WAAR KAN IK EEN VOER LATEN TESTEN OP TOXINES?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

WAAR KAN IK EEN VOER LATEN TESTEN OP TOXINES?

Bericht door Isia »

Zoals de titel heb ik een vraag aan Jullie, beste katten liefhebbers. Waar kan ik de kattenvoer laten testen op giftige stoffen? En wat kost dat eventueel? Graag Jullie support.
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: WAAR KAN IK EEN VOER LATEN TESTEN OP TOXINES?

Bericht door Adriana »

waarom hoofdletters? wat beschouw jij als giftig? Nederland of België?

http://www.rijksoverheid.nl/adres/n/ned ... -nvwa.html
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6839
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: WAAR KAN IK EEN VOER LATEN TESTEN OP TOXINES?

Bericht door Dinky »

Wanneer je weet op welke stoffen je precies wilt testen kan je contact opnemen met een laboratorium.

En anders misschien eens vragen aan Esther Plantinga van de universiteit Utrecht, die wordt gezien als de voedingsdeskundige op het gebied van katten en honden voeding?

Edit: lees net in ander topic dat het om één specifieke zak van Hills brokjes gaat. Zou in dat geval contact opnemen met de fabrikant. Best mogelijk dat het enkel die batch brokjes is geweest die niet helemaal goed (meer) zijn. Wanneer er meer klanten zijn die klachten hebben over die batch kunnen zij er iets aan doen ;)
En je zou ook (een deel van) de brokjes aan kunnen bieden bij de NVWA (zie link Adriana) om te laten testen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: WAAR KAN IK EEN VOER LATEN TESTEN OP TOXINES?

Bericht door Isia »

Bedankt Adrianna en Dinky! Nu voel ik me iets sterker, wetend dat ik ergens terecht kan met eventuele vragen/testen. Ik heb die zak al weggegooid. Ik was behoorlijk boos. Kalifornia begint weer te eten. Ik geef haar RC Sensitive + 1 zakje natvoer ook van dit variant. Ze is nog iets verzwakt.
Ik heb ook kip filet met een beetje rijst en wortel voor haar gekookt, maar na een likje wilde ze het niet meer. Misschien ben ik slechte katten kok. :lol:
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: WAAR KAN IK EEN VOER LATEN TESTEN OP TOXINES?

Bericht door Isia »

O ja. Ik heb wel zooplus aangeschreven maar ze hebben verder op dit moment geen andere gelijke klachten gehad.
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: WAAR KAN IK EEN VOER LATEN TESTEN OP TOXINES?

Bericht door Adriana »

ben bang dat ik ook een slechte kattenkok ben.. dus je bent niet de enige!
en voer dat verkeerd valt hoeft niet altijd giftig te zijn hoor.. sommige kittens kunnen niet tegen whiskas of tegen voer met vrij hoge eiwitgehaltes en gaan dan helemaal onderuit..
de meeste katten verdragen geen melkproducten en er zijn voeders waar ze dus giga diarree van krijgen en zo kan ik nog wel even door gaan..
lees eens wat berichten in de voedingstopics om te zien waar je op kunt letten en houd vooral de ontlasting van je kat in de gaten, dun en/of stinkend betekent vaak verkeerd voer voor de stofwisseling van die betr katzel..
heb zelf ook even bij de voedsel en warenautoriteit gekeken, onderzoeken zijn best wel prijzig. heb er zelf een klacht neergelegd over transgene aardappels, ben benieuwd hoe ze reageren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: WAAR KAN IK EEN VOER LATEN TESTEN OP TOXINES?

Bericht door Isia »

Thanks Adrianna, en nog een fijn weekend! ;-)
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9365
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: WAAR KAN IK EEN VOER LATEN TESTEN OP TOXINES?

Bericht door castratenkoor »

Was de zak niet gewoon te lang open en aan bederf onderhevig?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: WAAR KAN IK EEN VOER LATEN TESTEN OP TOXINES?

Bericht door Isia »

Nee hoor. Deze zak kocht ik eind september. De zak was 1,5 kg en de houdbaarheidsdatum nog lang niet verlopen.
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9365
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: WAAR KAN IK EEN VOER LATEN TESTEN OP TOXINES?

Bericht door castratenkoor »

De houdbaarheidsdatum geldt voor een dichte zak. Wat ik hier ook wel heb meegemaakt, met Porta 21, was dat de zakken altijd stuk waren. het voer rook dan muffig en de katten weigerder het te eten.

Misschien was jouw zak ook niet goed gesloten? En dan bederft het snel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: WAAR KAN IK EEN VOER LATEN TESTEN OP TOXINES?

Bericht door Isia »

Volgens mij was de zak goed toen ik hem kreeg. Voer leek voor mij prima. Ik sluit een zak ook altijd met een knijper goed dicht als die al eenmaal open is. Wat en ook was - is niet meer. Kalifornia voelt zich op dit moment eigenlijk wel prima. Ze eet nu RC Sensitieve + RC natvoer Sensitieve Digest. Vanochtend had ze weer wat te zacht ontlasting, maar verder maakt ze goed. Ze spuugt al een paar dagen niet meer en is bijna de oude. Ik hou haar scherp in de gaten. :wink:
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Plaats reactie