Ik heb me zojuist op dit forum aangemeld omdat mijn vriend en ik met de handen in het haar zitten. Hopelijk kunnen jullie advies/oplossing bieden!
We hebben deze zomer twee felixkatjes, twee vrouwtjes, uit hetzelfde nest genomen. Ze waren toen 10 weken. Poesje 1 is voorbeeldig als het gaat om het gebruik van de twee overkapte bakken die we hebben. Nooit een ongelukje. Poesje 2 daarentegen leek vanaf het begin weleens een ongelukje te hebben, maar ging meestal op de bak. Op zich niet slecht zou je denken... dachten wij zo.
Maar sinds een week of zes is de situatie danig verslechterd: Poesje 2 vertikt het nu structureel om de bakken te gebruiken. Ze doet haar plasjes meestal in de gootsteen, en poept op het parket tegen de kattenbak aan. Ze plast ook tegen de kattenbak aan. Alsof ze wel weet waar ze het moet doen, maar het bewust vermijdt om de bak zelf te gebruiken.
Wat we al hebben geprobeerd met Poesje 2 maar niet werkt:
- Belonen met een snoepje als de kattenbak wordt gebruikt, ook als Poesje 1 dit doet in de hoop dat goed voorbeeld goed doet volgen
- Straffen door haar met haar snoetje door de ontlasting te halen
- De overkapping van de bakken halen
- Poesje 2 op de bak zetten net voor de tijden dat ze normaalgesproken aandrang krijgt. Ze springt er net zo makkelijk weer uit of weigert er in te gaan en loopt weg.
Ik heb juist weer een drol, en daarna een plas, naast de bakken weggehaald en de boel zoals altijd grondig schoongemaakt met water, zeep en keep off spray, maar dit is natuurlijk echt niet zoals je het wil. Poesje 2 is verder een heerlijk beestje, eet goed, groeit goed, speelt als een malle met zichzelf en met Poesje 1, waarmee ze erg close is. Ze lijkt behalve het bakprobleem geen stress te hebben.
Waar zou dit probleem toch aan kunnen liggen? Ik vind het vooral frappant omdat haar zusje, precies hetzelfde opgevoed, een modelkitten is als het gaat om het gebruik van de bak...
Alvast heel veel dank!