onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Duckling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2014 15:09

onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Duckling »

Hallo allemaal,

Via marktplaats hebben we een gezin met jonge kinderen gevonden die een zwangere poes heeft. Daar hebben we contact mee opgenomen en ze is uitgerekend op 11 september. We waren de eersten dus we hebben ook de eerste keuze uit het toekomstige nestje.

We vonden deze manier heel mooi omdat we, doordat we al contact hebben voor de geboorte, goed contact hebben met deze mensen en we goed op de hoogte blijven, en we natuurlijk veel foto's krijgen en vaak langs mogen komen en uit eindelijk een kitten uitzoeken (rond de 9 weken oud waarschijnlijk, ook omdat die datum goed uit komt ivb persoonlijk leven enzo). Verder is het natuurlijk heel erg spannend wat we kunnen verwachten qua kittens en karakter. (een kruising tussen een lapjeskat en een rode (noorse boskat?) kater.

Nu heb ik wel een paar vraagjes wat betreft de kittens, ookal duurt het nog wel even, toch vind ik het fijn om al zo veel mogelijk op de hoogte te zijn:

1. Welke voeding is het meest geschikt? en moeten we ook natvoer uit blik geven (alleen in het begin of altijd, en hoe vaak dan) of alleen droogvoer? Is royal Canin kitten een goede keuze? en is een simpel merk als Whiskas echt af te raden?
2. Waar moeten we vooral op letten als we komen kijken om een keuze te maken? welke karaktereigenschappen zijn goed en welke zijn een voorbode van slecht gedrag?
3. Als we de kitten over een paar maanden in huis halen, helpt een sjaal ofzo met de geur van de moeder dan tegen de eenzaamheid? zijn er nog meer manieren om de kitten beter te laten wennen aan het feit dat het nu alleen is, zonder broertjes en zusjes?
4. er is meestal wel iemand thuis, maar ivm school, werk en sport zijn er ook best veel uren dat de kitten/kat alleen zal zitten. Zal dit veel problemen geven? en hoe gaan we verveling tegen? Heb al ergens gelezen dat we de radio aan moeten laten staan. verder nog tips op dit gebied?
5. Hoe zit het met snoepjes en andere lekkernijen als beloning uitdelen? hoe vaak per dag/week mag ze iets lekkers krijgen, en wat moeten we haar dan geven?
6. Is het verstandig om van te voren het hele huis op te ruimen en te controleren? Dingen die om kunnen vallen zoals glazen veilig te stellen en alle losse voorwerpen op te bergen?
7. Als de kitten voor het eerst hier in huis komt, is het verstandig haar meteen uit haar reismand te halen en in de kattenbak te zetten om van daaruit het huis te verkennen, of moet ze eerst zelf uit de reismand voordat we haar op de kattenbak zetten? (of moet ze zelf gewoon de kattenbak ontdekken)
8. We willen graag een krabton (75cm) van petcomfort kopen, heeft iemand daar ervaring mee en is deze goed en hoog genoeg?

Verder had ik nog een vraagje puur uit nieuwsgierigheid. De moederpoes is een lapjes met veel wit en effen kleuren. De vader is een rode kater (met het uiterlijk van een noorse boskat, maar deze liep buiten dus we weten niet zeker of het ook een raskat is). Wat voor uiterlijk qua kittens kan ik verwachten? Zou er ook een cypers tussen kunnen zitten, of een ander soort uiterlijk wat je niet zou verwachten?

Heeft verder iemand nog extra tips die we niet mogen missen?
Alvast bedankt!
groetjes, Duckling

p.s voordat iemand het zegt, we nemen geen tweede kitten omdat dit onze eerste kat ooit wordt en er veel bij komt kijken en we dus al genoeg werk hebben aan één kitten, vooral in het begin. verder komen er ook extra kosten bij en is de meerderheid (helaas, want mij lijkt het eigenlijk wel heel leuk) in ons gezin tegen een tweede kitten. Misschien dat we er over een paar jaar wel een tweede katje bij nemen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
over alle vragen die je stelt hebben we topics en al veel info op het forum staan, dus missch handig om je eerst op het forum grondig in te lezen!
en verder is het vaak een persoonlijke en soms ook financiële keuze.

en ik ga het nu al schrijven:
lees vooral onze topics over solokittens en dan begrijp je waarom we je met nadruk zullen adviseren voor twee kittens te gaan. ze groeien samen veel evenwichtiger op en leren vooral veel kattengedrag van elkaar.
gelukkig heb je nog even tijd en als je toch één kat wilt, vraag dan bij het dichtstbijzijnde asiel naar een jonge solokat.
die is zijn/haar kinderziektes voorbij en karakter bekend en dat is ook veeeeeeel goedkoper! (want castratie, inentingen, kittendiarree etc..) en denk asjeblieft niet dat je met deze 'methode' dus garantie hebt op een gezond kitten zonder gebreken..

en een kat na een jaar matchen bij een kitten dat alleen is opgegroeid is vaak vragen om problemen.. want er komt een indringer in zijn/haar huis en die kat heeft intussen niet geleerd om met een andere kat om te gaan..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Cari »

Ik zal een paar van je punten beantwoorden, die ik belangrijk vind ;-)

ad 2) Geen enkele karaktereigenschap is een voorbode van goed of slecht gedrag. Het gaat erom of het karakter bij jouw leefsituatie past. Kan de kat later naar buiten? Zijn er kinderen? Is er veel aanloop? Ben je vaak op vakantie? Dat soort dingen.... Als je de eerste keus hebt, zal je denk ik al vrij snel na de geboorte moeten kiezen - dan is nog niets te zeggen over karakter.

ad 3) Iets met de geur van de moeder meenemen is wel fijn, maar een broertje of zusje is oneindig veel fijner.

ad 4) Ja, dat is een probleem! Een kitten hoort nooit alleen te zijn. Hier komt weer dat broertje of zusje om de hoek ;-). Zelfs als er altijd iemand thuis is, is een soortgenootje op die leeftijd een absolute must. Je kitten is een kat en geen mens en heeft een andere kat nodig om een stabiele en sociale kat te worden. Van een radio gaat je kitten zich echt niet minder eenzaam voelen.

ad 6) Ja. Breekbare dingen verwijderen en vooral ook opletten dat hij niet bij giftige planten kan of kleine frutseltjes kan opeten.

ad 7) Als je kittens komen, geef ze dan niet meteen het hele huis, maar laat ze eerst aan 1 kamer wennen. Laat ze lekker in de reismand met het deurtje open en zet de reismand bij de kattenbak, dan vinden ze 'm wel.

Je p.s.: dat het je eerste kat wordt, is reden te meer om er 2 te nemen, want dan heeft je kitten echt helemaal niemand die 'm snapt. Eén kitten is meer werk dan 2, want ze entertainen elkaar en leren van elkaar. Op 1 kitten moet je veel meer letten dan op 2, want eentje gaat uit verveling allerlei dingen doen die niet goed voor 'm zijn. Eén kitten staat bijna garant voor gedragsproblemen en die kunnen je ook geld kosten - denk maar aan je vernielde meubelen, ondergeplaste vloer en bed, opengehaalde handen, slapeloze nachten en uiteindelijk , als je toch van je kat houdt, een gedragstherapeut ;-).
Na een paar jaar is een 2e kat erbij niet meer mogelijk, want je hebt van je lieve kitten een asociale
kat gemaakt.
Ik hoop dat je de rest van je gezin kan overtuigen om toch voor 2 te gaan, want je doet je kitten een hoop tekort als je hem dwingt tot een bestaan als solokitten. Als je een dier neemt, moet je proberen je te verplaatsen in zijn situatie. Je rukt een kleuter bij zijn familie vandaan en er is niemand meer tegen wie hij aan kan kruipen, met wie hij kan communiceren in 'kats', met wie hij kan stoeien en zijn krachten kan meten, met wie hij tikkertje kan spelen en bij wie hij zijn grenzen leert kennen, met wie hij samen de wereld kan ontdekken en samen mee kan slapen en elkaar verzorgen.... een mens is geen kat, die dingen kan je niet bieden, hoe graag je dat ook zou willen.

Een 2e kitten betekent wat meer voer, maar kom op, zoveel eet een kat niet. Daartegenover staat voor het hele gezin: veel meer plezier, want 2 kittens met elkaar zien spelen en slapen, is onbetaalbaar. En leerzaam.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me aan bij de vorige sprekers. Met als toevoeging dat er door eenzaamheid ook allerlei gezondheidsproblemen kunnen ontstaan. B.v. diarree. En dan allerlei voer proberen, omdat het daar wel aan zal liggen. Maar nee, als het zeg maar tussen de oortjes niet goed zit kan dat ook weerslag hebben op de darmflora. Door zich ongelukkig te voelen kan de kat diarree krijgen en houden, wat je ook voert.

Ook kan er jeuk door de stress ontstaan, met alle gevolgen van dien, zich kapot krabben en bijten, kale plekken enz.

Vervelend voor je dat je ondanks je ps. deze meningen krijgt. Maar geloof me, op dit forum hebben we al heel veel problemen voorbij zien komen met solokittens.

En de gedachte dat jullie als mens zijnde het kitten genoeg aandacht en liefde kunnen geven om het gemis van een kattenvriendje op te lossen, dat is echt ten onrechte.
Stel je hangt na een drukke dag net een uurtje voor tv. Komt de kat storen, wil spelen. Kun je wel denken nu even niet, over een uur ben je de eerste. Maar zo werkt dat niet voor de kat. Hij wil spelen en wel nu.

En andersom als jij besluit dat speelkwartiertje is aangebroken, kan de kat wel heel andere plannen hebben. Ook 's nachts, als jij wilt slapen, wil de kat vaak spelen.

De kans dat het goed gaat is er wel, maar zoals eerder door mijn voorgangers al uitgelegd, zit je dan wel met een solokat waar je nooit meer een tweede kat bij kunt plaatsen.

Qua voer zou ik Whiskas afraden. Ik zou een goed merk kittenbrokjes geven tot de castratie. En daarna van hetzelfde merk volwassen voer. Over het algemeen - geen voer uit de supermarkt.
RC is een goed merk. Maar als je op Zooplus kijkt zie je meer goede merken.

Zeker in het begin zou ik 3 - 4 keer per dag natvoer geven. En na de castratie dan afbouwen naar 1 x per dag.

Je wilt een krabton kopen, prima natuurlijk, maar lijkt me niet genoeg. Ik zou in elke ruimte wat te krabben aanbieden, zeker als hij alleen is.

Over het algemeen komen er kortharige kitten uit een kruising langhaar x korthaar. Ik heb zelf momenteel een kitten in huis, die "fokster" had 9 kruising kittens en die waren allemaal kortharig. Alleen als de lapjespoes ook langhaar in de voorouders heeft, heb je kans op langhaar kitten.
Ik heb ook een kruising ragdoll van 5 jaar, die is ook kortharig, zijn broertjes ook.
Op marktplaats zie je het vaak als lokmiddel, een foto van een langhaar-kater. Mensen denken dan goedkoop een b.v. Noorse boskat te kopen, € 200 maar komen bedrogen uit als de kat kortharig HTK blijkt.

De mededeling de vader is een rode langhaar maar die loopt buiten, zou mij op twee gebieden achter de oortjes doen krabbelen. 1. Je kunt wel van alles beweren wat er op heeft gezeten. Als vader buiten loopt zal moeder ook buiten gelopen hebben. Grote kans dat ze dus gedekt is door Piet van de buren.
2. Die lui helpen flink mee aan het kattenoverschot door een open kater buiten te laten lopen.

Verder belangrijk het huis veilig te maken voor het kitten. Chocola is giftig, nooit laten slingeren. Elastiekjes zijn erg gevaarlijk. Als ze die naar binnenwerken kunnen de darmen blokkeren.
Katjes klimmen overal op, dus op den duur ook op je aanrecht, pas op met scharen en messen.

Als je kat dingen doet die in jouw ogen "stout" zijn, ga dan geen katwerende middelen zoals "Keep off" gebruiken. Dat is echt voor buiten om buurtkatten uit je tuin te houden.
Het wordt (helaas) vaak aangeraden om katten bv van je aanrecht te houden, maar het is een te bruut middel. Je kat heeft een veel sterkere neus dan wij als mens. En je hele huis ruikt dan onaangenaam voor de kat.
Ook niet goed om hem zich veilig te laten voelen.

Mijn advies: denk nog eens goed na en bedenk je dat als je aan het belang van de kat denkt, je er echt voor 2 gaat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Mickey_Mouse »

2 kittens is echt niet meer werk als 1 kitten opvoeden. Ze zullen dingen van elkaar leren en aan elkaar leren. Het kost iets meer aan eten, maar zo veel is dat nu ook weer niet.
Kattenbakken wordt geadviseerd het aantal katten + 1 te nemen. Dat kan, het hoeft niet. Hier talen ze niet naar een 2de bak, laat staan een 3de. In het begin nog geen klontvormend grind nemen, later kan dit wel.

Eten: Ga op zoek naar een merk dat goed voelt. De een dweept met RC, de ander kijkt het met de rug aan. De ander vindt whiskas goed genoeg, de ander gruwelt en krijgt er braakneigingen bij.
Verdiep je in wat een kat nodig heeft om bij een zo natuurlijk mogelijk voedingspatroon uit te komen of voer gewoon wat. Goed voer biedt geen garanties, slecht voer geeft dat ook niet. Voor zover er goed/slecht voer is.

Snoepjes/beloning: Wederom bekijk de verpakking. Kook is een stukje kipfilet en geef dat aan je kitten(s). Hier heb ik ze geleerd dat rammelen een snoepje is. Heel handig op het balkon als ze te veel op ontdekking te lijken willen gaan of als ik ze bij me hebben wil. Rammelen en ze staan er.

De extra kosten aan een kitten heb je vooral in het eerste jaar; de eerste 2 inentingen, castratie en de inenting op het eerste jaar. Wil je die kosten niet of lager dan kun je overwegen om een kitten (of 2) uit het asiel te halen. Daar zijn ze geheel nagekeken en ingeent. Vaak nog met een tegoedbon of ferme korting op de castratie met een half jaar.

Nergens zijn garanties, zeker niet op dieren. Ze kunnen altijd iets gaan mankeren, hoe goed je er ook voor bent.

Ik dacht overigens ook slim af te zijn, 1 kater genomen uit het asiel. Zou het niet zo hebben op soortgenoten, kon prima alleen. Binnen een maand ben ik gaan zoeken naar een maatje er bij. Ze zijn de dikste vrienden. zou hem dat niet meer willen ontnemen
Gebruikersavatar
Duckling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2014 15:09

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Duckling »

Heel erg bedankt voor alle reacties! Ik zal zeker nog een keer proberen iedereen over te halen om toch twee katjes te nemen, omdat dat inderdaad voor iedereen het beste is. Hopelijk wil iedereen dat inzien! als het aan mij lag zouden we er zowiso twee nemen.

We gaan waarschijnlijk voor Kitten 36 van Royal Canin, daar voelen we ons het prettigst bij. Kunnen we bij deze brokjes gewoon een beetje lauw water toevoegen om hetzelfde effect te krijgen als natvoer? Ik lees overal dat natvoer namelijk helemaal niet veel extra's brengt maar wel belangrijk is voor vocht aanvullen. Als je dus de gewone brokjes weekt, is dit dan ook gewoon goed (als vervanger voor natvoer) omdat extra vocht de voornamelijkste reden is om natvoer te geven? al zullen we haar natuurlijk ook weleens verwennen met echt natvoer ;)

Wij hebben een heel mooi weilandje voor de tuin, en het lijkt me erg leuk voor de kitten als ze groter is, dat ze daar kan spelen, alleen zit er een best brede en diepe sloot tussen de tuin en het weilandje. kunnen we daar gewoon een plank overheen leggen zodat ze over die plank vanuit de tuin naar het weiland zou kunnen, of steken katten niet zomaar water over over een smalle plank? (lijkt me niet dat ze springen, hier kan dat zowiso niet omdat de tuin hoger ligt dan het weilandje)

verder is er bijna altijd wel iemand thuis, en 's middags na school en 's avonds al helemaal. Soms zijn we een paar uur weg in de weekenden ivm wedstrijden (en heel soms blijven we vanwege zulke wedstrijden een nachtje slapen, maar we hebben hele lieve buren die dan langs kunnen komen om in ieder geval te voeren, en dit gebeurt maar heel zelden). maar over het algemeen zal de kitten dus niet lang of te veel alleen zijn hopen we. (Verder vinden we spelen met kittens geweldig. waarschijnlijk wilt ons gezin meer spelen met de kitten dan de kitten met ons)

Is het een goed idee om mensen (ook jonge kinderen) te laten komen kijken naar de kitten (na een weekje ofzo) of brengt dat te veel stress?

Deze week wordt het nestje verwacht :) Afwachten dus en super spannend! We hebben er allemaal heel veel zin in!
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Featherr »

Heel leuk idee, maar kijk uit met het weiland. In Nederland worden katten nog steeds gewoon afgeschoten. Hier in de buurt gebeurt dit heel veel. Zo'n 3x per jaar horen we jagers in het veld lopen en als ze een 'wilde' kat zien dan wordt hij doodgeschoten. Mocht jouw kat er lopen kunnen ze nooit zien of hij wild is of niet.

Sowieso wachten tot het beestje echt gewend is thuis. Misschien wordt het wel een kat die helemaal niet houd van vreemden. Zodra er hier een vreemd iemand binnen stapt is 1 kat van mij verdwenen en die komt pas weer terug als diegene verdwenen. De ander staat er als eerste bij want diegene heeft twee handen en handen die kroelen, 1+1=2!

Ook ik raad je aan om een tweede kitten erbij te nemen. Mijn oma heeft een terrorkat, die heeft onze jeugd echt verziekt als we daar waren. De hele familie is bang voor die kat. Mijn opa mag niet eens op zijn stoel blijven zitten als die kat daar wil zitten want dan valt die aan. Ook mag mijn opa hem niet aaien. Oh en nog iets leuks: Hij heeft mijn nichtje met bloedende hielen van de trap afgekrabt. Ze is dus letterlijk bovenaan de trap naar beneden geslagen.
Ook hebben vrienden van ons een kat die ze alleen hebben en die kat weet niet hoe hij moet spelen. Hij krabt en bijt tot bloedens toe. Je kan hem niet normaal aaien want dan wil hij spelen.

En natvoer vind ik echt een pré. Katten drinken veel te weinig dan ze zouden moeten. Brokjes weken eten mijn katten absoluut niet. Elke dag krijgen ze hier 's avonds natvoer met een extra scheut water erdoor.
Met maar 1 kat of twee kost dit je echt niet heel veel. Ze kunnen samen een potje delen. Vaak word natvoer wel verkocht in bakjes van zo'n 200 gram. En anders 400 en dan kunnen ze er twee dagen van eten.
Ik geef mijn katten zo'n 100 gram natvoer per kat. En daarnaast hebben ze onbeperkt brokjes staan.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Jantina »

Heel goed dat je erover na gaat denken om toch twee kittens te nemen. Kat degene met wie je moet beslissen de vele voordelen lezen die hier gegeven worden.

Ik vind persoonlijk natvoer wel wat toevoegen. Je hebt namelijk ook compleet natvoer. En buiten dat zou ik het geven voor de extra vocht. Katten drinken van nature weinig, en door nog een extra plens water eroverheen te doen helpt je je kat aan extra vocht.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Dinky »

Brokjes zijn meestal niet gemaakt om te overgieten met water, alleen jonge kattenbrokjes soms, moet je even verpakking lezen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Cari »

Een niet te onderschatten voordeel van natvoer is dat de meeste katten dat gewoon heel lekker vinden. Altijd maar dezelfde brokjes is puur om te overleven - blij word je er niet van. Een ander voordeel is dat je medicijnen soms (als het niet te smerig is) kan mengen door natvoer, dat scheelt je pillen ingeven, wat bij katten vaak problemen geeft. Voer af en toe afwisselen is sowieso aan te raden. Enerzijds omdat er dan weer andere eiwitten in zitten (wat allergieën kan voorkomen), anderzijds om ze niet zo 'eenkennig' te maken dat ze later niets anders meer accepteren.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Duckling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2014 15:09

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Duckling »

Vandaag was het dan zo ver, Vanochtend is een nestje van 4 kittens geboren! Alles is tot nu toe helemaal goed verlopen en we worden heel goed op de hoogte gehouden, wat we erg fijn vinden. (zou wel een foto willen plaatsen maar weet niet precies hoe dat moet) We zijn nu al helemaal verliefd! dat kan ook eigenlijk niet anders met zulke hummeltjes ;)

Ik heb nog steeds niet over kunnen halen om toch twee kittens te nemen :( superjammer, maar mn ouders zijn erg standvast en ik ben immers nog maar 16... Ze vinden het een te grote verantwoordelijkheid denk ik, bang dat ze iets verkeerd doen (bv te laat bepaalde ziektesymptomen herkennen) en dat de kittens er dan alle twee de dupe van kunnen worden.. Maar ik blijf dapper volhouden en probeer ze toch over te halen ;)

Ik denk niet dat er jagers zijn op het weilandje hahaha ;) echt niet groter dan 100 bij 100 meter, dus ook lekker overzichtelijk voor ons ;) De boer doet er al jaren niets meer mee dus de natuur kan daar zn gang gaan ;) We zullen ook natvoer geven dan, maar misschien niet elke dag. Nu is het wachten tot de kittens groot genoeg zijn om mee te mogen! Lekker groeien en spelen :) zoals het er nu uit ziet zullen we er eentje (of misschien dus twee hopelijk...) met 8,5 weken ophalen. dat hebben we zo gepland zodat we een heel weekend vrij zijn om de kitten(s) zo goed mogelijk thuis te laten voelen enzo :)

Ze zijn zo leuk!! ik kan niet meer wachten <3

(stiekem heb ik het hele forum de laatste dagen gevolgd trouwens ;) lekker veel informatie opnemen zodat we die weer zelf kunnen gebruiken natuurlijk. En mn ouders zijn niet zo van computers dus die krijgen de meeste informatie van mij)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Adriana »

en toch en toch en toch....
hoe rozig en verliefd je nu al over dit kitten schrijft, je geeft het willens en wetens geen echt goeie start mee zolang dit kitten alleen blijft. en je riskeert een hele trits aan problemen. heb je op het forum intussen ook de topics over solokittens gelezen?
het is een hele verantwoordelijkheid en een kitten is geen teddybeer..

bovendien is het naar het kitten toe eigenlijk niet zo jofel want je dwingt dat kitten in zijn eentje op te groeien en dat is zeker niet optimaal.
het is jammer dat vanaf het begin niet gekozen is voor een jong volwassen poes uit het asiel waarvan bekend is dat ze liever alleen is.
op deze manier denken je ouders problemen te omzeilen maar ik ben bang dat de keuze/beslissing voor één kitten de nodige risico's op problemen geeft.

en sorry dat ik je rozige gevoelens een beetje verstoor maar we gaan hier op het forum in de eerste plaats voor het welzijn van de katzels..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Cari »

Laat je ouders dit eens lezen:
http://scheldekat.nl/samen-is-leuker-en ... an-alleen/
En zo zijn er steeds meer stichtingen en asielen die kittens niet meer alleen plaatsen. Zij zijn de mensen met kattenkennis en ervaring en dan durven je ouders de verantwoordelijkheid niet aan om er 2 te nemen? Eentje nemen, dat is onverantwoordelijk!

Afbeelding

Dit is geen aanval op jóu ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Duckling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2014 15:09

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Duckling »

Ik heb het laten lezen, maar ze stonden er niet echt voor open... Het lijkt langzamerhand zelfs averechts te werken (telkens als ik er over begin worden ze nu boos) helaas. Ik begrijp jullie heel goed en heb zelf ook eigenlijk best wel een schuldgevoel dat er waarschijnlijk uiteindelijk maar 1 kitten zal komen (ook al heb ik alles geprobeerd). Ik heb inderdaad heel veel gelezen over solokittens, dus daarom wil ik vragen hoe we als ze dan als enige hier komt, de situatie zo goed mogelijk voor haar kunnen maken. veel aandacht natuurlijk, maar zou het bijvoorbeeld ook beter zijn om op jongere leeftijd af een toe naar buiten te gaan (onder toezicht, misschien aan zo'n lijntje) zodat ze niet helemaal geisoleerd van alles haar eerste jaar doorkomt? zulke dingen.

We zijn vandaag (al) voor het eerst wezen kijken en eigenlijk was iedereen meteen verliefd op een hele schattige, maar ook eigenwijs en levendig kittentje die het hele nestje doorkroop; een lapjeskat met veel wit. Ze was zowiso al de sterkste uit het nestje, was het zwaarst (na 3 dagen 110 gram), het brutaalst (eist echt dr plaatsje op om de beste plekjes te krijgen) en piepte het hardst van allemaal. Erg apart om te zien dat na 3 dagen de kittens al verschillen (sommige rustiger dan anderen etc) al betekent dat niet dat ze niet heel erg kunnen veranderen natuurlijk. Verder vonden we haar ook de mooiste uit het nestje, vooral een heel mooi staartje vonden we ;) Ook het gezin waarin ze opgroeien lijkt heel geschikt te zijn voor een goede socialisatie, dus we zijn helemaal blij!

en haar naam wordt Pip! over 2 maandjes mag ze bij ons komen, maar voor die tijd komen we nog vaak kijken!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Adriana »

Duckling schreef:Ik heb inderdaad heel veel gelezen over solokittens, dus daarom wil ik vragen hoe we als ze dan als enige hier komt, de situatie zo goed mogelijk voor haar kunnen maken. veel aandacht natuurlijk, maar zou het bijvoorbeeld ook beter zijn om op jongere leeftijd af een toe naar buiten te gaan (onder toezicht, misschien aan zo'n lijntje) zodat ze niet helemaal geisoleerd van alles haar eerste jaar doorkomt? zulke dingen.
..een kattenmaatje is niet te compenseren!
niet met uitstapjes in tuig naar buiten (eerste jaar veel te wild), niet met veel thuis zijn, niet met 'veel' of 'vaak' spelen, niet met veel aandacht (mensen spreken geen kats), en zo
maar ik begrijp dat je niet tegen de beslssing van je ouders in kunt.
probeer het kitten zo lang mogelijk (minimaal 12 weken) bij de moederpoes en nestgenootjes te laten,
8 weken is erg kort.
en bereid je erop voor dat dit grootste, sterkste en meest ondernemende kitten uit dit nest niet op te voeden is (wel bang te maken) en voor vel kattenkwaad gaat zorgen (huis kitten proof?)
en dat is na een tijdje niet leuk meer hoor..

een jong volwassen asiel solo tijger waarvan gedrag bekend en uitgeraasd zou een veel betere keuze geweest zijn.. bovendien goedkoper want karakter bekend, gecheckt, gechipt, gecastreerd, ge-ent, ontwormd, ontvlooid en zo...
p.s :eshifty: en sorry voor mijn gedram en dat is dus voornamelijk voor de meelezers bedoeld..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie