Proteinevrij voedsel slecht voor spieren?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
angeliquevin
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 okt 2011 22:19
Locatie: Freeport Grand Bahama
Contacteer:

Proteinevrij voedsel slecht voor spieren?

Bericht door angeliquevin »

Mijn poes heeft sinds enkele weken en speciaal dieet zonder proteinen (ivm haar niertjes). Het is mij nu wel opgevallen dat ze moeite heeft om te springen. :???: Ze is 12 jaar oud en verder helemaal gezond. Hebben de spieren geen proteinen nodig om sterk te zijn? Als dit zo is, hoe kan ik haar dan toch proteinen geven?
Hoop op advies. MvGr.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Proteinevrij voedsel slecht voor spieren?

Bericht door Rik »

Uhm... Een dieet zonder proteïnen (eiwitten).... nee, dat is heel slecht. Een kat heeft altijd eiwitten nodig. Er zijn echter verschillende soorten eiwitten en in een nierdieet proberen ze dit laag te houden en de eiwitten die ze erin stoppen zijn van hogere/goede kwaliteit.

Wat versta je onder "een dieet zonder proteïnen"? Bedoel je daar nierdieet mee of ben je zelf met een eigen dieet samenstellen begonnen?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
angeliquevin
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 okt 2011 22:19
Locatie: Freeport Grand Bahama
Contacteer:

Re: Proteinevrij voedsel slecht voor spieren?

Bericht door angeliquevin »

Het is een speciaal dieet voor haar niertjes van Hills KD feline wat de dokter mij heeft voorgeschreven.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Proteinevrij voedsel slecht voor spieren?

Bericht door Dinky »

Hills k/d feline is niet zonder proteïnen maar een verlaagd aandeel proteïnen en beter verteerbaar: http://m.zooplus.nl/detailsInfo/shop/ka ... escription
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
angeliquevin
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 okt 2011 22:19
Locatie: Freeport Grand Bahama
Contacteer:

Re: Proteinevrij voedsel slecht voor spieren?

Bericht door angeliquevin »

Dank dank dank.... ben weer helemaal gerust gesteld.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Proteinevrij voedsel slecht voor spieren?

Bericht door Rik »

Ja, gewoon nierdieet kan niet de oorzaak zijn van eventuele verminderde mobiliteit. Hou even in de gaten of het springen e.d. weer beter gaat anders is het misschien wel een goed idee om advies van de DA te vragen. Het kan natuurlijk een verrekt pootje of zo zijn maar als het niet beter wordt kan het ook op andere dingen wijzen (algehele achteruitgang van gezondheid). Ik hoop dat ze snel weer goed springt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Proteinevrij voedsel slecht voor spieren?

Bericht door Cerna »

Rik: ik denk eerder aan kaliumtekort.

Angelique, weet je of dat ooit gemeten is en indien niet, zou ik bloed laten prikken en ALLE nierwaardes laten controleren (dus niet alleen creatinine en ureum). Wanneer kalium te laag is dan treedt er spierverzwakking op en laat de kat de kop hangen en wordt het springen dus ook lastiger.

Woon je op de Bahama's?
Plaats reactie