Ik heb een chip kattenluik (grote sureflap). Een kat uit de buurt weet toch binnen te komen. Soms door snel achter onze kat aan te gaan en ook door er tegen aanbrengen meppen. Onze kat komt dan naar het luikje om terug te meppen en dan klikt het luikje open door de chip van onze kat
Eenmaal binnen eet hij steeds als een razende al het (zeer dure) dieetvoer op. Bakje is steeds schoon leeg. En hij sproeit ook in huis (het kan ook dat onze eigen kat dat doet, maar ik vind alleen sproeiplekjes als de buurkat is geweest en heb onze eigen kat nog nooit binnen zien sproeien).
Ik heb het luikje snachts en ook vaak overdag zo staan dat hij alleen naar binnen open kan (ik wil onze kat niet buiten hebben snachts). Maar het gevolg is dus ook dat de buurkat dan dus opgesloten zit tot ik thuiskom/beneden kom.
Wegjagen, handenklappen enz werkt niet. Buurkat weet dat het niet mag en begint ook direct jammerlijk te miauwen als hij me ziet. Dat weerhoudt hem er alleen niet van om toch weer opnieuw binnen te komen als de kust veilig is.
Enige dat ik nog kan bedenken is mijn eigen kat niet meer buiten laten, zodat ik het luikje altijd naar 2 kanten op slot kan doen (en het dus overbodig is). Maar dat zou hij heeel vervelend vinden, want hij komt erg graag buiten. Loopt het liefste de hele dag in en uit.