katertje pakt zusje steeds (beide 1.5 jaar oud)

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
jaqueline
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2014 11:03

katertje pakt zusje steeds (beide 1.5 jaar oud)

Bericht door jaqueline »

Help.................
Sinds 1.5 jaar moederpoes en kittens in huis genomen. 2 kittens naar mijn nichtje plus moederpoes katertje en poesje zelf gehouden (zijn 1.5 jaar en moeder is 5 jaar) . Allemaal na 3 maanden laten helpen en moederpoes ook!! Katertje is erg dominant naar zusje al sinds een jaar, hij is heel gemeen. Dan gaat het weer weken goed dan opeens weer 3 x per dag moet poesje het verduren. Ze komen ook buiten alleen wanneer wij thuis zijn. S nacht zijn ze binnen. Zondag avond heeft hij zijn zusje waarschijnlijk flink te pakken genomen toen wij niet thuis waren. Zij loopt nu wat mank en blijft boven, zodra zij broertje ziet gaat ze grommen. Ik zet ze nu steeds apart. Ik heb 1 hele grote en kleinere kattenbak, 3 etensbakjes, feliway verdamper. Ik laat katertje nu niet meer naar buiten, hij is onder de indruk van andere buitenkat en lijkt alsof hij zijn dominantie wil uiten op zusje, maar............als ik hem niet buitenlaat gaat hij ook zijn zusje pakken (denk verveling, puberen). Heel af en toe wil hij ook zijn moeder pesten. Ik vind het zo erg en weet niet meer wat ik moet doen!!!
Hij is een schat van een katertje, je kan alles met hem doen, doet geen vlieg kwaad naar vreemden mensen alleen zijn zusje is steeds de klos. Zusje is klein en erg vriendelijk, ook echt een lieverd. Moeder heeft haar eigen wil en is ook erg vriendelijk. Er moet een oplossing komen.............maar welke snik snik.
Therapeut zei ook katertje oppakken niets zeggen en 15 minuten afkoelen in andere kamer als hij zusje weer heeft gepakt. Heeft in het begin geholpen maar nu niet meer.
Ander zeg plantenspuit............ik hoor zoveel tegenstrijdige reactie`s, ik weet het niet meer.

Hoop op jullie reactie mvgr Jacqueline
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: katertje pakt zusje steeds (beide 1.5 jaar oud)

Bericht door Robijn »

Wat een raar advies van de therapeut zeg. Katertje in een andere kamer zetten, helpt echt niet hoor. Een kat is geen mens. Een mens/kind kan nog denken, als ik haar lastig val, dan word ik gestraft, maar een kat niet hoor. Zodra je hem de kamer uitlaat en hij ziet haar weer; dan is zij de rode lap, en hij de stier; en hij (liever gezegd; zijn hersenen) reageert dan weer instinctief door haar aan te vallen.
Plantenspuit werkt ook niet; dan wordt de kat alleen maar bang voor jou / de plantenspuit. En 1 minuut later is ie de plantenspuit weer vergeten als ie haar ziet..
Ik heb hetzelfde meegemaakt... Oudere zachtaardige poes was niet opgewassen tegen katertjekitten, en het werd alleen maar erger. Ik zag dat beide katten niet gelukkig waren met elkaar, en heb voor het katerkittentje met pijn in mijn hart een ander goed tehuis gezocht, waar ie het meteen ontzettend naar zijn zin had. Hij was toen 9 maanden oud; en al 4 maanden lang gecastreerd.... Ik had hem vanaf dat ie 2 maanden was...
Mijn Robijntje ging echter open als een bloem, toen Gaudi (die naar mensen toe superlief en aanhankelijk was overigens; net als jouw katertje!!) er niet meer was. Ik was zo blij voor haar, en ik wist dat ik de goede keuze had gemaakt.
Je zou ook een katermaatje van dezelfde leeftijd, met een speels karakter, en die zijn grenzen goed weet aan te geven, kunnen gaan zoeken voor het katertje, zodat poes met rust wordt gelaten. Het gaat inderdaad om verveling, zijn ei niet kwijt kunnen, en puberen...
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: katertje pakt zusje steeds (beide 1.5 jaar oud)

Bericht door Ikey »

Ik zou een ander huisje zoeken voor het katertje, hoeveel pijn je dat ook doet. Ik denk dat het beter is voor alledrie je katten. Het zusje en de moeder gaan wel goed, ik lees niets over dat dat niet zo is.
Het katertje kan ergens alleen geplaatst worden, als hij de gelegenheid heeft om naar buiten te gaan. Aangezien hij dominant is, is hij waarschijnlijk moeilijk te plaatsen bij een andere kat. Als hij wel bij een andere kat wordt geplaatst zou ik een kater zoeken van dezelfde leeftijd die stevig in zijn schoenen staan. En geen kater die al zijn hele leven alleen is.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
jaqueline
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2014 11:03

Re: katertje pakt zusje steeds (beide 1.5 jaar oud)

Bericht door jaqueline »

Dank je wel voor jullie reacties....het zijn niet de reacties die ik wil lezen snik snik. Is er echt geen oplossing dan moet katertje weg. Masr wil echt alles proberen. Zou mijn hart breken en van mijn zoon en man.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6833
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: katertje pakt zusje steeds (beide 1.5 jaar oud)

Bericht door Dinky »

Je zou nog kunnen bellen met het kattengedragscentrum, die hebben op dinsdag tussen 5 en 6 gratis telefonisch spreekuur: http://www.kattengedragcentrum.nl/9-Contact.html
Maar vrees dat zij hetzelfde zullen zeggen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: katertje pakt zusje steeds (beide 1.5 jaar oud)

Bericht door Robijn »

jaqueline schreef:Dank je wel voor jullie reacties....het zijn niet de reacties die ik wil lezen snik snik. Is er echt geen oplossing dan moet katertje weg. Masr wil echt alles proberen. Zou mijn hart breken en van mijn zoon en man.
Ik weet het. Wilde de nieuwe eigenaars van Gaudi ook bijna afbellen, op het laatste moment. Ik heb dagen zitten janken van verdriet... Tot ik zag hoe ontspannen Robijntje werd, na zijn vertrek, en ik hoorde dat Gaudi mij helemaal niet miste, en het vanaf dag 1 prima naar zijn zin had op zijn nieuwe adres. (en ik maar denken dat ie niet zonder mij kon....).
Maar het gaat om het welzijn van de katten. Het zou egoistisch zijn om je katertje te houden, alleen maar omdat ie voor jou wel lief is. Verplaats je in je poes. Hoe zou jij het vinden om regelmatig in elkaar gemept te worden; en zelfs verwondingen op te lopen?? En jouw katertje wordt ergens anders ook wel gelukkig hoor.
En als je ziet dat het katertje ook in zijn nieuwe gezinnetje gelukkig is (ik heb ook contact gehouden met de nieuwe eigenaars van Gaudi; en ben zelf nog een keer op bezoek geweest om te kijken of ie het naar zijn zin had), en je ziet je poes opbloeien, dan weet ik zeker dat je er vrede mee kunt hebben.
Je hebt het al zo lang geprobeerd (ze zijn 'al' 1,5 jaar); en het werkt gewoon, helaas, niet.. Voor beide katten is dit geen leefbare situatie, en jij bent de enige die daar verandering in kan brengen.
Het is alleen nog die psychologische knop die nu nog in je hoofd om moet...
Het kan ook helpen om een dagboekje bij te houden. Elke keer als je katertje je poes aanvalt, schrijf je dat dan op. Misschien kun je een afspraak met jezelf maken; als poes méér dan een X aantal keer wordt aangevallen in een X aantal dagen/weken, dan is de maat vol, en is het beter als het katertje en de poes uit elkaar worden gehaald. Een dagboekje bijhouden, zoals eerder genoemd, helpt daar goed bij; want je vergeet dingen best snel; het is altijd fijn en leerzaam om dingen terug te kunnen lezen; en dan staat het echt zwart op wit.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: katertje pakt zusje steeds (beide 1.5 jaar oud)

Bericht door Cari »

Ze komen ook buiten alleen wanneer wij thuis zijn. S nacht zijn ze binnen.
Waarom? Juist in de tijd dat jullie er niet zijn of onbereikbaar (slapen) zitten de katten binnen en is je kater dus overgeleverd aan zijn verveling. Zodra jullie er zijn, heeft hij nog wat afleiding en zal de neiging om zijn zus eens flink te pakken, minder zijn of wellicht door jullie te voorkomen.
Ik denk dat je beste optie een katttenluik is, zodat meneertje zijn energie elders kwijt kan. Een dergelijk energiek ventje moet je niet opsluiten, dan gaat hij zich afreageren.
Een speelkameraad (een zeer sociale kater die wel in is voor een lolletje) voor 'm zou eventueel ook een idee zijn, maar die moet je heel zorgvuldig kiezen, anders heb je nog grotere heibel in huis.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie