Stress in casa Dex en Moos?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 760
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Als ik uitslag heb van Moos en weet wat ik voor hem moet gaan regelen, ga ik kijken of ik geld over houd voor aanpassingen in huis.

Net lagen beide heren op schoot tegen elkaar. Helemaal rustig. En ineens begint Dex te grommen. Er was geen geluid, geen beweging, gewoon vanuit het niks. Moos kijkt op, Dex kijkt op, ze kijken elkaar aan Dex klapt Moos en die springt snel van schoot. Ik duwde Dex ook meteen weg van schrik.

Het is steeds zo random wat er gebeurt. Hoezo begint De vanuit het niks te grommen?

Ik had wat brokjes in m'n badjaszakje zitten kwam ik achter toen Moos daar maar bleef snuffelen, en Dex zat daar eerst bovenop. Misschien rook Dex dat en liep de spanning ineens op?? Ik begin de meest vreemde dingen te verzinnen :eeh:

Ik heb dus destress besteld en betaald maar geen mailtje dat ze het hebben verzonden ofzo. Hoop dat het snel komt
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door castratenkoor »

De sfeer is gewoon zo gespannen dat er niks hoeft te gebeuren of de vlam slaat in de pan. Ik heb dat hier op slechte dagen - die gelukkig steeds minder vaak voorkomen - het ene moment liggen er knus 5 katten op me en het volgende moment vliegen de gillende katten me om de oren. Bij wijze van.

Nog mazzel dat mijn gezicht steeds heel blijft. Ik ben ook niet altijd scherp en mis wel eens signalen. Logisch, ik kan niet 24/7 overal op letten, dan zou ik gek worden. Wel een paar keer mijn armen flink verwond. En mijn drinken gaat nog wel eens tegen de vlakte. Maar dit soort uitbarstingen komen nu nog eens per 2-3 weken voor.

Naast mijn stoel heb ik een bak met knuffels en op de stoel zo'n kroketvormig kussentje. Als Douwe en Maks beide op mijn schoot kruipen doe ik er een kussentje tussen zodat ze elkaar niet aan kunnen gaan staren. Dat werkt prima.

Veranderingen hoeven echt niet meteen veel geld te kosten. Loop eens door een paar kringlopen, je doet er vaak leuke ideetjes op en kunt er dingen kopen voor weinig geld.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 760
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Maar bij jou zijn er nieuwe katten bij gekomen, dan vind ik het logisch dat het tijd kost. Dex is ineens veranderd.

Vandaag is hij weer erg naar bezig. Moos viel bijna in het trappengat omdat hij om Dex heen probeerde te sluipen. Dex blokkeert hem weer overal en slaat hem steeds. Moos is weer bang voor hem nu. Ik zie voor de trap nog wel mogelijkheden om plankjes op te hangen zodat Moos over Dex heen kan, maar in de deuropeningen niet.

En Dex kan ook ineens in een kamer op Moos azen.

Vandaag de destress binnen gekregen. Ben benieuwd....

Moos zn uitslag is ook al binnen. Niks kunnen vinden, waarschijnlijk voedselovergevoeligheid... Morgen hoor ik telefonisch meer. Ik wil wel weten wat ik het beste kan doen als hij weer gaat braken. Het gaat nu goed met hypoallergeen voer en cerenia. Maar die cerenia stopt morgen en hij heeft het wel vaker weken goed gedaan op een bepaald voer.

Ik vind het lastig dingen voor ze te bedenken, want ze doen nooit iets met wat ik bedenk. Dozen kijken ze niet naar om, mandjes op hoogte niet, kruiphol niet, speeltjes niet. Moos vond gisteren de nieuwe hengel wel heel leuk en ging ook grommen toen ie zn prooi had. Toen durfde Moos wel langs Dex en die week meteen.
Vandaag maakte het geen indruk op Dex.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door castratenkoor »

Tuurlijk 2 volwassen katten koppelen aan 7 volwassen katten, daar moet je 12 - 18 maanden voor uit trekken. Maar veranderingen zijn veranderingen. Katten kunnen zich eigenlijk alleen uiten door zich op elkaar uit te leven.

Bedenk ik me als voorbeeld Bram*. Die had een heftig darmprobleem, doordat hij van alles naar binnen werkte wat niet goed voor hem was - isolatiemateriaal, stoelvulling enz. enz. Ik had laxeermiddel en klysma's in huis. Ik kon altijd goed merken wanneer ik een klysma moest geven want dan begon Bram* Timo* aan te vallen. Als hij dan weer was bevrijd van zijn "last" dan gingen Timo* en Bram* weer prima samen.

Wat jij omschrijft zie ik hier ook wel. Smalle openingen zijn crisis-gebied, deuropening en kattenluik. Maar ook mijn schoot. Ik ben 100% van Douwe vind Douwe. En ik ben 100% van Maks vindt Maks.

Je zit met Dex en Moos in een negatief spiraal en dat zou je moeten doorbreken. Nogmaals, zie het als omstandigheden en zie niet Dex als een "naarling" die zonder reden Moos belaagt. Probeer je gedachtengang wat aan te passen. Het voelt misschien als "naar" maar Dex doet dat niet voor niks. Als je altijd voer neer zou kunnen zetten zou het probleem waarschijnlijk opgelost zijn. Maar dat kan niet vanwege Moos zijn zwakke maag/darmen. dat is heel jammer.

Waar ik dan aan zou denken is voer voor Dex in een kamertje neerzetten met een kattenluik in die deur. Die alleen open gaat met Dex zijn chip.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 760
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Ik zie Dex absoluut niet als naarling. Ik benoem zijn gedrag zo, omdat ik het naar vind om te zien.
Ik ben dol op Dex, misschien wel altijd mijn favoriet geweest, hoe stom dat ook is. En ik zie nu dat hij onzeker en angstig is en dat raakt me enorm. Het frustreert me omdat ik hem wil helpen, maar niet weet hoe.

En Moos is gewoon een brok liefde, die zou ik bij m'n baby in de wieg leggen. Iedereen is dol op hem. Mensen vinden Dex altijd introvert, verlegen, apart. Maar ik ken hem hoe hij is als ik hem alleen heb. Hij hangt ook verschrikkelijk aan me en ik heb hem te weinig aandacht geschonken.

Het voer krijgen ze echt al jaren apart en ze hebben het nooit onbeperkt gehad, dus ik denk niet dat dat het probleem is...

Dit hele gebeuren heeft me ook iets positiefs gebracht; dat ik ze weer echt zie, ipv als een gegeven dat ze er altijd gewoon zijn.
En we gaan er keihard aan werken om alles weer in balans te brengen.

Ik weet niet hoe snel destress werkt, maar het lijkt iets rustiger laatste twee dagen.En Moos is 200 gram aangekomen. :pdtkap:
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door pinguin »

Destress kan snel werken hier ook se ervaring dat het snel wat deed bij Sproet maar weet ook van andere dat het soms een week kan duren voor je iets merkt. Weet effe niet meer wat er op de website staat over hoelang het duurt.
Hoeveel geef je hem nu? En hoeveel weegt die?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 760
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Dex is +/- 4 kg. Hij krijgt 2x2. Volgens de site is dat de dosis voor de eerste 14 dagen.

Net begon hij alweer onderaan de trap te blokkeren en te grommen. Daarna lagen ze beiden rustig bij me op de bank. Moos slapend naast me en Dex op schoot. Dex ging Moos wassen en daarna weer chillen. En ineens begint hij weer te grommen. Heb hem van me schoot geduwd voordat hij weer op Moos kon gaan meppen.

Ik weet niet zo goed wat te doen op zo'n moment. Hem negeren en z'n gang laten gaan en dus Moos aanvallen of ze even scheiden van elkaar als hij weer begint te grommen?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door castratenkoor »

Moeilijk te zeggen wat wijsheid is als de vlam in de pan schiet. Ik denk dat ik ze even een half uurtje apart zou zetten en dan wel allebei daarna positieve aandacht.

Douwe zat gisteren in de ren en Maks wilde nietsvermoedend ook de ren in. Toen hij halverwege het luik was schoot hij als een raket weer terug de kamer in. Met Douwe erachteraan. Maks draaide zich om en wilde Douwe te lijf. Daar heb ik wel een stokje voor gestoken. Mijn been ertussen gedaan en ze uit elkaar gedreven.

En vanmorgen stonden ze weer samen op het aanrecht hun natvoer te eten. De rest op de grond.

Ik zie echt wel overeenkomsten Dexter versus Mosa en Douwe versus Maks. Kan dagen goed gaan. De twee nieuwe palen werken positief en Douwe op zijn kamer de grote paal ook. Crisispunten zijn smalle delen, deuropening en vooral kattenluik. Douwe (4 kg) is geen partij voor Maks (6 kg). Maar hij is vaak wel degene die aanvalt. Maar knokken wordt het nooit, blijft bij dreigen en soms gekrijs.

Hoe Douwe Maks het luik achterstevoren terug kreeg heb ik niet gezien, het gaat te snel zulke dingen. Maar Maks is ook geen lieverdje die bestiert zich groot makend alle katten, wordt wel minder nu. Hij heeft zelfs Bob een keer heel boos gekregen, en dan moet je van goede huize komen, die maakt zich niet zo gauw druk. We zijn nu 10 maanden verder en ik vind wel dat er genoeg verbetering in zin om er vertrouwen in te houden.

Ik denk dat het bij Mosa en Dexter ook wel goed komt. Van alles uitproberen wat wel en wat niet werkt. Zoals hier 's nachts het kattenluik dicht niet werkte en 's nachts Douwe apart in eigen kamertje wel werkt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 760
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Poeh, lijkt me ook heel lastig met Douwe en Maks. Wat apart dat Douwe dan zo achter Maks aangaat.

Moos was hier altijd de sterkste, maar verweert zich nu absoluut niet en sluipt angstig weg. Misschien omdat hij zo verzwakt is met 1,5 kg minder. Da zei dat hij ook veel spiermassa was kwijtgeraakt.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door nellebel »

Als Gijs zo'n bui heeft stop ik hem ook. Hij probeert bijvoorbeeld Guusje van bed te jagen maar dan gaat hij er ook af. Verder negeren om beide daarna normaal te benaderen. Ik ga Guusje niet extra aanhalen. Wil meer zeggen dat ik de baas ben en niet hun. Hmmmm. In ieder geval heeft Gijs snel in de gaten dat het niet fijn is dat hij ook van bed moet dus na twee keer heeft hij het op en laat hij Guusje er ook op. Dan beide knuffelen. Ik probeer niemand te straffen maar ook niemand dan extra aandacht te geven. Alleen mijn grens aan geven. Dat je dex dan weg stuurt lijkt me prima, da's jouw grens en op jouw schoot wordt niet gegromd

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 760
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Ja, ik denk dat ik het zo maar ga aanpakken.Ik ga ook nooit Moos troosten of Dex straffen. Ik probeer ze alleen af te leiden voordat het tot een conflict komt en als dat conflict op mijn schoot ontstaat, gaan ze er beiden af en even afkoelen los van elkaar.

Ik zie nog weinig verandering in de situatie, maar het begint ook een soort van te wennen deze situatie :roll: Ik geef de destress nog even wat tijd en Moos de tijd om weer aan te sterken. Zo lang het niet erger wordt, blijf ik hoop houden.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door nellebel »

gijs zit sinds 2 dagen ook weer aan de bolletjes. merkte dat hij door alle vreemde n in huis weer meer gestrest was. oftewel baasje zit onder de krassen. gijs ligt op schoot te slapen en schrikt van het kleinste geluid en vliegt van schoot. merkt het aan zijn oortjes die onrustiger ronddraaien. vind ook weer plukjes haar dus guusje is weer vaker de pineut. als ik erover nadenk ook wel logisch. laatste weken vaker vreemden over de vloer voor klussen in huis. vreemde is dat in vergelijking met vroeger gijs dan niet echt bang reageert. hij verstopt zich niet echt. gelukkig merk ik wel meteen effect met de bolletjes. gisteravond weer gehad en hij heeft lekker liggen pitten bij het baasje op schoot, zonder krassen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door castratenkoor »

Lovecat je moet ook geen wonderen verwachten van Destress. Het kan iets verlichting betekenen, de scherpe kantjes eraf zeg maar. Maar Dexter wordt er niet een andere kat van.

Hier gisteren weer kleine crisis. Ik was 3 uur van huis geweest. Toen ik thuis kwam zat Maks in de ren naar het luik te staren, die wilde graag naar binnen. Maar aan de binnenkant voor het luik zat onze beruchte billen-perforator. Dus Maks durfde niet - en geef hem eens ongelijk.

Douwe van de vensterbank geplukt en Maks heeft nog bijna een uur zitten blèren voor hij naar binnen ging. Hij wil dan dat ik het luik voor hem open houd. Maar dat doe ik absoluut niet meer. Hij zat 's nachts ook iedere keer in de ren te jammeren en dan zit Douwe notabene apart in zijn kamertje.
Maar uiteindelijk is Maks naar binnen gekomen en gaat nu weer zelf in en uit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 760
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Ah vervelend dat er weer een conflict was. Enne, billen-perforator :lol:

Ik verwacht ook geen wonderen, hoop alleen dat het Dex een beetje ondersteunt om weer wat zekerder te worden.
Hij heeft vandaag aan Moos zn kontje gesnuffeld, dat heeft hij nooit gedaan, het is altijd andersom geweest.
Ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen hier.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door castratenkoor »

Dat is op zich een goed teken - billen snuffelen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie