Gezwollen buikje bij kitten

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Nohara »

Hallo,

Wij hebben sinds kort 2 kittens (broertje en zusje). Schatten van beestjes, ze zijn nu ongeveer 11 weken oud.

Sinds onze ontmoeting al (1,5 week terug) heeft 1 van de kittens een opgezet buikje.
Ik dacht eerst dat hij gewoon meer at dan zijn zusje maar sinds een week eten ze dezelfde hoeveelheid maar zijn buikje blijft opgezet (en harder?). Zijn vacht is ook iets minder zacht dan de vacht van zijn zusje.

As. zaterdag hebben wij een afspraak staan bij de dierenarts voor de eerste inentingen en een algemene check-up.
Is het verstandig om de dierenarts te wijzen op het buikje van ons katertje?

Overige info:
- Geen diarree, of dunne poep
- Poept regelmatig, plast ook goed
- Geen vieze oogjes of poeperd.
- Een week geleden 1 vlo ontdekt maar deze is weg. Geen nieuwe gespot.
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door nellebel »

Zeker doen. Wil je niet bang makenmaar heb het zelf ook mee gemaakt. Bleek fip
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Ilone »

Zijn ze al ontwormd?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Nohara »

Wat is fip ?

Nee ze zijn niet ontwormd , zou het wormen kunnen zijn? Ik heb niets gezien in zijn ontlasting?
Zijn zusje heeft nergens last van. Althans, dat is niet aan haar te zien. Zou zij dan ook wormen kunnen hebben?
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Cerna

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Cerna »

Kittens moeten regelmatig ontwormd worden!
http://www.nl.milbemax.com/Katten-en-ki ... ormen.html

Fip is een akelige, dodelijke ziekte en daar gaan we niet van uit.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Ilone »

Vorige eigenaar ook niet ontwormd? Misschien even navragen. Dan weet je hoe je het ontwormings schema moet aanhouden.
Zowiezo zaterdag een check bij de DA, dus als je weet wanneer (en of..) ze ontwormd zijn dan kunnen ze je daar ook verder helpen. Ik zou namelijk je ontworming en ontvlooiing bij de DA halen ipv supermarkt/drogist/dierenspeciaalzaak...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Nohara »

Dankjulliewel voor de reacties :)

Vorige eigenaar heeft ze niet ontwormd. Dat is nogal een verhaal, maar het komt erop neer dat de kitten niets hebben gehad; geen ontwormen, geen anti-vlooien, geen inentingen, geen chip, geen check-up bij geboorte. Nada.

Dus dat gaan we zaterdag allemaal zelf doen.
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Cerna

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Cerna »

Ik zou enting en wormtablet niet tegelijk doen, tis toch allebei gif wat zo'n klein lijfje moet verwerken. Misschien dat je de enting nog een week kunt uitstellen en zaterdag alleen een wormtabletje en check-up?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Rik »

Ik ben in ieder geval blij dat de kleintjes inmiddels bij jou zijn en de benodige medische aandacht gaan krijgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door castratenkoor »

Bij een gezwollen buik van een kitten denk je het eerst aan wormen.
Ik zou ze eerst ontwormen, vraag de dierenarts dat te doen, als je er zaterdag toch bent.

Ook ik adviseer de enting nog even uit te stellen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Nohara »

Ik zal morgen met de dierenarts overleggen wat het beste is om te doen en in welke volgorde. Eerst ontwormen en dan pas enten klinkt logisch.

Bedankt voor alle reacties en ik zal uiteraard de uitslag hier komen melden :)
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Nohara »

Hallo allemaal,

Wij zijn net terug gekomen van de dierenarts.
Zoals jullie voorspelde hebben ze inderdaad eerst een pilletje tegen wormen gekregen en we hebben ook vlooien druppels.
Omdat we niet weten wie hun vader is hebben we op aanraden van de dierenarts een test gedaan voor kattenaids en een andere ziekte die zeer besmettelijk is voor katten. Gelukkig beide negatief :)

Het bloedprikken vonden ze beide ontzettend naar en ze hebben best een gevecht gehad met de dierenarts. Volgens de dierenarts was hun reactie wel wat extreem voor kittens, haha.

De dierenarts heeft gekeken naar het buikje van Hiro (ons katertje). Ze vond het buikje ook wat opgezet maar niet extreem. Hij is nog te jong om te zeggen wat het kan zijn, zelf denkt ze aan wormen, maar was verder niet bezorgd. Dus ook dat is een goed teken.

Ze liggen nu lekker te slapen, volgens mij zijn ze de 'nare' dierenarts alweer helemaal vergeten ;-)
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Lillith »

Toen ik de titel las dacht ik al aan wormen! Heel vervelend van die vorige eigenaar... Hoe lang hebben jullie de kittens al aan huis? Denk er aan dat kittens in de eerste 12 weken 3 keer ontwormd moeten worden en vanaf dan maandelijks tot ze 6 maanden oud zijn.... Daarna 2 x per jaar voor binnenkatten en 4x per jaar voor buitenkatten! Kittens raken via de moedermelk en via elkaar besmet met allerlei wormen, vandaar dat ze ook (met 7, 10 en 12 weken) regelmatig ontwormd moeten worden.
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Nohara »

Bedankt voor je berichtje Lillith,
Dat is een beetje een ingewikkeld verhaal. Het komt erop neer dat de kittens nu 1 week bij ons zijn, maar (helaas) al sinds week 6 zonder hun moeder.
Afgelopen zaterdag hebben ze hun eerste wormenkuur gehad met +/-12 weken.

Het buikje van onze Hiro is een stuk minder opgezet en zelfs zijn vacht lijkt iets zachter, daar zijn we erg blij mee. Ik hoop dat het uiteindelijk helemaal weggaat.
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Lillith »

Nohara wat fijn om te lezen dat het al iets beter gaat. Wat zei de dierenarts? Lijkt me een kwestie van goed in de gaten houden en vanaf nu regelmatig blijven ontwormen?
Plaats reactie