Xylitol giftig voor honden, ook voor katten?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Xylitol giftig voor honden, ook voor katten?

Bericht door castratenkoor »

Er kwam op Facebook een droevig bericht langs van een hond die stierf na het eten van een stuk peperkoek. Daar bleek xylitol in te zitten. Dat schijnt giftig te zijn voor honden. Ik kan me zo voorstellen ook voor katten.

Persoonlijk heb ik daar nooit bij stilgestaan, dat het eten van zo gezoete koek wel eens de dood ten gevolge kan hebben. Niet dat ik mijn katten dagelijk koek mee laat eten, maar ach, zo in het voorbijgaan wordt er best wel eens wat gejat.

Voor mij een wakker-schud-moment. Mijn katten snoepen nooit meer mee met koek.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: xylitol giftig voor honden, ook voor katten?

Bericht door Featherr »

Xylitol komt alleen voor in al die onzin light producten. Heb je de normale ontbijtkoek dan kunnen ze gewoon mee snoepen hoor ;)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: xylitol giftig voor honden, ook voor katten?

Bericht door castratenkoor »

Dat weet ik. Maar leek me toch een waarschuwing waard. Het is in ieder geval iets waar ikzelf nooit rekening mee heb gehouden.

En aangezien ikzelf aan overgewicht lijd........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: xylitol giftig voor honden, ook voor katten?

Bericht door Featherr »

Ik vind het onzin producten omdat het helemaal niet veel beter is ;) het zijn kankerverwekkende stoffen die erin gestopt worden zodat er weinig kcal inzitten.

En ik vind alle light producten echt ranzig.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: xylitol giftig voor honden, ook voor katten?

Bericht door castratenkoor »

Maar dat is het onderwerp toch niet? Het gaat erom mensen te waarschuwen voor het risico voor hond en kat. Het is in ieder geval iets wat mij niet bekend was voor ik dat bericht van die overleden hond kas.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: xylitol giftig voor honden, ook voor katten?

Bericht door Cerna »

Mijn katten zijn zo kieskeurig die lusten alleen kattenvoer (maar vanavond aten we pannenkoek en dat vond Luna ook wel lekker :lol: ) dus ik loop geen risico.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: xylitol giftig voor honden, ook voor katten?

Bericht door Ilone »

Xylitol is juist 1 van de "gezondere" zoetstoffen, plantaardig net als Stevia.
Ik eet zelf Peijnenburg Zero, gezoet met Xylitol. Ik kies vrij bewust wat ik koop, en kijk daarbij goed op de etiketten. Hoeveel suiker zit er in, wat voor zoetstoffen zitten er in, etc. Ik weet dat light-producten niet zo "light" zijn als ze beweren, maar producten met de plantaardige zoetstoffen zijn een stuk minder "slecht".

Ik had geen idee dat dit niet goed was voor dieren, mag ik wel uitkijken...Nozem lust graag koek.
Thanks voor de waarschuwing, hier word er beter opgelet!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: xylitol giftig voor honden, ook voor katten?

Bericht door Dinky »

Ik kan het inderdaad niet direct vinden voor katten maar better safe then sorry ;-)

Kwam de waarschuwing voor honden in combi met ontbijtkoek laatst ook een keer tegen op Barfplaats. Daar werd er extra voor gewaarschuwd omdat Nog wel eens wordt geadviseerd (ook door dierenartsen) om een hond ontbijtkoek te geven wanneer de hond iets scherpste heeft gegeten om het scherpe voorwerp als het ware 'in te pakken'. Tegenwoordig zit xylitol inderdaad in steeds meer producten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: xylitol giftig voor honden, ook voor katten?

Bericht door Rik »

Ik wist het ook niet. (maar zie onderstaand. Let dus ook op met aspartaam e.d.)
Xylitolvergiftiging bij de hond & kat

Xylitol is giftig voor uw huisdier. Xylitol wordt gebruikt als kunstmatige zoetstof in snoep, kauwgom, tandpasta en sommige producten voor diabetici. Ook andere zoetstoffen zoals aspartaam zijn toxisch voor uw huisdier.

Bij honden en katten heeft xylitol een andere werking dan bij mensen. Het zorgt ervoor dat er veel insuline in de bloedbaan wordt vrijgegeven, waardoor de hoeveelheid suiker in het bloed flink daalt (hypoglycemie).

Een half uur na inname kan xylitol al symptomen geven, bij suikervrije kauwgom kan dit oplopen tot twaalf uur na inname. Braken, zwakte, epileptische aanvallen en coma kunnen optreden. Xylitol kan ook een verstoring van de bloedstolling veroorzaken, waardoor er puntbloedingen kunnen verschijnen op het tandvlees van uw huisdier.

Als u ziet dat uw huisdier een middel met xylitol heeft binnengekregen, bel dan zo snel mogelijk uw dierenarts. Zelfs twee kauwgoms kunnen al een fatale daling van glucose veroorzaken. De dierenarts kan uw huisdier laten braken. Als er al symptomen zijn opgetreden worden deze symptomatisch behandeld, nadat er een bloedonderzoek wordt uitgevoerd. Uw huisdier wordt aan een infuus gelegd en er wordt glucose en eventueel kalmerende middelen toegediend.
(bron: http://www.huisdierenarts.info/#!xylitol/c1y7j)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: xylitol giftig voor honden, ook voor katten?

Bericht door Dinky »

Daarom is het ook vreemd dat medpets gebitsverzorging met xylitol aanbied http://www.medpets.nl/vet+aquadent/
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: xylitol giftig voor honden, ook voor katten?

Bericht door Cerna »

Ik zie op Medpets geen recensies die zeggen dat de hond dood is neergevallen dus waarschijnlijk is het ook afhankelijk van de hoeveelheid.
Maar vreemd is het wel.

Ik heb de link naar Medpets gestuurd via het beoordelingsformulier. Kijken wat ze zeggen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: xylitol giftig voor honden, ook voor katten?

Bericht door Rik »

Het schijnt dus dat die Vet Aquadent maar een hele lage concentratie Xylitol heeft. Bij producten voor mensen is die hoeveelheid veel hoger.

Op barfplaats is dezelfde vraag gesteld en Fieke heeft het aan de fabrikant gevraagd.

Het antwoord vaVirbac:
Xylitol is schadelijk voor honden (en katten wat dat betreft) wanneer ze teveel binnenkrijgen. Dit gebeurt voornamelijk wanneer dieren humane producten te pakken krijgen waar xylitol in zit (zoals kauwgom of andere snoepjes). In humane producten zitten namelijk hele grote hoeveelheden xylitol (soms wel 1000mg). Dit is mogelijk omdat de mens xylitol nauwelijks opneemt vanuit het maagdarmstelsel. Bij honden is dit anders, die nemen het veel makkelijker op. Onze concentratie (verdunning 1:25) is 20 keer lager dan deze schadelijke hoeveelheid. Ik heb twee documenten uit de VS toegevoegd over Vet Aquadent (Vet Aquadent heet in het ene document anders, maar is wel hetzelfde product). Wij zouden uiteraard nooit een product op de markt brengen dat het leven van een dier in gevaar brengt. Onze doelstelling is juist producten te maken die het leven van en dier verbetert.
(http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... r%20honden)

Nog een:
Vet Aquadent..... Chloorhexidine en xylitol remmen de bacteriegroei in de mond en verhinderen daardoor de opbouw van tandplak. Daarnaast remt xylitol de vorming van tandsteen en zorgt het voor een frisse adem. De hoeveelheid xylitol in Vet Aquadent is gering en absoluut niet schadelijk voor de gezondheid van het dier.
(http://www.dutchfields.nl/gezondheid-1)

Het gaat hier overigens wel om een product dat je moet verdunnen in water. Dus direct onverdund geven lijkt mij niet zo gezond maar dat zal waarschijnlijk wel in de bijsluiter staan
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: xylitol giftig voor honden, ook voor katten?

Bericht door Featherr »

Wow. Dat is raar. Zou dat dus sowieso niet gebruiken. Better safe than sorry!

Xylitol zit trouwens ook op mijn tandenstokers. Dat verwerken ze echt in van alles.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Plaats reactie