Extreem hoge crea en ureum.. Ben in moeten laten slapen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Extreem hoge crea en ureum.. Ben in moeten laten slapen

Bericht door Dena16 »

Ik plaats mijn bericht hier ook even omdat ik denk dat het onder het "nieten en urinewegen" onderwerp hoort.
Hallo.. hopelijk willen jullie met me meedenken want het laat me niet los...
Afgelopen maandag ben ik met onze maine coon van 7 jaar naar de da geweest omdat hij al een paar weken wat rustiger leek en sinds 2 dgn niet meer wilde eten. In het weekend was hij nog lustelozer geworden maar dronk plaste en poepte normaal. Ook zijn lievelingseten, tonijn, bleef hij eten tot de laatste dag. Da heeft hem onderzocht en vond behalve dat hij uit zijn bek rook en afgevallen was 0.7 kg ( sinds laatste meting jaar geleden) niets vreemds. Bloed afgenomen
Uitslag crea van 2044 !!! En ureum van 70.6 !! Volgens da geen andere mogelijkheid dan Ben dezelfde dag nog in te laten slapen omdat hij met deze waardes niet meer op zou kunnen knappen. Dit hebben we gedaan...
Da is bij ons thuis geweest en Ben is in onze armen infeslapen. We zijn met het gezin de dag erna op vakantie vertrokken.. we zijn zoooo verdrietig en snappen er niets van. Da dacht aan vergiftiging maar ik kan me er niets bij voorstellen. Ben kwam alleen bij ons in het tuintje en heeft de afgelopen 2 weken maar 1 keer overgegeven. Week geleden in de nacht nadat hij Milbemax heeft gekregen. Bij vergiftiging zou ik toch ernstigere symtomen moeten zien?? Verder dacht ze evt aan een tumor...
Hoe kan het in godsnaam zo zijn dat we niks gemerkt hebben tot een paar dgn voor de bewuste maandag.
Hopelijk willen jullie meedenken...ik kom er niet verder mee..
We zijn er kapot van en nu ik op vakantie ben( vlucht stond een dag na Ben's overlijden geboekt) laat het me niet los...had er echt niets meer gedaan kunnen worden en wat is er gebeurd met Ben? :-(
Cerna

Re: Extreem hoge crea en ureum.. Ben in moeten laten slapen

Bericht door Cerna »

Allereerst heel veel sterkte! Geen fijne vakantie op deze manier, lijkt me.

Je vraagt of er niets meer gedaan had kunnen worden en wat er met Ben gebeurd is. Om met het laatste deel van de vraag te beginnen: Ben had acuut nierfalen en dat wordt meestal veroorzaakt door een vergiftiging. En dat kan helaas van alles zijn: bloemen/planten in huis/tuin, schoonmaakmiddel, chocola, pijnstilling. Een tumor lijkt me onwaarschijnlijk omdat je dan al veel eerder wat aan Ben gemerkt zou moeten hebben.
Maar het heeft geen zin om je hoofd erover te breken (tenzij je toch iets te binnen schiet wat misschien een vergiftiging veroorzaakt kan hebben en het een waarschuwing is voor evt. andere katten of een nieuwe kat tzt).

Had nog wat gedaan kunnen worden?
Ja, Ben had een paar dagen aan het infuus gelegd kunnen worden en misschien hadden de nieren zich dan weer iets kunnen herstellen (soms zie je een spectaculaire daling van de nierwaardes na een paar dagen spoelen). Echter, zijn waardes waren wel heel erg hoog.
Maar dat is niet gebeurd en je kunt je dan gaan afvragen "wat als........" en dat is heel begrijpelijk, maar de kans dat Ben het overleefd zou hebben (of misschien nog een paar maandjes extra zou hebben geleefd) is helaas maar heel erg klein.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Extreem hoge crea en ureum.. Ben in moeten laten slapen

Bericht door ErikPhilippus »

Dat is een erg verdrietig begin van de vakantie, kan me helemaal voorstellen dat je geschokt bent, met name omdat het zo als een complete verrassing is gekomen.

Mijn eerste gedachte is acuut nierfalen. Want als ben deze waardes bereikt zou hebben met chronisch nierfalen (of een tumor), dan lijkt het me stug dat je daar de afgelopen tijd niks van gemerkt zou hebben (afgezien van het afvallen). Want zo'n hoog ureum gehalte: dat ruik je echt wel, en het dier is kotsmisselijk. Wij hebben 2 Main Coones met chronisch nierfalen gehad, dus ik kan het een beetje vergelijken.

Gezien je verhaal, is vergiftiging is het eerste waar ik aan moet denken. Staat er iets in de tuin dat giftig is voor katten? Of kan Ben buiten iets anders hebben binnen gekregen?

Anderzijds denk ik niet dat je jezelf al te veel moet pijnigen met een zoektocht naar de oorzaak, en zeker niet jezelf iets kwalijk gaat nemen. je snapt het niet, maar er is ook verdriet - en dat zal niet echt minder worden als je de oorzaak zou weten, toch?

Ik hoop dat jullie in de vakantie toch een manier vinden om ermee om te gaan, en te wennen aan het idee dat Ben er niet meer is als jullie terugkomen van vakantie. Sterkte ermee!

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Extreem hoge crea en ureum.. Ben in moeten laten slapen

Bericht door Dena16 »

Dank voor jullie reacties. Doet me goed..Ben is over een periode van 2 wkn lusteloos geworden. Heeft maar 1 keer overgegeven, vorige week maandag na Milbemaxtablet en is daarna wel sloom gebleven maar niet doodziek. Hij stopte pas 2 dgn voor zijn dood met eten en dronk normaal, plaste normaal.
Bij vergiftiging zou hij toch doodziek moeten zijn.? Ik wil zo graag een verklaring.. ben zo verdrietig..
We hebben nog een coon Ed. Hij is nu thuis. Mijn moeder gaat dagelijks langs. Hij is totaal in de war.. wij weg Ben weg..
Er staat naar mijn weten niets giftigs in huis of in de tuin.. er is niets veranderd. Ben at alleen soms wat gras uit de tuin. De symtomen zijn na de milbemax begonnen maar hier kan het volgens de da niet van zijn. Da gaf wel de optie om 3 dgn te spoelen maar achtte de kans van slagen nihil. Heb hier niet voor gekozen omdat ik Ben bij ons wilde in laten slapen en niet bij mn moeder..
Voel me schuldig omdat we op vakantie zijn en ik bang ben dat ik signalen gemist heb.. ik blijf maar malen.. onze lieve Ben; even op controle bij de da en dezelfde dag nog geeuthaniseerd..
Ook bij Ed dezelfde dag nog bloed af laten nemen ter controle. Zijn crea is 164 en ureum 14. Volgens da hoognormaalwaarden waar geen actie op genomen hoeft te worden omdat Ed een exdiabetes kat is. Hij had deze waarde ook toen hij een half jaar oud was..
Super fijn dat hier op het forum veel expertise is en dat jullie meedenken.
Ik pak een wijntje en duik nog maar eens de zee in..
Tjeez wat mis ik mn maatje...
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Extreem hoge crea en ureum.. Ben in moeten laten slapen

Bericht door Dena16 »

P.s @erik nee het verdriet wordt niet minder als ik een oorzaak zou weten, maar het helpt bij het verwerken.. misschien. Ik heb teveel onbeantwoorde vragen waardoor ik maar blijf " wat-alsen" waar manlief gek van wordt ;-)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Extreem hoge crea en ureum.. Ben in moeten laten slapen

Bericht door ErikPhilippus »

Dena16 schreef:P.s @erik nee het verdriet wordt niet minder als ik een oorzaak zou weten, maar het helpt bij het verwerken.. misschien. Ik heb teveel onbeantwoorde vragen waardoor ik maar blijf " wat-alsen" waar manlief gek van wordt
Inderdaad... misschien. Want van de katten hier met nierfalen denk ik dat er maar weinig baasjes zijn die de oorzaak kennen. Want als het echt iets verwijtbaars zou zijn, dan vind je 'dat soort baasjes' denk ik niet op dit forum. Mijn allerliefste Dalí heeft al een tijdje nierfalen, en in mijn hoofd spoken ook wel eens 'was-als' vragen. Maar daar schiet niemand iets mee op, dus ik richt m'n energie liever op Dalí in het hier en nu.
En juist dat is anders in jouw situatie: Ben is er niet meer. En in die leegte gaan die 'wat-als' vragen rondzingen. En het feit dat het allemaal op één dag is gebeurd wakkert dat knagende gevoel nog verder aan.

Ik zou zeggen: laat het maar toe dat er vragen in de hoofd rondspoken, vragen waar je zeker nu geen antwoord op zult krijgen. Idem dito wat betreft schuldgevoelens. Zijn allemaal uitingen van verdriet, en pogingen om grip te krijgen op het onwerkelijke gevoel. Is volkomen normaal. En ik heb allang in de gaten dat Ben een grote plaats in je hart heeft, en je een prima baasje voor hem bent geweest - dat is de andere (en misschien troostende) kant van de medaille.

Groet,
Erik
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Extreem hoge crea en ureum.. Ben in moeten laten slapen

Bericht door Omnia »

Ik wil je ook heel veel sterkte wensen met het verlies van Ben, zelf heb ik ook twee jaar geleden geheel onverwacht een kater verloren waarvan de oorzaak onduidelijk was. Maar waarschijnlijk had het ook met een giftige plant te maken. Mick had geelzucht en koorts en was uitgedroogd in twee dagen tijd. Zijn nierwaardes waren in orde, bij hem was het de lever. Hij is overleden bij de DA terwijl hij aan het infuus lag.

Dus ik begrijp heel goed hoeveel verdriet je hebt en hoe graag je het waarom wilt weten, want dit gevoel blijft aan je knagen
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Extreem hoge crea en ureum.. Ben in moeten laten slapen

Bericht door Dena16 »

Dank voor je lieve woorden Erik. Gaat het goed nu met Dali?
@Housecat.. wat verschrikkelijk van Mick..nooit kunnen achterhalen waardoor?
Ik ben blij over 2 dgn naar huis te gaan. Ik ruk in elk geval elk plantje uit de tuin wat enigszins giftig kan zijn.. Ben zo bang dat Ed nu ook wat overkomt.
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Extreem hoge crea en ureum.. Ben in moeten laten slapen

Bericht door Omnia »

Hoi Dena,

We hebben hier op het forum uitgebreide lijsten met alle mogelijke giftige planten zowel voor binnen als in de tuin en lijsten met giftig mensen voedsel voor dieren zoals bijv avocado en tomaten, druiven, chocolade, caramel, rozijnen en/of huishoudmiddelen, medicijnen, anti-vries vloeistof etc. Wanneer je via de zoekfunctie giftige planten of giftig voor kat intik, dan zal je deze lijsten wel vinden.

Bij Mick was het waarschijnlijk een combi van leververvetting door twee dagen te weinig eten, en mogelijk had hij ook in een giftige plant gebeten waardoor hij misselijk was geworden en daardoor niet of te weinig at. Het was een kat die met name 's nachts zijn brokjes at, en ik had meerdere dieren waardoor ik na twee dagen pas merkte dat hij zich anders gedroeg. Een dag later ben ik naar de da gegaan waar de geelzucht, koorts en uitdroging werden geconstateerd. Ik heb hem toen op laten nemen voor infuus en 's nachts is hij overleden, vrij kort daarvoor was hij nog gedwangvoederd door de da, en die had niets vreemds aan hem gemerkt en vond dat hij goed reageerde. De assistente vond Mick
's ochtends dood in zijn hokje. :cry:
Mick was een zwerver die ik 10 jaar eerder gevonden had. Hij had de gewoonte overal in bijten om uit te proberen of het te eten was. Het was een reus van een kater en ontzettend zachtaardig en lief qua karakter. Hij is slechts rond de 11 jaar geworden. :cry: :cry:
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Extreem hoge crea en ureum.. Ben in moeten laten slapen

Bericht door Dena16 »

Wat een verdrietig verhaal. Wat zul je Mick missen.
Dat is hier het rare; Ben was een ontzettend kieskeurige kat. At nooit iets van de grond en beet nergens in.. kan me daarom ook echt niet voorstellen dat hij zomaar aan een plant is gaan knauwen..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Extreem hoge crea en ureum.. Ben in moeten laten slapen

Bericht door ErikPhilippus »

Dena16 schreef:Dat is hier het rare; Ben was een ontzettend kieskeurige kat. At nooit iets van de grond en beet nergens in.. kan me daarom ook echt niet voorstellen dat hij zomaar aan een plant is gaan knauwen..
Hoi Dena,

Daar zou je je dus deerlijk in kunnen vergissen. Een tijdje terug heeft Dali van een klimhortensia in de buitenren gegeten, en die plant stond er al jaren... Dali heeft het maar net overleefd: gelukkig had ik het in de gaten, en toen hij op apegapen lag heb ik hem een infuus gegeven wat waarschijnlijk net op tijd was....

Het is niet gezegd dat Ben van een giftige plant heeft gegeten - maar het kan natuurlijk geen kwaad om de tuin aan een kritisch onderzoek te onderwerpen. Heb ik ook gedaan na het voorval met Dali, en daarna ook een grote druivenstruik weggehaald die over de ren was gegroeid. Better safe than sorry.

Groet,
Erik

PS Dali doet het voor een nierpatient redelijk goed. Maar hij zit in blessure-tijd. Hij heeft een eigen topic, en ook in de blog van het poezenpaleis wordt regelmatig de stand van zaken weergegeven.

Dali: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=30436
Kattenpaleis: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=30828
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Extreem hoge crea en ureum.. Ben in moeten laten slapen

Bericht door Dena16 »

Prachtige katten Erik! Wauw!
We hebben kamperfoelie in de tuin staan en clematis.. alhoewel Ben nooit ergens aan knaagde voel ik me schuldig dat ik bij aanschaf niet na heb gedacht of deze giftig zijn. Staan er wel al jaaaaren maar morgen zijn we weer thuis en morgenavond hebben we een kale achtertuin..
Wat vinden jullie van de waardes van Ed crea 162 en ureum 14? Volgens da niet verontrustend omdat hij deze waardes al had als kitten van een half jaar oud (hij had toen diabetes waar hij gelukkig na een half jaar weer vanaf was)
Zal ik Ed preventief al aan een nierdieet zetten of dit alvast mengen met zijn huidige maine coon brokken?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Extreem hoge crea en ureum.. Ben in moeten laten slapen

Bericht door ErikPhilippus »

Nee, ik vind die waarden ook niet verontrustend. Het kan geen kwaad om nierbrokjes erbij te geven (Main Coones zijn erg gevoelig voor nierfalen als ze wat ouder worden....), maar vooralsnog zou ik me niet al teveel zorgen maken. Drinken is wel errug belangrijk, dus een drinkfontijntje (als je dat nog niet hebt staan) zou zeker aan te bevelen zijn.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Extreem hoge crea en ureum.. Ben in moeten laten slapen

Bericht door Dena16 »

Hallo ,
Even vraagje voor de mensen met ervaring in nierwaarden:
Ed had 25/07/2016 een creatinine van 162 en ureum 14.3
op 13/08/2016 was dit ineens een crea van 136 en ureum van 10.6. Op zich betere waardes nu maar hoe kan het in 2 weken tijd zo gezakt zijn. Ten tijde van de eerste meting had hij wel diarree waar hij AB voor heeft gehad. EN hij is van Royal Canin Main Coon brok naar RC Gastro Intestinal gegaan. Vreemd toch?
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Extreem hoge crea en ureum.. Ben in moeten laten slapen

Bericht door Ennakee »

Ik weet niet hoe het kan. Het enige dat ik kan bedenken is verschillende soorten eiwitten en fosforgehaltes in de twee voedingen. Die o.a. Met de daling van de waardes te maken, kunnen hebben.
Plaats reactie