Even voorstellen... en een aantal vraagjes over de aanschaf!

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Julienne
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2014 09:38
Locatie: Limburg

Even voorstellen... en een aantal vraagjes over de aanschaf!

Bericht door Julienne »

Hoihoiii,

Ik ben Julienne, ik heb momenteel geen kat maar daar gaat verandering in komen! 2/3 weken geleden zat er buiten op de garage een poesje op het dak, ik riep mijn ouders en ze kwamen kijken. Toevallig hadden we voor onze hond kattenstaafjes. We hebben haar eentje gegeven. Ze pakt dat zo gulzig aan, dus hebben we haar mee naar binnen genomen. We hadden geen kattenbrokken en het was 's avonds dus de winkel was al dicht. Ze was erg mager, had erg honger en ging dus van de hondenbrokken eten, ook erg aanhankelijk en niet bang voor de hond, ze sloeg er wel paar keer na maar dat kwam natuurlijk omdat het allemaal nog een beetje vreemd was! Ook had ze klitten in haar straat en tranerige oogjes, ook moest ze steeds niezen... Ik heb op internet en in de buurt gekeken maar nergens kon ik haar baasje vinden dus hebben we het asiel gebeld. Ze zijn haar toen komen ophalen.

A.s. Zaterdag gaan we haar weer ophalen uit het asiel. Onze kat is 2 jaar geleden op 18-jarige leeftijd overleden. We missen haar nog steeds maar mijn ouders wilden eigenlijk geen kat meer. Maar we kunnen haar toch niet daar laten zitten... Want ze was zo lief! Gister is ze gesteriliseerd en het bleek dat ze niesziekte had dus daarvoor is ze ook behandeld in het asiel. Ze zit er nu ruim 2 weken en haar baasje heeft zich nog steeds niet gemeld. Ze hebben haar onderzocht en het bleek dat ze jonger dan 4 jaar is.

Vandaar dat ik me aangemeld heb op dit forum. Want ik heb nog een aantal vraagjes over het aanschaffen van een kat.

1. Ik heb een hamster en 2 cavia's. Toen de poes bij ons was rende ze na een tijdje op de hamster af. Ik ben bang dat ze de hamster wat aan doet. Is het verstandig om de eerste tijd een deken over de kooi te doen?
2. Ik ben bang dat ze misschien terug gaat naar haar oude plekje als ik haar naar buiten laat. Denken jullie dat deze kans groot is als ik haar eerst een tijdje binnen houd?
3. Hoelang moet ik haar binnen houden? Op internet staat op sommige site's 2 weken en anderen adviseren 6 weken.
4. Omdat ze de eerste weken niet naar buiten mag kan ze geen gras eten. Is het verstandig om een grasplantje te kopen? Of zit dit verwerkt in een bepaald voer?
5. Welke advies geven jullie qua voer?
6. Na hoeveel weken mag ik buiten met haar met een riempje gaan wandelen zodat ze een beetje wend?

Dit waren mijn vragen tot nu toe!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Groetjes,

Julienne.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Even voorstellen... en een aantal vraagjes over de aansc

Bericht door jennli »

Welkom op dit forum! Wat lief dat het katje een thuis krijgt bij jou! Daarnaast goed dat je je inleest. Een groot deel van e forummers hier is voor het binnenhouden van katten gezien de gevaren buiten als overreden worden, vergiftiging etc. Anderen hebben wel mogelijkheden om de kat al dan niet beschermd buiten te laten. Ik zou haar in ieder geval rond de vijf zes weken binnen houden en bedenken of je omgeving veilig genoeg is voor buiten. Er zijn ook forummers, waaronder ik zelf die de tuin afgeschermd hebben of een kattenren, waardoor de katten wel naar buiten kunnen, zonder risico op vroegtijdig overlijden.

Je vindt hier op het forum een hele boel info over voeding e.d.

Ook zijn er meer forummers met kleine dieren als hamsters. Vergeet niet dat je kat waarschijnlijk heeft moeten overleven op muizen e.d. Dus ziet ze jouw kleintje wellicht als prooi. Een doek er overheen maakt waarschijnlijk nieuwsgierig. Op een onbereikbare plaats zetten? Wellicht dat andere forummers die er meer ervaring mee hebben nog tips voor je hebben.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Even voorstellen... en een aantal vraagjes over de aansc

Bericht door Adriana »

welkom op het forum en natuurlijk kunnen we je helpen!
wat lief dat jullie haar een warm mandje bezorgen en zaterdag gaan ophalen.
6 weken binnen is het algemene advies, bovendien moet ze ook nog aan jullie huis wennen en herstellen van de operatie.
maar dat geeft je ook de mogelijkheid rustig een goeie band met haar op te bouwen.
en je kunt al proberen haar aan een tuig te laten wennen..

kijk inderdaad uit voor je hamsters, op een onbereikbare plek lijkt me zoals jennifer ook al schrijft de beste plek want je kunt maar beter heel voorzichtig zijn.

heel goed dat je nadenkt over gras en een pol zacht gras, uitgestoken uit een weiland, park of jullie tuin gaat prima. je kunt met je vingers voelen hoe zacht het gras is en 10 cm hoog is prima. en goed aarde erbij en regelmatig water geven.

hoe lang het gaat duren voordat je met haar naar buiten kunt hangt helemaal af van hoe snel ze aan jullie went en hoe het binnen met het tuig gaat. en dat is niet te voorspellen..
dus goed in de gaten houden, veel knuffelen en oppakken en voorzichtig en in het begin heel kort tuigje aan doen. doe een paardestaat-elastiek tussen lijn en tuig om de schokken op te vangen.

grote kans dat het baasje niet komt opdagen, bijna 4 en dan nog niet geneutraliseerd.. missch leeft ze al veel langer buiten..

laat je haar wel chippen voordat ze echt naar buiten mag? missch even overleggen met het asiel want missch is/wordt ze daar gechipt.

geef haar het voer dat ze in het asiel ook kreeg en neem een klein beetje mee.
en dan rustig wennen eventueel aan ander voer.
ze mag wat rauwe kip (even in kokend water dompelen) en kijk goed of ze genoeg drinkt (en dus plast..)

spannend hoor, heb je al een naam bedacht?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Julienne
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2014 09:38
Locatie: Limburg

Re: Even voorstellen... en een aantal vraagjes over de aansc

Bericht door Julienne »

Ja dat vind ik dus ook al vreemd dat niemand op zoek is naar haar. Ze is jonger dan 4 jaar en niet gesteriliseerd. Ik zou geen vrouwtjes kat naar buiten laten als ze niet gesteriliseerd is... maar goed. Misschien is ze altijd binnen geweest? Maar ze was zo zielig aan het miauwen op het dak, ik kan haar niet uit mijn gedachten halen en ben ook blij als ik haar zaterdag weer zie. Ze was ook niet gechipt... in het asiel hebben ze haar nu gelukkig gechipt. Ik weet nog niet hoe ze gaat heten. Senna vind ik wel een leuke naam! Momenteel hebben ze haar in het asiel Picolientje genoemd, hahaha maar dat vind ik zelf niet zo geschikt voor haar, maar ik ben dus bang als ik haar naar buiten laat dat ze dan terug naar haar oude huisje gaat (als ze die had). Naast ons huis ligt een grotere weg... onze vorige kat stak nooit over en bleef netjes in de buurt. Er ligt dus zeg maar aan een kant een grote weg en als ze de andere kant op loopt komt ze in een wijkje. Dus ik ben me even aan het bedenken hoe we dat gaan oplossen. Ik ga haar zolang mogelijk binnen proberen te houden maar mijn moeder vertelde dat het met onze vorige kat echt niet te doen was... Maar goed, laat haar eerst inderdaad maar eens wennen aan haar nieuwe omgeving. Ik ga haar in ieder geval goed verwennen! En over mijn hamster, de vorige kat was ook in het begin als er een nieuwe hamster binnenkwam heel nieuwsgier naar, maar na een tijdje keek ze er niet meer na om. Denken jullie dat een kat weet dat ze niet eraan mag komen omdat het binnen in huis is zoals mijn vorige kat?
Shimbalaya

Re: Even voorstellen... en een aantal vraagjes over de aansc

Bericht door Shimbalaya »

Nee, ik denk niet dat je kat dat verschil beseft.Als ze gewend was om buiten haar eigen prooi te vangen dan zal ze jouw hamster waarschijnlijk ook als prooi zien.En vooral als je hamster los rondloopt.
Tenminste in het begin, naderhand misschien minder.

Ik zou haar gedrag tegenover je hamster goed in de gaten houden en vooral de hamster nooit los laten rondlopen.Als je kat probeert bij de hamster te komen, door bijv.met een pootje door de tralies te hengelen of zo, kun je een hard NEE roepen.
Hopelijk leert ze op die manier dat de hamster geen prooi of levend speelgoed is.

En Senna is inderdaad een leuke naam!
Julienne
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2014 09:38
Locatie: Limburg

Re: Even voorstellen... en een aantal vraagjes over de aansc

Bericht door Julienne »

Ja, de hamster loopt sowieso niet rond los, af en toe eens uit de kooi of in de loopbal. De kooi ergens neerzetten waar de kat niet bij kan is er moeilijk haha, want een kat klimt overal op. Achja, zal wel goed komen! Ik heb bericht van het asiel. De operatie is goed verlopen en ze voelt zich gelukkig alweer een stuk beter en eet goed! Ze is nog steeds erg lief en aanhankelijk. Goed nieuws dus :), kan niet wachten tot zaterdag.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Even voorstellen... en een aantal vraagjes over de aansc

Bericht door Dinky »

Qua voer is er niet 1 perfect voer. Het hangt ook samen met de gezondheid en levensfase van de kat. Je zou je eens in kunnen lezen in de voedingstopics hier: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewforum.php?f=24
En daarnaast kan je voor groot assortiment rondkijken op zooplus.nl en dan merk intypen hier bij de zoekfunctie rechtsboven voor ervaringen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Tweetykraai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 mei 2014 16:19

Re: Even voorstellen... en een aantal vraagjes over de aansc

Bericht door Tweetykraai »

Aan het bovenstaande niets toe te voegen allemaal heel goede tips.

Wens je veel succes met het nieuwe poesje
Jullie vorige kat is 18 jaar geworden. Dat wordt een kat niet zomaar.
Poes komt dus op heel goed adres.
Julienne
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2014 09:38
Locatie: Limburg

Re: Even voorstellen... en een aantal vraagjes over de aansc

Bericht door Julienne »

Zeker weten! We hebben ons goed voorbereid hihi en ik kan niet wachten tot we haar morgen eindelijk gaan ophalen. Het dierenasiel kan me alleen niet zeggen wat voor een ras het is. Misschien als ik dan een foto plaats, kunnen jullie me hiermee helpen? Ik heb nu geen duidelijke foto van haar, maar ik zal het proberen te omschrijven. Ze heeft een witte buik, en haar rug is lichtgrijs met iets donkergrijze strepen. Ze heeft een dikke lichtgrijze staat met lange haren en ook heeft ze langer haar op haar kopje. Ze heeft witte pootjes en haar kopje en staart hebben dus zeg maar langere haren en de rest van haar lichaam korter. Misschien kunnen jullie hier iets mee???

Groetjess!
Plaats reactie