Wat te doen, eetprobleem met Pita

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Wat te doen, eetprobleem met Pita

Bericht door Anne »

Graag jullie meedenken gevraagd!
Door herhaaldelijke blaasontstekingen heeft de da laatst besloten Pita op urinary te zetten
In haar urine werden ook etipheelcellen gevonden, plus de zoveelste bacteriele ontsteking
Omdat Pita best wel gevoelig is voor stress nam ik hills c/d stress urinary mee
Maar dit at ze niet goed en ik dacht dat het door stress van haar da bezoek kwam. Een anderhalve week aangekeken maar als het etenstijd was kwam ze niet uit zich zelf naar beneden om te eten dus bracht ik het naar boven en gaf ik het haar waar ze op dat moment was
Ze at er niet goed van. Een week geleden heb ik het hills dieet voer omgeruild en werd er trovet urinary calm voor me besteld ( eerst een proefzakje geprobeerd en die was binnen een dag op dus ik dacht dat dit een succes was) Deze grote zak kwam afgelopen maandag binnen. Pita eet hier beter van, maar niet echt haar bakje leeg wat ik van haar gewend was toen ze voorheen op nierdieet stond ( dit vind ze erg lekker, is haar favoriete brok)
Nog steeds kwam ze niet elke keer naar beneden voor etenstijd.
Zo heeft ze gisterochtend rond 7.30 u gegeten en gisteravond pas weer om 9.30
En toen is ze gaan overgeven, alles kwam er weer uit :-|
Ze wilde gisteravond verder niet nog wat eten
Vanochtend opnieuw geprobeerd en helaas, ook dat kwam er weer uit
Sindsdien wil ze deze brokjes ( trovet urinary calm) niet eten
Aangezien de da dicht is en ik niet kan overleggen dacht ik vanmiddag om haar nierdieet weer te proberen, ze moet immers toch wat eten
En ja hoor, alles ging op, in het begin een klein beetje, een anderhalf uur later een "normale"portie
Gelukkig heeft ze niet meer overgegeven
Ze kwam er zelfs weer voor naar beneden om te mauwen :shock: wat ik echt niet van haar gewend ben de laatste tijd.
Dus, komt het door het voer dat ze ineens wel wil eten?
Ze lijkt verder niet ziek, de andere katten mankeren ook niets, ik ga er vanuit dat het geen virus is
Wat is het verschil tussen een nierdieet en een urinary dieet?
Is het schadelijk voor haar blaas als ik haar voortaan nierdieet geef? ( dit omdat ze dit echt lekker vind en ik me geen zorgen hoef te maken over dat ze niet wil komen eten of het niet lekker vindt)
Morgen overleg ik zowiezo even met de da
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat te doen, eetprobleem met Pita

Bericht door Dinky »

Volgens mij stoppen ze in urinary (extra) dl methionine om de urine te verzuren.
Volgens mij ook extra zout/natrium om ze dorstig te krijgen waardoor ze meer gaan drinken.
Weet niet zeker of magnesiumgehalte ook nog verlaagd is als zijnde bouwsteen van struviet.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat te doen, eetprobleem met Pita

Bericht door Anne »

Dus dan zou urinary beter voor haar zijn?
Ik dacht altijd dat zout niet goed was?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lopke

Re: Wat te doen, eetprobleem met Pita

Bericht door Lopke »

Op je specifieke vraag, of het kwaad kan dat nierdieet te geven, heb ik geen antwoord.

Wel is onze blaasgruiskater van weleer, de rede waarom onze katten vers/barf eten.
Ook een stressert, die om het minste geringste blaasonsteking en blaasgruis kreeg.

Het voer wat we toen gaven, gaf in zijn folder aan dat het enige extraatje wat je mocht geven, wat vers vlees was, omdat dit de urine verzuurde.
En sinds hij dat at, had hij veel minder last van blaasgruis.

Het is lastig om er verder objectieve informatie over te krijgen, dat foldertje was eigenlijk het meest objectieve wat we vonden.
Maar op barfplaats staat een schat van informatie over het versvoeren.
Maar het is niet een plek waar je het over brokjes kunt hebben, daar zijn ze erg eenkennig in.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat te doen, eetprobleem met Pita

Bericht door Dinky »

Grappig om te lezen dat jij ook na blaasgruis problemen op Barfplaats bent gekomen Lopke :-)
Ik ben er zo'n 5 jaar terug ook terecht gekomen ivm blaasgruis. Ik wilde een poes van 5 jaar niet levenslang op dieetvoer hebben. Mijn toenmalige da verklaarde mij voor gek. Ik geef sindsdien als hoofdmaaltijd brokken en als natvoer kvv.
Overgestapt van da die er wel voor open stond. Jaren later terug gekomen met blaasproblemen waarbij werd gezegd dat de ph zo keurig was mede door de kvv (probleem was toen dat de blaas klem zat in liesbreuk).

Wat dus beter is vind ik lastig te zeggen. Vooral omdat jij het vooral over blaasontsteking hebt en urinary voer volgens mij vooral gericht is tegen gruis.
Misschien dat je eens naar cystease kan kijken?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lopke

Re: Wat te doen, eetprobleem met Pita

Bericht door Lopke »

Onze dierenarts stond er ook totaal niet voor open.
Maar wij waren gelukkig ons vertrouwen in de reguliere dierenartsen al lang en breed kwijt ;-) dus trokken we ons daar niet zoveel van aan.
Nou het was echt dat zinnetje wat ons aan het denken zetten, zo van als vlees dat effect heeft....waarom geven we dat dan niet altijd?
En wat mensen in onze omgeving die het aan hun honden gaven.

Ik zie nog die blik in die ogen van de hond, toen hij het de eerste keer kreeg :lol:
En het gegrom van mn de eerste kittens die we op barf zetten, geweldig.

Ok, sorry, uitwijding.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat te doen, eetprobleem met Pita

Bericht door Dinky »

Ik zit bij een gewone da die dat tegen mij zei bij de laatste blaasproblemen, dat vers vlees preventief helpt omdat het zorgt voor een natuurlijke ph waarde ipv kunstmatig met brok door dl methionine (wat volgens mij in iedere brok zit?).
Dat wij hoofdmaaltijd brokken geven heeft ook te maken met stukje gemak, dat kan beter blijven staan dan vlees.Hierdoor kan dinky regelmatig kleine beetjes eten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lopke

Re: Wat te doen, eetprobleem met Pita

Bericht door Lopke »

Ja, wie weet is het nu anders, wij zijn er zeker 10 jaar geleden mee gestart.
En onze dierenarts weet nu hoe we erin staan, hij komt voor de kittens, die moeten (wettelijk?) gezien een bepaalde basis mee krijgen. Verder is hij er zonodig voor diagnose, voor behandeling hebben we hem tot dusver nooit meer nodig gehad. Maar je weet het niet he, het kan zijn dat we hem wel nog nodig hebben maar hij staat er tegenwoordig voor open om samen te werken.
En dat zie ik graag, samenwerkende dierenartsen, die halen het beste uit elkaar.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat te doen, eetprobleem met Pita

Bericht door Anne »

Bedankt voor het meedenken!!
Helaas is Pita heel slecht met natvoer eten.
Van de week toen Happy aan de diarree was heb ik Lobke'stip geprobeerd, spiervlees en kalkoenfilet (voor Happy)
Ook geprobeerd of Pita dat lekker vond, ook dat laat ze staan
Pita eet sinds gisteravond ook slecht van het nierdieet, vanmorgen heeft ze niks gegeten
Ze mankeert wat maar ik weet niet wat. Als het zo doorgaat moet ik vanavond met dwangvoeren beginnen, vandaag zowiezo even de da bellen
Ons meisje houdt ons wel bezig :???:

Lobke, staat jouw da na zo'n lange tijd versvoeren niet versteld van de gezondheid van je katten/kittens? Ze zullen met al dat versvlees toch minstens prachtig in hun vachten moeten zitten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lopke

Re: Wat te doen, eetprobleem met Pita

Bericht door Lopke »

Het was bij mijn blaasgruiskater ook niet van de ene dag op de andere gedaan, daar is heel wat beleid aan te pas gekomen.
Maar als er weigeren blijft van eten, zou ik inderdaad de dierenarts raadplegen, zet voor je gaat alles eens op een rijtje, eigenlijk al vanaf een half jaar voordat je het ging merken.
Een holistisch dierenarts en klassieke homeopaat nemen zelf het hele leven mee en willen ook zoveel mogelijk weten van vader, moeder, opa's oma's, het liefste zover mogelijk terug, zodat ze patronen kunnen gaan zien.

Mijn dierenarts, vind ze het er inderdaad prachtig op doen, ook de hond.
En hij zal wel mensen op de mogelijkheid wijzen.
Tegelijkertijd, volgt hij de negatieve dingen die er worden verspreid.
Zo blijft hij wijzen op samonellen maar die zitten meer in brokken....
Maar goed, we respecteren elkaar en we weten waar we elkaar voor nodig hebben.
Hij is oa voor het meten=weten en dat is hard nodig ter ondersteuning.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat te doen, eetprobleem met Pita

Bericht door Anne »

Misschien dat je eens naar cystease kan kijken?
Dat zou een optie kunnen zijn, Pita krijgt ook dagelijks eurologist

Ik wacht nu op het terugbeltelefoontje van de da.

Ze is zo'n 5 weken geleden bij de da geweest, sindsdien doet ze gewoon raar met eten
Voorheen kwam ze altijd op de eetmomenten uit zich zelf naar beneden, mauwde echt om eten dan
Stond er bij wijze van spreken als eerste bij
Sinds een week of 5 moet ik haar dus zelf gaan halen, niet elke keer maar wel vaak
Vanochtend ook en toen heeft ze amper wat gegeten. Dat is niet de Pita die ik ken maar ik ken haar niet goed natuurlijk. Heb haar verleden, het opgroeien van haar niet gezien
Ik weet ook niet of ze opgegroeid is met andere katten
Toen ze hier in het begin kwam at ze heel goed. Maar toen was ze natuurlijk niet goed doorvoed en had ze veel honger. Misschien zit ze nu op haar goede gewicht en eet ze voor mijn gevoel niet zoveel als voorheen, omdat ze inmiddels op gewicht is.

het ironische is dat mijn da haar al vanaf het begin kent. Toen ik haar vond ( nu bijna 7 maanden geleden) zijn we daar gestart met een chip controle. Toen al heel gauw een plasje ingeleverd vanwege onzindelijk gedrag ( het was een bacteriele blaasontsteking)
Haar bloed is ondertussen gecontroleerd, alles was goed, niets gevonden
alleen komt die blaasontsteking telkens terug

edit: De da adviseert me een sensitieve voeding voor Pita. Urinary brokjes zijn niet meer nodig volgens hun. Het nierdieet wat ik geef ( happy cat) kennen ze niet
Ja misschien is dat wel de reden dat ze zo slecht eet, dat ze zich niet lekker voelt door de brokjes die ze kreeg

Nu maar afwachten of ze wel wil eten vandaag.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat te doen, eetprobleem met Pita

Bericht door Dinky »

Een da 'kent' over het algemeen alleen de brokken die hij verkoopt. Meestal dus alleen hills of royal canin en soms trovet.
Dat hij happycat niet kent is dus niet zo vreemd ;-)
Urinary is met name bij blaasgruis en jij hebt het alleen over ontsteking. Dat urinary voer dan niet zo belangrijk is kan ik wel volgen.

Wanneer die bacterie steeds zo snel terug komt vraag ik mij af of hij wel volledig bestreden is geweest. Bij bacterie zou ik ook AB verwachten, zeker wanneer hij steeds terug komt. Ik zou bacterie op kweek laten zetten om gericht AB in te kunnen zetten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat te doen, eetprobleem met Pita

Bericht door Anne »

Volgende week ga ik weer een plasje opvangen van Pita om te kijken of deze schoon is
Mocht dat niet zo zijn dan is het nog niet zo'n gek idee om de bacterie op kweek te zetten

Gelukkig heeft Pita iets gegeten vanmiddag, hopelijk gaat het nou weer helemaal goedkomen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lopke

Re: Wat te doen, eetprobleem met Pita

Bericht door Lopke »

Owww, wat kun je toch helemaal gefixeerd op je babies raken he....
Ik duim voor je dat het storm in een glas water is en dat ze het gewoon alleen maar doet omdat het kan.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wat te doen, eetprobleem met Pita

Bericht door ErikPhilippus »

Dinky schreef:Wanneer die bacterie steeds zo snel terug komt vraag ik mij af of hij wel volledig bestreden is geweest. Bij bacterie zou ik ook AB verwachten, zeker wanneer hij steeds terug komt. Ik zou bacterie op kweek laten zetten om gericht AB in te kunnen zetten.
Ja, dat was ook meteen mijn gedachte... Zou de urine van Pita zowiezo op kweek zetten om te kunnen vaststellen of het om een bacteriële ontsteking gaat, en zo ja, welk AB daarvoor ingezet moet worden. Want zo'n ontsteking zou best wel eens te maken kunnen hebben met het moeilijke eten. En het is natuurlijk niet goed voor Pita's lijf als ze die bacterie niet zelf onder controle kan krijgen.

Groetjes,
Erik
Plaats reactie