Hoe gaan jullie om met vlooien bij de kat?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Hoe gaan jullie om met vlooien bij de kat?

Bericht door Scirocco »

Hallo,

Hoe gaan jullie om met vlooien bij de kat?

Mijn katten hebben nog steeds witte korreltjes in hun vacht.
Ik heb ze vorige week beide een pipetje antivlooimiddel gegeven.

Ik borstel ze elke dag, en heb vandaag een betere borstel gehaald, die is van metaal.
Ze zijn er alleen niet zo dol op, misschien omdat dit wat gevoeliger is op de huid.

Jammer dat ze niet dol zijn op water op hun vacht, anders zou ik ze wassen.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Hoe gaan jullie om met vlooien bij de kat?

Bericht door Kattebeest »

In een van je topics heb je geschreven dat je de Beaphar pipetjes verkeerd toegediend had (per abuis alleen op de haren). In overleg met je dierenarts zou je bekijken of een tweede pipetje kort erop gegeven kon worden.

Wat heeft je dierenarts je geadviseerd?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Hoe gaan jullie om met vlooien bij de kat?

Bericht door Scirocco »

Ik heb het gevraagd bij de balie van de dierenarts, en zij zei, dat ik het over 3 weken weer kon proberen.
Maar goed, zij is geen dierenarts, maar kan mij voorstellen, dat het ook een beetje effect heeft.

Bij Daisy zie ik de meeste witte korrels (of eitjes), terwijl Ginger meer zwart is.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Hoe gaan jullie om met vlooien bij de kat?

Bericht door Kattebeest »

Dat wordt lastig, je zit min of meer in dezelfde situatie als waarin ik bijna twee jaar geleden zat.

In ieder geval wat betreft pipetjes geen risico meer nemen en meteen voor de wat duurdere stonghold gaan die je bij je dierenarts kunt krijgen (of een andere dierenarts in de buurt).

Zodra je die mag geven zorgen dat je het op de huid druppelt/spuit. Haren opzij houden. Ze adviseren tussen de schouderbladen, ik zou het onderaan de nek toedienen want tussen de schouderbladen is nog bereikbaar voor mijn kater.

In de tussentijd blijven kammen voor zover mogelijk en alles wat je vindt in bakje water met zeep doen. En blijven stofzuigen, de zak regelmatig weg doen en even met de spuitbus (die heb je als ik het goed gelezen heb) in de zak spuiten.
En verder nog een paar weekjes al kammend en stofzuigend wachten...

Edit: toedienen van een pipet heeft alleen effect als het op de huid gedaan wordt. Het goedje wordt door het huidvet opgenomen en over het lichaam verspreid (medeforummers: correct me if I'm wrong ;-) ).
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Hoe gaan jullie om met vlooien bij de kat?

Bericht door Scirocco »

Ik kam mijn katten alleen buiten, zodat alles wat ik eruit kam, niet in de woning komt.
Stofzuigen doe ik nu ook elke dag, maar in huis, waar ze zitten, zie ik wel weinig witte korrels, en dat is op mijn zwarte bureau. Maar blijf het wel schoonmaken, en ook afnemen met schoonmaakmiddel.

Over Stronghold zal ik even nadenken, ik wil mijn katten niet overbelasten met gif.
Misschien over een week, pas weer een pipetje toedienen.
Cerna

Re: Hoe gaan jullie om met vlooien bij de kat?

Bericht door Cerna »

Die pipetjes mag je 1x per maand geven en volgende week is dus veel te vroeg. Doe wat de assistente zei en wacht drie weken want anders worden je katten dus overbelast met gif!
En ook nu geldt dus weer, goedkoop is duurkoop.

En nogmaals (Dinie had je er ook al op gewezen), niet steeds een nieuw topic openen. Wat is er op tegen om in hetzelfde topic verder te gaan?!
Plaats reactie