Moortje beetje 'grieperig'?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sarah207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jul 2013 14:41

Moortje beetje 'grieperig'?

Bericht door Sarah207 »

Hallo allemaal,

Zaterdagochtend heb ik Moortje, 14 jaar, opgehaald uit het asiel. Ze hadden mij toen al verteld dat door stress de kat wat ziekig zou kunnen worden (niet specifiek Moortje, maar de kat in het algemeen).
Moortje komt helemaal niet gestresst over, ze ligt rustig te slapen, komt aandacht halen, wil in je buurt zijn en speelt met haar speelgoed.
Het enige wat ze wèl doet, is op een gekke manier niezen: een soort combinatie tussen een hik, een hoest en een nies. Dat doet ze sinds gistermiddag vrij vaak, laten we zeggen ongeveer ieder uur.
Gisteravond ging ze voor het eerst poepen op de bak, ze heeft daarna vannacht meteen nog een keer gepoept en 2x geplast. Tot nu toe had ze nog maar 1x geplast, dus ik vond het wel héél veel ineens. Haar bips is ook niet goed schoon, wat ik ook opmerkelijk vind omdat katten het volgens mij helemaal niet prettig vinden om vies te zijn.
Ze heeft vannacht ook nog overgegeven op de bank.
Vanochtend vind ik haar wat minder aanhankelijk, dat is misschien normaal omdat ze er pas net is, maar het is toch opvallend.

Denken jullie dat er iets is? Is ze toch gewoon gestresst van de overgangsperiode? Of zou het toch wat anders kunnen zijn? Ik voel me een overbezorgde mama, maar ik ben toch bang dat er iets niet helemaal goed gaat.
Groetjes van Sarah en Moortje
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Moortje beetje 'grieperig'?

Bericht door Cari »

Ik zou contact opnemen met het asiel. Als het goed is heb je de eerste 2 weken een medische 'garantie' en zou je bij twijfel gratis langs de da van het asiel kunnen gaan.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Moortje beetje 'grieperig'?

Bericht door Dinky »

Ik zou ook contact opnemen met het asiel.

Ik heb het met mijn vorige poes Loulou* ook meegemaakt. Was ook enorm relaxed bij thuiskomst (na een rondje door huis midden in de deuropening gaan liggen wassen). Binnen een week begon ze te niezen en was het vrij snel een zielig hoopje poes geworden.
Heb toen contact opgenomen met het asiel en viel binnen de eerste 2 weken medische nazorg dus kostte niets. Enige 'eis' was dat ze door dierenarts in asiel werd nagekeken (hier was dat dus opnieuw een rit met de bus aangezien ik geen auto heb en asiel buiten de stad zit). Ze is toen behandeld voor niesziekte (kuur doxoral) en knapte toen vrij snel weer helemaal op.

Waarschijnlijk heeft ze de niesziekte toen al onder de leden gehad in asiel maar is het tot uiting gekomen met het verhuizen. Dat is ook de reden dat ze twee weken medische nazorg leveren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sarah207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jul 2013 14:41

Re: Moortje beetje 'grieperig'?

Bericht door Sarah207 »

Bedankt voor jullie reacties. Asiel kan ik alleen in de ochtend bellen, dus was daar vanmiddag helaas te laat mee. Ik ga morgenochtend meteen bellen, want we vinden haar zó zielig nu. Ze ligt alleen maar te slapen in haar draagmand, en ze eet helemaal niets. Ik heb geprobeerd om verse kipfilet te geven, maar dat wilde ze ook niet. Zo sneu :(
Groetjes van Sarah en Moortje
Gebruikersavatar
Sarah207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jul 2013 14:41

Re: Moortje beetje 'grieperig'?

Bericht door Sarah207 »

Even een update. Moortje heeft de hele nacht onder het badkamerkastje geslapen en later in haar carrier. Beide vind ik gekke plaatsen, vooral onder het badkamerkastje vind ik echt zo'n 'afzonderplek'. Ik maakte me dan ook best wel zorgen. In de ochtend heb ik haar een blikje Almo Legend gegeven, de eerste helft at ze goed op, dus dan ook de andere helft maar gegeven. Die heeft ze niet helemaal opgegeten, maar ze heeft in ieder geval iets binnen nu.

Het asiel lijkt het minder alarmerend te vinden dan ik, ze gaat overleggen met een collega en belt me dan terug om te zeggen of ik naar de dierenarts mag/moet. Zelf ben ik inmiddels in het stadium dat ik graag naar de dierenarts wil, dus we zullen sowieso wel gaan, ongeacht het oordeel van het asiel.

Update #2: inmiddels heeft het asiel gebeld, vandaag zijn de dierenartspraktijken gesloten dus we kunnen morgen met haar naar de dierenarts.
Groetjes van Sarah en Moortje
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Moortje beetje 'grieperig'?

Bericht door Cari »

Gelukkig, ik was even bang dat ze moeilijk gingen doen. Zorg je dat ze vandaag in ieder geval genoeg vocht binnen krijgt?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Moortje beetje 'grieperig'?

Bericht door Dinky »

Mijn ervaring was ook dat asiel er minder spoed in zag dan ik, zijn wat meer gewend denk ik? Zolang ze nog eten kan het rustig aan volgens hun.....

Natvoer is in elk geval goed voor hem, eten+vocht ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sarah207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jul 2013 14:41

Re: Moortje beetje 'grieperig'?

Bericht door Sarah207 »

Het gaat al veel beter met Moortje. Vanochtend telefonisch contact gehad met de dierenarts. Omdat het zoveel beter gaat hoeven we niet langs te komen voor de niesziekte, ze moet nog wel een booster hebben, die krijgt ze begin volgende week.

Gisteren heeft Moortje weer goed gegeten, veel vlees gegeven met beetje extra water voor het vocht. Vanochtend stond ze aan mijn slaapkamerdeur te roepen omdat ze vlees wilde hebben, brokjes zijn niet goed genoeg meer ;) Ben blij dat het beter gaat!
Groetjes van Sarah en Moortje
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Moortje beetje 'grieperig'?

Bericht door Dinky »

Fijn om te lezen :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Moortje beetje 'grieperig'?

Bericht door Cari »

Gelukkig gaat het weer beter :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie