Dit is de eerste keer dat ik iets plaats op het forum, dus ik zal mijn poes even voorstellen. Ze heet Storm en wordt deze zomer 5 jaar. Ze is van mijn vriend en bij hem thuis hadden ze het niet erg breed. Daarom is ze nooit naar een dierenarts gegaan zolang ze daar woonde. Vorig jaar heb ik haar wel een keer door een dierenarts laten nakijken want ze had wat kale plekken. Ze bleek allergisch voor de AH huismerk maaltijdzakjes, verder was alles in orde en was ze een gezond beestje.
Sinds kort zijn we samen gaan wonen, en nu ben ik dus ook verantwoordelijk voor Storm. Nu ben ik compleet nieuw in de wereld van katten, maar ik ben me al wel goed aan het inlezen. We zijn nu nog het een en ander aan het regelen, maar wil binnenkort wel op zoek gaan naar een dierenarts voor een controle en vaccinaties.
Helaas is Storm ook nooit geholpen(gelukkig waren ze wel zo slim om haar niet naar buiten te laten, dus geen nestjes of poezenpil). Nu lees ik hier op het forum (soms nogal felle) reacties dat een poes in alle gevallen gesteriliseerd zou moeten worden, om nestjes te voorkomen en voor haar eigen gezondheid. Ik sta hier wel voor open, maar het is toch een best dure ingreep, dus ik wil er zeker van zijn dat het inderdaad het beste is voor Storm.
Daar heb ik dus een paar vragen over:
- Is haar leeftijd van bijna 5 een probleem bij het steriliseren? (medische complicaties, van slag raken door het verlies van hormonen etc.)
- Ze is al een aantal jaar regelmatig krols geworden, hoe groot is de kans dat ze het typische krols-gedrag zal blijven vertonen nadat ze gesteriliseerd is?
- Is er echt een noodzaak om haar te steriliseren, omdat ze altijd een binnenkat zal blijven (ook ivm verkeer)?
- Wat zijn nu precies de voordelen voor de gezondheid? Ik vind het ergens heel gek dat niet steriliseren een risico zou zijn voor de gezondheid, dat gebeurt in de natuur toch ook niet?
Verdere tips hierover zijn ook zeker welkom