blaasspoeling

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
finnbasil
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 apr 2016 11:38

blaasspoeling

Bericht door finnbasil »

Hoi iedereen,
Ik wou graag even checken of mijn bezorgdheid terecht is of niet.

Mijn kater van 4 jaar kampt sinds een half jaar met blaasgruis. Gisterenmiddag ben ik met hem met spoed naar de dierenarts gegaan wegens een obstructie waardoor hij niet meer kon plassen. Hij heeft dan een katheter + blaasspoeling gekregen en gisterenavond mocht ik hem al weer gaan ophalen.
Sindsdien is poezie erg ziek: hij ligt er apathisch bij, reageert amper als ik hem aanraak, drinkt wel water maar heeft al een paar keer overgegeven,...
Ik denk ook niet dat hij sindsdien al geplast heeft.

Is dit gewoon een slechte reactie op de narcose en is het even doorbijten? Heeft hij gewoon nog erge pijn door de blaasspoeling (dierenarts is niet vrijgevig met pijnstillers)? is het een combinatie?

Hoelang duurde het bij jullie eer je kat zich weer beter voelde na narcose/blaasspoeling en op wat moet ik zeker letten?

Bedankt!
Dorien66

Re: blaasspoeling

Bericht door Dorien66 »

Welkom op het forum.

Onze vorige kat was ook blaasgruis-patiënt, maar een blaasspoeling heb ik nooit (hoeven) laten uitvoeren. Dus ik kan je niet echt helpen. Ik zou de dierenarts zelf even bellen met je vragen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: blaasspoeling

Bericht door Dinky »

Ik zou zeker contact opnemen met de da.

Hier geen ervaring met verstopping (wel met blaasgruis) maar wanneer er nog steeds niet geplast is zou ik met spoed terug gaan....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: blaasspoeling

Bericht door Ennakee »

Zelf heb geen ervaring met gruiskaters. Maar zoals jij het omschrijft is het een erge zieke kat die direct naar de dierenarts moet.

Dus bellen en meteen terug naar de DA
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: blaasspoeling

Bericht door castratenkoor »

Mijn Sjaak* heeft als 4-jarige 2 x blaasspoeling gehad. Zat een half jaar tussen die twee aanvallen van verstopping door blaasgruis. Beide keren was hij apatisch en raakte in coma. Bij hem stroomde de urine terug naar de nieren. Hij moest elke dag naar de dierenarts voor een vochtinfuus en ik heb hem beide keren moeten dwangvoederen.

Krijgt jouw kat wel nazorg in de vorm van dagelijks infuus? Ik zou zeer zeker contact opnemen met de dierenarts als ik jou was.

Sjaak* is ondanks zijn blaas- en nierproblemen op 3 weken na 16 geworden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
finnbasil
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 apr 2016 11:38

Re: blaasspoeling

Bericht door finnbasil »

Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb gisteren contact gehad met de DA die zei dat als het niet beter ging ik de volgende dag zeker met de kat moest afkomen. Ik was er echter niet gerust in en heb de kat gisterenavond nog binnengebracht. Blaas was opnieuw verstopt en hij had hartritmestoornissen... Poezie heeft dan opnieuw een blaasspoeling gehad en ligt nu aan de infuus bij de DA. DA zei vanochtend dat het een erg moeilijke procedure was geweest en dat het bijna niet gelukt was. Nu ligt hij er nog erg slap en down bij en de DA dacht zelfs eerst dat hij comateus was. Bloed is ook naar het labo voor verder onderzoek.
Thuis branden er héél veel kaarsjes voor hem.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: blaasspoeling

Bericht door castratenkoor »

Sterkte en beterschap, ik hoop dat hij het redt net als Sjakie* toen na 2 x coma.

Goed van je dat je gisteravond al terug bent gegaan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
finnbasil
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 apr 2016 11:38

Re: blaasspoeling

Bericht door finnbasil »

Bedankt :)

Ik neem het mezelf wel kwalijk dat ik 's ochtends niet meteen ben gegaan toen ik zag dat hij zo ziek was.. Anderzijds ben ik ook blij dat ik niet naar de DA geluisterd heb en al eerder ben gegaan want dan was de kat waarschijnlijk overleden. Maarja, gedane zaken nemen geen 2 keer. Ik hoop gewoon dat hij er door komt.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: blaasspoeling

Bericht door Ennakee »

We gaan duimen voor Poezie en steken wat kaarsjes aan...

Wanneer je het niet vertrouwd altijd je intuïtie volgen....

Goed dat hij geholpen is!!!
finnbasil
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 apr 2016 11:38

Re: blaasspoeling

Bericht door finnbasil »

DA heeft net gebeld en het ziet er niet goed uit. Poes heeft zware nierinsufficiëntie (waarde was boven de 400) en ook de lever is aangetast. Hij krijgt nu medicatie en maandag bekijken we de situatie opnieuw maar de DA is erg pessimistisch en zegt dat de kans groot is dat ik hem dan moet laten inslapen.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: blaasspoeling

Bericht door Ennakee »

Als het goed is wordt hij nu ook via het infuus gespoeld. Wanneer de hoge nierwaardes (acuut nierfalen) verband houden met de verstopte plasbuis , dan zou dit weer herstelbaar moeten zijn. Omdat de obstructie nu verwijderd is.

Door het infuus kunnen de afvalstoffen makkelijker afgevoerd worden en de waardes laten dalen.

De slechte leverwaarde heeft ook hiermee verband (zelfvergiftiging door het niet kunnen plassen) Wanneer het infuus zijn werk doet, en de tijd genomen wordt om te spoelen en dan moet je zeker denken aan 3-5 dagen, dan zal de lever zichzelf ook langzaam een begin kunnen maken om te herstellen.

Het ziet er momenteel niet erg goed uit, maar er is wel mogelijkheid op verbetering, dus nog eventjes moed houden.....


Ik wens je heel veel sterkte en beterschap voor Poes, we blijven duimen en kaarsjes branden!!!
finnbasil
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 apr 2016 11:38

Re: blaasspoeling

Bericht door finnbasil »

Ik heb poes vandaag weer thuisgehaald!
Hij heeft een paar dagen aan de infuus gelegen en na 2 dagen was hij plots weer levendiger en kwam de urineproductie weer op gang. Zijn bloedwaarden zijn ook fel verbeterd. Nog een paar dagen antibiotica en volgende week nog eens op controle maar voor de rest ziet het er goed uit! :)
het enige is nu wel dat hij voortdurend 'drupt' maar de DA zei dat dit nog zal weggaan eens de blaas opnieuw wat meer versterkt is.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: blaasspoeling

Bericht door Ennakee »

Waarschijnlijk is hier sprake geweest van acuut nierfalen. Misschien is het handig om nog met je da te overleggen of het verstandig is om poes tijdelijk een nierdieet te geven? Omdat zijn nieren toch een fikse klap hebben opgelopen.

Welk voer eet hij normaal? Een speciaal dieet i.v.m. Blaasgruis?

Fijn dat het goed gaat met Poes, de duimen dat hij snel helemaal is hersteld!!! ;-)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: blaasspoeling

Bericht door Dinky »

Wat enorm fijn!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
finnbasil
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 apr 2016 11:38

Re: blaasspoeling

Bericht door finnbasil »

Normaal kreeg hij (en mijn andere kater trouwens ook) gewoon eten voor indoor/gesteriliseerde katten. Ik heb van de DA nu inderdaad speciaal eten meegekregen voor blaasgruis (urinary high desolution van royal canin) dat hij een tijdje zal moeten krijgen. Hij is gelukkig geen kieskeurige eter :)

Héél erg bedankt trouwens voor de uitleg en steun rond dit onderwerp! Het is niet evident om er een koel hoofd bij te houden als je lieveling zo aan het afzien is en er veel onzekerheid is, fijn dat je hier mensen vindt die dat even voor jou kunnen doen op zo'n moment!
Plaats reactie