kerngezonde kat, wel sterk ruikende ontlasting

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Artemissy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 dec 2015 08:26

kerngezonde kat, wel sterk ruikende ontlasting

Bericht door Artemissy »

Heyy nou ik gooi het toch maar even hier:

Meddy heeft stevig riekende ontlasting. Ik dacht natuurlijk als eerste aan de voeding; ze kreeg bij haar vorige baasje Purina, ik ben hier eigenlijk direct overgestapt op Sanabelle grain free, maar rook geen verschil. Ze krijgt nu een brok van minder kwaliteit, Grau Lam, en soms de Sanabelle Sensitive urinary (heb nog wat over van mijn overleden Pers en dat vindt Meddy ook lekker).

Van Sanabelle heeft ze duidelijk minder nodig, maar de ontlasting blijft onveranderd stinken.

Ze is verder gelukkig kerngezond en de ontlasting ziet er volledig normaal uit.

Hebben jullie nog tips?
Cerna

Re: kerngezonde kat, wel sterk ruikende ontlasting

Bericht door Cerna »

Geen tips behalve dat de ene kat nou eenmaal een andere verbrandingsmachine heeft dan de andere. Bij mij eten ze allemaal hetzelfde en bij de één ruik je niets en bij de ander weet je niet hoe snel je het hoopje moet verwijderen en buiten in de vuilnisbak gooien.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kerngezonde kat, wel sterk ruikende ontlasting

Bericht door Adriana »

van een afstand altijd moeilijk maar als ze gezond is (goede algemene bloedwaardes en onlangs nog seniorencheck bij dierenarts?) dan kan het aan het voer liggen.

sommige katten hebben problemen met de soort en vaak hoeveelheid eiwitten in hun voer.
ik lees je alleen over brokjes maar natvoer is belangrijk en kijk eens bij bozita natvoer. die hebben veel soorten natvoer met vrij lage eiwitgehaltes (rond 8% maar dat staat op de verpakking, niet in het overzicht op de zooplus website).
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... lei/248596

en geef af en toe eens wat geblancheerde rauwe kip. (uit de verpakking 10/30 seconden in kokend water dopen en dan op schone snijplank in blokjes snijden of knippen. kan worden ingevroren)
(p.s. stadgenoot en je kunt van mij wel een pakje bozita krijgen om te proberen, adres per pb)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kerngezonde kat, wel sterk ruikende ontlasting

Bericht door nellebel »

begraaft ze haar ontlasting? hier doet gijs het namelijk niet en dat ruik ik ook meer. meestal rent guusje dan naar de bak en gaat het voor hem begraven
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Artemissy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 dec 2015 08:26

Re: kerngezonde kat, wel sterk ruikende ontlasting

Bericht door Artemissy »

Heyy Adriana wat lief van je! Ik heb me wel eens verdiept in Bozita, weet niet meer of ik dat alleen aan Missy heb gegeven of ook aan Meddy, was destijds geen succes, maar dat zachtvoer klinkt wel goed.
:pdtmail:

Verder, uhh seniorencheck? Meddy is 3,5, senior is vanaf 7 dacht ik? Heb geen bloedtests laten doen, alleen een gewone check. Heb er ook helemaal niet aan gedacht dat ze niet kerngezond zou zijn vanwege de geur. Ze had wel veel jeuk aan de oren, maar dat is nu weer nagenoeg weg (daarom moest ik lam geven van de DA)

Niet begraven is inderdaad ook wel een probleem ja, maar ik ga er heel stiekempjes behoorlijk vanuit dat het bij deze kat hoort. Haar broer begroef ook niet altijd alles en de vorige eigenaar zei dat die duidelijk minder ruikbaar was.

Maar ik ga zeker de Bozita inzetten! hoe minder rotzooi die darmen moeten verwerken, hoe beter.

oh, verder lees ik hier voor het eerst dat zachtvoer beter is dan brokken? Plakt dat niet meer aan de tanden? Daarom geef ik zachtvoer alleen voor het "lekker". Wel wist ik dat ik rauwe kip eerst heel even moest laten koken als ik dat gaf, dat deed ik voor Missy ook altijd. :thup:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kerngezonde kat, wel sterk ruikende ontlasting

Bericht door Adriana »

er zijn lijvige discussies over brokjes versus natvoer.
in de natuur eten ze muis en krijgen zo heleboel vocht binnen.
er zijn ook discussies over tandplak door brokjes of juist door natvoer en de geleerden zijn het daarover ook nog niet eens.. hangt ook veel van soort voer en betreffende dier af, denk ik..

en sorry van die seniorencheck....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kerngezonde kat, wel sterk ruikende ontlasting

Bericht door Dinky »

Tja, of natvoer of brokjes nou beter zijn daar zijn inderdaad vele theorieën over.

Natvoer bevat meer vocht en is daardoor meer in overeenstemming met prooimodel, brokken zijn daarin te droog (o.a. Esther plantinga zegt dit).
Andere stroming zegt dat natvoer tandplak veroorzaakt omdat de schurende werking van brokken ontbreekt (muis moet ook gekauwd worden en werkt daarin dus als tandenborstel).
En dan heb je nog stroming die zegt dat tandplak juist wordt veroorzaakt door brokken (even kwijt of nou granen, koolhydraten of zetmeel hiervan oorzaak waren).

Natvoer is dus in ieder geval goed voor de vochthuishouding ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Artemissy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 dec 2015 08:26

Re: kerngezonde kat, wel sterk ruikende ontlasting

Bericht door Artemissy »

@Adriana: geeft niks! geen excuses nodig. Bloed keertje testen is helemaal geen gek idee.

Ik blijf lekker bij de brokken met het zachtvoer voor de lekker. de ene keer geef ik meer zachtvoer dan de andere keer. Ik geloof wel dat de Sanabelle brokken wat zachter zijn dan wat ze nu heeft.
Ze heeft verder een waterfontein waar ze goed gebruik van maakt.

I ain't fixin' what ain't broken, zegmaar ;)
jolandazocchi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 aug 2012 19:41

Re: kerngezonde kat, wel sterk ruikende ontlasting

Bericht door jolandazocchi »

Ik heb er ook een rondlopen die stinkt een uur in de wind gelukkig voor mij begraaft die zijn drolletjes wel. Alleen poept die altijd in de reismand als ik naar de DA gaat. Het is echt een kippestukje met de auto maar hij krijgt het toch voor elkaar om in de mand te poepen. Nou je stinkt de auto echt uit. Ik zat een keer in de wachtkamer en toen had die ook gepoept alles schoongemaakt maar het verliep niet echt soepel dus het een en ander zat onder. Kreeg een hond de schuld dat die windjes zat te laten :grin: ik zeg nee hoor dat is mijn kanjer :lol:
Plaats reactie