dat ze daarom steeds 'bedelen'. Maar -naar wat ik lees- is het op latere leeftijd vaak een probleem met gewicht. Ik ga morgen nog even contact opnemen met de DA, want dit is niet meer te doen. De hele dag gezeur. En achter me aanlopen, voor mijn voeten. Behoorlijk irritant en soms zelfs gevaarlijk. Ook op de trap doen ze dit..
Mama van Knox Elfi🐈(Knox, m) en Knikita Loki🐈‍⬛(Knikita, v)🐾 "Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt"✨️Shiva, Allstar, Amor✨️
Fotoalbum
Cerna

Re: Voortdurend eten willen, miauwen en schrokken met eten

Bericht door Cerna »

MissMeow schreef: 12 dec 2022 18:13 Maar -naar wat ik lees- is het op latere leeftijd vaak een probleem met gewicht.
Dat hoeft helemaal niet wanneer je de bakjes/het bakje maar niet te vol doet. Ik heb één volwassen kat die te zwaar is (obese) en zij eet het minst van alle katten. De andere zijn allemaal keurig op gewicht.
Ik heb één keer een kitten gehad die als zwerver is gevonden en waarschijnlijk een tijdje honger heeft geleden en hij vertoonde nog wel eens schrokgedrag ("laat ik nu maar veel eten want dadelijk krijg ik misschien niets meer"), maar een kat die een probleemloze kittentijd heeft gehad zal ook op latere leeftijd normaal eten. En dat is bij katten zo nu en dan een hapje en niet op vastgestelde tijden.
https://degelukkigehuiskat.nl/hoe-vaak- ... 20periodes.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7681
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voortdurend eten willen, miauwen en schrokken met eten

Bericht door Rik »

MissMeow schreef: 12 dec 2022 18:13 ... want dit is niet meer te doen. De hele dag gezeur. En achter me aanlopen, voor mijn voeten.
Hoe ben je overgeschakeld van free feeding naar maaltijden? Je moet dat uiteraard niet cold turkey doen. Daar zijn specifieke stappen voor.

Ook voor andersom (van maaltijden naar free feeding) zijn bepaalde stappen. Maar dat is voor sommige katten een stuk moeilijker (zeker voor voer georiënteerde katten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 sep 2022 08:39
Locatie: Amstelhoek

Re: Voortdurend eten willen, miauwen en schrokken met eten

Bericht door MissMeow »

Rik schreef: 12 dec 2022 23:39 Hoe ben je overgeschakeld van free feeding naar maaltijden? Je moet dat uiteraard niet cold turkey doen. Daar zijn specifieke stappen voor.

Ook voor andersom (van maaltijden naar free feeding) zijn bepaalde stappen. Maar dat is voor sommige katten een stuk moeilijker (zeker voor voer georiënteerde katten).
Kijk, dat zijn voor mij allemaal nieuwe termen: free feeding. En ik maar denken dat ik na 25 jaar dierenhouden alles wist ;-) Ik heb dit inderdaad cold turkey gedaan, maar dat heb ik dus gemerkt. Het lukt me gelukkig wel de puntjes dan met elkaar te verbinden en te bedenken wat de oorzaak is van hun gedrag. Inmiddels ben ik dus alweer terug naar het free feeding idee, maar hoe dit dan stapsgewijs in zijn werking gaat, weet ik dus nog niet. Dat er een stappenplan is, vind ik geruststellend, want ik voorzie ook hier wel een aantal problemen. Omdát ik ze van eten heb onthouden en hun ritme verstoorde, dat ze dan juist meer gaan eten. Omdat ze bang zijn 'dat het er straks niet meer is' ;-)

Ik heb gisterenavond om 19.00 contact gehad met de DA (nu een assistente die me iets anders vertelde dan de DA, wat het wel weer lastig maakt; wisselende berichten) en vanmorgen doe ik het anders. Zij vertelde me dat kittens inderdaad beter vrije toegang tot voer kunnen hebben (brokken), mits ze hier goed mee om kunnen gaan. Dus eten tot ze vol zitten en niet 'dooreten'. En op gewicht blijven (ribbetjes voelbaar). In principe kan ik dit hun hele leven zo volhouden, mits aan deze voorwaarden wordt voldaan, anders toch op gezette tijden voeren. Dus de hele dag brokken, maar wel ongeveer het totaal dat achterop de zak staat. Ook ga ik naar 2x natvoer: in de ochtend 20 gram en in de avond 20 gram, waar ik eerst 30 in de ochtend gaf. Omdat ik ze niet meteen daarna een volle bak voor hun snufferd wilde zetten, heb ik deze klaargemaakt en apart gezet. Met 75 gram voor de hele dag. Per kitten. Dit is een klein schaaltje met een kop erop. En 15 gram meer dan ik eerst verspreid over de dag gaf. Deze wil ik zo voor ze neerzetten. In de tussentijd kregen ze van mij een speeltje met wat losse brokjes erin.

Benieuwd of dit zo werkt. Volledig toegang tot eten brengt nu al wel rust, ook had ik ze vanmorgen niet hysterisch aan de deur staan of schrokten ze hun eten op. Dit zie ik als vooruitgang.

Hoe zou ik het doen volgens de officiële stappen?
Mama van Knox Elfi🐈(Knox, m) en Knikita Loki🐈‍⬛(Knikita, v)🐾 "Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt"✨️Shiva, Allstar, Amor✨️
Fotoalbum
Gebruikersavatar
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 sep 2022 08:39
Locatie: Amstelhoek

Re: Voortdurend eten willen, miauwen en schrokken met eten

Bericht door MissMeow »

Cerna schreef: 12 dec 2022 20:13 Dat hoeft helemaal niet wanneer je de bakjes/het bakje maar niet te vol doet. Ik heb één volwassen kat die te zwaar is (obese) en zij eet het minst van alle katten. De andere zijn allemaal keurig op gewicht.
Ik heb één keer een kitten gehad die als zwerver is gevonden en waarschijnlijk een tijdje honger heeft geleden en hij vertoonde nog wel eens schrokgedrag ("laat ik nu maar veel eten want dadelijk krijg ik misschien niets meer"), maar een kat die een probleemloze kittentijd heeft gehad zal ook op latere leeftijd normaal eten. En dat is bij katten zo nu en dan een hapje en niet op vastgestelde tijden.
https://degelukkigehuiskat.nl/hoe-vaak- ... 20periodes.
Ik baal ontzettend van mezelf dat ik het hierin heb laten liggen. En bang dat ik nu juist een probleem heb gecreëerd dat niet meer te verhelpen is. Is deze angst gegrond? Of ben ik nog op tijd.
Mama van Knox Elfi🐈(Knox, m) en Knikita Loki🐈‍⬛(Knikita, v)🐾 "Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt"✨️Shiva, Allstar, Amor✨️
Fotoalbum
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7681
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voortdurend eten willen, miauwen en schrokken met eten

Bericht door Rik »

Nee hoor, je hebt ze niet "verpest" :lol:

Zelf ben ik overigens wel voorstander van maaltijden boven free feeding. Maar voor beide is wel wat te zeggen. Ik denk ook dat het neerkomt op de kat(ten) en situatie. Ik geef overigens rauw vlees en dan is free feeding voor mij niet zo handig. Brokjes... nee, daar ben ik al helemaal geen voorstander van (door wat erin zit, het zijn in wezen allemaal kleine suikerklontjes). En met natvoer kom je al gauw op maaltijden terecht.

Het idee met maaltijden is wel dat je er zo veel mogelijk moet geven. Liefst 5 of meer (zoals in de link van Annet stond).

Zelf geef ik drie maaltijden KVV en tussendoor nog snacks. Ik gebruik bv wel brokjes (die suikerklontjes) om ze door de kamer te gooien zodat ze erachter aan kunnen jagen. Verder geef ik eendagskuikens, kippennekjes, sprotjes, cosma snoepjes en ander gedroogd spul als tussendoor snacks.

Als je toch weer naar free feeding wilt, dan kun je dat natuurlijk niet direct doen. Op internet staan wel heel wat stappen (zie links onderaan). Het gaat erom dat je het langzaam in stappen doet zodat ze niet in een keer een andere situatie krijgen. Want anders eten ze gelijk hun dagelijkse portie gelijk op en zit je nog op een maaltijden schema ;)

Van maaltijd naar free feeding moet ook geleidelijk aan gebeuren. Je begint met heel veel kleine maaltijden en werkt naar minder toe. Ook juist om de schok voor de kat (Oei, ik moet eten want ik krijg minder vaak) wat minder te maken.

https://blog.lekkerinjevacht.com/katten ... perkt-eten

https://www.catmoneo.nl/hoe-vaak-eten/# ... oor_je_kat
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... -kat-eten/
https://www.foodfurlife.com/transition- ... meals.html
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 sep 2022 08:39
Locatie: Amstelhoek

Re: Voortdurend eten willen, miauwen en schrokken met eten

Bericht door MissMeow »

Rik schreef: 13 dec 2022 10:33 Nee hoor, je hebt ze niet "verpest" :lol:

Zelf ben ik overigens wel voorstander van maaltijden boven free feeding. Maar voor beide is wel wat te zeggen. Ik denk ook dat het neerkomt op de kat(ten) en situatie. Ik geef overigens rauw vlees en dan is free feeding voor mij niet zo handig. Brokjes... nee, daar ben ik al helemaal geen voorstander van (door wat erin zit, het zijn in wezen allemaal kleine suikerklontjes). En met natvoer kom je al gauw op maaltijden terecht.

Het idee met maaltijden is wel dat je er zo veel mogelijk moet geven. Liefst 5 of meer (zoals in de link van Annet stond).

Zelf geef ik drie maaltijden KVV en tussendoor nog snacks. Ik gebruik bv wel brokjes (die suikerklontjes) om ze door de kamer te gooien zodat ze erachter aan kunnen jagen. Verder geef ik eendagskuikens, kippennekjes, sprotjes, cosma snoepjes en ander gedroogd spul als tussendoor snacks.

Als je toch weer naar free feeding wilt, dan kun je dat natuurlijk niet direct doen. Op internet staan wel heel wat stappen (zie links onderaan). Het gaat erom dat je het langzaam in stappen doet zodat ze niet in een keer een andere situatie krijgen. Want anders eten ze gelijk hun dagelijkse portie gelijk op en zit je nog op een maaltijden schema ;)

Van maaltijd naar free feeding moet ook geleidelijk aan gebeuren. Je begint met heel veel kleine maaltijden en werkt naar minder toe. Ook juist om de schok voor de kat (Oei, ik moet eten want ik krijg minder vaak) wat minder te maken.

https://blog.lekkerinjevacht.com/katten ... perkt-eten

https://www.catmoneo.nl/hoe-vaak-eten/# ... oor_je_kat
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... -kat-eten/
https://www.foodfurlife.com/transition- ... meals.html
Top, Rik!
En blij dat ze niet 'verpest' zijn :edance: Beetje fatalistisch zijn we wel :eangel:
Mama van Knox Elfi🐈(Knox, m) en Knikita Loki🐈‍⬛(Knikita, v)🐾 "Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt"✨️Shiva, Allstar, Amor✨️
Fotoalbum
Plaats reactie