Katten eten alles

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Dobbie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2016 14:15

Katten eten alles

Bericht door Dobbie »

Hallo,

Deze vraag zal vast al vaker zijn gestelt maar ik kom er echt niet uit. Ik heb 2 kittens van 9 maanden nu, toen ze 8 weken waren opgehaalt bij de zwerfkattenopvang. Ik begon met Royal Canin kittenvoer en gaf ze 4 keer per dag eten, toen schrokte ze alles al in 1 keer op elke keer. Gebruik nu sinds anderhalve maand volwassen voeding, omdat ze al gesteraliseert waren raadde de dierenarts mij dit aan. Had het aantal keer eten geven ook al verlaagd van 4x naar 2x op een dag, maar geef ze nog steeds even veel. Nog steeds word alles opgeschrokt. Nu hebben ze voedsel allergie en ga ik overstappen op Royal Canin hypoallergeen, en dan wil ik ze ook leren om te stoppen met alles in 1 keer op te eten. Heb veel op internet gezocht maar kom er niet echt uit. Ze eten buiten hun brokjes alles op wat ze kunnen, mijn halve behang hangt eraf waarvan de helft is opgegeten, ze eten stukjes wcpapier, stukjes hout van me tafels, echt alles wat je kan bedenken. Ook al ik yoghurt, chips of iets dergelijks eet moet ik ze echt in een andere kamer houden anders vallen ze mij en het eten aan.
En mijn moeders katten krijgen 1 keer per dag eten en die hebben de hele dag genoeg eraan, en eten verder niks en vallen haar ook niet lastig als zij eet. Hoe krijg ik mijn katten ook zo? :grin:
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Katten eten alles

Bericht door Ennakee »

Welkom op dit forum. En wat fijn dat je voor deze twee zwervertjes hebt gekozen. ;-)

Om te beginnen met je laatste vraag. Hoe ze hetzelfde worden als je moeders kat?

Waarschijnlijk worden ze nooit zo, als zwerfkitten zou het mij niets verbazen dat ze honger hebben geleden, met als resultaat een fixatie op alles wat eetbaar is. Ze lijken hieraan een trauma te hebben overgehouden, met dit gedrag als resultaat.

Om te beginnen zou ik de maaltijden op gaan splitsen naar 6x op een dag. Verder zou ik je aanraden om via denkspelletjes zoals voedselpuzzels, activiteitenbord of voedsellabyrint de brokjes aan te bieden. Hierdoor moeten ze meer moeite doen om de brokjes te bemachtigen, en ze eten langzamer wat beter is voor de spijsvertering.

Geef je ook versvoeding /kvv? Dit is machtiger waardoor ze langer een verzadigd gevoel houden.
Of blikvoer, dit is vooral voor het vocht gehalte erg belangrijk voor kittens en volwassen katten. Vanwege het hoge percentage vocht bevat het ook vaak minder calorieën dan brokjes.

En verder wil ik je waarschuwen voor het hout, behang, toilet papier eten. Dit is Pica gedrag en dit kan dodelijk aflopen wanneer ze hiermee doorgaan. Je loopt het risico op darmverstoppingen en het scheuren van maag en darmen door de scherpe punten en splinters van het hout. Ze lopen ook het risico op het ontwikkelen van mega colon. Hierbij ontstaat een chronische vorm van obstipatie/ constipatie waarbij de endeldarm verlamd raakt en de kat geen ontlasting meer kan produceren. Ook moet je niet vergeten dat er vaak giftige stoffen zitten in behandeld hout en drukinkt voor behang.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt doen. Op dit forum zijn diverse topics over voedselverrijking en het op speelse wijze aanbieden van voedsel.

Succes..

Hoe heten trouwens je twee kittens? :smile:
Dobbie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2016 14:15

Re: Katten eten alles

Bericht door Dobbie »

Hoi Ennakee,

Ik weet inderdaad wel dat ze nooit hetzelfde zullen worden, maar het was meer een verwijzing naar hoe ik t zou willen haha. En ik denk ook dat ze weinig eten hebben gehad toendertijd of iets heftigs hebben meegemaakt. Bij het asiel en ook de dierenarts zeiden ze dat dit misschien wel de pittigste meisjes zijn die ze hebben meegemaakt haha. Ze houden me aardig bezig.

6 keer per dag eten geven is wel erg veel, ik weet niet zeker of ik 6 keer op dezelfde tijden thuis kan zijn elke dag. Dan moet ik zon automatisch voerbak proberen, ik heb er ooit 1 gehad maar die stopte er soms mee en dan kregen ze niks, dus heb ik niet zoveel vertrouwen in die dingen. Ik ga proberen ze zelf 6 keer eten te geven per dag dan. Bedoel je dan dat ik dit zou moeten volhouden voor altijd? Of na een tijdje weer proberen af te bouwen?

Ik zal ook eens zon puzzel bekijken. Ik heb al een bal gekocht en dan doe ik daar de brokjes in. Maar na de eerste paar brokjes die er uit vallen gaan ze er moeilijk uit, en dan vinden ze het te moeilijk worden ofzo. Dan komen ze weer voor me neus staan mauwen of iets anders eetbaars zoeken.

Kvv heb ik nooit gegeven. Rauw vlees is dat toch? Ik heb er wel over nagedacht maar ik hoorde van mensen dat het ingewikkeld kan zijn. Dat bepaalde soort vlees weer bepaalde ingredienten voor hun missen, en dat je goed moet weten wat ze precies nodig hebben en dergelijke, om tekortkomingen van bepaalde stoffen te voorkomen. En aangezien ik er niet zoveel verstand van heb leek het me niet zo slim. Of is dat niet zo moeilijk?
Ik geef ongeveer 1 a 2 x per maand een zakje natvoer ook van Royal Canin. ik wilde trouwens nu ook overstappen op hypoallergeen natvoer.

Ik heb gelezen over het Pica gedrag en was er ook al bang voor dat dit het was. Al weet ik niet zeker hoeveel ze er nou echt van opeten. Vaak trekken ze het los en kauwen ze erop en dergelijke, en ik zie ze ook wel eens wat doorslikken. Maar als ik smorgens wakker word ligt soms heel de vloer onder hout en behang maar dat hebben ze dus niet opgegeten, en de brokjes vallen ze gewoon gelijk aan. Dus dan zitten ze niet vol van het hout/behang/verf/wcpapier/vanalles.

Weet je misschien hoe ik dit kan tegen gaan op een of andere manier? Ik heb het behang vast getapet, vieze luchtjes op t hout gespoten, papier en dergelijke op te ruimen maar het werkt allemaal niet zo. Behang word alsnog losgetrokken en hetzelfde voor het hout. Ik had er zelfs een beetje peper opgedaan omdat ik hoorde dat ze dat heel vies vinden maar dat werkt ook niet haha.

Mijn meisjes heten sinds kort Dobbie en Simba, hiervoor Grote en Kleine omdat ik nogal moeite had met namen te verzinnen haha. Ze zijn echt heel lief en ben gek op ze, ze maken alleen alles kapot.. :)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Katten eten alles

Bericht door Ennakee »

Hoi zo te horen heb je een paar pittige dames :lol: :lol:

Je vraagt een manier om af te leren dat ze in het behang en de tafelpoten bijten. Uit eigen ervaring weet ik dat mijn katten, sinaasappel geur vies vonden. Ik gebruikte de buiten kant van de schil, die vol zit met natuurlijke olie. Ik wreef de schil over de plaatsen waar ik liever niet had, dat mijn katten krabde etc. Meestal bleven ze van de behandelde plek vandaan. Verder zorgen dat je ruim voldoende krabplekken heb, waar ze wel mogen krabben. En deze extra aantrekkelijk maken met kattenkruid of valeriaan.

Het pica gedrag kan deels komen door verveling, waardoor ze de boel als afleiding gaan slopen. Door voedselverrijking zoals met voerpuzzels en labyrint van bijv. Catit. Zorg je voor afleiding en tegelijker tijd kunnen ze eten. Hierdoor wordt het ook makkelijker om de porties over de dag te verdelen, omdat ze meestal langer nodig hebben, om alle brokjes te pakken te krijgen en op te eten.

Er is ook vaak via marktplaats het een en ander te koop, voor een zacht prijsje.


http://m.zooplus.nl/shop/katten/speelgo ... bak/239103

http://m.zooplus.nl/shop/katten/speelgo ... bak/115002


http://www.felinewelfarefoundation.org/ ... errijking/

http://www.negenlevens.nl/werken-voor-de-kost/

M.b.t. De versvoeding, dit bedoelde ik als een onderdeel van hun voeding dus in combinatie met brokjes.
Verder bestaan er ook complete voedingen, waar alle voedingstoffen vitaminen en mineralen in verwerkt zijn. Zodat ze geen tekorten op kunnen bouwen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katten eten alles

Bericht door nellebel »

mijn nellie deed dit ook. zij kreeg verdeeld over 6 keer afgemeten haar voer (ze woog ruim 7 kilo voor een poes). zij trapte helaas niet in puzzel om te zoeken naar brokjes, ze wist mijn altijd zo te bewerken dat ik het weer zielig vond en haar weer zo eten gaf. hihihi
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie