een lastige bezoeker

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Anne-mieke
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 feb 2012 18:11

een lastige bezoeker

Bericht door Anne-mieke »

Hallo Forumleden,
Ik wil jullie graag wat vragen.
Ik heb een poes van 8 jaar en wij wonen in Frankrijk op het platteland. We wonen heel vrij zonder directe buren. Onze poes blijft altijd dicht bij het huis, op onze grond. Nu hebben wij de eerste jaren nooit een andere kat op ons terrein gezien, maar sinds een maand komt hier nu af en toe een kater en die gaat dan op de vensterbank zitten. Onze poes is extreem bang, dus die vlucht meteen naar binnen.
Mijn man heeft geprobeerd de kater met water te verjagen, maar de laatste keer is hij achter onze poes aan gerend, het huis binnen. Onze poes vluchtte naar de bovenverdieping en zat daar te blazen. Mijn man kon de kater tegenhouden en heeft hem weer verjaagd. Diezelfde dag vonden wij buiten een grote pluk haar...en raad eens waar die vandaan kwam? Van de staart van onze poes, en een flinke plek is compleet kaal. Ook voelt de poes zich sinds die tijd niet meer echt veilig buiten. Dat is wel vervelend, en we vragen ons af wat die kater eigenlijk wilde (onze poes is gesteriliseerd), en of dat kwaad kan en of we er wat aan kunnen doen. Is dit normaal dat het wel eens gebeurd?? Ik durf haar nu echt niet meer een dag alleen te laten. Ze is onze eerste kat en we hebben nog niet zoveel ervaring, en daarom stel ik deze vraag ook aan jullie.
Ik ben benieuwd naar de reakties. Alvast Dank, AnneMiek
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: een lastige bezoeker

Bericht door Adriana »

lastig probleem, een kater van zo ongeveer niemand, die jullie poes belaagt.
je kunt een ren aan het huis bouwen (gaasrekken), je kunt een chipgestuurd kattenluik in het huis aanbrengen mits je poes is gechipt. maar dan kan de kater je poes buiten nog steeds aanvallen.

je kunt de kater vangen, langs de da halen om te kijken of hij gechipt is en in het negatieve geval en als je heel stout wilt zijn vragen of hij gecastreerd kan worden. daar zal hij stukken rustiger van worden maar het kost jullie dan wel geld om andermans nonchalance op te lossen..
met bijtwonden kunnen zeer ernstige ziektes worden overgebracht dus het is belangrijk dat er linksom of rechtsom wordt ingegrepen.
in Nederland kun je voor zoiets de dierenambulance/dierenbescherming/plaatselijk asiel bellen maar dat zal in Frankrijk wel anders tot niet geregeld zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Arjuna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 sep 2014 15:57

Re: een lastige bezoeker

Bericht door Arjuna »

die kater lijkt zijn territorium te hebben uitgebreid naar jullie leefomgeving.

Ik zou ook zeggen, vangen (aanhalen en oppakken als hij het toelaat) en naar de opvang brengen als die aanwezig is in Frankrijk.....voor wat lekkers gaat ie vast overstag.

Kan toch niet de bedoeling zijn dat jullie poes hier ziek van wordt door aanvallen en zo bang is in eigen omgeving.
Anne-mieke
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 feb 2012 18:11

Re: een lastige bezoeker

Bericht door Anne-mieke »

Dank voor jullie meedenken. Ik denk nu ook dat het inderdaad met territorium te maken heeft.
En heel zeker, men laat de katten hier op het platteland gewoon hun gang gaan. De mensen geven geen geld uit aan de DA. Veel katten maken nestjes in schuren waar veel hooi en stro wordt opgeslagen. Wij kennen mensen die er op die manier wel zo'n 30 hebben. En daardoor hebben wij de problemen ermee. Onze poes is van een Engelse mevrouw die geld ontvangt van het Brigit Bardot Foundation en in de zomer staat zij altijd met spullen die ze van veel mensen krijgt op de rommelmarkten. Geld bijelkaar krijgen om al die loslopende katten te vangen en naar de dierenarts te brengen voor castratie. Daarna zoekt ze er een goed tehuis voor. Het is haar levenswerk geworden en eist al haar vrije tijd. Ook is er een groep Engelsen/Nederlanders die 2X per jaar een boekenmarkt houden. Supergoed georganiseerd. Alle boeken, onbeschadigd, gesorteerd op schrijver, Ze verkopen er op die dagen eigengemaakt gebak bij en zo krijgen ze € 15.000 per jaar bij elkaar voor de verwaarloosde dieren in Frankrijk. En wij zijn allemaal blij, want wij kunnen dan boeken kopen in onze eigen taal.
Nee, de Fransen hebben niet echt een hart voor dieren. Het zijn dan de buitenlanders die met initiatieven komen om de problemen een beetje op te lossen? Maar ook dan nog, blijft het een druppel op de gloeiende plaat.
In ieder geval houden wij onze omgeving nu goed in de gaten en de bench staat al klaar. Eens kijken of we de kater erin kunnen lokken en dan gaan we wel even met hem naar de DA om te bespreken wat we ermee moeten. Dat lijkt me de beste oplossing op het moment.

Als er nog meer reacties komen, vind ik heel prettig.
Dank jullie wel en groetjes, AnneMiek
Plaats reactie