Katten en rouwverwerking

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Katten en rouwverwerking

Bericht door pinguin »

Vele vragen en gooi ze gewoon in 1 topic misschien dat jullie tips en adviezen voor mij hebben.

Door het overlijden van Sproet is Snabbel nu alleen. Van de dierenarts de info gekregen dat het vooral belangrijk is dat Snabbel blijft eten en dat ik niet gelijk dingen moet veranderen. Eten doet die gelukkig goed er veranderen heb ik nog niks gedaan.

Hoe merk je dat een kat zijn maatje mist? Snabbel is wel aanhankelijker en mauwt soms wat meer en snuffelt veel maar dat snuffelen heeft die altijd al gedaan.

Vanaf wanneer kan je evt spullen gaan opruimen veranderen? Hier staat nu midden in de kamer de reismand waar sproet in heeft gezeten en de handdoeken waarop die is ingeslapen. Hoe merk je dat je dat weg kan halen? Hoe lang laat je zo iets staan?
Er staat hier ook een krabpaal die echt toe is aan vervanging maar had hem laten staan omdat Sproet zo graag in die hang zak lag.

Ik krijg nu al de vraag of er weer een kat bij komt. Ik weet het nog niet want ik kan wel iets willen maar het gaat er vooral om wat snabbel wil. Hoe merk je b.v dat hij toch toe is aan een maatje? Of misschien wil die dat helemaal niet en word het een solo kat.

En dan even een mensen vraag :oops: Hoe ga ik om met mijn eigen schuldgevoel naar snabbel toe merk dat ik mij schuldig voel als ik een hele dag moet werken en het beestje alleen is. Tot nu toe kwam ik thuis en kwam die mij gewoon begroeten. Maar dat schuldgevoel dat ik heb :oops:
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Katten en rouwverwerking

Bericht door Yo16Ka16No11 »

3 mnd. geleden heb ik mijn geliefde Karel laten inslapen.

Voor mezelf en mijn twee andere katten moest er een nieuwe dynamiek komen. Dit ging vrij snel door: tijd, rust en regelmaat. Geen essentiele dingen weghalen en veel aandacht, spelen aan de overgebleven katten.

Overweging van een nieuwe kat zou ik persoonlijk uitstellen, eerst tijd nemen voor de nieuwe situatie.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten en rouwverwerking

Bericht door castratenkoor »

Er zijn heel moeilijk algemene antwoorden te geven op je vragen. Elke kat reageert anders. Ik denk dat je het van Snabbels gedrag af zou moeten laten hangen. En dan stap voor stap. Dus niet in één dag alles veranderen. maar b.v. over 2 weken de krabpaal vervangen en over 4 weken de vervoersmand en handdoek wegzetten. Ik noem maar wat.

Kijk goed naar Snabbel en wat goed is voor Snabbel. dat schuldgevoel zou je moeten laten varen, maar ik weet, dat is lastig. Als je niet zou werken zou je ook geen mooie spulletjes voor de kat(ten) kunnen kopen.

En of je wel of niet weer een kat erbij wilt, ach dat hangt van vele factoren af. Wat wil jezelf en wat is goed voor Snabbel. Geef het de tijd en denk er goed over na. Ga eventueel tzt eens in een asiel zitten en kijk of er een kat zit waar je een klik mee voelt. Je moet er zelf uiteraard ook aan toe zijn. Van afstand is niet in te schatten of Snabbel solokat zou willen/kunnen zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Katten en rouwverwerking

Bericht door pinguin »

Het is ook een schuld gevoel dat nergens op gebaseerd is dat is het rare er aan. Hij gaat toch wel slapen als ik weg ben.

Ik heb wel voor mijzelf afgesproken eerst minimaal 4 weken te wachten en kijken wat snabbel gaat doen maar vind het lastig waar op te letten?

Kleine stapjes met verandering ga ik doen en spelen en aandacht ook zeker.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Lopke

Re: Katten en rouwverwerking

Bericht door Lopke »

Rustig aan, neem de tijd om te zien hoe het zich ontwikkeld.

Kijk, de reismand waar Sproet in heeft gezeten, zou ik nu gelijk weghalen en op zijn normale plek zetten,....dat is iets wat er tijdelijk is geweest....en wat nu ws alleen maar in de weg staat.
Verder zou ik alles zo laten en kijken of dingen vanzelf een nieuwe functie krijgen of dat het tijd is voor vervanging. En daar zou ik in totaal een maand, 2 maanden voor uittrekken...dan eens dit en dan een week later dat....

Een poes erbij?
Tja, dat zou ik eens laten rusten en als het over een paar maanden opborrelt het weer laten gaan....Laat Snabbel je richtlijn zijn, een hele hoop volwassen katten ( de meesten volgens mij ) zijn liever alleen. Tot welke categorie jouw Snabbel hoort, dat weet je over een maand of 4-5 wel...
een maatje zoeken is ook al een dingetje op zich, je komt er pas achter of het klikt, als Pietje er bij komt wonen, dus het wordt zowiezo een blind date in optima forma.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Katten en rouwverwerking

Bericht door pinguin »

Die reismand wil ik morgen terug zetten naar zijn vaste plek daar kan snabbel ook nog bij komen. De handdoeken die er in liggen wacht ik dan nog even mee die wil ik dan volgende week mee nemen met de was.
Als de reismand geen probleem is wil ik daarna een mandje waar snabbel nog nooit in heeft geslapen op bergen en wassen. De rest zal in tact blijven denk ik.
De krabpaal gaat pas vervangen worden als ik een auto tot mijn beschikking heb.

Nadenken over een nieuw maatje zal echt nog even duren voor nu geniet snabbel volop van de aandacht maar gaat ook lekker zijn eigen gang.

Merk aan mijzelf dat ik mij erg onzeker voel van hoe nu verder.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten en rouwverwerking

Bericht door Rik »

Vergeet vooral niet ook aan jezelf te denken. Met Snabbel komt het echt wel goed. Die geeft het wel aan. Katten ervaren verlies ook op een andere manier. Neem dus de tijd ook voor jezelf (en laat je troosten door Snabbel).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Katten en rouwverwerking

Bericht door pinguin »

Snabbel is niet z`n troost exemplaar is die nooit geweest eigenlijk.

Ik ben vooral met de praktische dingen bezig geweest maar merk dat ik nu wel even een stap terug moet zetten.
Mensen snappen alleen niet dat ik verdrietig ben nog steeds en dat ik er zo mee bezig ben want het was maar een kat en het is toch al weer een paar dagen geleden.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten en rouwverwerking

Bericht door Rik »

Ja, dat zie je vaker. Dat omgeving zegt "het was toch alleen maar een kat", niet wetende wat voor impact het heeft. Laten we het maar op onwetendheid houden. Hier weten de meeste wel wat je door maakt (en nog door gaat maken). En daar gaat echt wel een tijdje overheen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Katten en rouwverwerking

Bericht door pinguin »

Ik hou het ook op onwetendheid en laat ze maar een beetje gaan. Heb ook al de vraag gekregen wanneer ga je een nieuwe kat er bij zetten. Als of je een stofzuiger vervangt die is overleden.
Mensen snappen ook niet dat ik bereid ben meer te betalen om sproet alleen te cremeren en een mooie urn voor hem heb uitgezocht die nu word gemaakt.
Ik laat ze maar gaan.

Ik wil voor nu gewoon het beste voor snabbel... En mijzelf de tijd geven dit een plekje te geven.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten en rouwverwerking

Bericht door Dinky »

Zolang snabbel gewoon zijn gang gaat redt die zich wel ;-)

Het is een geliefde huisgenoot die je bent verloren, die is niet vervangbaar. Neem dus voor jezelf de tijd en schrijf het hier maar van je af bij mensen die het verlies begrijpen
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Katten en rouwverwerking

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Neem je tijd en doe wat goed is voor jouw proces. Laat je vooral door niemand vertellen hoelang dit mag duren. Het onbegrip is kortzichtigheid en het gebrek van liefde bij een ander. Een kat is jarenlang als een familielid, je kind en je beste maatje. Tijd heelt de wonden.

Mijn ervaring: de eerste anderhalve maand was ik verdrietig op de meest ongemakkelijke momenten. Dit is nu na 3 maanden beter in balans. Op momenten als ik aan hem denk kan het weer omhoog komen of als iemand direct vraagt of ik hem nog mis. Van andere weet ik hier op het forum dat ze na een jaar of zelfs jaren nog erg verdrietig kunnen worden als ze denken aan het gemis....er staat geen tijd voor rouwverwerking en het is een persoonlijk proces.

Ps. Misschien dat jij er ook wat aan hebt, maar ik heb het kleedje waarop Karel zijn ziekbed heeft doorgebracht en op overleden is bewust niet uitgewassen. Soms steek ik mijn gezicht erin en snuif ik zijn geur op...werkt voor mij helend.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Katten en rouwverwerking

Bericht door pinguin »

Bedankt voor de lieve reacties.

Snabbel lijkt zich wel te redden vertoont geen ander gedrag dan ik van hem gewent ben. Komt langs voor zijn kroeltjes maar verdwijnt ook net zo makkelijk weer als die het zat is en gaat dan wat anders doen. Kwa eten blijft die het ook gewoon goed doen.

Het sterf proces van Sproet is erg snel gegaan en echt iets met zijn geur heb ik niet wel wil ik als ik de krabpaal ga vervangen die hangzak bewaren daar lag sproet het liefste in.

Heb inmiddels 2 fotolijstjes uitgezocht en besteld om als straks de urn klaar is die er bij te zetten. Het is nu wachten tot ik sproet naar huis kan halen en dan kan ik het gevoelsmatig een plekje gaan geven.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Katten en rouwverwerking

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Is Sproet weer thuis?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Katten en rouwverwerking

Bericht door Kurgel »

Ik heb ook het antwoord niet. Luna is na overlijden Stella haar oude zelf en lijkt er zelfs meer door op haar gemak, maar die was dan ook nog geen groot fan. Ze merkt wel dat ik verdrietig ben en wil me dan troosten en dat is dus wel heel fijn. Bo zoekt wel naar zijn speelmaatje en is echt ook wel van slag, maar veel dingen gaan al weer zijn gangetje voor hen. Voor mij is het nog een heel proces. Ben ook nog met een verhuizing bezig en een nieuwe baan dus heb eigenlijk nauwelijks tijd om te rouwen terwijl ik het wel echt nodig heb. Dus ga dan maar even naar deze website, want jullie begrijpen tenminste hoe het voelt. en vinden niet dat je er maar overheen moet zetten. Goed bedoeld, maar zo werkt het natuurlijk niet.
Geef haar maar een mooi plekje met een paar mooie foto's erbij. Ik heb een urn uitgezocht die ook lekker is om aan te raken, zodat ze strakt op mijn bureau kan staan en ik haar af en toe even kan 'pakken'. Klinkt misschien raar, maar dat voelde goed voor mij. Dus doe gewoon wat goed voelt voor jou en trek je niets aan van wat anderen denken dat goed zou moeten zijn.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Plaats reactie