Hartverscheurend kattenprobleem

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
ManekiNeko
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 feb 2016 16:44

Hartverscheurend kattenprobleem

Bericht door ManekiNeko »

Toen mijn moeder weduwe werd, zo'n 10 jaar geleden, heb ik voor haar een kat uit het asiel gehaald waar zij erg op gesteld is- alleen, het dier vertoont ernstige gedragsproblemen. Het valt haar soms zonder reden aan, wat al een keer tot een ziekenhuisopname heeft geleid. Maar het grootste probleem is, hij gebruikt de hele gang en vooral de deurmat als kattenbak.

Nu woont mijn moeder in een groot huis met tuin. Het gaat helaas niet goed met haar. Ze kan het onderhoud al lang niet meer aan en begint erg vergeetachtig te worden. Ze is inmiddels 85- haar huis stinkt naar kattenpis en poep en dit is een van de redenen waarom zij vereenzaamt. Het lijkt of ze zelf niet merkt hoe vies het er ruikt.

Mijn zus en ik hebben met haar gepraat en we zijn het er over eens geworden dat het tijd is dat zij verhuist naar een appartement met aangepaste zorg. Moeder accepteert dat en ziet er zelfs naar uit, maar er is een probleem- wat te doen met de kat.

De kat kan niet mee- hij is gewoon niet zindelijk. In een klein appartement zonder tuin worden de problemen alleen maar groter. Ik woon zelf in een appartement met twee wel zindelijke katten, en ook mijn zus kan het dier niet opvangen.
Voor mijn moeder is de kat wegdoen nauwelijks bespreekbaar.

Ik zit met een moeilijke situatie. Het gaat om het welzijn van mijn moeder, maar ook om het welzijn van haar kat. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar- mijn moeder heeft hulp nodig, maar we willen dit dier ook niet in de steek laten. Wat kunnen we doen?
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Hartverscheurend kattenprobleem

Bericht door Ennakee »

Is de kat medisch volledig gezond? En dan bedoel ik lichamelijk gezien.

Is dit al door een DA onderzocht.
Wat was bekend van de voorgeschiedenis van het beestje?
Hoe oud is de kat en wat is zijn/haar naam?
ManekiNeko
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 feb 2016 16:44

Re: Hartverscheurend kattenprobleem

Bericht door ManekiNeko »

Lijkt me wel, vrij tenger beestje maar levendig. Het probleemgedrag is er al vanaf het begin- maar ik denk dat de agressieproblematiek is verbeterd door de jaren. Het enige wat ik soms wel en soms niet zie is wat eczeem achter zijn oren. Hij zal zo'n 10, 11 jaar oud zijn. Mijn moeder krijgt eens per jaar een DA over de vloer voor zijn inentingen.

Naam is Smoke, een gecastreerd mannetje. Het enige wat wij weten is dat hij meerdere baasjes heeft gehad in het eerste jaar van zijn leven.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Hartverscheurend kattenprobleem

Bericht door Ennakee »

Ik zou eerst de kat goed laten onderzoeken
Dan bedoel ik een seniorencheck met volledig bloedbeeld om problemen met o.a. De blaas en nieren uit te sluiten.

Wat het gedrag betreft lijkt dat op angst i.p.v. Gerichte agressie.
De kat heeft al verschillende keren afscheid moeten nemen en is hierdoor mogelijk getraumatiseerd. Het vertrouwen van Smoke heeft een fikse knauw gekregen, waardoor onzekerheid is ontstaan dat weer samenhangt met zijn "agressief" gedrag.

De onzindelijkheid kan ook met onzekerheid te maken hebben en stress. Bijv. Een kattenbak die niet goed schoon is of op een plek staat die voor de kat niet prettig voelt.

Hier vind je info:

http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/ ... delijkheid

http://www.huisdierenziekenhuis.nl/dier ... atten.html

http://www.kattentherapie.nl/sites/defa ... katten.pdf

Ik hoop dat je de moeite wil nemen de info goed door te lezen en te kijken of je herkenning vindt in de situatie bij je moeder
ManekiNeko
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 feb 2016 16:44

Re: Hartverscheurend kattenprobleem

Bericht door ManekiNeko »

Dit is geen nieuw probleem, en we hebben al het een en ander geprobeerd. Hoe schoon de kattenbak is heeft er zeker iets mee te maken, en soms gaat het een tijdje goed- en dan doet hij het weer.
Mijn moeder ruimde het altijd op maar ze is daar lichamelijk niet meer toe in staat, en het lijkt haar ook niets meer te kunnen schelen.
We hebben ook een duur chemisch product geprobeerd tegen het plassen. Hielp niet.

Wat ik wel denk is dat dit een hele bange kat is. Hij kan naar buiten, maar durft pas na lang twijfelen en kijken een stapje over de drempel te wagen. En komt dan terug naar binnen om zijn behoefte te doen.

We zitten nu voor het blok omdat er misschien wel dingen zijn die een rustige en fitte eigenaar zou kunnen doen- maar mijn moeder is niet fit en laat alles op zijn beloop. Zij verwaarloost het huis en zichzelf en heeft hulp nodig. Maar zo lang wij geen goede oplossing vinden voor de kat weigert zij die hulp...
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Hartverscheurend kattenprobleem

Bericht door Ennakee »

Ik zou met het asiel gaan praten en inlichtingen inwinnen wat de mogelijkheden zijn. Want die zijn er wel degelijk.

Misschien dat een vrijwilliger vanuit het asiel je moeder kan ondersteunen. Of kunnen jullie zelf een vrijwilliger regelen?

Wat betreft chemicaliën tegen de urine, het is bekend dat de katten op dezelfde plek vaak weer plassen.

Ik zou eerst starten met de al genoemde seniorencheck!
ManekiNeko
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 feb 2016 16:44

Re: Hartverscheurend kattenprobleem

Bericht door ManekiNeko »

Bedankt voor de hulp- Ik denk dat de dierenarts binnenkort moet langskomen, er lag namelijk een uitnodigingskaartje de laatste keer dat ik er was. Probleem is dat ik er zelf niet bij ben, en er volgens mijn moeder geen probleem is. tijd voor de seniorencheck!
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Hartverscheurend kattenprobleem

Bericht door Ennakee »

Heel goed.

Verder zouden er meerdere bakken bijv 4 stuks verspreid over de woning neergezet kunnen worden. Gevuld met verschillende soorten grit.

1 bak is over het algemeen onvoldoende ook wanneer het maar voor 1 kat nodig is
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Hartverscheurend kattenprobleem

Bericht door jennli »

Als de kat uit het asiel komt mag hij niet naar iemand anders zonder tussenkomst van het asiel. Het asiel kan meedenken over een geschikte plek voor de kat.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hartverscheurend kattenprobleem

Bericht door castratenkoor »

Ik zou echt beginnen met uitgebreid bloedonderzoek en urine-onderzoek.
En daarna overleg plegen met het asiel.

Jennifer dat is lang niet bij elk asiel zo.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Hartverscheurend kattenprobleem

Bericht door Ennakee »

Ik wilde aan mijn laatste bericht nog toevoegen, dat angstige katten het vaak onprettig vinden om een kattenbak met kap te gebruiken.

Een openbak geeft meer controle op hetgeen in de omgeving gebeurd.

Ik weet niet wat voor soort bak er momenteel staat, maar dit samen met meerdere bakken en een variatie aan grit kan al helpen. De verschillende soorten grit zijn bedoeld om uit te zoeken welke soort voor de kat het prettigst aanvoelt. Sommige dieren hebben erg gevoelige voetzooltjes en grof grit kan dan bijv. Pijnlijk zijn om te gebruiken.

Een ander punt waar ik benieuwd naar ben is of aan de buitenkant van de deur waar de gang is, of daar katers tegen aan plassen. En dan bedoel ik katten uit de buurt, die d.m.v. Urine markeringen plaatsen bij de deur waar Smoke op de mat plast. Want ook dit kan wildplassen stimuleren bij angstige dieren.

Maar zoals Dinie van Castratenkoor aangeeft het belangrijkste is het bloed- en urineonderzoek.

Ik hoop dat er intussen al contact is gelegd met de dierenarts en een afspraak is gemaakt voor een uitgebreid onderzoek.
ManekiNeko
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 feb 2016 16:44

Re: Hartverscheurend kattenprobleem

Bericht door ManekiNeko »

Omdat de kattenbak verschonen voor mijn moeder niet gemakkelijk is gebruikt ze van die catsan vullingen die komen met een plastic zak er al om heen. Duur, maar handig. Ik denk dat ze die eens per week verschoont, maar ze begint erg verstrooid te worden.
De kattenbak zonder kap gebruiken gaat niet, want zonder het handvat op de kap kan ze de bak niet optillen.
Er zijn veel katten in de buurt, en Smoke lijkt erg bang te zijn voor vreemde katten.
Ik ga er morgen heen en ik zal wat vragen stellen i.v.m de dierenarts.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hartverscheurend kattenprobleem

Bericht door Dinky »

Neem aan dat je in je omgeving hebt nagevraagd of ze de kat over willen nemen (naast jezelf en je zus)?

Wanneer ik het zo lees is moeder inderdaad niet meer in staat om de juiste zorg te verlenen. Is er geen optie dat jij of je zus aanwezig is bij het dierenarts bezoek?

Geen idee of de overeenkomst met het asiel er nog is om te kijken of de kat weer terug moet naar asiel zoals Jennifer zegt. Bij onze poes Dinky staat er duidelijk in dat je niet zelf een ander huis mag zoeken maar het via asiel moet.
Zij kunnen in ieder geval bemiddelen bij de zoektocht naar een nieuw huisje
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ManekiNeko
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 feb 2016 16:44

Re: Hartverscheurend kattenprobleem

Bericht door ManekiNeko »

Mijn moeder woont in Zwijndrecht, NL- ikzelf woon in Antwerpen, en ik heb deze kat uit een Antwerps asiel. Ik neem het hun ook een beetje kwalijk, want ik heb daar destijds heel specifiek gevraagd om een gemakkelijke kat die geschikt is voor in huis bij een oude vrouw. Dat hebben we nou niet bepaald gekregen.
Mijn moeder is een zorgzame vrouw, en zij heeft de verantwoording voor het dier genomen, en wil die niet afstaan. Ik respecteer dat. Maar anderzijds, ze kan er niet meer voor zorgen zoals zij eens kon, en de hygienische situatie is onhoudbaar. Zoals ik al heb gezegd, het is hartverscheurend- de kat is haar maatje. Maar hij draagt ook bij aan haar isolement, en nu dreigt de situatie er toe te leiden dat zij niet de zorg accepteert (in een aanleunwoning) die ze heel hard nodig heeft.
Mijn zus is een goede netwerker en kan waarschijnlijk wel iets regelen, maar dat is niet het eerste probleem. Wij moeten onze moeder overtuigen dat zij haar kat moet afstaan, en het breekt mijn hart.
De bedoeling is dat mijn moeder verhuist naar een zorgappartement in Harmelen, waar mijn zus woont. Ik zelf woon in Antwerpen in een klein appartement, met twee fantastisch lieve en zich goed gedragende katten. Ik wil Smoke helpen, maar ik kan het niet.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hartverscheurend kattenprobleem

Bericht door castratenkoor »

Ik denk eigenlijk dat het asiel niks kwalijk te nemen is eerlijk gezegd. Eens per week de bak verschonen is gewoon veel en veel te weinig. Dan zitten er 14 drollen en 14 malen urine in minstens. De kat kan van zichzelf best heel makkelijk geweest zijn toen hij uit het asiel kwam.

De gedragsproblemen kunnen best ook met het gebrek aan hygiëne te maken hebben. De kat kan pijn hebben omdat hij zijn plas te lang ophoudt b.v. en de kat kan gefrustreerd raken door gebrek aan van alles. Je moeder en de kat zitten in een heel vervelende vicieuse cirkel en die is alleen te doorbreken door ze uit elkaar te halen. Het is triest maar het is niet anders. Je kunt het je moeder niet kwalijk nemen maar je kunt het de kat ook niet kwalijk nemen.

Ze kan de kat alleen houden als er echt elke dag iemand komt helpen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie