Wij hebben een klein probleempje. Sinds twee maanden hebben wij een aanloopkat in huis (op de veranda). Toen zij voor het eerst kwam was zij een heel klein poesje, daarna hebben wij haar een maand niet gezien en vervolgens is ze sinds twee maanden weer bij ons. Omdat ze heel klein was en mager hebben wij haar eten gegeven. Sindsdien is zij dagelijks bij ons.
Wij dachten aanvankelijk dat het een zwerfkatje was, omdat ze nooit wegging. We overwogen eerst asiel te bellen (want het is een super aanhankelijk katje dat veel aandacht nodig heeft), maar hebben besloten eerst alle buren in de buurt af te gaan. Klaarblijkelijk is dit een kitten van de buren die een paar honderd meter verder op wonen, zij waren één kitten kwijt uit het nestje. Deze buren hebben een boerderij en zijn van mening dat dieren in het wild horen rond te lopen. Van aandacht voor een poes hebben ze volgens mij nog nooit gehoord. Hun stelling was: "Geef haar geen eten, dan komt ze vanzelf weer terug." Hun 'eigen' katten wonen in een schuur en niet in huis.
Wat wij van belang vonden om te weten is of het katje was ingeënt, ontwormd en/of gecastreerd. Het poesje had niets van dit alles gekregen en de buren wilden aanvankelijk niet antwoorden op de vraag. Omdat wij zelf ook een kat thuis hebben (waar wij heel goed voor zorgen) vonden wij dit wel zorgelijk. We zitten er niet op te wachten dat onze kat vlooien, wormpjes of gevaarlijke ziektes krijgt.
We hebben afgesproken dat wij het poesje geen eten zullen geven in de hoop dat ze weg gaat. Indien dit niet zou gebeuren, zouden we haar vangen en naar de buren brengen. Omdat dit enkele honderd meters verderop is en de kitten heel klein was toen ze ontsnapte, waren wij bang dat zij de weg terug niet meer kon herinneren.
Na drie dagen zonder eten bleef het poesje nog steeds bij ons hangen. Intussen hadden wij opgemerkt dat zij wormen had en hebben wij haar ontwormd.
Vervolgens hebben wij haar gevangen en naar de buren gebracht die haar voor een paar dagen in het schuur zouden opsluiten, zodat ze weer zou wennen. De volgende ochtend zat ze echter weer trouw voor de deur te wachten...
Nu vinden wij het niet erg om de kat te voeren en te ontwormen, maar ik zou graag willen dat de buren de kat inenten en castreren. Wij zitten niet te wachten op een boel kleine kittens op terras en/of allerlei kattenziektes. Ik kreeg niet het gevoel dat de buren van plan zijn op de kat in te enten dan wel te castreren. Ze kijken niet echt om naar hun katten...
Het poesje heeft duidelijk ervoor gekozen om op onze veranda te wonen. Mijn vraag is: kan ik de buren verplichten om hun poes in te enten en te castreren, zodat wij geen overlast en/of schade gaan krijgen?
PS: Stiekem ben ik al helemaal verliefd op dit katje. Ze is superlief en aanhankelijk en heeft behoefte aan mensen om haar heen. Eigenlijk verdient ze een warm huis, maar dat kan niet bij ons omdat mijn eigen kat niet naar buiten mag. Het lijkt mij zeer zielig voor mijn eigen kat als ik haar in huis neem en zij vervolgens wel naar buiten kan en mijn eigen kat niet

Hoop dat ik wat advies kan krijgen van jullie wat te doen in zo'n situatie!