Stress in casa Dex en Moos?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Kurgel »

Je kan ook een chipgestuurde bak kopen als je katten gechipt zijn, dan kan mosa er bij en dex niet. En nullodor mature is een kattegrit van silicaat dat blauw-groen verkleurd als een kat een blaasontsteking heeft. Gebruik ik hier om te zien wanneer ik weer eens een paar dagen eurologist moet geven. Gelukkig niet vaak, maar zo kan ik het wel heel goed opsporen. En je doet best lang met die zakken. Ik heb een heel grote bak, dus doe er twee zakjes tegelijk in. Elke dag poepjes er uit en even doorscheppen en dan doe ik voor twee katten drie weken met twee zakken, dus spul lijkt duur, maar ben uiteindelijk net zo veel kwijt als met ander grit. En het is nog lekker licht tillen ook. Bestel het op zooplus.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 760
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Dank voor de tips Kurgel. Maar bij Dex is zn gruis niet te testen, blijft blijkbaar aan zijn blaaswand plakken. Gewone blaasontsteking kan ik wel testen. Maar alle medische ongemakken zijn uitgesloten...

Het is voor mij nu overduidelijk dat Dex stress heeft en agressie vertoont. En dat vooral afreageert op Mosa.
Ik ben zo ongelooflijk dom geweest. Met mn vader gesproken gisteren en die wees me erop dat ik langzaamaan hun steeds een stuk territorium heb afgenomen.

De woonkamer dicht als ik weg was, toen nog een deur in de keuken gezet... Die keuken was Dex zn plek, hij zit daar vaak achter de koelkast en bovenop de keukenkastjes. De enige hoogte die hij kan bereiken in huis (moos kan veel hoger springen en heeft dus meer plekjes)

Dex z'n voerbak en water stonden in de hal, op een looproute dus... En dan ben ik ook nog eens geïrriteerd op hem gaan reageren vanwege het oneindige mauwen en krassen bij de keukendeur. Veel van huis, Mosa alle aandacht vanwege zn braken. Geen wonder dat Dex van de leg is. Ik voel me zo ontzettend stom.

Vandaag ga ik de keuken zo aanpassen dat de deur weer open kan blijven. Heb ik voor de woonkamer al gedaan. Beiden hebben nu een eigen etage om te eten en te drinken in een veilig hoekje.

Moos ging gisternacht weer in braakstand en hield niks binnen. Heb hem een cerenia injectie gegeven en geen idee of het echt goed onderhuids is gekomen, want de plek in zn vacht zat vol met dat spul...heb ook nog tabletjes achter de hand. Dit ter overbrugging tot ik een afspraak heb bij de internist in het MC A'dam voor in ieder geval een endoscopie. Ze gaan Mosa maandag verwijzen.

Ik begin bijna te denken dat Moos dit probleem ook door stress heeft ontwikkeld. Maar wil hem toch binnenstebuiten keren op lichamelijk vlak. M'n hart is in 1000 stukjes, voel me een slechte poezenmoeder. Jammer dat je door de jaren heen toch minder oog krijgt voor het welzijn van je katten omdat het toch wel goed lijkt te gaan en dat het ineens helemaal mis is door onoplettendheid.

Ohja, Dex gromt niet meer, maar jengelt af en toe als Moos in de buurt komt en af en toe jaagt ie hem weg door pootje slaan. Maar eergisteren heeft hij samen met Moos op mn schoot gezeten en heeft hij hem minutenlang gewassen.
Dat is op zich wel een teken dat de band nog niet helemaal kapot is? Of heb ik valse hoop?
Wanneer zou ik effect kunnen gaan zien van de aanpassingen? Dat zal niet binnen een paar dagen goed zijn neem ik aan...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door castratenkoor »

Soms helpt het inderdaad de hele situatie via andere ogen te bekijken. Maar voel je niet schuldig. Jouw stress wordt ook opgevangen door de katten. Je werkt eraan en daar gaat het om. Dat je misschien wat minder handige beslissingen hebt genomen was niet met opzet!

Ik hoop dat het goed komt in casa Dex en Moos!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 760
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Update; Mosa houdt weer voedsel binnen sinds de injectie. En hij doet veel grotere plassen dan normaal. Dex heeft hem blijkbaar heel veel geblokkeerd bij de waterbak.

Mosa mag nog steeds niet door de deuropeningen van hem als ik er niet bij ben. Mosa sluipt door het huis en om Dex heen. Feliway hangt er nu een week en Dex heeft nu 2 weken Telizen. Hij kan overal in huis nu en ik geef hem apart veel aandacht, maar hij blijft Mosa blokkeren.

Ik vind het heel erg, maar ik begin een beetje boos op hem te worden dat hij Mosa zo 'treitert'. Dat is mijn menselijke emotie die ik moeilijk vind om te onderdrukken.

Ik weet niet hoeveel tijd ik het moet geven en of ik toch maar Mosa in een kamer apart moet gaan houden. Dan heeft hij een kleine kamer en Dex het hele huis. Herintroductie wordt ontzettend lastig in mn eentje (aan beide kanten belonen etc) en ik weet niet of ik er goed aan doe Dex nu in alles z'n zin te gaan geven.

Iemand een idee hoe lang ik dit de tijd zou moeten geven?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door castratenkoor »

Poeh daar is heel weinig zinnigs over te zeggen. Jij kent de katten en jij ziet en voelt de spanning. Is het een idee Mosa alleen 's nachts in zijn kamertje apart te zetten. Zodat ze allebei wat kunnen "afkoelen".

Vervelend dat jullie in die situatie zitten. Sterkte!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 760
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

https://plus.google.com/109080032228261 ... echxg2x6Bi

https://plus.google.com/109080032228261 ... sUtZHUWaoU

https://plus.google.com/109080032228261 ... QUvTbcXp2o

Dit was vanochtend. En ineens tikte Dex Moos, en nu loopt ie weer te blazen en te blokkeren. Ik zie weinig verbetering en heb contact met een gedragstherapeut gezocht. Ik weet gewoon echt niet wat verstandig is om te doen.
Totdat zij is geweest, ga ik ze scheiden als ik er niet bij ben.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk toch dat jullie in een vicieuze cirkel beland zijn door vooral medische oorzaken. Zo jammer als je ziet hoe close ze bij tijd en wijle ook zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door nellebel »

Je zou toch zeggen dat er ergens een frustratie bij dex zit, of pijn, en dat het niet bij Mosa ligt.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 760
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Moos is vannacht weer gaan braken. Ik word er moedeloos van. Aanstaande donderdag endoscopie in MC voor dieren in Amsterdam. Ik hoop echt dat daar wr uitkomt.

Ik heb een heel naar gevoel in m'n buik. Ik heb het gevoel dat ik hem ga verliezen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6828
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Dinky »

Hé bah, wat vervelend. Hopelijk komt er iets uit wat te behandelen is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 760
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Hoop ik ook Dinky.

Ben vergeten te melden dat de kattengedragstherapeute adviseerde toch eerst medische oorzaak bij Moos uit te sluiten omdat dit de reden kan zijn van het veranderde gedrag van Dex.

En tot die tijd Dex zo min mogelijk kans te geven Moos te blokkeren door alles te vermeerderen; eten, drinken, kattenbakken etc.

Ik heb nu eigenlijk al het water weggehaald voor Moos omdat hij dat ook weer uitbraakt. Weer een injectie Cerenia bij de da gehaald om thuis toe te dienen en weer ging het mis. Ik ben doktersassistente en geef tientallen injecties per week, maar bij Moos ben ik zo zenuwachtig dat ik het verpruts. Duwde de vloeistof eruit toen ik de naaldbescherming wilde verwijderen.... Nu dus maar een tabletje Cerenia gegeven. Wat koolvis gekookt en dat ga ik straks een beetje geven. Hopelijk blijft het erin.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lieselotje »

Wat naar, kan me voorstellen dat je een knoop in je buik hebt.
Hoop zo voor je dat het duidelijk wordt en te behandelen is, moet toch wel iets te vinden zijn. Ik duim voor je! Proberr te ontspannen
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door ErikPhilippus »

Wat een nare toestand met Moos, kan me echt voorstellen dat je daar helemaal niet lekker bij voelt.
Hopelijk weet je donderdag meer, en komt er iets uit waarmee Moos te helpen is.

Sterkte met de vervelende situatie!
Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 760
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Dank Lieselotje en Erik. Doet me erg goed zo'n steunende berichten.

Vannacht met een kattenbak, water en Moos in de slaapkamer afgezonderd. Dex had de rest van het huis. Moos was minder misselijk na Cerenia tabletje en werd heel hongerig vannacht. Gekookte kool vis bleef erin, dus dat steeds in beetjes aangeboden. Hij wilde meer en veel, maar ik was te bang dat hij weer zou gaan braken. Kon ik het hem maar uitleggen.

Om de 20 minuten wakker geschrokken en dan voelde ik zn warme lijfje tegen m'n buik of stond hij op het kastje te trekken aan de lade waar zn brokjes in zitten.. rond 7 uur slaapkamer opengedaan en Dex er gezellig bij. Werd ik steeds wakker van dove, tintelende ledematen want twee katjes boven op me. Beroerde nacht gehad maar ben erg rustig vandaag.

Vanochtend beiden gekamd, wat gespeeld met de hengel en vooral heel veel geknuffeld met Dex. Die zit aan me vast geklampt de laatste weken.

Zelfs nog wat gelachen; https://plus.google.com/109080032228261 ... E9o3DQui73
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door castratenkoor »

Poeh dat klinkt als een vermoeiende nacht. Ja ik denk dat het hongergevoel van Mosa heel erg het stempel drukt op de slechte verstandhouding. Maar hoe los je dat op? Wie weet komt er donderdag iets uit dat onderzoek. En is er dan een oplossing voor handen.

Dex en de doos, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan, een echte kat ;-).
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie