Heeft Moos honger?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lique - Moos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 okt 2015 11:04

Heeft Moos honger?

Bericht door Lique - Moos »

Hoi allemaal,

Wij zijn sinds vorige week helemaal blij met onze Moos. Wij hebben Moos opgehaald uit het asiel. Hij is daar als een zwerver nogal verwilderd binnengekomen in juni jl. Maar hij is een echte lieverd en we zouden hem nu al niet meer kunnen missen.

Moos is, zoals misschien te verwachten valt, bang en schrikachtig voor alle vreemde geluiden die hij hoort. Hij ligt veel onder de bank maar zodra hij de brokjes in zijn bak hoort vallen komt hij tevoorschijn.

Moos krijgt 2x per dag brokjes van het merk Applaws (kip/zalm variant). Deze vindt hij heerlijk. Alleen nu vraag ik me af of hij wel genoeg krijgt; 2x per dag 40 gr.
's ochtends bunkert hij meteen alles naar binnen en dan moet hij dus wachten tot hij 's avonds rond etenstijd weer krijgt. En ook dat gaat natuurlijk meteen op. Heel soms laat hij een klein restje liggen, maar dat is een half uurtje later ook gewoon op.
Hij gaat regelmatig bij zijn bakje kijken of er misschien weer wat nieuws in ligt en doet zich dan vervolgens maar te goed aan water drinken.

Moos weegt ong. 4,3 kilo. Volgens de voedingsrichtlijn op de verpakking zit Moos al op de dosis van een kat van 5 kilo en zwaarder.

We hebben nog nooit een kat gehad, dus we zijn een beetje onzeker of we hem niet uithongeren of zo ...


Graag jullie advies :-)

Lique
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Heeft Moos honger?

Bericht door BloemTetsu »

Hier ook twee verwilderde katten in huis, waarvan 1 echt een wilde kat was.
Ze krijgen 4 keer 12 gram per dag eten.
Als ik het in bakje leg is het ook zo op.
Maar wat ik vooral als tip mee wil geven: voedselverrijking.
Dat kan met voedselspeeltjes (zelf maken of kopen), door kamer gooien of in kasten enzo verstoppen.
Dan doet hij er langer over en is tevredener doordat hij er voor moet werken.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Heeft Moos honger?

Bericht door Adriana »

ja en ik geloof dat er een uitgebreid verhaal over voedselverrijking en andere verrijkingen in bianca's (bloem/tetsu) fotoalbum staat..
wat je daarnaast ook kan doen is een timerbak met vakken aanschaffen, zodat je tussendoor ook nog wat voer aan hem kunt geven.
bijvoorbeeld http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerbak/voerautomaten
en als je bang bent dat hij te veel bunkert dan kun je een deel natvoer gaan geven. dat vult ook maar is minder voedzaam dan hetzelfde gewicht aan brokjes..
hij mag ook wat vleesjes (bvk kip en even in kokend water dopen) hoor!

(ex-)zwervers zullen heel gefixeerd op eten blijven en dat gelijk naar binnen schrokken en dat kun je ze heel moeilijk afleren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Heeft Moos honger?

Bericht door BloemTetsu »

Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Heeft Moos honger?

Bericht door Dinky »

Zoals mijn voorgangers al noemen zou ik voedselverrijking overwegen. Voedselverrijking is eigenlijk niets anders dan de kat te laten 'werken' voor zijn brokjes zoals hij in de natuur ook zou moeten doen.

Een mooie omschrijving vond ik hier: http://www.felinewelfarefoundation.org/ ... errijking/

Ook zijn er verschillende facebookgroepen met voorbeelden en inspiratie:
https://www.facebook.com/groups/253523924803200/ (voedselverrijking voor katten)
https://www.facebook.com/groups/1452386545034349/ (maak je eigen kattenpuzzels)

Je kan zelf voerpuzzels aanschaffen of zelf een beetje creatief nadenken/inspiratie op doen op internet.
Het hangt van Moos af wat uiteindelijk bij hem past aangezien de ene kat slimmer/handiger is dan de ander ;-)
Als voorbeeld van zelf iets maken staan hier in mijn album 2 filmpjes van Dinky aan het werk: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ng#p601198
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lique - Moos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 okt 2015 11:04

Re: Heeft Moos honger?

Bericht door Lique - Moos »

dank voor de tips. Ik ga in ieder geval alvast wc- en keukenrollen sparen :-)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Heeft Moos honger?

Bericht door nellebel »

heb ook zo'n bunkeraar gehad. zij kreeg in het begin verdeeld over 6 keer haar brokjes. verschil was wel dat zij alles bij elkaar schreeuwde voor eten. in het begin kreeg ze onbeperkt maar ze groeide al snel uit haar voegen. uiteindelijk lukte het om tot 4x per dag terug te brengen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Lique - Moos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 okt 2015 11:04

Re: Heeft Moos honger?

Bericht door Lique - Moos »

we hebben gisterenavond van kokers al iets in elkaar geknutseld. Moos snapt hoe het werkt alleen nadat hij 1 brokje eruit heeft gehaald, gaat hij heel zielig naar zijn bakje zitten kijken, zo van uuuuhhhhh het moet daarin :lol:

Vanochtend 30 gr in de voerbak gedaan en 10 in de kokertjes. Voerbak meteen leeg. Toen ik naar mijn werk ging, ging hij (met succes) zitten hengelen in de kokers. Ben benieuwd of de kokertjes straks leeg zijn als ik thuiskom
Plaats reactie