Kittens met lichte diarree

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Kimm schreef:Die witte puntjes komen mij niet bekend voor, dus hopelijk zijn het eitjes geweest en dan komt het dus niet door giardia.

Over hoe ik het opgevangen heb. Heb drie van die mini vershoudbakjes bij de action gekocht en het daar in gedaan. Kun je goed afsluiten. Daarna natuurlijk gewoon weg laten gooien hahaha. Het scheelde dat ze bij mij bijna elke morgen gingen poepen als ik de bak aan t uitscheppen was. Gewoon netjes na elkaar dus kon er van beide wat in het bakje doen. Maar denk niet dat dit zo nauw komt. Heb wel geprobeerd dat er zo weinig mogelijk grind bij zat.

Maargoed aan jou verhaal te horen klinkt het of het dus wormen zijn en is het hopelijk allemaal niet nodig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb er echt geen verstand van dus weet nog steeds niet of het wormen geweest zijn.
We modderen nog even aan en anders gaan we vrijdag langs de dierenarts! Bedankt voor je info over het verzamelen van de ontlasting. Ik zal inderdaad ook wat bakjes halen bij de action die daarna mooi de prullenbak in mogen!
Ik houd jullie op de hoogte :)
Bedankt voor alle hulp :)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Vanmorgen vond ik een drol die leek op een sigaar maar wel nog iets aan de zachte kant was. Is dit acceptabel of moet ik toch even een kuurtje halen bij de dierenarts?
Vind het lastig te beoordelen aangezien het in de afgelopen twee dagen van koeienvlaai naar zachte sigaar is gegaan, er zit dus wel verbetering in. Of zegt dit niks over hun gezondheid of over Giardia oid?

Lastig lastig lastig..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7685
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Als het nu wel weer een sigaar is (hoewel dun) zou ik het persoonlijk nog even afwachten. Zeker tot morgen (en misschien zelfs tot over het weekend). Als je het morgen nog niet vertrouwd kun je het altijd nog even aan de da vragen maar ik denk dat die darmen ook even tot rust moeten komen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Ik heb de dierenarts even gebeld en aangezien ze nu al 3 weken kampen met dunne ontlasting haal ik vanavond toch even een pasta op die de ontlasting moet verdikken. Zo kunnen de darmen ook tot rust komen. Ik weet even niet meer hoe de DA het noemde.. iets met een F.. Fini nog wat ;)
Die pasta zorgt dat de darmhuishouding weer tot rust komt. Is er over een week nog geen verbetering dan gaan Luke en Skywalker samen met hun ontlasting naar de DA voor wat onderzoekjes.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7685
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Waarschijnlijk Finidiar http://www.medpets.nl/finidiar/

Dan kun je in ieder geval tot over het weekend kijken hoe het gaat.
Hopelijk nu eindelijk lekkere stevige ontlasting voor de kleintjes.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Het zal inderdaad wel Finidiar zijn. Heb je daar toevallig ervaring mee?

We geven het gewoon nog wat tijd! Zolang ze blijven eten, drinken en spelen heb ik vertrouwen in een goede afloop :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7685
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Ik heb er geen ervaring mee, nee. Hier hebben ze niet lang genoeg diarree gehad om dat te gaan gebruiken. Na de ontworming was het gelijk goed gekomen (na een paar dagen).

Als er nu wel sigaartjes uitkomen hebben Luke en Skywalker er overigens zelf vrij weinig last van hoor.

https://www.mcvoordieren.nl/kitten-diarree
Dat een kitten iets makkelijker diarree krijgt dan een volwassen kat, is niet erg. Zolang uw kitten blij en vrolijk is en blijft eten en drinken (en niet braakt) is er geen reden om u zorgen te maken. Diarree gaat meestal binnen twee weken vanzelf weg. Als dat niet het geval is, raden wij aan uw dierenarts te raadplegen.
(nu kunnen ze dat natuurlijk wel makkelijk zeggen maar als kattenbaasje maak je jezelf al snel zorgen :) )

https://www.mcvoordieren.nl/kat-diarree
Gebruik bij klachten een stopmiddel (bijvoorbeeld Finidiar) of “sportdrankjes” voor de kat (ORS, bijvoorbeeld Oralade®). Beide middelen genezen uw kat niet, maar zorgen ervoor dat u en zij minder last hebben van de diarree.
Ik zat toen ook in die week van "O jee, wat nu". Maar je ziet dat het één van de minder erge "aandoeningen" is die een kitten kan hebben. Zeker als ze eten en speel zijn (niet ziek) dan is het geen "levensbedreigend" iets. Terwijl dat op dat moment toch nét even anders aanvoelt, ik weet het :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Dan ga ik er gewoon vanuit dat het na die Finidiar over zal zijn.
Tja ik ben zo'n overbezorgd baasje.. Misschien als ik ze iets langer heb dat ik dan meer op mijn gevoel kan vertrouwen maar ik vind dat nu nog lastig. Ze zijn nu 4 weken bij ons en hebben al 3 weken diarree. Vind het daardoor lastig in te schatten wat normale ontlasting is en wat niet.
Met de tijd word ik vast wijzer haha.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6834
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Dinky »

Klinkt al als een goede verbetering ;-)
Zolang er mooie sigaartje uit komen ipv koeienvlaai is er geen reden tot paniek en houdt je het normale ontwormingsschema aan ;-)

Vergeet niet gewoon ook van ze te genieten. Zolang ze lekker speels zijn is het zonde om je teveel zorgen te gaan maken! Voor je het weet zijn ze groot :-p
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Genieten doe ik zeker van ze! Ondanks de diarree rennen ze door de kamer, over de meubels heen en over mensen heen haha. Ze laten zich door niks stoppen! Plassen en douchen kan ik ook niet alleen, ze glippen gewoon tussen de deur door. De zolder en dan vooral de trap vinden ze heerlijk, ze rennen er overheen alsof ze nooit anders gedaan hebben. Het zijn echt heerlijke beesten daarom vind ik de extra zorgen ook geen belemmering of iets dergelijks. Ik doe het graag voor ze en hoop dat ze zich snel weer helemaal goed voelen.
Een mooi sigaartje is het nog niet hoor. Er zit vorm in en ik herken er iets van een slecht gefabriceerde sigaar in maar de schoonheidsprijs verdient het niet. Ik heb wel goeie hoop (haha woordspelingsgrapje) dat de Finidiar het op zal lossen. En anders kijken we daarna gewoon weer verder.
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Kimm »

Ik denk ook dat een probiotica wel eens heel veel goed kan doen. Misschien net dat extra steuntje om de ontlasting goed te laten worden. Ik wist hier het eerste half jaar ook niet hoe een goede drol van een kat er uit zag hahaha.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Finidiar is geen probiotica toch? Probiotica zou ik dan kunnen geven als de finidiar niks doet, al denk ik dan dat een onderzoek beter is. Kan niet blijven aanmodderen natuurlijk.

Haha ik ben gelukkig niet de enige die een goede drol niet kon herkennen. En weetje misschien is wat ze nu produceren voor hun wel normaal, wie zal het zeggen. Wat een onzekerheid.
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Kimm »

Oohh sorry heb ik dat fout begrepen. Meende dat dat probiotica was. Oepsie haha


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Ik ken Finidiar zelf ook niet hoor maar volgens mijn DA en internet is het een middel wat de ontlasting verdikt en de darmwand verzacht waardoor er minder prikkels zijn in de darm. Alles kan dan tot rust komen zonder dat alle energie daaraan op gaat. Het herstel gaat daardoor makkelijker en sneller.
Herstellen ze niet dan is het dus niet zomaar een virusje of wormen en moet de ontlasting worden onderzocht, maar dat is voor latere zorg. Eerst dit maar eens een 3 dagen proberen en dan een weekje kijken wat het doet.
Ik ga heeeeeeel hard duimen dat het gewoon goed komt :)
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Kimm »

Ik duim met je mee!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Plaats reactie