Kittens met lichte diarree

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

castratenkoor schreef:Als ze wormen hadden had je dat vanmorgen in de plakken diarree moeten zien. Heb je dat grondig bekeken? (ik weet het onsmakelijk - maar nuttig)
Dat ze meteen na ontworming flink aan de dunne zijn is overigens normaal.
Nou gisterenavond dacht ik lange slierten te zien maar mijn vriend verzekerde mij dat het restanten gras waren, ik denk nog steeds dat dat misschien een lintworm geweest is maar zeker weet ik het niet. Vanmorgen heb ik uiteraard (terwijl het in het zakje zat..) in de ontlasting zitten prikken, en ik zag wel witte stipjes maar dat kan ook van de kattenbakvulling zijn geweest.. Ik gebruikt vulling van Cat's Best. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het er uit zou moeten zien, zie je echt lange witte wormen zitten of..? :icon_shifty: Ik hoop stiekem gewoon dat deze ontwormkuur hun darmen hebben schoon gespoeld en dat alles straks weer goed is. Zo niet dan bel ik vrijdag de dierenarts en kan ik een kuurtje ophalen waarvan de ontlasting dikker zou moeten worden. Werkt dat ook niet dan moet ik ontlasting opvangen voor onderzoek en worden Luke en Skywalker ook even goed onder de loep genomen. Ik hoop natuurlijk dat het niet zo ver komt.

Wat een zorgen hé om die kleine beessies :(
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Rik schreef:Hier waren ze na de Milbemax pil er ook vanaf. Maar ik heb de diarree door gewroet en niets gezien. Dus ik weet ook niet of het echt wormen waren. Ik was al blij dat het over was. Misschien heeft het hele darmsysteem een schop gekregen en "zat" daarna alles weer goed :)
Ik hoop inderdaad dat die ontwormkuur de boel gewoon heeft schoongespoeld.. Ze krijgen nu alleen brokken en water dus hoop dat die darmpjes straks weer wat rustiger worden.
Ik vind het sowieso positief te weten dat het vanmorgen al dikker was dan vannacht. Zit een stijgende lijn in, niet waar? ;)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7685
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Het hoeven geen lange slierten te zijn hoor. Het kunnen inderdaad ook hele kleine witte puntjes zijn. En als ze opdrogen worden ze bruiner (als een rijstkorreltje). Het is dus heel moeilijk te zien.

Als het hiermee gewoon over gaat zou ik me ook geen zorgen maken wat het nou daadwerkelijk geweest was.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Ik zal vanavond nog eens kijken in de ontlasting.. Kan me niet herinneringen dat ik iets heb gezien dat op rijst lijkt.

Ik hoop heel erg dat het nu gewoon over is, oorzaak maakt me dan eigenlijk ook niet uit inderdaad.
We will see..
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Kimm »

Ik vind het echt goed dat je er zo achteraan gaat. Je kan ook altijd gewoon 3 dagen ontlasting verzamelen en laten testen, bij Moes en Mila ging het ook steeds beter met de ontlasting en dan weer minder. Stel dat het geen Giardia is is het prima, maar stel dat het het wel is ben je er wel nog lekker snel bij. Je kan even navragen wat de kosten daarvan zijn? Want volgens mij was dat helemaal niet duur om te laten testen.
Maaar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, je doet al alles wat je kunt om het op te lossen. En hopelijk is het gewoon heel snel over.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Hoi Kimm,

Bedankt, dat vind ik een erg groot compliment! Ik heb die beessies pas 4 weekjes in huis maar houd echt al zielsveel van ze. Wat er nu met ze aan de hand is, ook al is het 'maar' diarree, vind ik echt vreselijk voor ze. Vooral dat ik ze dagelijks moet wassen omdat ze heel netjes hun ontlasting ingraven maar omdat het zo dun is zitten ze dan helemaal onder met poep, zo zielig.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd heel erg obsessief bezig ben geweest met geld.. Alles vergelijken en kwaliteit en geld met elkaar afwegen zeg maar. Alleen nu ik Luke en Skywalker heb ben ik wel een stuk milder geworden merk ik. Voor voer en dingen die we dagelijks gebruiken wil ik nog steeds de hoofdprijs niet betalen hoor maar bij de dierenarts doe ik geen concessies. Als ik geen verbetering zie laat ik de ontlasting controleren. Ik zal vanavond alvast beginnen met opvangen van ontlasting. Hoe pak ik dit het beste aan? Gewoon in zakjes doen? Bewaren in de koelkast?
Ik weet ook nooit goed welke ontlasting bij welke kat hoort, is dit een probleem?

Bedankt voor alle adviezen Kimm, en jij ook Rik!!!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7685
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Je zou even tot morgen of zaterdag af kunnen wachten. Als je daarna 3 dagen de ontlasting opvangt dan heb je het maandag van 3 dagen lang. Schijnbaar maakt het niet uit van wie het is want ze hebben allebei hetzelfde probleem.

https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/o ... gonderzoek
Opvangen van de ontlasting
De ontlasting van 3 dagen (mengmonster) vangen we op in 1 pot. Dit potje geeft de dierenarts mee, of kunt u het bij ons op de praktijk komen ophalen. Indien u van meerdere dieren met dezelfde klacht ontlasting moet opvangen, dan mag dit bij elkaar in een pot. Het mooiste is als u probeert zo min mogelijk verontreiniging zoals grit en aarde toe te voegen.
De ontlasting kan vervolgens het best bewaard worden in de koelkast, niet in de vriezer. Op dag 3 kunt u het potje ontlasting bij ons langs brengen. Dit kunt u doen op werkdagen tussen 8.30 en 16.30 uur, op maandag en woensdag kunt u de ontlasting tot 19.30 uur brengen. Wij sturen de ontlasting naar een extern laboratorium. We kiezen voor deze optie omdat de testen veel betrouwbaarder zijn dan testen die we op de praktijk kunnen uitvoeren. Door gebruik te maken van een extern laboratorium duurt het iets langer voor we een uitslag hebben, dit zal gemiddeld een week zijn.
Ik lees ook her en der dat het niet alle ontlasting hoeft te zijn. Een beetje mag ook. Zolang maar over die 3 dagen verspreidt want de cysten die Giardia veroorzaken scheiden zich namelijk maar 1x per drie dagen uit.

(Overigens is het in dat geval wel van belang dat je van allebei/alles op vangt want het kan natuurlijk zijn dat ze met die 3 dagen uit sync lopen en dan kan het zijn dat je nog niets vindt.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Heb sowieso afgesproken met de dierenarts eerst nog een medicijn te proberen voordat we de ontlasting onderzoeken, weet niet welke eerlijk gezegd. De dierenarts sluit Giardia eigenlijk helemaal uit omdat ze Panacur hebben gehad toen ze 8 weken oud waren al zegt dat naar mijn idee weinig dus wil de ontlasting toch onderzocht hebben als er voor vrijdag geen verbetering op treed. Vanwege die medicatie moet ik alleen even met de dierenarts kort sluiten of het ontlasting opvangen dan wel zin heeft.. Misschien dat het medicijn de testuitslag negatief beïnvloed. Maaaaar eerst straks even bij mijn schatjes kijken hoe de ontlasting er nu uit ziet, ben momenteel aan het werk en heb geen camera's in huis hangen haha.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7685
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Hihi... ja, voor Giardia is wel wat meer nodig dan één Panacur kuurtje :lol:
Dan moet je een kuur van 5 dagen doen, dan een paar dagen niets en weer een kuur van 5 dagen. En dan alles ook in je huis in die tijd goed schoonmaken. En dan nog kan het zijn dat je dit meerdere keren moet herhalen. Was het maar dat je er met één kuurtje Panacur vanaf kon zijn (hé Kim :lol: )

Vandaar dat ik dacht als je zaterdag begint met verzamelen dan kun je, als het maandag een stuk beter is, het allemaal weggooien. Als het maandag niet beter is dan zou je het al van 3 dagen verzameld hebben. Maar het komt ook niet zo nauw hoor. Je zou ook na het weekend op kunnen gaan vangen als er dan nog geen verbetering is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Ik heb nog even contact gehad met de dierenarts en we kunnen nu nog niet zeggen of het ontwormen gewerkt heeft. We kunnen beter nog even een dagje afwachten.
Ik heb ze tijdelijk even ander voer gegeven, op advies van de dierenarts. Wel gewoon Royal Canin alleen dan de "pediatric weaning" variant. Deze schijnt iets beter verteerbaar te zijn. Verder is de samenstelling nagenoeg het zelfde als de kitten variant dus zullen ze er geen diarree of iets dergelijks van krijgen.
Morgen maar weer even kijken hoe het gaat. Momenteel is de ontlasting nog erg dun. Ik zag net allemaal kleine witte puntjes.. denk maar een millimeter groot. Zouden dat wormen kunnen zijn of is dat iets anders?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7685
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Onder een microscoop leggen hé :lol:
Maar ja, dat kunnen stukjes (of eitjes) van wormen zijn.
Laatst gewijzigd door Rik op 05 jul 2017 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Maar dat betekend dus dat de diarree door wormen kwam en dat alles nu weer goed komt? Of ben ik veeeeel te positief?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7685
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Als het echt wormen (of eitjes) zijn, wel ja.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Kimm »

Die witte puntjes komen mij niet bekend voor, dus hopelijk zijn het eitjes geweest en dan komt het dus niet door giardia.

Over hoe ik het opgevangen heb. Heb drie van die mini vershoudbakjes bij de action gekocht en het daar in gedaan. Kun je goed afsluiten. Daarna natuurlijk gewoon weg laten gooien hahaha. Het scheelde dat ze bij mij bijna elke morgen gingen poepen als ik de bak aan t uitscheppen was. Gewoon netjes na elkaar dus kon er van beide wat in het bakje doen. Maar denk niet dat dit zo nauw komt. Heb wel geprobeerd dat er zo weinig mogelijk grind bij zat.

Maargoed aan jou verhaal te horen klinkt het of het dus wormen zijn en is het hopelijk allemaal niet nodig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

De ontlasting was net weer ietsjes harder, wel verre van normaal maar er zit een stijgende lijn in.
Ik ben gematigd positief!
Op naar morgen!!! Ik ben benieuwd hoe de ontlasting er dan bij staat.
Plaats reactie