Ene poes wilt in een uur tijd niks meer van de ander weten:(

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
luna25
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 dec 2014 07:21

Ene poes wilt in een uur tijd niks meer van de ander weten:(

Bericht door luna25 »

Ik zit hier met me handen in het haar.

Ik heb twee poezen, Panda( gesteriliseerd) en Luna( niet gesteriliseerd vanwege HCM)
Beiden heb ik vanaf kitten, Luna was hier eerst ik had haar vanaf zeven weken en Panda kwam erbij toen luna vier maanden was. Panda was toen drie maanden.
De eerste twee weken toen Panda in huis kwam was Luna niet te genieten, blazen , brommen ze was erg boos op de nieuwkomer, maar ook op mij. Na die periode werden het beste vriendinnetjes. Samen slapen, eten en spelen.

Afgelopen woensdagavond ben ik een uurtje van huis geweest. Toen ik thuis kwam was ik Luna kwijt.
Ze zat onder de radiator al blazend en grommend en had haar ontlasting daar gedaan. Ik begreep niet wat er aan de hand was en ben ook met haar naar de dierenarts geweest die zelfde avond nog was bang dat het met haar hartaandoening te maken had. Haar hart en longen klonken prima(afgezien van de ruis, maar dat is oud nieuws). Wel had ze gas in haar buikje en heeft ze daar een injectie tegen gehad en pijnstilling, die ik voor de zekerheid ook mee naar huis heb gekregen.

Ik wou ze in eerste instantie niet uit elkaar halen. Maar ik lijk net een waakhond, loop met een plumeau Panda bij Luna weg te jagen. Luna is eerder bang voor Panda. Als ze in een ruimte zijn verstopt Luna zich en zodra ze Panda maar ziet begint ze de grommen en blazen.
Ze wil dan niks, niet eten of naar de bak.
Zodra ik ze uit elkaar haalde , leefde Luna weer helemaal op. Eten ,drinken, spelen, op de bak, dus zo ziek is ze niet, als ze zich al ziek voelde.

Ik weet niet hoe te handelen, overal lees ik adviezen. Uit elkaar halen kan averechts werken, maar in deze situatie zijn die katten in een ruimte onhandelbaar. Luna wilt het niet.

Hebben een van jullie zoiets eerder mee gemaakt? En tips zouden echt van harte welkom zijn.

Groet,
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Ene poes wilt in een uur tijd niks meer van de ander wet

Bericht door Jantina »

Er is vast iets voor gevallen tussen die twee. Ze zal ergens van geschrokken zijn.
Zonder ze uit elkaar te halen, kan ze weg als ze dat wil?
Heb het idee dat je er zelf niet veel mee moet bemoeien namelijk. Zolang ze weg kunnen van elkaar en ze dat ook doet zou ik even afwachten...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ene poes wilt in een uur tijd niks meer van de ander wet

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
zoals jantina ook al schrijft, ze zal ergens van geschrokken zijn (vuurwerk??) en dat afreageren op haar maatje.
doe feliway in het stopcontact in de ruimtes waar ze verblijven en kijk of dat ontspant.
en dan zul je missch toch weer voorzichtig moeten her-introduceren.
koop ook wat valeriaan (etos, kruidvat e.d.) en wapper een wattenschijfje met wat druppels door de lucht voor ontspanning..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
luna25
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 dec 2014 07:21

Re: Ene poes wilt in een uur tijd niks meer van de ander wet

Bericht door luna25 »

Dank jullie voor het advies!

Ik denk dat ze gevochten hebben, het een en ander stond niet recht meer in mijn interieur.
De dierenarts heeft me geadviseerd om ze gescheiden te houden voor een week. Luna vlucht vooral in haar mandje en durft dan geen kant meer op. En net als wat jij adviseerde Adriana zei mijn arts, dat ik ze daarna beiden met een paar druppels valeriaan moet insmeren en dan het weer proberen. Panda laat haar niet met rust en ik kan ook niet 24/7 als waakhond tussen beiden komen. Ik ga het hier dus maar mee proberen. Luna moet een stressloze omgeving hebben in verband met haar HCM, ze doet het gelukkig weer goed. Ligt lekker te slapen. Ik wissel ze om de twee a drie uur van ruimtes. Zodat de geurtjes wel van beiden in de kamers blijven. Hoop echt op het beste :(
Ook zei de arts dat het kan komen omdat Luna niet gesteriliseerd is. Dat is echt een probleem, want onder narcose gaan betekend voor Luna haar dood, dat kan haar hart niet meer aan.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ene poes wilt in een uur tijd niks meer van de ander wet

Bericht door Rik »

luna25 schreef:Ook zei de arts dat het kan komen omdat Luna niet gesteriliseerd is.
Is dat dan iets wat in één keer zo erg kan escaleren? Panda laat haar niet met rust omdat zij natuurlijk ook niet weet wat er gebeurd. Zij wil bij haar vriendinnetje liggen en die is dus helemaal van slag :-(

Beste lijkt inderdaad zorgen dat Luna weer helemaal tot rust kan komen en een hernieuwde introductie te doen. Hopelijk is de angst van Luna van tijdelijke aard en loopt de herintroductie straks voorspoedig.
Laatst gewijzigd door Rik op 12 dec 2014 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ene poes wilt in een uur tijd niks meer van de ander wet

Bericht door castratenkoor »

luna25 schreef:Dank jullie voor het advies!

, dat ik ze daarna beiden met een paar druppels valeriaan moet insmeren en dan het weer proberen. .
Ik zou valeriaan niet op de katten smeren maar liever op wat kussentjes, pluche knuffels en mandjes druppelen. (niet op stoffen meubels want het geeft vlekken)
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
luna25
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 dec 2014 07:21

Re: Ene poes wilt in een uur tijd niks meer van de ander wet

Bericht door luna25 »

Het is inderdaad een beetje frappant dat dat nu ineens zo zou zijn. Panda haar sterilisatie is al vier maanden terug. En Panda wil inderdaad zo graag naar Luna toe. Ik denk dat Panda eens goed van zich af gebeten heeft. Luna terroriseerde haar regelmatig. ( Nu ik dit schrijf moet ik wel weer lachen , wat zijn het ook deugnieten)

Ik vind valeriaan op de kat zelf smeren ook wel een beetje vreemd. Luna reageert altijd goed op Play spray met kattenkruid erin en dat doe ik ook op speeltjes. Denk dat ik ook maar gewoon voor die feliway verstuiver ga. Ik heb wel een grote ruimte hier, tegen de 50 m2 als de slaapkamer ook openstaat, voldoet dat voor een hele ruimte.

Super bedankt voor jullie reacties, dat maakt een mens toch wat minder wanhopig :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ene poes wilt in een uur tijd niks meer van de ander wet

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat het even tijd nodig heeft, dat ze wel weer tot rust komen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
luna25
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 dec 2014 07:21

Re: Ene poes wilt in een uur tijd niks meer van de ander wet

Bericht door luna25 »

Ik ga het aankijken! Probeer vanaf woensdag het met die valeriaan.
Zal jullie wel op de hoogte houden.

Groetjes Kaya.
luna25
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 dec 2014 07:21

Re: Ene poes wilt in een uur tijd niks meer van de ander wet

Bericht door luna25 »

Morgen ga ik de valeriaan kopen. Ik wrijf een elke dag met een washandje eerst over de ene dan over de andere kat en herhaal dit dan nog 2 keer.
Heb ze over het algemeen nog gescheiden van elkaar en probeer beiden evenveel aandacht te geven.
Een aantal keer per dag zijn ze samen en dan leid ik beiden af door te spelen met een touwtje of lampje. Ik merk op dat het stapje voor stapje beter gaat. Luna blaast nog wel als Panda in haar ruimte komt, maar loopt niet meer meteen weg. Ze sloeg panda tijdens het spelen weer als vanouds op haar koppie zo net. Panda vind het allemaal wel best. Wat ik probeer te voorkomen is dat Panda haar op jaagt. Ik pak haar op tijd op en probeer ze weer af te leiden.

Ik heb de neiging ze weer bij elkaar te laten maar besef me ook dat ik deze positieve vooruitgang daarmee om zeep kan helpen dus houd me aan de week.

De hoop is er weer in ieder geval. :)
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: Ene poes wilt in een uur tijd niks meer van de ander wet

Bericht door Euforia »

Vlot het intussen terug wat beter tussen Panda en Luna ?
luna25
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 dec 2014 07:21

Re: Ene poes wilt in een uur tijd niks meer van de ander wet

Bericht door luna25 »

Hallo lieve mensen.

Vanwege ziekte en drukte post ik nu pas weer, maar wil jullie graag op de hoogte brengen van hoe het nu gaat.

Uiteindelijk is mijn vriend met zijn honden hier voor de kerst komen logeren.
De dag voor hij kwam leek het al wat beter te gaan, ze konden samen spelen zonder gedoe, pas wanneer er geen afleidingsfactor meer was en ze elkaar goed in de gaten hadden ging het weer mis, alleen vluchtte Luna niet meer direct.

Nu bijna drie weken later. Is alles weer bij het oude! Ik ben zó ontzettend opgelucht, heb er tranen van gelaten omdat ik zo bang was de ene poes weg te moeten doen.

Ze kunnen weer samen alleen blijven, verdragen elkaar volledig .

Gister bereikten we toch wel het hoogtepunt! Ze lagen samen op mijn buik te slapen en wasten elkaar zo af en toe.

Het zijn mijn kindjes( zullen er veel hier wel herkennen) en ik zat er echt door heen vanwege de strijd hier, als mijn poezen niet gelukkig zijn, ben ik het ook niet!

De aanwezigheid van de hondjes( Die de poezen ook al kennen sinds ze heel klein waren, de hondjes hebben namelijk een jaar bij me gewoond) heeft volgens mij echt geholpen, een soort verschuiving van de Rangorde, ze waren niet alleen meer gefocust op elkaar.

Dus de volgende keer, hopelijk komt die niet, haal ik die beesten op Haha.

Ja heerlijk, me schatten, ben zo blij!

Bedankt voor jullie tips en medeleven

Warme groet!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ene poes wilt in een uur tijd niks meer van de ander wet

Bericht door Rik »

Wat fijn dat ze het weer goed met elkaar kunnen vinden. Een poes weg doen zou volgens mij alleen écht in het uiterste geval moeten. Maar ik denk dat wij hier, samen met jou, reuze blij zijn dat je niet weer een moeizame introductie moet doen (want dat kan echt heel veel tijd kosten). Het tijdelijk introduceren van de hondjes zou in dit geval inderdaad eens goed geholpen kunnen hebben (zoals je al zegt focussen ze beide dan toch wel op die andere diersoort wat de onderlinge band weer sneller sterker kan maken). Het is dan ook een geluk dat ze de hondjes al wel kenden. Je weet natuurlijk nog niet wat er voorgevallen was maar het idee dat je weet hoe je in de toekomst kunt handelen lijkt mij een hele grote geruststelling ;-)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ene poes wilt in een uur tijd niks meer van de ander wet

Bericht door Dinky »

Erg fijn te lezen dat het weer goed is gekomen :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: Ene poes wilt in een uur tijd niks meer van de ander wet

Bericht door Euforia »

Super leuk nieuws! Blij voor je dat alles terug goed gekomen is!
Plaats reactie