Hallo lieve mensen,
Ik heb een aantal vraagjes, waarvan ik hoop dat mensen met kattenervaring over mee kunnen denken met me..
In 2014 heb ik twee katjes (Thor en Loki) aangeschaft, dit in mijn vorige relatie. Je raad het al: die relatie ging uit. Uiteindelijk ben ik met katjes en al in een (veelte kleine) studio in Arnhem gaan wonen. In 2016 zijn ze daarom ook naar een ander gezin gegaan waarbij er veel ruimte voor ze was. De katjes moesten daar helaas weer weg en konden gelukkig bij mij en mijn partner terecht (intussen wonen we in een ééngezinswoning met grote tuin, in Nijmegen) en wonen ze nu twee weken weer bij ons.
Ze willen heel graag naar buiten, maar ik vind het eng (en zij zelf stiekem ook). Nu hebben we heb al geprobeerd met een tuigje, well.. no luck. Ze zijn doodsbang voor een halsbandje/tuigje.. Maar onze tuin is veelte open, ze kunnen onder de schutting door en Thor springt dus zo 2.00 meter de schutting op (Loki mist door een ongeluk helaas een pootje, waardoor ze niet zo hoog meer komt). Heeft iemand een idee?? Een bench naar buiten en ze daar een paar uurtjes in laten? Of moet ik ze eerst laten wennen aan het tuigje?? Bijkomend probleem: momenteel hebben ze vlooien.
Daarnaast plast Thor op de mat en krabplank (intussen weggegooid), maar ook in de bak (die we dagelijks schoonmaken). Op the interwebs staat dat je dingen kan schoonmaken met groene zeep, of juist niet, mat weg, mat niet weg.. maar als de mat er niet ligt doet ze haar behoefte ook op dezelfde plek!! Nu mag ik niet teveel poetsen ivm de anti-vlooien spray die ik in het gehele huis heb gebruikt.. plus ik wordt echt kotsmisselijk van de geur van groene zeep..... In het vorige huis deden ze hun behoeftes in de tuin, maar intussen hebben de buurtkatten onze tuin ook als kattenbak bestempeld (GRR!!). Ik ga volgende week dinsdag met ze naar de dierenarts om te kijken of ze geen gruis heeft (en overige APK).
Kort maar krachtig:
- hoe laat ik de katjes wennen aan naar buiten gaan zonder dat ze er vandoor gaan;
- hoe zorg ik ervoor dat Thor in de kattenbak haar behoefte doet;
- hoe reken ik af met buurtkatten die hun behoefte in de tuin doen?!
Need help! Het pies staat me niet tot de neus, maar ik wil het allemaal meteen gefikst hebben.. Als er ergens een topic is met hetzelfde probleem.. mijn excuses!!
Groetjes,
Sas
Oude - nieuwe katjes in huis
Oude - nieuwe katjes in huis
Purrfect.
Re: Oude - nieuwe katjes in huis
Aan een tuigje moeten ze echt wennen. Verder zou ik ze de eerste 6 weken in een nieuw huis absoluut niet buiten laten (hoe erg ze dat ook zelf zouden vinden). Een kat moet eerst helemaal gewend zijn aan het eigen huis voordat ze naar buiten mogen. (Daar staat normaal minimaal 6 weken voor) Maar in de komende 4 weken kun je ze dus prima binnen aan een tuigje laten wennen. Neem dan gewoon die simpele dunne tuigjes. Ik heb hier ook de wat bredere geprobeerd maar dat lukt bij Yuna ook niet. Die liet zich op haar zij vallen en verroerde zich niet. Elke dag een paar minuten (zonder lijn, dus alleen tuigje) en dan steeds langer en meer. Op een gegeven moment hobbelen ze met het tuigje gewoon door huis alsof er niets aan de hand is.
In een bench naar buiten heeft volgens mij niet zoveel zin. Ze willen gewoon lekker rond-hobbelen. In een bench zitten ze nog opgesloten naar buiten te kijken en willen ze eruit. Als je je tuin niet helemaal af kan zetten kun je ook aan een kennel denken.
Goed dat je even naar de DA gaat met ze wegens het wildplassen. Misschien kun je van te voren dan ook even urine opvangen bij ze. Het wildplassen kan echter ook liggen aan de stress van de verhuizing, de buurtkatten in de tuin en al dat soort dingen.
Zeker die buurtkatten in de tuin kunnen in de toekomst een probleem geven. Kun je je tuin echt niet afzetten? Onder een schutting kun je natuurlijk afzetten en over de schutting valt ook vaak wel wat aan te doen. Het zijn de grote stukken met struiken zonder schutting die het meeste problemen op kunnen leveren. (vandaar mijn vraag hoe ver je je tuin wel af kunt zetten)
Waar is de plek in huis waar Thor plast. Bij de voordeur, achterdeur?? Is het op een strategische plaats om tegengas te geven tegen de buurtkatten?
In een bench naar buiten heeft volgens mij niet zoveel zin. Ze willen gewoon lekker rond-hobbelen. In een bench zitten ze nog opgesloten naar buiten te kijken en willen ze eruit. Als je je tuin niet helemaal af kan zetten kun je ook aan een kennel denken.
Goed dat je even naar de DA gaat met ze wegens het wildplassen. Misschien kun je van te voren dan ook even urine opvangen bij ze. Het wildplassen kan echter ook liggen aan de stress van de verhuizing, de buurtkatten in de tuin en al dat soort dingen.
Zeker die buurtkatten in de tuin kunnen in de toekomst een probleem geven. Kun je je tuin echt niet afzetten? Onder een schutting kun je natuurlijk afzetten en over de schutting valt ook vaak wel wat aan te doen. Het zijn de grote stukken met struiken zonder schutting die het meeste problemen op kunnen leveren. (vandaar mijn vraag hoe ver je je tuin wel af kunt zetten)
Waar is de plek in huis waar Thor plast. Bij de voordeur, achterdeur?? Is het op een strategische plaats om tegengas te geven tegen de buurtkatten?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
het vervelende van de buurtkatten is dat dat juist ook het wildplassen bij jou kan veroorzaken. als jouw katten het ruiken. onze nellie rook de pies van onze buurtkatten vanonder de buitendeur en hierop begon zij op de deurmat te piesen. misschien toch kijken of er een manier is om je tuin af te zetten. geen buurtkatten erin, jouw katten er niet uit en mogelijk ook het wildplassen opgelost (zou zeker het lichamelijke eerst laten uitsluiten).
ik zou ze niet in een bench buiten doen en ook alleen buiten laten als je het zeker wilt. als je eenmaal begint kun je er niet mee ophouden als je geen zin meer hebt. als ze eenmaal buiten weer hebben meegemaakt....hier ging in ons oude huis het wennen aan een tuigje snel want zonder tuigje betekende niet naar buiten
ik zou ze niet in een bench buiten doen en ook alleen buiten laten als je het zeker wilt. als je eenmaal begint kun je er niet mee ophouden als je geen zin meer hebt. als ze eenmaal buiten weer hebben meegemaakt....hier ging in ons oude huis het wennen aan een tuigje snel want zonder tuigje betekende niet naar buiten
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Een kennel? Dan moet ik me van die hekjes voorstellen toch? Springen ze zo overheen..Rik schreef:Aan een tuigje moeten ze echt wennen. Verder zou ik ze de eerste 6 weken in een nieuw huis absoluut niet buiten laten (hoe erg ze dat ook zelf zouden vinden). Een kat moet eerst helemaal gewend zijn aan het eigen huis voordat ze naar buiten mogen. (Daar staat normaal minimaal 6 weken voor) Maar in de komende 4 weken kun je ze dus prima binnen aan een tuigje laten wennen. Neem dan gewoon die simpele dunne tuigjes. Ik heb hier ook de wat bredere geprobeerd maar dat lukt bij Yuna ook niet. Die liet zich op haar zij vallen en verroerde zich niet. Elke dag een paar minuten (zonder lijn, dus alleen tuigje) en dan steeds langer en meer. Op een gegeven moment hobbelen ze met het tuigje gewoon door huis alsof er niets aan de hand is.
Onder de schutting hebben we ongeveer 20 cm ruimte tussen de grond en de schutting.. ik denk dat we dat wel simpel kunnen oplossen door er van dat gaas (ik dacht zelf aan die rekken waar klimplanten op groeien) aan te bevestigen.. alleen de deur moet ik dan wat op verzinnen.... Ik geloof dat de buurtkatten niet echt van bovenaf komen, alleen Thor kan die afstand wel springen.Rik schreef:Goed dat je even naar de DA gaat met ze wegens het wildplassen. Misschien kun je van te voren dan ook even urine opvangen bij ze. Het wildplassen kan echter ook liggen aan de stress van de verhuizing, de buurtkatten in de tuin en al dat soort dingen.
Bij de achterdeur (bij de tuin dus).. ik denk inderdaad dat ze dat doet, nu de mat weg is en ik de kattenbak goed schoonhoud is het wel (even) gestopt *klopt af*Rik schreef:Waar is de plek in huis waar Thor plast. Bij de voordeur, achterdeur?? Is het op een strategische plaats om tegengas te geven tegen de buurtkatten?
Thanks for the info!!

Aha, dus het is een kwestie van wennen.. we hebben nu van die bandjes als tuigje, die om de nek en om de romp heen gaat. Is het een idee dat ik ze eerst de halsband omdoe? en dan langzaam aan de rest? Ik wil namelijk dat ze wel uiteindelijk een halsbandje om hebben ivm buiten komen (dat de buren in ieder geval weet hebben dat ze van ons zijn)..nellebel schreef:het vervelende van de buurtkatten is dat dat juist ook het wildplassen bij jou kan veroorzaken. als jouw katten het ruiken. onze nellie rook de pies van onze buurtkatten vanonder de buitendeur en hierop begon zij op de deurmat te piesen. misschien toch kijken of er een manier is om je tuin af te zetten. geen buurtkatten erin, jouw katten er niet uit en mogelijk ook het wildplassen opgelost (zou zeker het lichamelijke eerst laten uitsluiten).
Ik heb dinsdag de afspraak bij de DA, ik ga proberen een plasje op te vangen! Geen bench, check!
Intussen hebben we Thor gisteren heel even buiten gelaten, m'n partner hiel haar gewoon losjes vast en zodra ze maar de indruk gaf om weg te glippen hebben we haar weer binnen gezet.. Nog een maandje wachten daarmee? of is het juist handig om ze nu om-en-om even zo buiten te laten?
Bedankt voor de reactie en info!!
Purrfect.
Nee, een echte kennel heeft ook een bovenkant. Dus echt een compleet hok maar dan vele vele malen groter dan een bench.SDJ schreef:Een kennel? Dan moet ik me van die hekjes voorstellen toch? Springen ze zo overheen..
Zoiets (misschien was kattenren een betere benaming):
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 55#p675496
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 70#p675605
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 80#p673371
http://www.pascalhemelvolierebouw.nl/Diversen
https://www.google.nl/search?q=kattenren&tbm=isch
Maar als de tuin helemaal af te zetten is met minimale moeite is dat natuurlijk te prefereren boven zo'n joekel van een kennel in de tuin. Want dat moet je dan ook maar willen.
Dat zou je misschien ook met een extra plank op kunnen lossen. Maar dat hangt een beetje af van hoe het precies zit. Bij mij heeft de vorige buurman aan zijn kant de planken van de schutting meegenomenOnder de schutting hebben we ongeveer 20 cm ruimte tussen de grond en de schutting.. ik denk dat we dat wel simpel kunnen oplossen door er van dat gaas (ik dacht zelf aan die rekken waar klimplanten op groeien)

Ik zou gewoon allebei direct aandoen. Eerst dus gewoon binnen zonder lijn (wel snoepje geven nadat je het aangedaan hebt). Eerst een paar minuten en de volgende dag wat langer en langer. Ze wennen er vanzelf aan.Aha, dus het is een kwestie van wennen.. we hebben nu van die bandjes als tuigje, die om de nek en om de romp heen gaat. Is het een idee dat ik ze eerst de halsband omdoe? en dan langzaam aan de rest?
Alleen een halsband en straks helemaal alleen loslaten zou ik wel voorzichtig mee zijn. Je moet dan 100% zeker weten dat de halsband makkelijk los kan snappen. Het komt wel eens voor dat een kat zichzelf aan de halsband ophangt en dat wil je ook weer niet hebben.
Als je een plasje opgevangen hebt kun je dat zo snel mogelijk afleveren bij de DA. Het kan wel een uurtje (of 2) in de ijskast maar niet veel langer. Bij Bowy werkte hier vroeger de juslepel methode prima. Eerst de ingang van de kattenbak afschermen (handdoek bijvoorbeeld) en als je ziet dat ze lopen te draaien de handdoek en kap eraf. Je gaat er naast zitten op de grond. En als ze dan aanstalten maken even wachten. En dan de juslepel onder de gat douwen. Bowy maakte dan een klein kreetje maar plaste de lepel perfect vol. In een plastic (schoon) bakje doen (ik had daar kleine plastic kokertjes voor van haar medicijnen) en bij de DA inleveren.Ik heb dinsdag de afspraak bij de DA, ik ga proberen een plasje op te vangen!
Ze zijn nu nog best voorzichtig buiten. Een welgeplaatste NEE zou al voldoende zijn om ze binnen je eigen tuin te houden. Maar dat is snel afgelopen en zullen ze toch echt wel op onderzoek uitgaan. De minimaal 6 weken is er voor zodat ze thuis ook echt als vaste thuishonk zien en voelen. Anders zal een kat makkelijker wegblijven of zelfs niet terugkomen. Hij went dan bijvoorbeeld eerder aan de schuur van de buurman (om maar wat te noemen). Hoe eerder je ze naar buiten laat (ook korte stukjes), hoe meer ze zullen zeuren om naar buiten te mogen.Intussen hebben we Thor gisteren heel even buiten gelaten, m'n partner hiel haar gewoon losjes vast en zodra ze maar de indruk gaf om weg te glippen hebben we haar weer binnen gezet.. Nog een maandje wachten daarmee? of is het juist handig om ze nu om-en-om even zo buiten te laten?
Grtz, Rik
Sluit me aan bij wat Rik zegt.
En nu alvast soms zo even buiten zou ik niet doen. Ze hoeven maar even ergens van te schrikken en ze zijn weg. Ze kunnen super snel zijn hoor. En ze worden steeds aanhoudender nu ze weten wat buiten is.
Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
En nu alvast soms zo even buiten zou ik niet doen. Ze hoeven maar even ergens van te schrikken en ze zijn weg. Ze kunnen super snel zijn hoor. En ze worden steeds aanhoudender nu ze weten wat buiten is.
Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie