Daarna zijn we naar Medisch Centrum Dierenziekenhuis gegaan voor een echo:
Uitslag 14 mei
- de huidige klachten lijken te worden veroorzaakt door een acute pancreatitis en cholangitis. Ik vermoed dat de
cholangitis bacterieel van aard is gezien de aanwezige neutrofielen, waarbij de afwezigheid van bacteriën
verklaard kan worden door het gebruik van antibiotica.
- de afwijking aan de Vaterse papil kan opgehoopte sludge (de gal was vrij dik) of een massa (ontsteking vs.
neoplasie) betreffen.
- de afwijkingen aan de nieren i.c.m. het bloedonderzoek passen bij een beginnend, chronisch nierprobleem
(IRIS 1).
Plan en advies: na overleg is besloten om geen kweek van de gal in te zetten, omdat de kans reëel is dat de
uitslag vals negatief uitvalt. Ik heb de volgende behandeling geadviseerd:
- cerenia 1x daags 1/4 tab à 16 mg geven bij braken/slechte eetlust
- mirtazapine 1x per 3 dagen 1/8 tablet geven bij slechte eetlust (uiteindelijk niet gegeven, want ze ging hier slecht op)
- clavaseptin 2x daags 1 tab à 50 mg geven gedurende 3 weken
- ursochol 2x daags 0.25 ml à 60 mg/ml geven tot aan de controle
De maandag erop hebben we haar weer opgehaald en het leek weer ff goed te gaan. Maar wat bleek nu ze hadden me een andere antibiotica meegeven "Clindaseptin". Dit hebben we ook doorgegeven tot aan de tweede controle
Uitslag 9 juni
- pancreatitis, cholangitis, mogelijk ook enteritis. De afwijking t.h.v. de Vaterse papil is iets groter
geworden. Door de antibiotica is haar maag en darmen ook ontstoken geraakt
Bij de tweede echo is er een biopte afgenomen om te kijken of er een bacterie zat. Uiteindelijk weer een week verder en met de zwaardere antibiotica Doxtbactin aan de slag geweest, bleek er geen bacterie meer in te zitten..
Het plan verder:
Plan en advies: in afwachting van de uitslagen heb ik voorgesteld om Pebbles te behandelen met dwangvoer,
subcutaan infuus, cerenia, ursochol en doxycycline. Omdat de bacteriekweek negatief is: hebben we twee
mogelijkheden:
- Proeflaparotomie om de buikorganen te inspecteren en histologische biopten te nemen met als doel het stellen
van een definitieve diagnose. Op basis van de diagnose kan een behandeling worden opgesteld (bv. prednisolon
bij immuungemedieerde ontsteking; chemotherapie, enzymtherapie of prednisolon bij tumor)
- Zonder operatie direct starten met behandelen van het goed behandelbare. Dat wil zeggen dat we naast de
huidige therapie gaan starten met prednisolon om een vermoedelijke ontsteking te onderdrukken. Als we kiezen
voor deze aanpak, heeft het minder zin om op een later moment alsnog voor een operatie + bioptname te
kiezen, omdat prednisolon de bioptuitslagen kan flatteren.
- dwangvoeren als ze onvoldoende eet
- subcutaan infuus als ze onvoldoende drinkt
- cerenia 1x daags 1/4 tab à 16 mg als ze onvoldoende eet
- ursochol 2x daags 0.25 ml à 60 mg/ml
- prednisolon 1x daags 1 tab à 5 mg of 1/4 tab à 20 mg
- doxycycline STOP
- vitamine B12 (hydroxocobalamine 500 ug/ml) 1x per week 0.5 ml subcutaan gedurende 5 weken
- Burperdine
Toen zijn we overgestapt naar Hills I/D, maar uit haarzelf kwam niet meer veel van willen te eten.
Op 28 juni was ze eigenlijk ten dode opgeschreven. We besloten haar maandag en dinsdag op te laten nemen bij de dierenarts waarbij ze aan het infuus zat, kalium en b12 shots kreeg. Dinsdag toen ze terug kwam had ze weer hele open ogen en ze zat weer bij het voerbakje te wachten. Uiteindelijk heeft ze in de avond nog 40 gram I/D gegeten. Wij kregen nog hoop..
De maandag 28 juni hebben wij ook second opinion opgevraagd en 1 juli een extra controle echo bij Dierenziekhuis Utrecht om te kijken of het Vaterse papil toch niet verstopt zat waardoor haar genezingsproces niet bevorderd. Dit was ook op advies van onze dierenarts, want ze zag het ook somber in en zei uiteindelijk als jullie niet voor deze optie hadden gekozen had ik geadviseerd om haar in te slapen.
Uitlag 1 juli
- Pancreatis, vaterse papil zagen nog hetzelfde uit (niet verstopt alleen verdikt). Galblaas normaal van grootte. Maag en darm liggen stil. Bloeddruk normaal. Ontlasting normaal
- Prednison van 1 terug naar 0.5 pil
- Creon geven bij elke maaltijd
- cerenia 1x daags 1/4 tab à 16 mg mag gegeven blijven worden op effect
- ursochol 2x daags 0.25 ml à 60 mg/ml
- Randitine (maagzuurremmer die ook de peristatiek bevordert)
- Cisapride starten als de Randitine niet werkt (Beste aanzetter van peristatiek)
- Kalium via de mond toevoegen (Wij hebben nu Kaminox)
- Burperdine
Het is een heeeel lang verhaal en we zitten nu alweer om 2 maanden. Ons meisje is pas 4 jaar en heel sterk. Internist zei dat de meeste katten al na 2 dagen overlijden... Aangezien we zo veel ups and downs hebben gehad, vinden we het zo raar dat ze niet kan doorzetten met zelf eten.. Het zit er namelijk wel in.
Wellicht hebben jullie ervaring hiermee en of tips welke homeopatische middelen we kunnen toevoegen om haar herstel te bevorderen of de misselijkheid kunnen onderdrukken. Het lijkt erop dat ze op vitamines heel goed reageert en een boost krijgt zoals ik afgelopen dinsdag 30 juni beschrijf. Ik hoop dat ze dit weekend erbovenop gaat komen ander moeten we na het weekend andere keuzes maken