nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door roosje1984 »

Sommige hebben in het topic Pluisje ( nierfalen ) al gelezen dat er bij Charley ook epilepsie geconstateerd is. Ik maak hier een nieuw topic aan omdat dit onderwerp ( deels ) niet in Pluisje hoort. Ik weet niet in welke onderdeel ik dit topic moet plaatsen, verplaatsen naar juiste is prima.

Charley is een Heilige birmaan geboren in juni 2010, er is maart 2015 chronische nierfalen (medicijnen en dieetvoer heeft ze al) bij haar geconstateerd en afgelopen dinsdag kreeg ik te horen dat ze ook epilepsie heeft. Ze heeft gelijk medicijnen mee gekregen voor 30 dagen om te kijken of ze hier op reageert. Charley woon nu twee en een half jaar bij me en ze heeft al heel wat in haar korte leven voor mij mee gemaakt.

Het verhaal in het kort wat er gebeurd is.
Charley is altijd al een wat eigenaardige kat geweest met betrekking tot vreemde bewegingen met haar ogen en kop ( spastisch ) en veel mauwen en afwezigheid. Een aantal maanden geleden lag Charley s ‘nachts op bed en begon ze te mauwen en reageerde erg vreemd, op een gegeven moment ging ze uitgerekt liggen en trokken al haar spieren samen en begon ze iets te ( leek op ) stuipen en te kwijlen. Naar een minuut of 3 was het over en werd ze zeer verward/ gedesorienteerd wakker en keek ze wat vreemd uit haar ogen. Wat ze heel vaak heeft is dat ze erg verward is en spastisch met haar ogen en kop beweegt, als ze hiermee ophoud loopt ze verward. In beide gevallen reageert ze totaal niet meer op mij, ook niet als ik haar aantik.

Afgelopen dinsdag viel me op dat Charley erg was afgevallen in een korte periode en begon ze ook nog eens te spugen, vervolgens viel ze om en opstaan lukte niet echt. Naar een paar minuten was het over en stond ze verward op en begon weer te spugen, toen heb ik gelijk de DA gebeld en ik kon s ávonds komen. Ik dacht dat het door haar nierfalen kwam maar kreeg dus naar een lang gesprek te horen epilepsie.

Waar moet ik op letten? ik ben best wel bang. Alle tips en/ of ervaringen zijn welkom.
Sorry voor het lange verhaal.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door Ennakee »

Hallo Roosje,
Probeer voor Charley te voorkomen dat ze erg overprikkeld raakt, ook stress kan insulten uitlokken. Zodra ze een insult krijgt, haar zoveel mogelijk met rust laten. Het is beter haar niet aan te tikken. Je moet er wel voor zorgen dat ze op een veilige plek is, waar ze zich geen pijn kan doen, of van af kan vallen. Praten of roepen heeft geen zin, want alle zintuigen zijn tijdens een insult geblokkeerd. Zodra ze weer bij bewustzijn komen kun je eventueel je katje aaien om haar gerust te stellen. Probeer harde geluiden of fel licht na een aanval te voorkomen. Ze zijn vaak volkomen uitgeput. Geef haar een plekje waar ze in alle rust kan bij komen.

Ga in een dagboek opschrijven wanneer ze de insulten krijgt en wat ze vooraf gedaan heeft en hoelang de insulten duren en ook hoeveel tijd er zit tussen de aanvallen. Je hebt veel variaties binnen epilepsie. Probeer goed te noteren hoe de aanval verloopt.

Je beschrijft dat Charley vroeger vreemd gedrag vertoonde. Zoals je het beschrijfd, had ze toen ook al epilepsie. Alleen is het toen niet als zodanig herkend.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

Ik kan mij voorstellen dat je geschrokken ben. Het kan er heel heftig uitzien.

Veel sterkte voor jullie allebei
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door roosje1984 »

Hallo Ennakee,

Bedankt voor je info, ik heb er heel veel aan alleen blijf ik hopen dat het geen epilepsie is.
Ennakee schreef:Ga in een dagboek opschrijven wanneer ze de insulten krijgt en wat ze vooraf gedaan heeft en hoelang de insulten duren en ook hoeveel tijd er zit tussen de aanvallen.
Dit ga ik doen, bedankt voor de tip. Denk je dat het spastisch met haar ogen en kop ook insulten zijn?
Ennakee schreef:Je beschrijft dat Charley vroeger vreemd gedrag vertoonde. Zoals je het beschrijfd, had ze toen ook al epilepsie. Alleen is het toen niet als zodanig herkend.
Toen ik haar net had kocht bewoog ze al spastisch met haar ogen en kop maar hier gaf de DA niet echt aandacht aan, ze had het wel genoteerd. De DA denkt ook dat ze toen al nierfalen had ivm heel veel drinken.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door Ennakee »

Het is moeilijk in te schatten waar de oorzaak of het ontstaan van de epilepsie ligt. Bijvoorbeeld bij een moeilijke geboorte, en daardoor zuurstofgebrek kan ook epilepsie ontstaan. Ik weet niet of over haar kittentijd iets bekend is van afwijkend gedrag. Door de epilepsie, zeker als het hele heftige aanvallen zijn, kunnen de hersenen in de loop van tijd beschadigd raken, waardoor spasmes en dergelijke ontstaan. Hoe vaker de aanvallen komen hoe meer risico.

Epilepsie vind vaak tijdens het slapen plaats. Zowel bij mens als dier. Soms komt men pas op latere leeftijd achter de oorzaak.

Ik heb in de gehandicaptenzorg gewerkt waar dit een zeer veel voorkomende neurologische aandoening is.

Het nierfalen geeft nog een extra belasting, vanwege de afvalstofjes die niet goed afgevoerd kunnen worden. En in de hersenen gaan stapelen, met gevolg dat de kat insulten krijgt.

Ik heb zelf een kater gehad die ook epilepsie en nierfalen had. Hem gaf ik buiten de Ipakitine geen medicatie zoals fortekor of mirtazipine/ emeprid. Hij was te gevoelig. Van alle 3 de middelen kreeg hij insulten.

Wel kreeg hij van Puur Natuur, Puur Nier. En van de Huisdierendokter, de Rehmannia tabletten, deze tabletjes vergroten de capaciteit van de nieren, zodat de afvalstoffen makkelijker afgevoerd worden.
Hij knapte goed op van deze producten. Hij is uiteindelijk 18 jaar en 6 maanden geworden.

Van de Huisdierendokter bestaat ook een middel om epilepsie te behandelen. Het heet Neuro Complex.
Ik zelf geen ervaring met dit middel, maar misschien kun je nog wat info inwinnen. Je kunt ook altijd op de site kijken.
www. Huisdierendokter.nl / Esther Smiesing.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door Dinky »

Ik heb geen ervaring met nierfalen maar het volgende werd mij vertelt ten aanzien van epilepsie:
- Tijdens een aanval niet aanraken maar wel zorgen dat de kat zich niet kan bezeren. Wanneer je de kat tijdens een aanval oppakt kan dit de aanval verlengen of opnieuw triggeren.
- Houdt een dagboek bij met de aanvallen om te kunnen zien of het erger wordt en of er medicijnen gegeven moeten worden (medicijnen pas bij clusteraanvallen of vaker dan eens in de 6 weken omdat anders de oplossing erger zou zijn dan de kwaal). Schrijf hierbij ook op hoe lang een aanval duurt.
- Duurt een aanval langer dan 10 minuten dan moet de dierenarts worden ingeschakeld. In dat geval ontstaat een status epilepticus. Om de kat daaruit te halen hebben wij stesolid meegekregen. Wanneer het zo lang duurt en stesolid toegediend moet worden is het zaak om zo snel mogelijk bij een DA te komen.

Omdat het bij jou vermoedelijk door de nieren komt is het zaak om ervoor te zorgen dat de nieren zo goed mogelijk onder controle worden gehouden.
Verder staat er veel info op de site van het medisch centrum voor dieren: http://www.mcvoordieren.nl/epilepsie-hond-kat

@Ennakee: huisdierendokter is overgenomen door Robert Smiesing, de man van Esther Smiesing nadat zij in 2014 is overleden ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door roosje1984 »

Dinky schreef:- Houdt een dagboek bij met de aanvallen om te kunnen zien of het erger wordt en of er medicijnen gegeven moeten worden (medicijnen pas bij clusteraanvallen of vaker dan eens in de 6 weken omdat anders de oplossing erger zou zijn dan de kwaal). Schrijf hierbij ook op hoe lang een aanval duurt.
Charley heeft gelijk medicijnen meegekregen, deze slikt ze morgen 1 week. Ze krijgt nu 2x per dag 1 pil, Phenoral 12.5 mg.
Ik heb net een schriftje voor haar gekocht, dit word haar dagboek. Denken jullie dat het spastisch met haar ogen ( links recht ) en kop bewegen ook epilepsie is? en zou ik dit ook vermelden in haar dagboek? mijn DA gaf hier geen duidelijk antwoord op.
Dinky schreef:Omdat het bij jou vermoedelijk door de nieren komt is het zaak om ervoor te zorgen dat de nieren zo goed mogelijk onder controle worden gehouden.
Er word om de 3 a 4 maanden bloedonderzoek gedaan voor haar nieren dit omdat haar crea nogal verschild per keer.
Ennakee schreef:Het is moeilijk in te schatten waar de oorzaak of het ontstaan van de epilepsie ligt. Bijvoorbeeld bij een moeilijke geboorte, en daardoor zuurstofgebrek kan ook epilepsie ontstaan. Ik weet niet of over haar kittentijd iets bekend is van afwijkend gedrag.
Helaas weet ik niks over haar eerste 16 weken bij de cattery. Haar (2de) vorige eigenaar wil weinig zeggen over haar verleden en als ze wat verteld zijn het elke keer andere verhalen.
Ennakee schreef:Het nierfalen geeft nog een extra belasting, vanwege de afvalstofjes die niet goed afgevoerd kunnen worden. En in de hersenen gaan stapelen, met gevolg dat de kat insulten krijgt.Ik heb zelf een kater gehad die ook epilepsie en nierfalen had. Hem gaf ik buiten de Ipakitine geen medicatie zoals fortekor of mirtazipine/ emeprid. Hij was te gevoelig. Van alle 3 de middelen kreeg hij insulten.
Charley krijgt voor haar nieren dagelijks Semintra en dan dieetvoer ( Renal ). Misschien een domme vraag maar wat zijn insulten?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door Dinky »

Ik zou het spastisch met de ogen bewegen en kop bewegen ook noteren in het schrift. Je kan nooit teveel informatie noteren ;) Ik zou niet weten of dit epilepsie is maar schrijf zo'n 'aanval' op zoals je het hier ook vermeld.

Met insulten bedoelt Ennakee volgens mij de epileptische aanvallen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door roosje1984 »

De 'aanvallen' spastisch met haar ogen en kop bewegen heeft ze zeker 2x in de week, maar sinds ze de pillen slikt heeft ze deze week maar 1 'aanval' gehad. Mocht ze dit weer gaan doen noteer ik het ook met de tijden erbij, inderdaad beter teveel info dan te weinig.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door Ennakee »

Met insulten bedoel ik inderdaad aanvallen. Even een vraag over de oogjes en koppie, bedoel jij met spastische bewegingen dat het kopje heen en weer schud en de oogjes heel snel van links naar rechts schieten of van boven naar beneden.

Als dat zo is, kan het nystagmus zijn.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door Ennakee »

Stesolid is een merknaam voor diazepam ook wel bekend onder de naam valium. Bij nierpatiënten kan de toediening zorgen voor een verhoging van het ureum of creatinine dus je moet wel een beetje voorzichtig zijn met het gebruik.
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door roosje1984 »

Ennakee schreef:Met insulten bedoel ik inderdaad aanvallen. Even een vraag over de oogjes en koppie, bedoel jij met spastische bewegingen dat het kopje heen en weer schud en de oogjes heel snel van links naar rechts schieten of van boven naar beneden.
Ze beweegt haar ogen snel van links naar rechts, het lijkt wel of ze er geen controle over heeft en ze is dan ook compleet van de wereld ( reageert nergens meer op ). Haar kop beweegt ook iets heen en weer maar dit lijkt meer op trillen.
Ennakee schreef:Als dat zo is, kan het nystagmus zijn.
Bedankt voor het vermelden, dit vraag ik volgende week aan de DA, ik wil volgende week een goed gesprek met haar om alles nogmaals duidelijk te vertellen/ uitleggen. In elk geval is ze sinds ze de pillen krijgt rustig en heeft ze nergens meer last van, ook niet van haar ogen en kop.
Ennakee schreef:Stesolid is een merknaam voor diazepam ook wel bekend onder de naam valium. Bij nierpatiënten kan de toediening zorgen voor een verhoging van het ureum of creatinine dus je moet wel een beetje voorzichtig zijn met het gebruik.
De DA zij dat de pillen die ze nu krijgt geen gevaar zijn/ vormen voor haar nieren en goed samen kunnen met de Semintra.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door Dinky »

Ennakee schreef:Stesolid is een merknaam voor diazepam ook wel bekend onder de naam valium. Bij nierpatiënten kan de toediening zorgen voor een verhoging van het ureum of creatinine dus je moet wel een beetje voorzichtig zijn met het gebruik.
Stesolid ligt hier in huis voor het geval van een status epilepticus. Is inderdaad valium om rectaal toe te dienen voor noodgevallen. Dit omdat een aanval van meer dan 10 minuten schadelijk is voor de hersenen en je dan op die manier de status epilepticus probeert te doorbreken. Het is dan ook zaak om met spoed dierenarts te bellen. Bij een 'normale' aanval geef je dat dus niet, alleen in noodgeval.

Dit is iets heel anders dan de preventieve medicatie phenoral, dat geef je om aanvallen te voorkomen en is dus preventief. Wel fijn dat het aan lijkt te slaan :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door Ennakee »

De pillen zijn geen valium. De valium wordt vaak via de anus toegediend wanneer ze een grote aanval hebben waar ze niet uit kunnen komen. Dat was het middel waar Dinkey over schreef, stedolid. Hierdoor stopt de aanval.

Over Nygstasmus kun je veel info vinden op internet. O.a. http://Www.dierenkliniekmaaspoort.nl
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door Ennakee »

Of de Nygstasmus ook epilepsie is weet ik niet zeker. Het is een aandoening die door meerdere oorzaken kan ontstaan. Vaak ligt de oorzaak net als epilepsie in de hersenen, en komt het ook in combinatie met epilepsie voor.
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door roosje1984 »

Ik heb voor Charley geen valium of stedolid mee gekregen, alleen de phenoral. De DA zij wel dat als ze meer dan 5 minuten een aanval had dat ik gelijk moet bellen, mij DA heeft altijd 24/7 dienst.

Ik schrijf jullie tips zoals nystagmus in haar dagboek en ga hier volgende week zeker navraag over doen bij de DA. En waar de aanvallen zoals het 'van de wereld zijn' afwezigheid, desoriëntatie, verwardheid anders vandaan kunnen komen. Ik ben wel blij dat de medicijnen aan lijken te slaan alhoewel ik blijf hopen dat de DA ernaast zit met haar diagnose.
Plaats reactie