Cattery bezocht... twijfels

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
mamavan1
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jan 2015 22:32

Cattery bezocht... twijfels

Bericht door mamavan1 »

Hallo allemaal,

Ik wil graag een raskitten. Nu heb ik vandaag 3,5 uur heen en 3,5 uur terug gereden om een cattery te bezoeken om een kitten te bezoeken wat ik op foto's al had gezien via facebook.
Kitten had een aparte vachtkleur die er echt uitsprong en daar was ik op de foto voor gevallen.

Nu had ik vooraf gechat met de fokker en ze had nog 12 katten en kittens te koop dus er zou wat keuze zijn, mocht ik toch voor een herplaatser willen gaan of die erbij willen nemen of voor een ander kitten.

Nu kwam ik binnen bij de fokker en toen ik het kitten zag, zag ik al vrij snel dat de kleur lang niet zo fel was als op de foto's die ik had gezien en een stuk minder bijzonder dan het eerder leek. Maar goed, geen man overboord... was nog steeds een mooi poesje. Met het poesje gespeeld, maar ik merkte al heel snel dat er geen klik was.

Beestje zocht me niet op.. toonde totaal geen interesse. Paar keer zelf haar benaderd, maar dan wilde ze eigenlijk gewoon weg. Een zusje van haar zat echter voortdurend in mijn nek, op schoot.. kwam lekker kroelen. Zij deed dat niet bij de fokker of mijn gezelschap, maar zocht mij echt steeds op.

Toen ik aangaf dat wel leuker te vinden merkte ik dat de fokker het vervelend vond. Nu kwam al snel de aap uit de mouw... Morgen kwamen er mensen kijken voor dat kitten, maar ook de andere waar ik interesse in had waren opeens gereserveerd. Vervolgens ging de fokker echter steeds krampachtiger doen over de situatie. Even een greep uit de opmerkingen: "Het hele nest is knuffelig hoor." "Straks is ze (feller gekleurde poesje) gedwongen gericht op jou als je de enige mens bent dus dan komt het wel goed." "Zusje is veel te druk voor jouw kindje." En als klap op de vuurpijl vertelde ze me dat het eerste poesje zich heel mooi had gemaakt voor mij alsof ze wist dat ik naar haar kwam kijken (jee... :lol: ).

Ze drong me heel erg het kitten op waar ik in eerste instantie voor kwam, want die had ze nu eenmaal gereserveerd voor mij en ze deed alles om dat andere kitten af te kraken.

Vervolgens heb ik gezegd dat ik er mijn gedachten over moest laten gaan en toen werd er gezegd dat de mensen morgen maar moeten kiezen en ik dan kan nemen wat er over blijft.

Nu vraag ik m af wat nu voor de fokker de juiste manier van handelen zou zijn geweest? Want snap best dat je je kittens kwijt wil, maar als er geen klik is zadel je je kitten daar toch ook niet mee op?

Zit nu eigenlijk met een kitten die me qua uiterlijk aanspreekt, maar karakter niet... de ander waarbij het precies omgekeerd is.. en een fokker waarvan ik niet weet wat ik ervan moet denken.

Wat raden jullie me aan? Verder kijken totdat wél het hele plaatje klopt?
Mijaafa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2015 10:37

Re: Cattery bezocht... twijfels

Bericht door Mijaafa »

Ik vind dit allemaal maar raar klinken. Wat is trouwens de reden dat je een fokker zo ver weg hebt uitgekozen? Ik kan me niet voorstellen dat er geen fokker dichterbij is met een nestje. Verkoopt deze fokker haar kittens goedkoper? Want dan verklaart 'te mooi om waar te zijn' het misschien...

ik zou in ieder geval niet voor een kitten gaan waarvan het karakter je niet aanspreekt. Je zit er toch (hopelijk) minstens 15 jaar aan vast, dus is het best de moeite waard om verder te zoeken tot de mooiste match. Al is het lastig om nee te zeggen tegen zo'n schattig drommeltje ;)

Daarnaast lijkt deze fokker niet erg serieus om te gaan met haar dieren. In mijn ervaring willen fokkers altijd het beste voor hun dier. Deze fokker, die de foto's van kittens bewerkt (een fellere kleur, zoals je beschrijft) en ge"erriteerd wordt wanneer de match er niet is, kan net zo goed haar katten niet testen of de stamlijnen niet goed controleren. Ga daarom voor een fokker die goed voelt en waar je het idee hebt dat je ze kunt vertrouwen.
mamavan1
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jan 2015 22:32

Re: Cattery bezocht... twijfels

Bericht door mamavan1 »

sorry.. 2 x gereageerd
Laatst gewijzigd door mamavan1 op 02 jan 2015 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
mamavan1
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jan 2015 22:32

Re: Cattery bezocht... twijfels

Bericht door mamavan1 »

Nee hoor. Niet te snel conclusies trekken. Betaal daar net zoveel als hier..600 euro. Reiskosten waren ook 60 euro.
En er zit inderdaad geen fokker met een nestje dichterbij momenteel. Betreft niet een heel groot ras (om die reden noem ik het ras ook niet, want er wordt nogal veel gekletst over elkaar heb ik gemerkt). Ik had een kitten gevonden en zou vorige week bij mij aankomen, maar vervolgens is dat kitten ontsnapt en buiten ernstig gewond geraakt waardoor alles geannuleerd werd.
Vond het daarom lastig lang te wachten op een nieuw kitten (toch op ingesteld nu) dus vandaar dat ik het ervoor over had een stukje te rijden.



Het lastig om mee te zeggen is dan meer richting het kitten wat me wél aanspreekt qua karakter... (want er is nog een kans dat die mensen morgen het kitten niet nemen). Dan moet ik wel compenseren want het is een kat die me qua kleur totaal niet aanspreekt... (bah, wat klinkt dat oppervlakkig). Of ik moet wachten tot zowel uiterlijk als innerlijk als houding fokker echt naar wens zijn...

Maar vroeg me meer af hoe het normaal gaat als een fokker meerdere geïnteresseerden heeft.. Want ik voel nu niet de rust om even een dagje na te denken omdat anders de ander 'voor mij besluit'.
mamavan1
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jan 2015 22:32

Re: Cattery bezocht... twijfels

Bericht door mamavan1 »

Wat betreft katten testen e.d. is er niks mis met deze fokker. Lijnen ken ik ook. Ik heb in mijn achterban een ex-fokker en keurmeester die mij met raad en daad bijstaat, alleen hiervan wist zij ook alleen te vertellen hoe zij zelf zou handelen, maar weet niet hoe anderen dat doen. Bij haar gaat een kitten niet mee als er geen klik is, maar zij laat vooraf ook niet een kitten reserveren. Men krijgt de keuze uit het nest en pas als die keuze definitief gemaakt is mag de volgende komen kiezen.

Ik vroeg me af wat normaal zou zijn daarin.

Of de foto's bewerkt zijn weet ik niet. Kan zijn dat de flits zorgt voor een intensere kleur. Maar viel zowel mij als degene die ik mee heb gebracht meteen op dat de kleur een stuk minder was. Oh.. en kitten had knobbel aan de staart. Weet niet of dat vermeld moet worden als een kat als huisdier meegaat? Ze hebben haar overwogen te houden voor de fok maar waarschijnlijk daarom er vanaf gezien.
mamavan1
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jan 2015 22:32

Re: Cattery bezocht... twijfels

Bericht door mamavan1 »

Maar bedankt voor je reactie... misschien zoek ik de bevestiging van hetgeen ik eigenlijk al aanvoel.. dat is verder zoeken.
Mijaafa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2015 10:37

Re: Cattery bezocht... twijfels

Bericht door Mijaafa »

Excuses, dat heb ik dan verkeerd ingeschat, maar dat is zeker een vervelende ervaring. Ik snap dat je nu ook wel heel graag een kitten in huis wil. Om je laatste vraag te beantwoorden: Ik heb in mijn leven maar 2 fokkers persoonlijk ontmoet en mailcontact gehad met een stuk of 10. Is alweer een tijdje geleden en ik was best jong, maar wat ik me kan herinneren is dat mensen een optie op een nestje konden reserveren. Dat ging dan chronologisch. De mensen die als eerste hadden gereageerd hadden de eerste keus voor een kitten uit het nest, de tweede mensen de tweede enz. Natuurlijk hadden de laatste mensen dan de "overgebleven" kitten, maar als die mensen afzagen dan waren er wel reserves. Dit ging trouwens over britse kortharen. We hebben de rest van het leven van onze Brit nog "kerstkaart"-contact gehouden met de fokkers en foto's uitgewisseld.

Dan hebben we het over 15 jaar geleden oid, dus misschien is zijn de gewoontes inmiddels weer veranderd.

bewerkt: Oh, ik zie nu je 2 laatste berichten pas. Fijn dat er iemand je helpt met advies, verder gewoon je gevoel volgen zou ik zeggen... uiteindelijk is het jouw kat en jouw beslissing. Knobbeltje kan ik niks over zeggen, daar weten anderen mensen hier waarschijnlijk wel meer over.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Cattery bezocht... twijfels

Bericht door Sifra »

Hoi mamavan1,
Als er nog niemand na je laatste bericht heeft gereageerd, kun je het tot een uur na plaatsing nog wijzigen. Het is niet de bedoeling dat je achter elkaar steeds een nieuw bericht plaatst. Zie de forumregels. ;-) groetjes, Sifra
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Cerna

Re: Cattery bezocht... twijfels

Bericht door Cerna »

Ik heb 5 Brits Korthaarkatten en heb het nog nooit meegemaakt dat ik van een plaatje moest/kon reserveren. Ik zag het nestje op internet, maakte een afspraak en vervolgens hoorde ik welke katten al gereserveerd waren en uit welke ik een keuze kon maken.
Stond de kat die nog niet gereserveerd was mij niet aan, dan ging de koop niet door.

Zo ben ik vorig jaar helemaal naar het westen van de Betuwe gereden (en dat is vanaf ons 2 uur heen en 2 uur terug) en kwam toen tot de ontdekking dat de fokker katten waarmee ze niet meer fokte, herplaatste. Hier houd ik niet van en binnen 10 minuten stond ik weer buiten. Fokker reageerde erg geïrriteerd, maar jammer dan.

En wanneer jij geen klik hebt met het katje (ben toch wel erg benieuwd welk ras; hier wordt niet gekletst :smile: ) dan moet je het niet doen. Een fokker zal wel vaker met teleurstellingen te maken krijgen.
Ik zou ook niet al te overhaast beslissen. Kan me voorstellen dat je je helemaal had ingesteld op een kitten en dat je - nu het niet door is gegaan - zo snel mogelijk een vervanger wilt, maar dat lijkt me niet verstandig.
Pas wanneer je smoorverliefd wordt op een kitten zou ik het diertje aanschaffen en dan kan het best zijn dat het kitten jou nog helemaal niets vindt, maar dat komt nog wel. Niet ieder kitten vindt gelijk alle vreemde mensen leuk.
mamavan1
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jan 2015 22:32

Re: Cattery bezocht... twijfels

Bericht door mamavan1 »

Kijk, daar heb ik wat aan. Ik vind het inderdaad ook lastig een keuze te maken van een foto want dan gaat het puur om uiterlijk en vandaag was dé les dat dat niet werkt. Nu heb ik als eerste gereageerd en krijg eigenlijk de laatste keuze, want 'ze had nu eenmaal voor mij die achtergehouden'. Was meer dat ik niet echt weet wat normaal is. Heb mijn hele leven katten uit het asiel gehaald dus hier nooit mee van doen gehad.

Wat betreft dat laatste... het is juist de onbevangenheid die het wint van de terughoudendheid bij dit ras waardoor ik ervoor heb gekozen. Ben bij meer catteries geweest en had binnen 5 minuten de hele kattenpopulatie op schoot. Waar dat niet direct zo was, was dit binnen een uur zo.
Ik vind de blauwe rus qua uiterlijk geweldig, maar kies die niet omdat die bekend staan als meer terughoudend en soms zelfs shuw naar vreemden. Natuurlijk... misschien heeft dit kitten meer tijd nodig.. maar uiteindelijk moet ik het wel doen met wat ik zie daar.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Cattery bezocht... twijfels

Bericht door castratenkoor »

Naam topic zegt al genoeg. En mijn mening is : bij twijfel, niet doen.

Een fokker die op zo'n manier je tegen je zin een kitten aan wil smeren is geen dierenliefhebber in mijn optiek. Wat heb je eraan als je met een niet gelukkig kitten zit. Jij niet blij en kitten niet blij. Ik zou een andere fokker gaan zoeken en hier principieel niet eens meer een kitten willen kopen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Cattery bezocht... twijfels

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
ik kan uit je verhaal niet opmaken of je meer katten thuis hebt. anders zou dit een kitten zijn dat alleen opgroeit en dat is niet goed voor het kitten en niet leuk voor jou.
erkende fokkers plaatsen trouwens over het algemeen geen 'solo'-kittens.

kittens moeten nog erg veel leren in hun eerste levensjaar en doen dat via voorbeeldgedrag van hun moeder en daarna van een maatje. mensen spreken geen kats..
voor ervaringen over bijvoorbeeld mogelijke gedragsproblemen even bij solokittens zoeken, zoekfunctie zit rechtsboven.
en inderdaad, bij twijfel niet doen hoe exclusief dat ras ook mag zijn.. het gaat om een relatie van ongeveer 15 jaar.. en zonder het ras te noemen, wat is daar zo uitzonderlijk aan. of gaat het voornamelijk om het uiterlijk..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
mamavan1
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jan 2015 22:32

Re: Cattery bezocht... twijfels

Bericht door mamavan1 »

Beste Adriana,

Met alle respect maar je heet me welkom, maar steekt meteen van wal met een verhaal wat totaal niet relevant is en wat bol staat van aannames, waardoor ik me niet zo welkom voel (niet alleen de aanname dat ik een kat alleen ga houden, maar ook de aanname dat ik er niks vanaf weet). Ik heb geen ervaring met raskatten waardoor ik hier mijn vraag stel, maar heb mijn hele leven katten inclusief ontzettende probleemgevallen uit het asiel gehad en of ze nu op 18 jaar een natuurlijke dood stierven of na intensieve verzorging al jong na ziekte omvielen... mijn dieren zijn allemaal tot het einde gebleven.

De discussie over katten alleen houden is hier totaal niet op zijn plaats en ik vind het ook niet erg respectvol om het ongevraagd voor ieders voeten te gooien. Net als dat ik me verder niet nader hoeft te verklaren waarom ik een raskitten wil en for once in mijn life eens een keer geen opvangertje.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Cattery bezocht... twijfels

Bericht door pinguin »

Ik heb nul komma nul verstand van ras katten maar ga er van uit dat als jij b.v voor een foto van een kat was gevallen die in asiel zit en bij aankomst is er geen klik of twijfel je, je ook afziet van de kat en op zoek gaat naar een andere kat waar mee wel een klik is en kwa kleur ook helemaal naar je zin is.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Cerna

Re: Cattery bezocht... twijfels

Bericht door Cerna »

mamavan1 schreef:Net als dat ik me verder niet nader hoeft te verklaren waarom ik een raskitten wil en for once in mijn life eens een keer geen opvangertje.
Haha, het is alsof ik over mezelf lees.
Ik had ook altijd katten uit het asiel, opvang, zelfs een keer uit het riool, maar ik wilde zo graag een keer een Brit. Ik was echter ook vrijwilliger in het asiel en zag al die kittens binnenkomen. "Dat kon ik toch niet maken?" (en dat zei mijn omgeving ook) Maar ik had er niet voor gezorgd dat die kittens in het asiel belandden want mijn katten waren allemaal netjes op tijd gecastreerd en dus - vond ik - hoefde ik me ook niet schuldig te voelen.

En toen binnen vier maanden twee katten overleden, hakte ik de knoop door en kwam Amber, een blauwe Brit. En toen sloeg ook het virus toe :smile: Twee jaar later kwam Noa, nog een jaar later Milka en ruim een jaar geleden twee ondeugden uit hetzelfde nest.
Weet dus waar je aan begint wanneer je een raskat aanschaft :-P
Plaats reactie