Ik heb jullie advies nodig!!!
Ik heb zelf een poes van 11 jaar (Poekie) die ik jaren terug uit het asiel heb gehaald samen met een kat.
Deze kat is helaas een aantal jaar geleden overleden.
Nu twijfel ik heel erg of ik 2 poezen uit het asiel erbij kan plaatsen of dit beter niet kan doen...
Het gaat om 2 Blauwe Russen, de moeder is net 16 (!!!) en de dochter is 11 jaar.
Ze zitten in het asiel waar ze apart geplaatst mogen worden terwijl ik dat best zielig vind.
Poekie was altijd erg fel tegen andere katten maar dat lijkt minder te worden nu ze ouder wordt.
Ze joeg en sloeg alles uit de tuin en vocht met de poes van de buren.
Zij hebben nu een jong katje van 3 maanden maar die tolereert ze gewoon.
Ook had ik 2 weken geleden 2 dagen een verdwaalde kat meegenomen naar huis en ze blies wel wat maar dat ging best redelijk.
De 2 asielkatten lopen nu in de losloopruimte tussen de andere asielkatten.
Hierbij gaf het asiel aan dat dit op zich prima verloopt.
Wel is het zo dat de ene poes zich afzondert van de andere katten terwijl de andere poes juist toenadering zoekt met andere katten.
Ik zou erg graag deze 2 asielpoezen in huis willen nemen voor een proefperiode maar ik wil dat alleen doen als het wel enig kans van slagen heeft...
Poekie heeft de oudste rechten en ik wil haar niet ongelukkig hebben.
Ik heb niet het idee dat zij kattengezelschap mist…
Het zou dus niet voor haar zijn dat ik het doe.
Poekie is nu een gezellige knuffel en ik wil er geen ongelukkige zolderkat van maken…
Mijn grootste twijfelpunten zijn:
1) Is Poekie (11 jaar) niet te oud om nu nog te wennen aan het delen van haar domein met 2 andere poezen?
2) Zou dit wel kunnen met 1 kat? Maakt het geslacht van de andere kat (poes/kat) nog wat uit?
3) Maakt de leeftijd veel uit? Op sommige forums lees ik dat een kitten meestal beter wordt geaccepteerd.
Aan de andere kant lijkt me een kitten qua energie weer erg ver van mijn 11 jarige vandaan liggen?
4) Is het wel verstandig om er dan niet 1 andere kat bij te halen maar meteen 2…? Is er dan wel een kans op acceptatie of is die heel klein omdat het een koppel is?
5) Iemand zei namelijk ook het is ook een idee eerst 1 week 1 poes van het duo erbij te plaatsen, en de week erop de andere erbij.
Is dat een goed idee?
6) Binnen hoeveel tijd is te zien of deze koppeling gaat lukken?
7) Is de poes van 16 jaar niet te oud om een koppeling met een andere poes te ondergaan?
Ik vind het belangrijk dat mijn huidige Poes Poekie na een wenperiode zich er prettig bij voelt en dat dit ook geldt voor de 2 asielpoezen!
Veel vragen...

Ik weet het, maar ik hoop dat jullie door de nodige koppelervaring mij hierbij kunnen adviseren!