Help... Kat plast continue in de zetel...

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Senti
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mar 2014 22:39

Help... Kat plast continue in de zetel...

Bericht door Senti »

Hoi iedereen,

Onze kleinste van een jaar (zazou) plaste als kitten soms in de zetel.
Na het plaatsen van 3 kattenbakken die ze deelt met mushu (die is 5 jaar) ging dit probleem over.
Ik denk dat de zetel ongeveer 4 maand gespaard is gebleven...
Ze is wel zeer zindelijk, dus de bakken moeten proper zijn.
Anders wil zazou er niet op gaan, mushu daarentegen maakt niet vlug problemen.
Zo ver zo goed, want het leek maanden goed te gaan...

Tot over een kleine maand terug... nu plast ze echt elke dag in de zetel...
Wij hebben al nagenoeg alles geprobeerd, van feromonen om haar te kalmeren, tot witte peper om haar uit de zetel weg te houden.
Niets helpt... Echt nagenoeg elke dag is het hetzelfde liedje, heel frusterend want verder is zazou een droomkat. Een hele lieve aanhankelijke kat, ze krabt nergens, ze maakt niets stuk...
Uiteraard zijn de 3 bakken proper, 2 daarvan staan echt vlak naast de zetel, eentje zonder deksel en eentje met deksel.
Grit veranderen hebben we ook al gedaan, alle soorten, maar enkel silicaat valt in de smaak.
En ze beseft heel goed dat ze het niet mag doen, want als ik aan haar gedrag zie dat het weer eens zover zou kunnen zijn, ga ik naast de zetel staan.
Dan begint ze heel luid te janken en kruipt ze toch in de kattenbak.
Als ik het natuurlijk niet in het oog heb, heb ik prijs...

De zetel zelf wordt zoveel mogelijk uitgewassen, eigenlijk willen we een nieuwe door al dat geplas.
Maar een nieuwe zetel kopen die dan weer wordt onder geplast is ook geen optie...
De doeken die ondertussen over de zetel liggen worden gewassen met detol (dat zou katten ook afschrikken werd gezegd)
Verder hebben we alle sprays al gebruikt (keep off, urine off, ..)
Feromonen ook, zowel in spray als verdamper in het stopcontact.

Ziek is ze niet.
Ze gaat ook maar 1 keer per dag in de zetel, de rest gaat ze braaf in de kattenbak, wat het nog frusterender maakt natuurlijk...

Iemand ideeen? Ik word er zo naderhand echt knettergek van.
Ook bezoek krijgen is dus niet aangenaam, want je ruikt de geur echt nog.
Ook al wassen we alles zo goed mogelijk uit, en ik gebruik er etherische olie bij die echt heel straf ruikt.
Ik zie mijn katten doodgraag, maar dit kan echt niet blijven duren... :-| :cry:
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Help... Kat plast continue in de zetel...

Bericht door Ms Maaike »

Ben je al met haar naar de dierenarts geweest? Het kan een blaasontsteking zijn en daar hoeven ze niet ziek door te lijken. De kattenbak associeert ze waarschijnlijk met pijn (bij het plassen) dus gaat ze op de bank.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Senti
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mar 2014 22:39

Re: Help... Kat plast continue in de zetel...

Bericht door Senti »

Ja, ze heeft geen blaasontsteking...
Waarom zou ze dan maar 1 keer per dag op de zetel gaan en de rest wel op de kattenbak?
Meestal gaat ze in de ochtend op de zetel, de rest gaat ze braaf in haar bak...
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Help... Kat plast continue in de zetel...

Bericht door Ms Maaike »

Dus als ik het goed begrijp plast ze niet altijd (continu) op de stoel?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Help... Kat plast continue in de zetel...

Bericht door nellebel »

hoe is de relatie tussen de 2 katten. lijkt alsof ze wil markeren iedere dag dat het haar plekje is. mogelijk is ze onzeker
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Senti
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mar 2014 22:39

Re: Help... Kat plast continue in de zetel...

Bericht door Senti »

Nee ze plast inderdaad niet elke keer op de bank.
Maar wel elke dag...
Dit had ik beter anders omschreven in de titel.
Met continue bedoelde ik dus dagelijks, maar niet uitsluitend in de zetel :)
Ze gaat normaal 1 keer op de bank, en alle andere keren op de kattenbak...

De relatie tussen beide katten is niet opperbest.
Ze maken geregeld "ruzie".
Zazou wil aandacht, en zoekt die ook bij Mushu.
Maar Mushu heeft het liever op haar eentje, dus die jaagt Zazou dan meestal weg.
Het heeft er een hele tijd op geleken dat Zazou baas zou worden, met gedragproblemen bij Mushu dan uiteraard.
Maar de laatste tijd lijkt het toch alsof de oudste kat (mushu) dus, terug het meeste bepaald wat er al dan niet gebeurd.
Echt vechten doen ze wel nooit, hooguit eens blazen of slaan met de poot. (zonder echt pijn te willen doen lijkt het)

Als ze onzeker is zouden die feromonen toch moeten helpen?
Ik spuit die echt op haar plasplekje en dan is er nog eentje in het stopcontact ook... (die laatste is voorlopig net op)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Help... Kat plast continue in de zetel...

Bericht door nellebel »

feromonen lossen niet alles op. niet elke kat reageert erop. ik denk dat de kleine onzeker is en daarom terrein afbakend om zich zekerder te voelen. zazou voelt zich ongelukkig, wil spelen maar heeft geen maatje want die wil haar niet. en mushu wil rust.
dit los je niet zomaar op. zazou zou eerder een speelmaatje moeten hebben van haar eigen leeftijd.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Help... Kat plast continue in de zetel...

Bericht door Ms Maaike »

Ah, dan worden er een aantal dingen wat duidelijker. Dit lijkt mij ook een gedragsprobleem voortkomend uit dominantie/onzekerheid (ik heb hier een onzekere poes die zich daarom dominant gedraagt). Ik kan me wel vinden in wat Wendy zegt; het lijkt erop dat Mushu geen geschikt maatje is voor Zazou (en andersom). Een maatje voor Zazou dat echt bij haar past zou inderdaad een oplossing kunnen zijn, maar dat is lastig zeggen vanaf hier vind ik. Zou je een gedragstherapeut in willen/kunnen schakelen?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Senti
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mar 2014 22:39

Re: Help... Kat plast continue in de zetel...

Bericht door Senti »

Misschien moet ik Zazou meer buiten laten? Met de kater van de buren kan ze het wel vinden...
Maar dan heb ik zoveel schrik om haar te verliezen....
Al mijn katten zijn in mijn kindertijd dood gereden, dit zorgt er voor dat ik nu als volwassene geen enkele kat meer wil buiten laten...
(het huis is wel groot hoor)
Een 3e kat heb ik al overwogen, maar dan is er nog meer stress voor mushu, en ook het manlief ziet dat niet direct zitten ;)

Ja, ik zou zeker een gedragstherapeut willen inschakelen.
Ik denk dat ze er beiden deugd zouden van hebben.
Maar ik ben van Gent (Belgie).
Zijn er mensen die echt goed zijn? Ik wil geen halve kwakzalver in mijn huis hoor.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Help... Kat plast continue in de zetel...

Bericht door Ms Maaike »

Met halve kwakzalvers is nog nooit iemand geholpen inderdaad. Ik heb zelf geen ervaring met gedragstherapeuten, misschien dat anderen je daarmee kunnen helpen.

Een maatje erbij kan ervoor zorgen dat Zazou zich meer focust op haar maatje in plaats van op Mushu en zou juist minder stress voor Mushu opleveren. Het blijft een gok, maar hier heeft het wel gewerkt. :) Zelf zou ik dan gaan voor een kater die misschien iets jonger is of dezelfde leeftijd heeft als Zazou en goede afspraken maken over het eventueel terugbrengen van de nieuweling mocht het niet klikken tussen Zazou (en Mushu).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Senti
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mar 2014 22:39

Re: Help... Kat plast continue in de zetel...

Bericht door Senti »

Ik zal eens rondkijken... Maar hoe krijg ik dat verkocht bij het manlief :D ?
Die zal mij zien afkomen ;) !
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Help... Kat plast continue in de zetel...

Bericht door Ms Maaike »

Misschien dat de gedragstherapeut hem kan overhalen. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Help... Kat plast continue in de zetel...

Bericht door nellebel »

hahaha maaike, denk inderdaad dat je daar je geld aan moet uitgeven, therapeut om je man om te praten hahaha ik zou niet weten wat een gedragstherapeut je nog zou kunnen vertellen. ik denk dat voor velen hier het verhaal herkenbaar is, jong katje bij een oudere, die heeft geen zin in dat jonge grut, jonge grut wil spelen en verveelt zich, begint te klieren, krijgt een mep terug, wordt onzeker en angstig en gaat piesen.
leg je man maar uit dat het goedkoper en gezelliger is een katje erbij als iedere paar maanden een nieuwe zetel.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Help... Kat plast continue in de zetel...

Bericht door Ms Maaike »

Nou ja goed, ik ga niet iemand aanraden nog een kat te kopen als ik zelf niet zeker weet waardoor het probleem komt. Het verhaal kan nog zo herkenbaar zijn maar met drastische adviezen ben ik liever voorzichtig.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Senti
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mar 2014 22:39

Re: Help... Kat plast continue in de zetel...

Bericht door Senti »

Wat denk je dan dat ik best doe Maaike?
Toch een therapeut raadplegen?
Er zelf nog meer proberen mee te spelen?
Nog kattenbakken bij plaatsen?
Plaats reactie