2 zusjes hebben ineens flinke ruzie, ten einde raad!!

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
PukSemmie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2016 10:17

2 zusjes hebben ineens flinke ruzie, ten einde raad!!

Bericht door PukSemmie »

Hoi,

Wij zitten met ons handen in het haar, onze 2 poezen Puk en Semmie hebben sinds 5 weken flinke ruzie en wij hopen dat dit nog op te lossen valt. Puk en Semmie zijn 2 zusjes van 4 jaar die wij uit het asiel hebben gehaald toen ze nog kittens waren, helaas zijn ze nooit dikke vriendinnen geweest maar ze konden goed met elkaar door 1 deur en heel soms sliepen ze zelfs samen. 5 weken terug heeft Puk zich bezeerd toen ze verkeerd terecht kwam toen dit gebeurde stond Semmie voor haar en door de schrik begonnen ze beide te krijsen/grommen en slaan naar elkaar. Semmie rende achter Puk aan naar zolder en het ging er flink op, wij hebben hun toen ook uit elkaar gehaald en eventjes de zolder deur dicht gedaan waardoor Puk even alleen op zolder zat maar na een uurtje hebben we die deur weer open gedaan. Sindsdien komt Puk niet meer beneden, en die keren dat ze toch voorzichtig en angstig op de trap naar beneden komt rent Semmie weer grommend achter haar aan naar zolder en hebben ze weer ruzie. Puk is eigenlijk altijd al het baasje geweest in huis en Semmie liep vaak met een boog om Puk heen, nu lijken de rollen omgedraaid te zijn want Puk rent nu telkens heel hard weg als Semmie eraan komt. Semmie loopt gewoon door het hele huis heen terwijl Puk dus eigenlijk de zolder als haar veilige plekje ziet. Ik vind het heel zielig en zou graag zien dat de situatie weer word zoals het was, hopelijk valt de situatie nog te redden.

We hebben ook al geprobeerd Semmie even apart op een kamer te zetten met de deur dicht zodat Puk rustig door het hele huis kan lopen zonder dat ze Semmie hoeft te zien maar zelfs dan komt Puk niet naar beneden of gaat ze halverwege de trap zitten grommen(naar niks want ze ziet Semmie niet). Wat we ook gek vinden is dat als Semmie op zolder komt ze wel normaal tegen elkaar kunnen doen, alsof op zolder Puk nog steeds de baas is. We zijn niet met Puk naar de dierenarts geweest omdat ze niet mank liep en meteen na dat het gebeurd was de krabpaal in klom en eigenlijk alles gewoon deed zoals voorheen, ik denk dan ook dat het meer de schrik was die dit veroorzaakt heeft.

Ik hoop dat iemand ons advies kan geven want wij zijn ten einde raad.
cathenco
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2016 00:27

Re: 2 zusjes hebben ineens flinke ruzie, ten einde raad!!

Bericht door cathenco »

Hallo daar
Ik heb hier net hetzelfde probleem..maar met moeder en geadopteerde dochter. Het is een dominantie probleem. Hier was mama poes altijd de baas, maar zij is een sibeertje en die hebben een redelijk rustig karakter. De apotiedochter ( pomponneke ) was een kitten van een week oud, dat we samen met 4 anderen in een schoendoos vonden aan onze tuin achteraan. Op datzelfde moment had mama Bleu zelf kittens die bijna 4 weken waren. Ze heeft zowel haar eigen kittens als de adoptantjes groot gebracht...
En sinds een paar maanden, zit onze pomponne achter adoptie mama aan,..en is het hier schreeuwen en blazen. Het is een probleem van dominantie en territorium dat dieren onder elkaar moeten oplossen. Tussen beide komen zorgt er enkel voor dat de strijd alleen maar langer duurt.
Ze moeten het letterlijk onder elkaar uitvechten tot een van beide toegeeft. In een kattentroep heb je maar een alfa kat...en de rest ( ook al is het er maar eentje) moet buigen en volgen.
Ze uit elkaar halen maakt het proces alleen maar langer, omdat de ondergeschikte poes dan plots weer heel het territorium kan opeisen terwijl haar tegenstrijder achter slot en grendel in een kamer vast zit.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2 zusjes hebben ineens flinke ruzie, ten einde raad!!

Bericht door castratenkoor »

cathenco - dat ben ik toch niet met je eens. Sommige poezen, vooral dames ja, kunnen echt niet samen aarden in een huis. Ze elkaar maar laten beschadigen en het huis uit-knokken dat vind ik persoonlijk geen kat-vriendelijke aanpak.

Vechtende katten kunnen elkaar heel lelijk verwonden. Zolang het bij staren en wat gedreig blijft is prima, maar elkaar letterlijk aanvliegen, dat zou ik persoonlijk niet laten gebeuren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 zusjes hebben ineens flinke ruzie, ten einde raad!!

Bericht door Rik »

Nee, als ze elkaar aanvliegen tot bloedens toe zou ik het ze absoluut niet zomaar "uit laten vechten". Het zijn geen honden dus er is geen sprake van een roedel (of kattentroep). Geheid gaat er één op den duur gedragsproblemen vertonen en dan ben je verder van huis. Onderdrukte katten zijn geen happy katten en dat leidt alleen maar tot problemen.

Ook om niet te vergeten: Vaak lees je dat van een angstige kat na adoptie (zonder bekende geschiedenis) gezegd wordt dat die wel mishandeld zal zijn "door de eigenaar". Er hoeft in dat geval niet eens sprake te zijn van directe mishandeling van de eigenaar maar het kan dus ook zijn dat zo'n poes uit het huis gevochten is en dat de eigenaar dit te lang door heeft laten gaan. Uiteindelijk leidt dat tot gedragsproblemen bij de poes en wordt deze alsnog uit huis geplaatst.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: 2 zusjes hebben ineens flinke ruzie, ten einde raad!!

Bericht door jennli »

Hoe gaat t nu met de poesjes?

Hier ook wel eens iets dergelijks aan de hand gehad. Tijd, veel liefde voor beide en spelen met beide heeft het kunnen oplossen. Het is belangrijk dat ze positieve ervaringen op doen in elkaars nabijheid. Dus ga bijv lekker op de grond zitten met bijv geurige kattensnackjes en laat her ze bij elkaar in de buurt op smikkelen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Plaats reactie