Is knippen van nagels noodzakelijk?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door Jantina »

Beste mede forummers,

Nog nooit, ook niet bij de katten die we vroeger thuis hadden, hebben wij de nagels van onze poezen moeten knippen. Maar die kwamen allebei ook buiten.
Nu is Bella hier bijna een jaar, maar ik merk dat ze last heeft van haar nagels. Ze blijft regelmatig haken bijvoorbeeld, en ik hoor getik op de vloer als ze eraan komt lopen.
Knippen jullie wel eens de nagels van jullie kat? En wanneer is het écht noodzakelijk?
Bella gebruikt wel de krabpalen, maar tegenwoordig blijft ze erin haken en komt dan niet meer los. Gaat dan zielig miauwen tot ik haar kom bevrijden.
Ik heb even kunnen kijken, maar ik zie ook gewoon niet waar ik zou moeten knippen. Ze heeft donkere nagels dus ik zie het leven niet. En buiten dat, durf ik het gewoon niet.
Knippen dierenartsen nagels van katten? (of is dat te stom? :oops: ) Nu moet ik toevallig een afspraak maken voor Bella's check-up, zou ik het dan kunnen vragen of doen ze dat niet?
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door Cari »

Natuurlijk is dat niet stom! Je kat heeft er last van. Ik denk wel dat je dierenarts dat doet, waarom zou hij niet? Ik heb ook 2 "tikkertjes" in huis. Safa is heel lief, maar lastig te knippen in je eentje, dus daar ga ik a.s. woensdag voor 't eerst mee naar een trimmer. Dat scheelt me een consult ;-). De andere, Roxy, is een angsthaasje uit het asiel, dat een half jaar nauwelijks beweging heeft gehad. Die is nog niet zover, dat knippen een goed plan is ;-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door Nikki2309 »

Gewoon bij de dierenarts laten doen. Vooral als het zo moeilijk te zien is. Een dierenarts of de assistente eventueel heeft hier verstand van en weet precies hoe ze kunnen knippen en daarbij hebben ze de angst niet waardoor ze het beter voor elkaar krijgen.

Ik had vroeger een hond die panisch was voor nagels knippen. Assistente hield de hond vast en dierenarts knipte de nagels.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door BloemTetsu »

Da knippen nagels. Ook teken halen ze eruit. Doen ze graag.
Bloem's nagels hoef ik gelukkig niet te knippen. Ik mag/kan het niet eens.
Tetsu is het nog niet nodig. Ik heb geen idee of dat gaat lukken'.

De nagels van Ducky* wel gedaan. Bij haar groeide het 1 keer weer naar binnen :( sindsdien hield ik het bij. Het is best te doen (mits geen donkere nagels). Uiteraard eng. Na de eerste keer ging het prima.

Ik vind nagels knippen van baby's enger. De eerste keer deed me zus het. Nu durf ik het zelf. Alsnog kan dat mis gaan :oops:
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6832
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door Dinky »

Bij donkere nagels zou ik het zelf ook niet durven. Vroeger wel de konijnen gedaan maar daar kon je precies het leven zien (en speciale knipper tegen splijten van nagels).

Zou het gewoon aan de da vragen (of vooraf even bellen wat de opties zijn).
Hier soms dagje tikken maar daarna niet meer dus hier niet nodig maar bij blijvend tikken en haken zou ik ze inderdaad laten knippen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7681
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door Rik »

Ooo, wat ben ik blij dat ik alles met mijn poes kan doen. Ik kan haar gewoon op d'r rug op mijn knieën leggen en gewoon d'r nageltjes knippen. Ze laat het allemaal prima toe. Alleen bij een DA bezoek is ze echter een ramp. Dus gelukkig kan ik het zelf (met speciaal schaartje). Overigens merk ik het zelf wel of het tijd is om ze te knippen want dan voel ik die nagels wel als ze op mijn buik ligt of op mijn schoot zit en begint te 'kneden' :-) (haar nagels zijn overigens wit dus dat scheelt wel weer maar als je het regelmatig doet hoeft er maar een klein beetje af en ze wennen er dan aan)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Da doet dat gewoon hoor

Ik doe t als ze slapen
Hier groeien ze ontzettend snel!
En tikken na twee Week al over t laminaat
Dus hier is t noodzakelijk
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door Jantina »

Kijk, bedankt voor de antwoorden. Ben er een stuk wijzer van geworden.
Het 'hoort' dus niet te tikken op de vloer begrijp ik, dan zijn ze te lang?
Gelukkig moet ik net naar de da, anders werd het wel een duur grapje...Ik zal bij het maken van de afspraak er even bij vermelden over de nagels. Dan kunnen ze daar gelijk rekening mee houden.
Zijn er ook trimmers die aan huis komen om nagels te knippen?
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door Chiquita98 »

Dat is niet altijd waar. Misty tikt ook altijd en die heeft geen lange nageltjes. Op de een of andere manier trekt zij ze denk ik niet helemaal in als ze loopt
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9358
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb vanaf 1980 katten en tot nu toe 1 kat gehad waarvan ik de nagels moest knippen. Hij bleef anders vaak vasthaken aan zachte dingen, zijn nagels groeiden rond. Verder knip ik de nagels van mijn katten nooit. Tikkend geluid op harde vloer hoeft geen reden te zijn ze te knippen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door Ikey »

Diesel tikt ook op de vloer, hij trekt zijn nagels gewoon niet genoeg in.

Ik knip zelf, eens in de 3 weken ongeveer, ook de donkere nagels van Skippy. Gewoon een stukje er af. Alleen het puntje, dan is de kans dat je in leven knipt heeeeel klein.

Vraag anders even aan de da tips en kijk goed terwijl zij/hij het doet. Dan kun je het de volgende keer zelf proberen ;-)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door Ms Maaike »

Hier tikken ook alle katten op het laminaat. Mickey heeft het standaard, maar die is al wat ouder en oudere katten trekken sowieso vaker hun nagels niet meer helemaal in. Bij Pippi en Tommy hoor ik het heel soms. De nagels groeien hier niet rond of zo, ze blijven nooit haken en ik stoor me niet aan het getik, dus hier (gelukkig) geen nagelkniptaferelen (dat zou heel erg veel oefenen worden vrees ik).

Kattennagels groeien overigens niet als mensennagels, dus wees bedacht op gespleten nagels (komt nogal eens voor als je ze knipt met een mensennagelschaartje).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door Jantina »

Hmm oké, nou inmiddels voor vrijdag afspraak staan bij de da. Gelijk erbij gezegd van de nagels en ze schreef het erbij.
Bella blijft vaak haken dus last heeft ze sowieso, of het tikken nu wel of niet "hoort".
Maar eens goed kijken hoe ze het doen, al denk ik dat Bella het echt niet leuk gaat vinden.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6832
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door Dinky »

Mijn ervaring met nagels knippen van konijn was dat ze thuis bij het zelf doen veel rustiger bleven dan bij de dierenarts. Maarja, konijnen krabben en bijten niet zoals katten :eshifty:

Mocht je ze in het vervolg zelf willen gaan knippen, is de eerste tip een goed nagelschaartjekopen voor huisdieren omdat ze ronde nagels hebben ipv platte nagels zoals mensen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Is knippen van nagels noodzakelijk?

Bericht door Kattebeest »

Al 11 jaar een 'tikkertje' in huis, nagels van de achterpootjes. Is altijd een buitenkater geweest. Nooit nagels geknipt.
Merk wel dat hij de laatste tijd soms in een pluizig kussentje of fleecevest blijft haken, maar dat is met zijn voorpootjes die nooit getikt hebben zelfs nu niet.

Mocht het knippen nodig zijn zou ik inderdaad naar een trimster gaan, of naar de da.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie