Wanneer naar buiten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Karin1964
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 okt 2003 11:38
Locatie: vlakbij Utrecht

Wanneer naar buiten?

Bericht door Karin1964 »

Hallo allemaal,

Ik zit met de volgende vraag:
Onze Sammy van nu 14 weken wil heel erg graag naar buiten. Dit komt natuurlijk omdat hij onze oude kat Kini steeds naar buiten ziet gaan. Kini gaat dan bij de deur zitten miauwen en wij laten hem naar buiten.
Sammy die blijkbaar niet van gisteren is :lol: denkt 'als ik nu maar hard genoeg miauw bij de deur dan mag ik ook wel'.
Ook moeten we oppassen dat hij hem niet smeert als wij naar binnen of buiten gaan.

Ik heb altijd gedacht dat ik hem zeker een jaar binnen zou houden en dan aan het einde van dat jaar zou gaan wennen aan een lijntje en dan langzaam maar zeker los zou laten.
Maar nu is het bijna een onmogelijk klus om hem binnen te houden :sad: . Kan ik hem nu al gaan wennen aan een lijntje? Is dat niet veel te jong?

Hoe denken jullie hierover?

Groetjes Karin.
Gast

Bericht door Gast »

14 weken is wel ERG jong denk ik hoor. Ik zou er nog even mee wachten. Maak het in huis wat uitdagender voor hem met extra speeltjes en hou hem flink bezig, zodat hij er niet aan denkt...
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Onze Binky ging met ongeveer 7 maanden pas naabuiten en onze Barney gaat het komend voorjaar naabuiten dan wel eerst aan het lijntje en dan pas mag ie alleen met Binky op stap.
Mogen ze samen de buurt onveilig maken :lol:
Gebruikersavatar
Karin1964
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 okt 2003 11:38
Locatie: vlakbij Utrecht

Bericht door Karin1964 »

Dennis41 schreef:14 weken is wel ERG jong denk ik hoor. Ik zou er nog even mee wachten. Maak het in huis wat uitdagender voor hem met extra speeltjes en hou hem flink bezig, zodat hij er niet aan denkt...
Hij heeft speeltjes genoeg en natuurlijk spelen we met hem maar zelfs midden in het spel gaat hij er vandoor zodra hij de sleutel in de deur hoort of zelfs wanneer hij maar denkt dat er iemand de deur uit gaat. :shock:
En ook wij vinden het erg jong en we proberen het natuurlijk zo lang mogelijk uit te stellen maar we lopen nu ook de kans dat hij ontsnapt.

Het is de 1e keer dat we een kitten hebben dus. Vroeger toen we nog geen kids hadden, hadden we 2 asielkatten en die kwamen ook nooit buiten maar die deden daar ook niet echt moeite voor.
Nu met Sammy staan we dus even met onze handen in het haar....wat is wijsheid?

Groetjes Karin.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Onze Binkie (ook al) ging vorige zomer wel aan een tuigje naar buiten bij zijn vorige eigenaren. Toen hij hier kwam moest hij natuurlijk binnen blijven om te wennen. Het werd toen herfst en toen werd het binnenblijven gelijk een stuk makkelijker. De rest gaat wel naar buiten en Binkie is ook al 3 keer ontsnapt, maar hij mag van mij pas echt naar buiten in het voorjaar, dan is hij 1 jaar uod en is de ergste onbezonnenheid er wat af. Hij kan alleen wel heel zielig kijken bij de achterdeur als de anderen buiten zijn, maar hij is gauw genoeg afgeleid met een speeltje ofzo.
14 weken is echt nog te jong, ik zou voorlopig nog maar even wachten.
Laatst gewijzigd door Anonymous op 09 jan 2004 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

ceteetje schreef:Ik zou het zelf ook nog niet doen. Maar ja, ik laat m'n katten helemaal niet buiten. Ze missen het niet en hebben in huis genoeg spullen (krabpalen en speeltjes) om zich mee bezig te houden. Maar dat anderen het wel doen heb ik geen problemen mee hoor, maar 14 weken .... Ik zou (proberen te) wachten tot hij een maand of 6 ... 7 is (of overdrijf ik nu weer?).

Waar bemoei ik me eigenlijk ook mee, ik heb geen verstand van katten buiten laten en weet dus niet wat het beste is.
nee, je overdrijft niet Cindy!

Tenzij je helemaal ergens buiten op het platteland woont waar geen verkeer komt, is 14 weken echt veel te jong om al naar buiten te laten. Een kitten kan de gevaren die er buiten zijn nog niet goed inschatten, en is veel te speels. 7 maanden is ook aan de jonge kant, maar mits je je kat begeleidt door de eerste keren te laten wennen aan een tuigje zodat je ook goed kunt zien hoe hij/zij reageert op de geluiden van buiten kan het wel. Ik heb zelf ook 1 kat (van de 3), die al vanaf jongs afaan heel erg graag naar buiten wilde en die heb ik ook op deze manier laten wennen en die mocht met 8 maanden voor het eerst zelfstandig naar buiten en vindt dat nog steeds helemaal geweldig. Ik heb me daarbij aan de adviezen gehouden die in de handboeken over katten staan.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou wat ik ervan begrijp wil je hem voorlopig aan een lijn naar buiten laten ( waar je dan natuurlijk wel zelf bij moet blijven) en dat lijkt me geen probleem. Dat heb ik met mijn katten ook al vanaf het begin gedaan. Die waren toen ook een week of 12/14. Ik zou zo'n jong beestje echter niet alleen naar buiten laten omdat de motoriek ook nog niet helemaal verfijnd is en ze gewoon vaak te dol zijn op die leeftijd om goed op te letten.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Karin1964
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 okt 2003 11:38
Locatie: vlakbij Utrecht

Bericht door Karin1964 »

Shaz schreef:Nou wat ik ervan begrijp wil je hem voorlopig aan een lijn naar buiten laten ( waar je dan natuurlijk wel zelf bij moet blijven) en dat lijkt me geen probleem. Dat heb ik met mijn katten ook al vanaf het begin gedaan. Die waren toen ook een week of 12/14. Ik zou zo'n jong beestje echter niet alleen naar buiten laten omdat de motoriek ook nog niet helemaal verfijnd is en ze gewoon vaak te dol zijn op die leeftijd om goed op te letten.
Precies! Ik wil hem natuurlijk niet gelijk helemaal los laten. Maar ik wist niet zeker of ik hem nu al zou kunnen meenemen aan een lijntje. Ik had altijd in mijn hoofd dat ik hem pas met een maand of 8 aan een lijntje zou gaan wennen, maar Sammy denkt daar heel anders over :roll:

Groetjes Karin.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Bij ons was het eigenlijk geen probleem.
Ze moeten springen als ze weg willen anders blijven ze in onze tuin en kunnen ze echt nergens naar toe.
Chipie ging eigenlijk al heel vroeg naar buiten. Maar we hebben het geluk dat hij maar 1 of 2 keer per dag buiten gaat en dan nog niet eens voor zo lang. En hij heeft een beetje begeleiding van Mieke, al is ze niet altijd te vertrouwen :wink: .
GR Nathalie
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

hehe, flits schiet ook altijd naar buiten als we binnenkomen. maar 'buiten' is voor haar dus de gang (ik woon in een appartement). en dan zit ze daar van :???: nu ben ik hier, wat nu?
ik denk dat een kat niet echt te jong kan zijn om te leren aan een lijntje te lopen. hoe vroeger je ze aan dingen went, hoe meer kans dat het later dan ook lukt...
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

sKatje schreef: ik denk dat een kat niet echt te jong kan zijn om te leren aan een lijntje te lopen. hoe vroeger je ze aan dingen went, hoe meer kans dat het later dan ook lukt...
precies! hier mogen ze ook alleen maar buiten komen (= bij mij dus meestal op het balkon) als ze aan een lijn zitten. Dat weten ze precies en Quinto komt er dan zelfs al aangerend en gaat zitten zodat ik zijn bandje om kan doen. Die bandjes zijn nog wel veel te groot als ze nog zo jong zijn maar nu al wennen scheelt je later heeeeeeeel veel werk.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Wij hebben Spooky wel vroeg naar buiten gelaten. Ook om haar al jong vertrouwd te maken met buiten. Twee weken nadat we haar kregen zijn we met haar aan een lang touw door de achtertuin gegaan. Ze was toen 10 à 14 weken. Ze mocht alles onderzoeken, wij liepen mee. Na dat een week of twee te hebben gedaan, mocht ze los maar wij bleven wel in de buurt. Dat ging allemaal hartstikke goed. Kort daarna mocht ze helemaal zelfstandig, dat ging ook hartstikke goed. Als we haar floten (bepaald deuntje) kwam ze en bleef altijd komen. Een enkele keer niet; of ze had geen zin of ze was te ver weg. Maar riep je een halfuur later weer, kwam ze bijvoorbeeld wel aanrennen. We hebben haar dat deuntje al heel vroeg geleerd. Gewoon wanneer ze eten kreeg floten we het en tijdens het spelen, dus ze associeerde dat met spelen en eten en nu, zeven jaar later, komt ze nog steeds als we fluiten (zelfs rennend haha). Wel heel handig, misschien een tip? We zijn ook een aantal keren met haar verhuisd (twee keer met haar) en we hielden haar steeds twee weken binnen en dan werd de drang enorm groot. Dan mocht ze wel gelijk los maar we bleven in de buurt, het is altijd goed gegaan, ze is altijd gebeleven (gelukkig!).
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

14 weken is inderdaad heel erg jong om een kat ZELFSTANDIG naar buiten te laten gaan, maar ik denk dat het een goede oplossing is om dit aan het tuigje te doen! Zorg er dan wel voor dat je kat eerst aan het tuigje went voordat jullie naar buiten gaan. Leg het tuigje bijvoorbeeld in in de buurt van je kitten, doe het na een paar dagen een keer om (zonder lijntje) en laat hem hier aan wennen. Daarna kun je voorzichtig binnen proberen om hetlijntje vast te maken en als het allemaal goed gaat kun je naar buiten toe!

Succes!

groetjes, Muis
Gast

Bericht door Gast »

Tibbe is nu bijna vier maanden en heeft hetzelfde probleem; elke keer dat Minous naar buiten gaat, wil ze mee glippen en gaat vervolgens ook zitten mauwen voor de deur. Ze is een paar keer met mij buiten geweest, maar kan momenteel denk ik nog onder de poort door glippen dus houd ik haar liever binnen. Het plan is om haar in het voorjaar zelf naar buiten te laten gaan. Dan moet ze ook superhoog kunnen springen om de tuin uit te gaan en dat zie ik nog niet gebeuren. Maar ik zeg wel onder voorbehoud; nu vind het nog zo'n onbezonnen muts dat ik het niet aandurf.
Het aanleren van een deuntje of roep is een heel goed idee. Hebben wij met Minous ook gedaan en werkt nog steeds!
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Wel 14 weken is best nog wel wat te vroeg.
Wij hadden bij Pasha willen wachten tot na haar sterillistie.Die gingen we doen vanaf ze 6 maand was.Maar doorn een inbraak bij ons thuis en dat de deur nog openstond was ze al naar buiten gegaan voor haar tijd was gekomen eigenlijk.Maar ze bleek toch vanzelf terug te komen zonder dat we haar in het oog konden houden.Ze was toen nog maar een 5 maand.Maar na deze gebeurtenis vonden we dat we haar dan toch al buiten mochten laten,omdat ze al bewezen had dat ze haar weggetje terug kon vinden.Zolang er geen drukke straat voor je deur is, kun je het al wel vroeg doen.
Of eerst al eens beginnen aan een lijntje zoals al gezegd is geweest ;-)
Veel succes ermee!!
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gesloten