Ik heb sinds kort problemen met mijn 15-jarige poes.
Ze heeft de afgelopen twee jaar bij mijn beste vriend moeten wonen en woont sinds juni bij mij en mn vriend. Het is altijd een schatje geweest, heel rustig, nauwelijks haar nageltjes aan het gebruiken en een echte binnen poes. De enige knelpunten waren dat ze de neiging had om aan de bank te krabben. Dit hebben we geprobeerd te voorkomen door een krabpaal te kopen en die in te sprayen. Dit leek in het begin te werken, ze gebruikte de paal en alles leek prima te zijn. Ze sliep rustig de hele nacht bij ons zonder enig probleem.
Sinds een paar maanden is haar gedrag steeds een beetje gaan veranderen. Ze begon aan de bank te krabben. Deze hebben we een maand in aluminiumfolie bedekt (staat fantastisch kan ik je zeggen) omdat we hadden gelezen dat dit katten afweert. Ze krabte er inderdaad niet meer aan, maar zodra de aluminiumfolie weg was ging ze vrolijk verder. Dit terwijl ze ook gewoon haar krabpaal gebruikt.
Maar dat niet alleen. Ze springt nu ook op de eettafel om alles te besnuffelen, op een ander tafeltje om aan de plant daarop te gaan knabbelen. Ze knabbelt ook aan een andere plant. Als we niet kijken springt ze op het aanrecht (iets wat we alleen nu zien door de schrammen in het blad van het aanrecht). De waterglazen die we altijd op ons nachtkastje hebben staan drinkt ze nu vrolijk uit, terwijl haar eigen waterbak vol is. En wellicht het meest vervelende is dat ze aan onze boxspring begint te krabben waardoor we meerdere keren met nacht wakker worden.
Ik weet niet zo goed meer wat ik moet doen. We zijn altijd heel consequent in haar direct van de tafels en aanrechten af te halen, klappen hard in onze handen als we haar zien krabben aan het meubilair (ze schrikt en rent weg van het geluid), maar ze leert dit gedrag niet af. De slaapkamer deur sluiten en de keukendeur sluiten is helaas geen optie (geen deuren). Ik begrijp ook niet zo goed waar dit gedrag vandaan komt aangezien ze dus al 15 jaar oud is. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat ze wat stress heeft ondervonden door de verbouwing van onze onderbuurman.
Help.