Kan hyperthyreoidie ineens heel heftig worden

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Guusje123
Kitten

Kan hyperthyreoidie ineens heel heftig worden

Bericht door Guusje123 »

Vorige week met Guus bij de da geweest. Helemaal doorgelicht.
Hyperthyreoïdie kwam eruit. Morgen gaan we naar Gent voor een jodium behandeling.

Gister was ie onrustig in de zin van reageren op geluid. Heel schikkerig (lijkt ineens veel erger te zijn dan maandje terug bijv) is sowieso wel een stresskippie hoor.
Kwam gister hoestend binnen (balkon) ging vervolgens spugen (dat ken ik wel van hem)
Maar wat daarna gebeurde was heel raar:

Hij werd onrustiger, aanhalen werd ie pissig om (logisch), hij bleef maar slikken/smakken...
Weer hoesten, niet spugen. Zijn ogen stonden heel onrustig (grote pupillen) o
M'n andere kat wilde m zelfs "aanvallen", omdat ze ogen heel verwilderd stonden.
Ging plassen op de bak en daarna weer lopen, liggen, op tafel zitten, angstig kijken, schrikken van alles wat je maar hoorde. Daarna werd ie rustiger en ging op tafel liggen, leek juist erg moe te zijn ineens. Mocht m weer kriebelen en lag hard te spinnen.
Oh ja hij schudde steeds met z'n kop.

Aan z'n oor mag ik niet (te lang) zitten, maar is nagekeken bij de da en was prima...
Geen vuil/poliepen. Toch reageert ie daar op alsof ie last heeft.

Ik twijfelde om de da te bellen maar was 01.00 snachts. Nu is ie weer helemaal zen!

Kan hij zo'n last ineens hebben van "iets" in z'n keel? Dat lijkt een beetje zo. Ik zie m echt binnen korte tijd (maandje) veranderen... Schrikkerig (veel erger), daardoor wat agressief en onrustig. Maar gaat ineens heel snel achteruit lijkt wel.

Iemand ervaring met dit gedrag? Arme Guus!!
Kattebeest
Tijger
Tijger

Re: Kan hyperthyreoidie ineens heel heftig worden

Bericht door Kattebeest »

Opvallend dat je het over 'kopschudden' hebt.
Mijn kater had dat ook in de tijd dat hij een te hoge T4 waarde had. Ben er nooit achter gekomen wat het was maar sinds hij in Lienden behandeld is, is het over. Heeft wel nog een aantal weken geduurd overigens.

Goed dat jullie morgen naar Gent gaan!

Een te snel werkende schildklier (goedaardige tumor) is voortschrijdend en de schildklierlobben zitten ergens in zijn keeltje. Wie weet voelt hij daar iets wat hem irriteert. Ben het zelf vergeten te vragen in Lienden.

Of het ineens heel heftig kan worden betwijfel ik. Wel dat zijn hele systeem op scherp staat en zeker als je een angsthaasje hebt zal het een het ander versterken.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Adriana

Bericht door Adriana »

gelukkig kan guus snel terecht in gent en daar zijn ze heel lief voor hem.
weet je zijn schildklierwaarde (= t4)..?
Guusje123
Kitten

Bericht door Guusje123 »

Hi!
Bedankt voor jullie reactie! Nou klinkt wel alsof hij dus ook wel flink last heeft dan van z'n keel. Nou heeft ie ook wel heeeel veel haar en dat zag de da ook wel in zn keeltje zitten. Heb spul gekregen voor verbeterde vacht, maar zodra ie het dopje hoort rent ie gauw weg. Hij vindt dat zooo vies. Dus dat vind ik zielig! Tja wat is wijsheid.

Ben inderdaad blij dat ie maandag al terecht kan. Zie wel beetje op (voor hem) tegen 2 uur in de auto. Maar m'n moeder rijdt dus dan kan ik hem lekker op schoot houden.

Oh z'n T4 waarde was 71... Valt wel mee geloof ik.
Guusje123
Kitten

Bericht door Guusje123 »

En een angsthaas is heel zacht uitgedrukt voor Guus... Nou angst, hij is heel gevoelig voor geluid en schrikt overal van... Hij is vaak nieuwsgierig en bang tegelijk... Lekker combi haha
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

Kan inderdaad een combinatie met haarballen zijn, zeker nu in de zomer. Haarbalpasta helpt en sommige soorten worden lekker bevonden.

Eet Guus nat en/of droog? Geef hem dan wat meer nat nu, en zeker net na de joodbehandeling want keeltje kan wat stroefjes aanvoelen de eerste dagen.

Knuf voor Guus en veel kalmte morgen. Je zal blij zijn dat het achter de rug is.
Adriana

Bericht door Adriana »

71 met een bovenwaarde referentie van 60 bij een dier van 12 jaar is matig, Enzo heeft die waarde ook.
als hij is behandeld en nog steeds zo angstig dan zou je eens bij huisdierendokter bij het middel destress kunnen kijken. daar kunnen ze op dat vlak erg van opknappen!
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Dat kopschudden zou kunnen omdat de bloeddruk door een hoge T4 ook vaak oploopt. Ik weet dat mijn oren beginnen te suizen als mijn bloeddruk omhoog gaat, dat klinkt erg vervelend en heb dan ook wel de neiging om met m'n kop te schudden. :-P

En een T4 van 71 is toch alweer vrij hoog ten opzichte van het maximum van 45. Mickey had alle symptomen van een schildklierkat en na de zoveelste eetstaking (dat kan dus ook gebeuren bij een verhoogde T4) heb ik besloten om hem er toch voor te behandelen, ook al was de waarde 49 op z'n hoogst (zo even uit mijn hoofd). Nee, referentiewaarden zeggen niet alles, maar dus ook niet voor als het maar licht verhoogd lijkt te zijn. Maar als er (heftige) symptomen zijn zou ik ook voor een behandeling kiezen - weet niet of Guus typische schildklierklachten heeft?

Dat stressige zou goed door pijn/even niet kunnen ademen kunnen komen en niet begrijpen wat hij daartegen kan doen. Keelpijn kan erg naar zijn bij katten heb ik meerdere keren ondervonden. De ene kat reageert daar anders op dan de ander.

Succes en beterschap met Guus!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Adriana

Bericht door Adriana »

.. T4 van 71 is toch alweer vrij hoog ten opzichte van het maximum van 45.
k denk dat dit een idexx/vetmed-waarde is en daar is 60 de bovengrens voor een oudere katzel..
dat staat er bij de uitslag bij de noten ook nadrukkelijk bij. dus die 71 valt gelukkig mee..
Guus is dacht ik 12.
veel succes en sterkte bij het wegbrengen (en achterlaten) en het is zo weer vrijdag hoor!
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

Vooral niet je eigen angst op Guusje projecteren, dan gaat het beter ;-)

Ik kreeg op maandagavond een geruststellend mailtje uit Gent en op dinsdag en donderdag een telkens positieve telefoon van EV. Komt goed maar probeer je zinnen intussen te verzetten, de week is zo voorbij.

Mijn gedachten zullen bij Guusje zijn, met een knipoog van Pappie....
Guusje123
Kitten

Bericht door Guusje123 »

Bedankt voor jullei reacties (had ze door alle gedoe) niet meer gelezen :-(
Guus is eerder opgehaald (op woensdag al) hij was zo bang en zat de minuten te tellen volgens de arts, dus woe thuis.
Gaat best oke, hij is stukje rustiger, het agressieve heeft ie nog wel (helaas), maar ik hoop maar dat dat komt omdat de jodiumbehandeling nog meer moet aan slaan (geen idee, hoop het)
En ja is natuurlijk een hele toestand geweest, veel stress voor Guus...

Ik heb vandaag dikke aanvaring gehad maar daar ga ik even een nieuw topic voor openen. Zit beetje met m'n handen in het haar... Wil weten hoe om te gaan met die agressie zonder open te liggen.

Bedankt lieve mensen voor alle lieve reacties!! Hopelijk is Guus weer snel de oude!
Plaats reactie