Ik ben nieuw hier, hallo

1. Hij heeft in de woonkamer een krabdoos van karton en op de eerste verdieping een krabplank van sisaal. Beiden gebruikt hij af en toe. Dus mss vindt hij dat niet leuk genoeg. We zitten nu te denken om of de krabplank naar beneden te halen of een krabton te halen waar hij zich ook in kan verstoppen. We willen geen grote lelijke krabboom (hebben ook weinig plek). Iemand ervaring met zo'n ton?
2. Iemand enig idee hoe we hem verder afleren om aan de bank en de stoelen te krabben en in de gordijnen te hangen? Plantenspuit uit den boze lees ik vaak. Van anderen hoor ik weer dat het wel kan. Ik wil het hem graag afleren voordat ons meubilair en onze gordijnen kapot zijn. Als hij overdag alleen thuis is of soms in de nacht beneden slaapt dan ben ik eigenlijk super onrustig omdat ik bang ben dat hij iets kapot maakt. Het is geen doen om alles weg te ruimen zoals planten en vazen en zo. O ja, het is een kat die naar buiten mag, dus je zou zeggen dat hij zijn energie daar kwijt kan. Vaak gaat het ook overdag goed maar hij krijgt echt van die rare 5 minuten en dan krabt hij overal en hangt hij overal in. Ik lees alleen maar berichten over opvoeding van kittens maar hij is natuurlij door iemand anders opgevoed en daar mocht hij aan een stoel krabben

3. We zouden hem het liefst in de nacht binnenhouden en overdag naar buiten laten, maar hij is het al gewend dat hij in de nacht naar buiten mag en hij gaat zijn behoeftes ook alleen maar buiten doen en niet op de kattenbak. Dus hij is overdag binnen en gaat rond elf uur naar buiten tot in de ochtend. Ik vind dat met deze temperaturen helemaal niet leuk, zeker omdat hij dan dus de hele nacht buiten is. Ik heb wel een kunststof huisje met kattenklep buiten neergezet en stro erin gedaan zodat hij een beetje uit het weer kan zitten maar volgens mij gaat hij daar niet in. Mijn man wil geen kattenluik in huis dus we denken om een kattenluik naar de schuur te monteren. Iemand ervaring daarmee of dat warm genoeg is/hoe we het warm genoeg kunnen maken?
4. O ja en tijdens het spelen (met touwtje, niet met handen) kan hij ook ineens zomaar mijn been of arm aanvallen en erin bijten en zijn nagels erin zetten. Ik stop het spel dan direct en negeer hem en hoop dat het helpt. Volgens de oude eigenaar is hij niet te vroeg van de moeder weggehaald maar heeft hun tweede kat wel te hard met hem gespeeld.
Voel me al best uitgeput omdat ik de kater constant in de gaten hou zodat niks gebeurt en we hebben nu best veel stress om de kater terwijl het juist leuk zou moeten zijn en dat is jammer. Dat willen we graag oplossen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Groetjes!