Voer voor kitten van 6 maanden

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Lishi

Voer voor kitten van 6 maanden

Bericht door Lishi »

Hi allemaal,

dit is mijn eerste bericht op dit forum, dus ik zal me even voorstellen:
Ik ben Dana, 23 jaar, student en voor het eerst zorg ik voor een kitten: Lizzy.
Toen ik thuis woonde hadden wij een hele dikke gezellige lapjespoes, maar toen mijn ouders emigreerden (en ik helaas nog in een studentenflat woonde, waar geen huisdieren mochten) hebben zij haar aan een oudere man gegeven, die geen kitten wilde maar wel wat gezelschap.

Tegenwoordig heb ik een appartementje op de begane grond met tuin, en sinds twee maanden zorg ik voor Lizzy. Ze heeft al lekker de buitenwereld (de tuin, en die van de buren) ontdekt. Ze is vaak overdag rustig en 's avonds speelt ze heel veel. Ze woonde bij een andere familie bij mij in de buurt (met meerdere katten, een hond en heel veel cavia's). Omdat ze niet zo lief was voor de knaagdiertjes, moest Lizzy zo snel mogelijk weg.

Gisteren ben ik met Lizzy bij de dierenarts geweest om haar gewicht te meten en een afspraak te maken voor de sterilisatie. Ze woog 3kg, wat naar mijn idee (en volgens de kitten-groeicurve) best fors is (21 mei 2015, dus zes maandjes).

Vandaag was ik bij de Albert Heijn en zag ik Whiskas in de aanbieding met daarbij gratis voerbakjes.
Het zijn maaltijdzakjes, maar voor 1+ en 7+ jaar, hier kwam ik natuurlijk thuis pas achter...
Er zijn speciale zakjes voor 2-12 maanden, las ik online.
De doos voor 7+ heb ik al opengemaakt en haar één van gegeven voordat ik het had gelezen. De doos van 1+ zal ik ruilen voor 2-12 maanden als de meerderheid denkt dat dat verstandiger is.
Het is zonde om het weg te gooien en ik heb geen vrienden met katten die natvoer krijgen.

Mijn vraag aan jullie is: Zouden jullie de zakjes blijven geven? Ik vraag me af of de ingrediënten zo anders zijn, of dat het meer een verkooppraat is om een grotere doelgroep aan te spreken?
Cerna

Re: Voer voor kitten van 6 maanden

Bericht door Cerna »

Kun je rustig doen alleen zou ik het dan een beetje verdelen, bijvoorbeeld 1x in de week (die zakjes zijn meestal erg lang houdbaar) en dan verder voer voor kittens geven of 1+-zakjes.
Het verschil zal vooral in de eiwitten zitten omdat kittens die meer nodig hebben dan seniorkatten, maar een kitten zal er verder echt niets van merken.

Bij mij hebben de kittens altijd gelijk volwassenvoer gegeten omdat ik meerdere katten heb en de kittens de volwassenbrokjes gingen opeten en de volwassen katten de kittenbrokjes en daar kunnen ze dik van worden dus dat kun je beter vermijden.
Kittens op volwassenvoer (1+) worden net zo gezond groot als op kittenvoer.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voer voor kitten van 6 maanden

Bericht door castratenkoor »

Het lijkt ook mij geen probleem 7+ natvoer aan een kitten van 6 maanden te geven. Zeker niet als je het ook nog afwisselt zoals Annet voorstelt. Mijn kittens eten ook altijd meteen met de grote jongens mee. Speciaal aangeschaft kitten voer trekken ze hun neus voor op, ik koop het altijd wel, dat wat ze gewend waren te eten bij de vermeerderaar of het asiel.

1+ doos zou ik gewoon houden, als ze gecastreerd is valt ze eigenlijk al niet meer onder kitten en dan is 1+ voer juist goed.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Voer voor kitten van 6 maanden

Bericht door Paasnini »

Kun je gerust doen. Even een andere tip, hou haar binnen tot ze geholpen is, je zit niet te wachten op een zwangere kittenpoes.
Lishi

Re: Voer voor kitten van 6 maanden

Bericht door Lishi »

Super! Bedankt voor jullie reacties.
Voorheen haalden mijn ouders voer en zorgden zij voor de entingen, kuurtjes en dat ze gesteriliseerd werd.

Nu ben ik een stuk bezorgder, misschien wel wat overbezorgd.
Maar bedankt voor de tips en het advies!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voer voor kitten van 6 maanden

Bericht door Anne »

Super dat je haar laat steriliseren en je hier advies komt vragen
Is het misschien nog een mogelijkheid voor jou om voor haar nog een kitten erbij te nemen?
Je zegt dat ze ergens weg komt waar ze al andere katten gewend was.
Hier veel verhalen over kittens die alleen opgroeien en zich ontwikkelen tot een kat met gedragsproblemen omdat ze zich nooit hebben kunnen meten aan een andere kat en zodoende nooit hun grenzen hebben geleerd
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lishi

Re: Voer voor kitten van 6 maanden

Bericht door Lishi »

Hey Anne, bedankt voor je reactie. Lizzy is in de tussentijd al bijna een week gesteriliseerd. De eerste twee dagen was ze zo zielig en was alles haar te veel. Ze plofte dan neer bij mijn voeten om met haar koppie op m'n been te rusten. Ze wilde zelfs bijna niet aangehaald worden.

Nu is ze gelukkig weer de oude, mauwt ze er weer gezellig op los en speelt ze weer met alles wat eruit ziet als speelgoed. Ze is heel lief en komt elke ochtend aan mijn kant van het bed om lekker te kroelen. Meestal slaapt ze uit zichzelf in haar krabpaal van ongeveer 190cm hoog, bovenin haar paleisje natuurlijk.

Ik zit er niet aan te denken om er nog één te nemen omdat ik een appartementje op de begane grond heb van 30m2. Nog een kitten erbij is heel gezellig, maar Lizzy is net 'opgevoed' en ik heb nu weer vaker school dus geen tijd om overdag een kitten op te voeden. Hoe bedoel je eigenlijk dat ze hun grenzen dan leren? Of nemen ze dan een soort van voorbeeldfunctie aan voor een jongere kitten? Ik neem aan dat ze het niet leert van een nieuwe kitten?

In mei/juni hoop ik af te studeren. Lizzy is dan 1 jaar. Zou het dan nog verstandig zijn om een kitten erbij te nemen? Tegen die tijd heb ik meer tijd, en wil ik misschien gaan kijken voor een grotere woning.
Ik zou Lizzy graag een vriend(innet)je geven, maar in dit huisje eigenlijk liever niet.

Ze kan overigens wel in de tuin, maar dan staat ze vaak binnen een minuut weer te miauwen dat ze naar binnen wilt. Aandacht krijgt ze genoeg. Ze is wel eens een beetje stout als ze een soort drukte aanval heeft, maar als ik haar dan naar buiten laat, wil ze snel weer naar binnen. Tot nu toe geen echte gedragsproblemen opgemerkt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voer voor kitten van 6 maanden

Bericht door Anne »

Super dat je haar hebt laten helpen voordat je haar naar buiten deed, zo voorkom je oepsnestjes
Typ hierboven bij de zoekfunctie het woord solokitten in en dan kun je precies lezen waarom ik je waarschuw het bij 1 kitten te houden
Kittens horen niet alleen te zijn, ze hebben elkaar nodig om hun grenzen aan te geven
Wij mensen vinden het in het begin wel schattig als zo;n klein kittentje haar nagels in je handen zet maar las het diertje flink wat groter is dan wordt dat een pijnlijke ervaring
daarnaast spreken wij mensen geen kittentaal en ook al denk jij dat je haar genoeg (menselijke) aandacht kan geven, het diertje hunkert om te spelen met een soortgenoot en wij mensen kunnen dat nooit vervangen ;-)
Haar behoefte aan een soortgenoot is nu sterker dan als ze straks 1 jaar is, sterker nog dan heb je al kans dat ze apart gedrag vertoont en geen andere katten meer duld
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie