1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Truusje99 »

Dinsdag 1 april is onze kat bevallen van 4 kittens, geen complicaties, prima geboortegewicht.
Eentje dronk nauwelijks bij mama en was ook afgevallen. Geprobeerd bij te voeden.
Helaas woensdag eind vd dag overleden. Zag van te voren al erg rgauw en had vlak voor overlijden bloed bij t bekje.

Met de andere leek het heel goed te gaan. Eentje was de tweede dag niet aangekomen, maar ook niet afgevallen. De derde dag hele veel aangekomen, 22g gram (128 naar 150). Vanmorgen gewogen en nu is het 7 gram afgevallen, 143. Meteen een beetje geprobeerd om bij te voerden,maarakt het speentje niet. Met spuitje beetje in bek gedruppeld.
Terug bij mama gelegd maar is knock out. Misschien doordat ik ff met m ben bezig geweest of miet ik me zorgen maken?? Ik weet niet zo goed wat ik moet doen....
Wil ook niet dat het katje zich verslikt en daardoor problemen krijgt als ik ga dwangvoeren.
Kan een katje een terugval hebben? Worden ze moe van het bijvoeren? Hij strubbelde echt wel tegen, draaide kopje steeds weg van fles/spuit, kan me voorstellen dat ie daar moe van is. Reageert nu ook niet als ik m bij mama's buik leg. Vannacht en vanmorgen vroeg wel.

Maak ik me teveel zorgen of moet ik meer ingrijpen?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door eveline1982 »

Je mag gaan ingrijpen. Tussen de 37 en 38 gr is een goede temp. Als de temp goed is, zou ik eerst kijken of de kitten zich moet ontlasten, lauw warm water en een watje, zachte rond cirkelende bewegingen langs anus en plasser, het kan een minuut of wat duren voor er wat komt. Als de kitten zich heeft ontlast (of niet, dan heeft mama het ws al gedaan) dan houd je het koppie goed vast en zet je de pipet aan de zijkant van het bekkie, daarna voorzichtig druppel voor druppel. Probeer er minimaal 2 ml melk in te krijgen, herhaal dit elke 2 uur (ook s'nachts) tot je ziet dat de kitten weer mams tepel aan neemt. Het is normaal dat ze de eerste paar keer vechten tegen de pipet of het flesje. Flesje met speen heb je nu nog even niks aan, een spuitje of pipet werkt beter.

Je doet de kitten echt niet zomaar pijn dus houd hem stevig vast, in zitstand niet zoals wij onze baby's voeden op de rug.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Truusje99 »

Temp is nu 36,4. Heb m nu bij me gepakt tegen mij aan, kruik komt eraan.
Hij is echt zwak. Lijkt ook benauwd.
Kwam wel redelijk wat ontlasting uit.
Als het zin heeft is t me waard om naar de dierenarts te gaan, maar kunnen zij meer dan wij op dit moment?
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Truusje99 »

Temp is nu 37,3. Lijkt ook wat meer beweging in te komen.
Kreunt wel de hele tijd. Oh bah, dit is echt niet leuk...!
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Truusje99 »

Slikt niets door, slijm/kwijl rond bekje...
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Truusje99 »

Dierenarts gebeld, geeft aan dat hij niet meer kan doen dan wat we nu al doen.
Gaat echt heel rap achteruit...
Nu ook Bloed en schuim uit het bekje. Is alleen nog wachten tot het over is vrees ik
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door BloemTetsu »

Ik kan je niet helpen, wil je alleen sterkte wensen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Truusje99 »

Hij is overleden...

Moet ik me zorgen maken om de andere kittens? Waarom komt er schuim/bloed uit het bekje? Wat kan daarvan de oorzaak zijn?
Is dit gewoon pech? Het lijkt wel veel op wat er bij het andere kitten gebeurde. Alleen deze dronk eigenlijk heel goed en kwam ook goed aan.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5491
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door nellebel »

Wat zegt de dierenarts van het bloed uit het bekje?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Truusje99 »

Dat gebeurde pas nadat ik de dierenarts al had gesproken...
Hij zei dat als ik wilde weten wat de oorzaak is de enige optie is om een sectie te doen.
Aangezien we niet van plan zijn om nog een nestje te nemen heeft dat voor het fokken geen waarde voor ons. Maar wel voor de twee die er nu nog zijn!
Ik ga toch nog even bellen!
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Truusje99 »

De dierenarts zegt dat bloederig schuim meestal een aanwijzing is voor longproblemen.
Ik ga zelf meteen steeds verder zitten denken.... Je hoort ook vaak van bloederig schuim bij vergiftigingen, weliswaar vbij volwassen dieren.
Nu heb ik al bewust niet gekozen voor een fruitdoos ivm pesticiden.
De kist waar ze inliggen is van (ongeverfd) multiplex, dat kan toch geen giftige stoffen afgeven? Er ligt dus wel een warmtematje in.
De moeder krijgt door het vlees Sanafor (veendrenkstof) voor ondersteuning vd darmflora ivm gevoeligheid voor diarree. Heb ook dat nagekeken, er zitten alleen plantaardige stoffen in, huminezuur, ijzer, eiwit, vocht. Is volledig op natuurlijke basis.
Allemaal misschien wat vergezocht, maar ik wil deze twee echt graag gezond houden!
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door Truusje99 »

Neem geen risico. Multiplex bevat formaldehyde. Zeker bij verwarming kunnen hierdoor dampen vrijkomen. Kans dat het daardoor komt is niet heel groot, maar als het nog n keer gebeurt weet ik in ieder geval dat het daar niet aanligt.
Mama met de laatste 2 naar doos verhuist, vind ze gelukkig prima.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door eveline1982 »

Ik ben bang dat ze gewoon enorm veel pech hadden en ze vanaf begin al niet gezond waren. Is moeilijk in te schatten. Ik zou geen sectie laten verrichten, aangezien je al aangeeft dat je niet wil gaan fokken en dit het laatste nestje is. Wat ik heb begrepen zoeken ze op een aantal zaken, komt er vaak al uit dat de doods oorzaak onbekend is en daar betaal je je dan blauw aan (is mijn ervaring in mijn omgeving dan he).

Jammer dat 2 het niet hebben gered maar heel cru gezegd, zo is de natuur. Hoop dat de 2 laatste het goed zullen doen en je niet meer zoveel verdriet hoeft te hebben.

De kans dat het door het mandje komt lijkt me sterk, bij de eerste had je toch nog geen warmte deken liggen?

Ps. Voor mensen die in het zelfde schuitje zitten en dit lezen, bij kittens van zo jong kan een dierenarts vrijwel niks, zelfs een infuus aanleggen is een crime. Wel is het uiteraard altijd nuttig om telefonisch contact op te nemen en om verder advies te vragen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door mittenslief »

is jou kat goed ingeent en uit welke buurt kom je.....kittens die zo snel sterven kunnen heel goed besmet zijn met kattenziekte, dat komt nl. steeds meer voor in NL...bijvoeden moet met 4 kittens niet nodig zijn, evenals een warmtemat, mama kan ze zelf heel goed op temp. houden....juist te warm kunnen bacterieen veel sneller vermenigvuldigen...fruitdozen niet besmet met pesticide, dat is inmiddels achterhaald, ik hoop voor je dat de andere 2 het gaan halen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5491
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 1 kitten overleden, nu weer 1 afgevallen!! Help!

Bericht door nellebel »

de andere 2 hebben wel een beter begin gehad? qua groei en drinken en zo? mogelijk dat deze 2 al ziek waren omdat je al schrijft dat eentje was afgevallen en eentje gelijk gebleven en gewicht en toen ineens extreem toenam in gewicht. mijn duimen draaien dat deze 2 gezond blijven
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie