Het is mijn eerste bericht hier, dus ik stel me even voor. Ik ben Wendy, 41j uit België. Ik heb momenteel nog 7 poezen (3 reeds overleden), 5 kippen en 20 eendjes.
2 weken geleden heb ik onze oudste poes Wiggly (19j6m voor zover ik weet) overleden aan nierfalen. Ook haar zoon en dochter zijn eraan overleden.
We hebben nog 1 dochter van haar, Jacky (17j7m). Die werd gisteren getest. Ze had enorm verhoogde schildklierwaarden (ureum zat tegen de ondergrens en creatinine was te laag waarschijnlijk door spierafbraak. dierenarts denkt door de lage resultaten dat er geen slechte nierwaarden gemaskerd zijn door de schildklier). We moeten aan haar 2x2,5g Felimazole geven. Ben beetje bang voor de nevenwerkingen. En of het schadelijk is voor de andere poezen als ze op dezelfde kattenbak gaan als zij want in de bijsluiter staat dat je je handen goed moet wassen na het behandelen van de kattenbak....
Daarnaast werden er ook nog 3 andere poezen gecheckt. Porky en Tabby zijn ok.
Pooty niet .... ik vertel kort het verhaal, want me haar zijn we vorige week reeds geweest naar de dierenarts omdat ze 's avonds niet meer leek te eten en vocht overgaf. De ganse dag erna ook en daarom zijn we die dag nog met haar naar de dierenarts geweest.
Een milde maagontsteking. antibioticaspuitje en iets tegen misselijkheid en madam was terug ok. Omdat we er dan toch waren heeft dierenarts gelijk bloed genomen.
Enkele resultaten:
Hemoglobine, hematocriet, ed allemaal ok.
Erytrocyten: 10,91 milj/ml (5-10) (geen probleem volgens dierenarts)
Leukocyten: 9120/ml (5000-15000)
Neutrofiele segmenten 89% (50-75)
Lymfocyten 5,6% (15-45)
Omdat ene gestegen is en andere gedaald is het blijkbaar ok.
Bilirubine totaal lichtjes gestegen 0,15 mg/dl (<0,10)
Ureum: 12,65 mmol/L (6,16-10,82)
Creatinine: 152 mmol/l (44,2-141,4)
Fosfaat: 1,87 mmol/l (1,18-2,88)
Dus lichte verhoging nierwaarden

De dierenarts zei om dadelijk over te schakelen op nierdieet (nu krijgen ze reeds allemaal RC senior consult stage 2). De renal droog is geen probleem, nat wil ze niet.
En dit in combinatie met medicatie, Semintra.
Hierbij heb ik enkel vragen.
Is dit al CNI of ANI (want als ANI kan medicatie meer schade toebrengen)? Moet er nog naar een oorzaak gezocht worden? dierenarts zegt dat gezien haar leeftijd (15j5m) chronisch is.
Moet er niet eerst urineonderzoek gedaan worden?
Bloed is genomen op moment dat ze ganse dag gal en vocht heeft overgegeven. Kan dit een vertekend beeld weergeven?
De antistoffen die worden aangemaakt door haar maagontsteking kunnen vastlopen in de nieren. Kan dit de verhoging veroorzaken?
Keuze voor Semintra of Fortekor? Heb beide al gebruikt, maar weet niet welke "beste" zijn.
De poes waarover ik reeds sprak, Wiggly had creatinine van 248. Zij werd direct op Semintra gezet en heeft nog 2 maanden geleefd. Ratty, die 2 jaar geleden overleden is aan nierfalen had creatinine van 400+. Zij werd op Fortekor gezet en heeft nog iets meer dan 4 maanden geleefd.
Beide niet lang en hierdoor ben ik enorm bang dat ik ook Pooty snel moet afgeven .... want volgens dierenarts die me IRIS tabel toonde zou Pooty nog gemiddeld 1151 dagen kunnen leven.
Ik begrijp hun uitleg over preventief werken omdat Pooty nog geen symptomen heeft, maar ik ben bang voor het averechts affect van de medicatie als ik in dit stadium reeds ermee begin.
Omdat we nog veel andere poezen hier hebben rondlopen is het moeilijk om de droge brokken gescheiden te houden want die staan hier de ganse dag door. Ze krijgen dus nu reeds de senior stage 2 waar het eiwit- en fosforgehalte reeds erg in verminderd is. Is het schadelijk om al de poezen de Renal te laten eten? De poezen zijn nu 10j7m, 2x 12j5m, 14j9m, 2x 15j5m (waarbij Pooty) en 17j7m.
Hopelijk is het een beetje duidelijk want is veel informatie gelijk en ook veel vragen

Bedankt iedereen voor het lezen van deze mail en jullie info/hulp!
Wendy