Urinewegproblemen, baasjes weten het niet meer.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Urinewegproblemen, baasjes weten het niet meer.

Bericht door Ilone »

Ik maak toch maar even een nieuw topic aan...
Mijn beste vriendin en haar vriend hebben een je-weet-wel kater, genaamd Storm. Storm is een flinke jongen, hij weegt een ruime 9 kilo...
Storm tobt eigenlijk al een jaar of 4 met blaasproblemen, maar de laatste weken is het flink raak.
Hij gaat dan overal plassen, ook in de bak, en heeft ook weleens dat hij moet spugen. Wanneer hij moet spugen gaat hij vaak ook knock out, volgens de DA komt dat waarschijnlijk omdat hij door het overgeven (icm overgewicht?) te weinig zuurstof in de hersenen krijgt en dan soort van flauwvalt. Overgeven zou dan weer door het voer komen, Storm is nogal gehecht aan zijn voer, kan lekker schrokken..
Ze hebben al een aantal vloerkleden en losse kleedjes weg moeten gooien omdat hij ze heeft ondergepiest.
Ze gingen altijd hier in het Drechtstreek Dierenziekenhuis, sinds kort op mijn aanraden naar "mijn" DA, omdat ze bij het dierenzh continue Metacam meegaven....

Even wat dingen op een rij:
- betreft voer, hij kreeg eerst altijd Purina One Urinairy Care. Geen natvoer, 2 keer per dag wat brokjes. In de afgelopen weken hebben ze van Hill's s/d en daarna weer c/d light gekregen. Nu bij mijn DA hebben ze Royal Canin s/o moderate calorie gehad. Je snapt, ze worden een beetje gek van het voer...Drinken doet hij goed
- Mijn DA heeft afgelopen week Doxycycline en Oxybutynine voorgeschreven, in het dierenzh kregen ze steeds Metacam mee met de mededeling dat het alleen niet gegeven mocht worden bij nierfalen, dat er niets anders was tegen blaasontsteking, het vergelijkbaar was met Ibprofen en last but not least...dat het achterhaalde info was dat Metacam slecht is voor de nieren en dat heeft uitgewezen dat het geen effect op de nieren had...*zucht*
- Er is meerdere malen urine onderzoek gedaan. Eind september bij het dierenzh waren alle waardes (nieren, suiker) goed, alleen blaasontsteking, en struviet maar dat heeft hij al langer.
- Laatste paar weken heeft hij al een paar keer bloed geplast. Nu met de Doxy en Oxy gaat het weer beter, heldere plasjes. Geadviseerd klontvormend grit te halen zodat ze konden zien hoe groot de plasjes zijn en hoe veel. Gaan ze doen als huidige grit op is. Toch is hij vandaag weer buiten de bak gaan plassen...(vandaar nu ook dit topic).
- Afgelopen week vonden ze wel wat suiker in de urine, maar waren de verdere uitslagen goed.
(buiten de blaasontsteking en gruis)

Ze heeft Beaphar No Stress pipetjes geprobeerd, niks uitgehaald. Ik heb een feliway stekker liggen, die breng ik bij haar om te proberen.
Gezinssamenstelling is dat ze sinds ruim een jaar een kleine erbij hebben, die Storm natuurlijk erg leuk vindt. Storm vindt haar wat minder leuk...vandaar dat ik dacht aan stress/jaloersheid.
Ze durven hem's nachts en wanneer ze weg zijn niet meer in de woonkamer te laten, omdat ze bang zijn dat hij weer het kleed of de bank onderpiest...

Financieel zitten ze niet zo breed, vooral niet nu hij constant naar de DA moet.

Iemand tips..?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Urinewegproblemen, baasjes weten het niet meer.

Bericht door Dinky »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29355
In dit topic staat veel info over blaasgruis/blaasontsteking ;-)
Aangezien ze er al zo'n tijd mee tobben zou ik persoonlijk eurologist gebruiken door de goede ervaringen die ik hier op het forum heb gelezen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Urinewegproblemen, baasjes weten het niet meer.

Bericht door Ilone »

Ja dat topic ken ik, we weten dat hij geregeld blaasontsteking heeft en dat hij gruis heeft. Maar omdat er elke keer urine onderzoek is, weer medeicijnen, het dan even goed gaat maar daarna weer mis...heb ik het topic aangemaakt.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Urinewegproblemen, baasjes weten het niet meer.

Bericht door Ilone »

Eurologist ben ik nog steeds niet overtuigd (welk voer je er mee moet combineren etc) en van Huisdierendokter krijg ik geen reactie...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Urinewegproblemen, baasjes weten het niet meer.

Bericht door Ilone »

Weer buiten de bak geplast...ging net even een enkele dag goed...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Urinewegproblemen, baasjes weten het niet meer.

Bericht door Ilone »

Geen nieuwe tips dus?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Urinewegproblemen, baasjes weten het niet meer.

Bericht door Adriana »

stress want kleintje erbij, opsluiten en buitensluiten want anders piest hij alles onder en zo..
al vier jaar aan het tobben.... ben bang dat hij met tussenpozen al vier jaar goedkope tarwebrokjes krijgt.. en goedkoop voer is heel vaak duurkoop want dierenartsenrekeningen.. vermoed ik..

hoeveel bakken hebben ze daar eigenlijk staan en hebben ze meer dieren/katzels?
en weten ze zeker dat hij goed drinkt? zeker als hij voornamelijk droge brokjes eet moet er veel water bij.. desnoods spuitjedrinken, maar met een kleintje erbij zal de aandacht voornamelijk naar het kleintje gaan..

antibiotica bij non-bacteriële blaasonsteking is beetje onzin, denk ik.. dat helpt niet en werkt niet .. cystease is goed middel om de blaaswand te ondersteunen (medpets) bij een dergelijke blaasontsteking (idiopatische cystititis), werkt goed weet ik ook uit eigen ervaring.

eurologist werkt in een aantal gevallen op het forum erg goed en wederom uit eigen ervaring weet ik dat het bij mensen ook werkt..
jammer dat huisdierendokter niet alert reageert en op mails blijkbaar al helemaal niet.

is er eigenlijk wel eurologist besteld? ze verzenden geloof ik één keer per week..

;-) p.s. in het topic wat mirjam al heeft aanbevolen wordt het allemaal vrij goed uitgelegd hoor! plus de middelen om bij de diverse types in te zetten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Urinewegproblemen, baasjes weten het niet meer.

Bericht door Ilone »

Dank voor je reactie Adriana.
Kijk, ik weet ondertussen ook een hoop over blaasproblemen, gruis, wildplassen etc. Ik ken de standaard adviezen, ik ben tenslotte "ook al" 4 1/2 jaar forumlid en heb een Gruizer thuis ;)
En klopt dat Mirjams topic veel info bevat, super dat ze dat destijds heeft aangemaakt, ik hoopte eigenlijk op nieuwe tips. Misschien heeft iemand iets anders uitgeprobeerd, of weet iemand een andere mogelijke oplossing.

Ik heb met mijn vriendin al e.e.a. besproken.
Zo hebben ze 1 bak staan, we gaan van de week proberen een 2e bak te plaatsen (ze hebben het nou eenmaal niet breed, vooral niet nu de een hoge garagerekening en een aantal DA rekeningen hebben liggen..) Het wordt alleen al lastig om deze ergens kwijt te kunnen, anders dan op de bovenverdieping, ivm rondrennende telg die overal induikt ;) Maar goed, het naast de bak plassen is iets recents, hij doet het al zijn hele leven met 1 bak. Ging altijd prima.
Gisteren avond heeft ze een feliway verstuiver opgehangen. Wie weet dat dit gaat helpen, niet geschoten is altijd mis...

Qua voer had ik al vermeld dat hij voorheen Purina One Urinary Care kreeg. Nu heeft ze in de afgelopen weken diverse voedingsadviezen gekregen en dus 3 verschillende urinairy voeren van Hills en RC staan...Ze zeggen allemaal wat anders tegen haar...Komt nog bij dat ze bij haar eerste DA constant Metacam mee kreeg...Nu heeft Storm een kuur en pijnstiller, maar ondanks dat plast hij nog af en toe naast de bak (was een kleine hoop dat het hiermee zou stoppen.)

Drinken doet hij goed, we zien hem regelmatig drinken en drinkbakje moet dagelijks wel gevuld worden. Zal haar nog het advies geven om wat extra bakjes neer te zetten (op plekken waar het kleine draakje niet kan komen dan hihi) just for sure.

Ik weet eigenlijk niet of het een non-bacteriele blaasontsteking is steeds. Dat zou ik eens moeten navragen bij d'r. Ik heb eigenlijk wel het vertrouwen in mijn DA dat hij niet zomaar AB voorschrijft, maar goed ik kan er ook naast zitten met mijn gevoel. Als het inderdaad steeds non bacterieel is zou misschien cystease iets zijn om te proberen. Zal die eens onthouden.

Vind het zelf ook een beetje jammer van Huisdierendokter, zal nog eens mailen. Ik kom er gewoon niet uit welk voer er bij de Eurologist zou moeten, ook niet met dat topic wat er over gaat. Juist daar raak ik de weg kwijt in de informatie.
Er is nog niets besteld.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Urinewegproblemen, baasjes weten het niet meer.

Bericht door starr »

Kan je geen blaaspunctie laten doen icm een blaasecho?
Mijn katje had ook steeds terugkerende blaasontsteking + struviet. Struviet ging weg, kwam even later weer terug.
Uiteindelijk raadde de dierenarts aan om een blaaspunctie te doen. Mijn DA doet hier standaard een blaasecho bij om te kijken of er geen tumoren, poliepjes of wat dan ook zitten, maar ik weet niet of iedere dierenarts dat standaard doet.
De blaas zag er prima uit en de uitslag van de blaaspunctie was inderdaad bacteriële infectie. Ze heeft toen een ander soort medicijn gehad en daarna was de bacterie dood.
Nu gaat het goed met haar.. :)

Hebben ze ook bloed getest op ureum of kreatinine?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Urinewegproblemen, baasjes weten het niet meer.

Bericht door Ilone »

Hm.., hij is vandaag amper zijn bench uit geweest en al helemaal niet beneden geweest...
Gedraagt zich normaal, maar loopt niet verder mee dan de overloop.
(zijn bench staat opgesteld zodat hij zich even terug kan trekken zeg maar, staat gewoon open.)

Konden ze maar praten he ;)


Die blaaspunctie, nemen ze dan een biopt uit de blaaswand?
Ze heeft geen uitdraai van de bloedonderzoeken gehad, maar er is haar verteld dat de nierwaardes goed waren. (maar wat vinden hun goed)
Laatste keer urine onderzoek kwam uit dat er struviet aanwezig was en lichte mate van suiker maar dat kon ook door de stress komen. De voorgaande onderzoeken was het óf goed, of te troebel door het bloed in de urine, aldus de DA-en daar in het dierenzh.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Urinewegproblemen, baasjes weten het niet meer.

Bericht door starr »

Ja inderdaad, als ze konden praten zou het soms een stuk makkelijker zijn.

Ja klopt. Ze scheren eerst het haar weg op de plaats van de blaas. Dan gaat de dierenarts de blaas aanprikken en als 't goed is komt er dan gelijk steriele urine uit.
Wel belangrijk dat de blaas niet helemaal leeg is, maar ik zelf had er voor gezorgd dat mijn katje van te voren even lekker wat natvoer kreeg.
Ik had eerst ook zelf meermalen haar urine zelf opgevangen en weggebracht, maar voor verder onderzoek naar bijv zo'n bacterie moet de urine helemaal steriel zijn.

Ja, dierenartsen...Gelukkig heb ik nu eentje die ik erg vertrouw, maar ik heb best vaak twijfels gehad bij veel dierenartsen.
Vage termen gebruiken en niet duidelijk zijn in wat het inhoudt, even wat metacam geven terwijl je kat een kreatinine waarde had van in de 800 ipv maximum 200 nog wat.
Temperatuur gemeten, was iets in de 37.
Zegt ze: temperatuur is goed.
Eh hallo..Ondertemperatuur is vaak een ernstiger teken dan koorts.
Het is jammer dat je soms zelf helemaal dingen uit moet zoeken. Een dierenarts hoort dit soort dingen toch te weten en voor te stellen. Zo'n punctie lijkt mij geen slecht idee.
Eerst medische dingen uitsluiten en dan pas kan het gedrag zijn..
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Urinewegproblemen, baasjes weten het niet meer.

Bericht door Ilone »

Oh het is een urine onderzoek, ik dacht stukje uit de blaaswand ;)
Kan het altijd eens voorstellen bij m'n vriendin, die punctie. Vervelende bijkomstigheid is gewoon dat ze momenteel wat financiele tegenvallers heeft...Ze doet haar best, maar is daarin ook weer beperkt :(
Het is ook niet dat ze niks voor het beestje over heeft, hij is in het verleden ook aan beide heupen geopereerd ivm Epifysiolyse...Toen had hij overigens nog geen overgewicht.

Sja, inderdaad...sommige dierenartsen...
Bij Storm zijn verhaal ook zo inderdaad, bij het dierenzh weinig vertrouwen erin. Nu is ze naar mijn DA gegaan en daar heb ik persoonlijk al meer vertrouwen in.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Urinewegproblemen, baasjes weten het niet meer.

Bericht door starr »

Dat snap ik. Dierenarts is niet goedkoop nee.
Ik weet niet wat normaal is qua prijs. Mijn dierenarts is vrij goedkoop volgens mij en ik word ook wel gematst heb ik het idee. ^^. Ik was voor de blaas echo + blaaspunctie incl consult 40 euro kwijt.
Haha nee sorry ik schreef het verkeerd. Geen biopsie maar het is gewoon steriele urine die ook een dag of een paar dagen moet staan en dan hoor je pas de uitslag.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Urinewegproblemen, baasjes weten het niet meer.

Bericht door Ilone »

40?? Ja, ik denk dat je vermoedens kloppen hahaha.
Oke, ff de urine op kweek dus.
Heb m'n vriendin meteen ook op de app ;) en ze gaat morgen even bellen om te vragen wat hun ervaringen ermee zijn en of ze het aanrijden, en wat de kosten zijn. Ook omdat hij vandaag weer amper zijn kamer afkomt...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Urinewegproblemen, baasjes weten het niet meer.

Bericht door starr »

Dan zal het toch eerder iets medisch zijn lijkt mij.
ik hoop dat ze gauw duidelijkheid heeft en dat het snel beter met hem gaat!
Hihi ja ik was ook zeer verbaasd. Volgens mij had ze gewoon niet alles gerekend of zo. Elke keer als ik daar kom ben ik verbaasd. Ging voorheen naar een sterkliniek waar je de hoofdprijs betaalt. Prima als het "betere" artsen zijn maar dat kon ik nou niet belaald zeggen bij deze kliniek.

Oja en ik zou dan toch ook even kijken of ze die waardes kan krijgen van dat bloedonderzoek. Het kan toch ook iets met de nieren zijn.
Plaats reactie