Hele middag achter de pc gezeten. Paar keer tegengekomen dat een te laag kalium gehalte chronisch nierfalen
kan verergeren/versnellen. Nog geen wetenschappelijke onderbouwing tegen gekomen.
Zowel hyperthyroïde als chronisch nierfalen kunnen o.a. de onderliggende oorzaak zijn van een kalium tekort. Kasper heeft beiden kort na elkaar gehad. Toen hij last had van een te snel werkende schildklier had hij last van 'zenuwtrekjes'. Kopschudden, met pootje schudden zonder enige aanleiding. Nu zijn het kleine zenuwtrekjes vlak voor hij indut. Mooi engels woord voor 'twitching'. Misschien dat hij in de hyperthyroïde-tijd ook een kalium tekort had maar daar heb ik toen verder niet op gelet/naar gevraagd.
Lichamelijke conditie Kasper: springt bijna steil omhoog naar de strijkplank van 85 cm. Springt op tafel, springt soms nog op het aanrecht, springt op kastjes (lager dan tafelhoogte). Eet goed, drinkt goed, plast weer normaal en poept meer dan ooit. Doet sinds de tuin voor de helft is afgeschermd alles op de bak dus heb er goed zicht op. Bak heeft geen overkapping.
Is erg alert en speelt iets te fanatiek met de lasermuis (dus met mate

) . Reactiesnelheid is zeer goed. Sprint als het uitkomt (=als er houtduiven in de tuin zijn) op houtduiven af. Slaapt goed en veel, normaal voor eentje van 15. Wordt ook weer gemakkelijk wakker.
Hij heeft wel eens in de twee weken een mindere dag. Hij eet dan geen brokjes (wel natvoer). Soms spuugt hij kort erop een haarbal uit. Maar omdat hij tijdens zijn gezonde jaren ook wel eens mindere dag had is het voor mij nog geen reden voor grotere zorg.
Het weekend voor de diagnose nierfalen op maandag was beroerd. Hij at slecht (alleen natvoer in kleine porties) en stond onzeker op zijn pootjes, sprong mis toen hij op tafel wilde springen. Ik stond erbij en kon hem deels opvangen, een stoel deed de rest. Weet helaas hoe dat eruit ziet, zwalkend op de pootjes
Meten is weten. Feit is dat hij kalium tekort had in april en misschien nu nog. Volgend bloedonderzoek zal uitwijzen hoe hij er nu voorstaat. Maar ik kijk niet alleen naar de cijfers, ook naar de kat. Omdat hij een ontspannen, tevreden en levenslustige indruk maakt heb ik geen actie meer ondernomen sinds april.
Dank Adriana, ik stuur Guusje/Patiaan* een pbtje want volgens mij is ze niet meer regelmatig online.
Annet: ja, ik neem morgen contact op met de da.